Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 07. Syys 2014 10:00

minulla kanssa sellainen ymmärrys ,että tarkein on se sydämmen asenne ja se halu tehdä se ehtoollinen Jeesuksen Kristuksen muistoksi ..ja silloin siaa on oikein ...ja jos omatunne ja omatunto on sellainen ,että ruumis jopa riitelee tai kapinoi viiniä vastaan niin ei missään tapauksessa silloin viiniä .Sillä se tilanne ja hetki ,joka tulisi olla Herran muistoksi niin muuttuukin omantunnon tarkasteluksi ja muuksi pohdinnaksi ....menee kuin ohi ..
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 07. Syys 2014 10:47

En näe estettä Vaisuliinin ehtoolliselle. Onhan siinä kaksi koolla. :) Vaisuliini ja Jeesus. Jos ei uskovien yhteyttä vielä ole ja haluaa sen hetken viettää, niin mikä estää. :)
Isoäiti

ViestiKirjoittaja paa » 07. Syys 2014 10:52

Janne kirjoitti:
paa kirjoitti:Minä en tajua miksi pitäisi kiusata Jumalaa, itseään ja lähimmäisiään sillä, että on välttämättä juotava ehtoollisella viiniä, jos alkoholi on ollut ongelma. Ja on tosi tympeää sanoa, että kyse on uskonpuutteesta, jos entinen alkoholisti ei halua/uskalla juoda enää pisaraakaan viinaa.

Minusta sillä ei ole mitään merkitystä onko viini alkoholitonta vai ei. Mielestäni myös viinimarjamehu kelpaa loistavasti tähän tarkoitukseen. Ajatus on kuitenkin se tärkein tässäkin asiassa.

Minusta tuntuisi vähän hassulta että kun seurakunta on kokoontunut yhteen ja talosta ei sattuisikaan löytymään viiniä ollenkaan niin ehtoollista ei päästäisi ottamaan ollenkaan.

Noin minäkin ajattelen.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 07. Syys 2014 11:03

Minulla taas on aina sotinut joku tuota viinimarjamehujuttua vastaan. Se on eri juttu, jos ei muuta ole saatavilla. Esim pula-aika tai jotain sellaista. Mutta miksei vaan voi tehdä niinkuin Jeesus sanoi ja kehoitti? Viinipuu on viinipuu.
Mutta saa olla eri mieltä. En ole välttämättä silti oikeassa tässä. Itse vaan jos saisin päättää se olisi edes rypälemehua. Mutta meidänkin oma uskovien yhteys käyttää kyllä viinimarjamehua ja olen siinä ollut mukana, enkä ole barrikadeille noussut. :cool:

Ja olen myös sitä mieltä, että esim. alkoholipitoinen ruokaviini ei ole paha asia. Ainoastaan juopuminen siitä, niin kuin raamattu opettaa.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja paa » 07. Syys 2014 11:08

Isoäiti kirjoitti:Mutta miksei vaan voi tehdä niinkuin Jeesus sanoi ja kehoitti? Viinipuu on viinipuu.

Johan tuossa edellä on sanottu. Viina + alkoholistit.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 07. Syys 2014 11:17

Kyllä olen jutussa mukana. Mutta viinipuun anti voi olla myös alkoholitonta rypälemehua vaihtoehtoisesti. Siis viinmarja ja viinirypäle eri juttuja.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Joel.A » 07. Syys 2014 11:41

Itselläni tämä viini asia on juuri omantunnon kysymyksiä, koska tahdon rakkaudesta totuuteen (ei tarkoita sitä, että väheksyn muitten rakkautta totuuteen) mennä kaikissa asioissa niinkuin Raamattu opettaa, neuvoo tai antaa muuten esimerkillistä kuvaa. Eli itse näen niin, että kun Raamattu puhuu viinistä niin se tarkoittaa silloin alkoholipitoista viinilajike juomaa. Nyt vain mietin sitä, että osallistunko tälläiseen ehtoollistilanteeseen jossa onkin tarjolla mehua ja myös toisin päin, että kun meidän perhekunta jos järjestää kotikokoontumisia niin järjestämmekö ehtoollista vai ei kun kaikki eivät omantunnon syistä välttämättä voi juoda viiniä. :roll:
Joel.A

ViestiKirjoittaja Janne » 07. Syys 2014 12:08

Isoäiti kirjoitti:En näe estettä Vaisuliinin ehtoolliselle. Onhan siinä kaksi koolla. :) Vaisuliini ja Jeesus. Jos ei uskovien yhteyttä vielä ole ja haluaa sen hetken viettää, niin mikä estää. :)

Nii ja onhan ehtoollinen myös Jeesuksen muistoateria :)
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Janne » 07. Syys 2014 12:41

Niin ja muuten sellainen vinkki vielä ( sellaisille jotka tätä ei vielä tiedä ) että alkoholipitoisesta viinistä saa alkoholin pois kun sen kiehauttaa kattilassa ;)

Alkoholin kiehumispiste on hiukan alle 80 astetta joten jos viiniä keittää niin aivan ensimmäiseksi poistuu alkoholi 80 asteessa ja sitten vasta vesi höyrystyy noin 100 asteessa (kiehumispiste).
Eli ensimmäiset höyryt on alkoholia ja vasta sen jälkeen tulee vesihöyryä.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Joel.A » 07. Syys 2014 17:40

Niin aika jännä ajatus se, että ehtoollista voisi ottaa yksinkin, koska sehän on nimen omaan rakkausateria muitten veljien ja sisarien kanssa. Ei se mielestäni mikään synti tai vääryys ole, jos ehtoollinen jää ottamatta siitä syystä jos ei vain ole ketään kenen kanssa sitä nauttia.
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu