Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Herman » 08. Joulu 2012 23:03

PetriFB kirjoitti:Herman,sinä olet luonut oman oppisi tässä kohdin, koska haluat pitää kiinni siitä mihin uskot. Raamattu ottaa kantaa siihen ettei Jumalasta saa tehdä kuvia.

Ja sinä olet luonut oman oppisi tässä kohdin, jne jne jne... Jos olemme eri mieltä asiasta, niin tietysti ajattelet noin ja minä ajattelen sinusta samoin.

PetriFB kirjoitti:Tätä ei pysty kiertämään Jumalan edessä. Itseään voi huiputtaa ja pettää, mutta ei Jumalaa, joka on itse antanut Jumalan kuvan tekemisen kiellon.

Minä en tahdo uskoa noin sinusta tai kenestäkään joka on kanssani eri mieltä, vaan ajattelen ennemmin, että olet(te) matkalla kohti totuutta, ja uskon ja toivon teidän sinne pääsevän samasta armosta josta itsekin olen sinne päässyt, jos vaan jatkat(te) vilpitöntä etsimistä.
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 08. Joulu 2012 23:44

Jos olen itse kirjoittanut epäselvästi ja siksi on syntynyt luulo, että yrittäisin jotenkin kiertää Jumalan käskyjä (mieletön ajatus!), niin selvennän hieman. Eli se miten asian ajattelen, on miten vilpittömästi asian näen ja koen Pyhän Hengen antaneen ymmärrystä Sanasta. Kun joskus aikoinani (taisi olla vanhan foorumin aikana) kirjoitin "käskyn kiertämisestä", tarkoitin sillä sitä että se tapa jolla minä ajattelen OLISI täysin pätevä tapa kiertää Jumalan käsky, JOS kielto koskisi kaikenlaisten "Jeesus-kuvien" tekemistä. Mutta koska ensinnäkin ymmärrän käskyn tarkoittavan palvottavia kuvia, ja toiseksi en ole päätynyt tähän näkemykseen siksi että olisin etsinyt jotain kiertotietä, vaan tämä on vilpitön näkemykseni johon tällä hetkellä uskon ja koen Pyhän Hengen minulle johdattaneen. Suoraan sanottuna aika loukkaavaa, että vihjaillaan minun etsivän kiertoteitä Jumalan käskyjen suhteen. Mutta jos itse olen kirjoittanut epäselvästi, niin että tuollainen kuva on jollekin syntynyt, niin toivottavasti se korjaantuu viimeistään nyt.
Herman

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Joulu 2012 10:24

Minusta on yhä selvää Raamatun ja Pyhän Hengen todistuksen perusteella, että vain palvottavien kuvien tekeminen on syntiä, mutta minkä tahansa muun kuvan tekeminen ei ole väärin. Tämä on minulle oletettavasti yhtä selvää kuin Petrille ym. se käsitys, että Jeesuksesta ei voi tehdä minkäänlaista kuvaa ;gladly: . En kuitenkaan väännä tästä asiasta pitääkseni kiinni joistain perinteistä tai omista tavoistani. Käyn kokouksissa paikassa, jossa ei ole kuvia Jeesuksesta, eikä meillä kotona ole yhtään Jeesuksen kuvaa (niin paitsi joissain lasten kirjoissa). Eli toisenkaanlainen tulkinta tästä asiasta ei käytännössä muuttaisi elämääni lainkaan.

Kuitenkin olen yhä myös sitä mieltä, että perinteisissä Jeesus-kuvissa ei ole se Jeesus, jonka minä tunnen. Silti ajattelen, että kertomuksia Jeesuksesta voi kuvittaa. Jeesushan oli maan päällä ollessaan ihminen. Ei ole väärin myöskään taiteilla kuvaa taivaallisista, esimerkiksi Ilmestyskirjaan perustuen, kunhan kuville ei anneta taidetta suurempaa merkitystä. Taide ei aina kerro puhdasta totuutta, vaan värittyy tekijänsä ajatusmaailman kautta. Jos minä maalaan kuvan lapsistani, teen heistä ehkä paljon suloisempia kuin joku toinen taiteilija tekisi :think2: Tästä päästäänkin jo toiseen aiheeseen, eli siihen, että voiko uskova toimia kuvataiteilijana..? Yksi kuvataiteilijaystäväni joutui aikoinaan oikeasti kamppailemaan tämän asian kanssa, kun monet uskovat olivat sitä mieltä, että uskova ei saisi tehdä muuta kuin evankelioivaa taidetta. Ja jos Jumalasta ei saa edes ajatuskuvaa tehdä, niin ovatko hengelliset runotkin syntiä? Jos niissä siis kuvaillaan Jumalaa..?

Mutta nyt vauvan on päästävä ulkoilemaan :happy:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Herman » 09. Joulu 2012 11:15

Kirjoitan tähän vielä perustelun joka kumoaa kuvantekokiellon, ja josta ei pääse yli eikä ympäri vaikka miten yrittäisi.

Kuvitellaan, että jostain löydetään Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä. Ristiinnaulitseminen oli hyvin yleinen teloitustapa Jeesuksen aikaan. Onko tämä kuva Jeesuksesta? Monen mielestä on, mutta monen mielestä ei ole. Kukaan ei voi todella tietää.

Kuvat ovat tulkinnanvarasia, mikä toiselle esittää jotain, ei välttämättä toiselle esitäkään. Jumalan käskyt taas eivät riipu ihmisten tulkinnoista, vaan ne ovat ehdottomia ja selkeitä käskyjä. Siksi pelkkä kuvien tekeminen tai pitäminen ei voi olla Jumalan käsky, koska jos olisi, voisi sama kuva olla toiselle ihmiselle syntiä ja toiselle ei.
Herman

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Joulu 2012 12:14

Tämä on aihe, joka vois aiheuttaa mulle harmaita hiuksia..joten en oo siihen välittäny paljon sekaantua :? Hajotti harmillisesti porukan viimeksi kun oli esillä.
Jos kuvan piirtäminen Jeesuksesta on syntiä, niin se täytyy kokea sydämmessään,sitä ei voi toinen repiä irti.
Monet hyväksyy Jeesuksen kuvan Raamatun asioita opetettaessa, mutta palvontakuvaa ei.Mikä hyvänsä kuva, kenestä ihmisestä tahansa, voi olla väärin jos sitä alkaa palvoa ja pitää idolina???
Oon ajatellu että kuva Jeesuksesta voi olla väärin, jonka hyväksyminen voi sokeuttaa ja viedä kohti jotain pahempaa joka joskus ilmestyy.
En usko että se sokeuttaa Hermania tai Aamu-Usvaa, mutta se voi olla ansa uskonnollisille ja niille jotka eivät uskostaan huolimatta lue Raamattua ja halua tuntea Jeesusta oikeasti??
Se täytyis ymmärtää että ihmisenä piirretty kuva Jeesuksesta ei päde ENÄÄ tänään, eikä silloin kun Hän saapuu jälleen "tuulissa ja pilvissä"...ihmisen näköinen Jeesus ei enää ilmesty ihmeellisesti kuvana tms,mutta ihmisen näköinen Jeesus on elänyt maan päällä aikoinaan.
systeri

ViestiKirjoittaja petsku » 09. Joulu 2012 12:44

Poistettu.
Viimeksi muokannut petsku päivämäärä 09. Joulu 2012 23:12, muokattu yhteensä 1 kerran
petsku

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Joulu 2012 13:52

petsku kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Eikö se yhtään ihmetytä, että 787 jKr. katolinen kirkko poisti Jumalan kuvan tekemisen kiellon. Tämä oli eräs niistä monista valheellisista opetuksista, jotka RKK on soluttanut kristikuntaan.

Tästähän olen aiemmin sinun ja Tonin kanssa väitellyt. Totuushan on ETTEI katolinen kirkko OLE POISTANUT Jumalan kuvan tekemisen kieltoa. Katolinen kirkko ON korkeintaan KUMONNUT kiellon omilla opetuksillaan.

Itseasias tuo katolisen kirkon "temppu" oli se joka mua hätkäytti..oli se senverran ihmetystä herättävä ja pisti miettimään että mitä ne sillä hakee??
systeri

ViestiKirjoittaja Herman » 09. Joulu 2012 14:15

Tässä ote katolisen kirkon vuonna 787 tekemästä säädöksestä liittyen kuviin. Lihavoinnit ovat minun tekemiä.

”...Yhteenvedossa, me aiomme kiivaasti säilyttää muuttamattomina kaikki kirkollisten perinteet, sekä kirjalliset, että suulliset. Yksi niistä, joka on evankeliumin julistuksen mukainen, on kuvien maalaus. Se epäilemättä vahvistaa Jumalan Sanan todellisen, ja ei- mielikuvituksellisen lihaksi tulemisen ja antaa meille samankaltaisia etuja. Asiat, jotka kuvaavat toisiaan epäilemättä sisältävät myös toinen toisensa merkityksen. Näin ollen, kuninkaallista tietä kulkien ja seuraten kaikessa meidän pyhien isiemme opetusta ja katolisen kirkon traditiota, (koska tunnistamme että Pyhä Henki asuu siinä); me määrämme hyvin tarkasti ja huolellisesti että, eläväksi tekevän Ristin kaltaiseksi, kunnioitetut ja pyhät kuvat, sekä maalaukset että mosaiikit, tai mistä tahansa muusta sopivasta aineesta tehdyt teokset on asetettava näytteille Jumalan pyhissä kirkoissa, pyhillä esineillä ja vaatteilla, seinillä ja pöydillä, taloissa ja teillä; ne ovat Jeesuksen Kristuksen meidän Herramme, Jumalamme ja pelastajamme kuvia, tai tahrattoman Rouvamme, Jumalan äidin kuvia, kunnioitettavien enkeleiden kuvia tai kaikkien pyhimyksien ja hurskaiden kuvia. Mitä useammin heidät nähdään kuvissa, sitä enemmän niiden katsojat muistavat ja kaipaavat heitä ja heille jotka on kuvissa kuvattu annetaan harrasta kunnioitusta. Tietysti, kyseessä ei ole, uskomme mukaan, sitä todellista palvontaa, joka on varattu ainoastaan jumalalliselle luonnolle vaan samanlainen kunnioitus, joka osoitetaan arvokkaalle ja eläväksi tekevälle ristille, pyhille evankeliumille ja muille pyhille esineille, kunnioittaen niitä suitsukkeella ja kynttilöillä, niin kuin oli tapana isiemme luona. Kuvalle annettu kunnioitus menee hänelle, joka siinä on kuvattu; ja kuka rakastaa kuvaa, rakastaa kuvatun henkilön olemusta. Tällä tavoin vahvistetaan meidän pyhien isiemme opetus, eli katolisen kirkon traditio, joka on ottanut evankeliumin vastaan maan äärestä toiseen; tällä tavoin olemme Paavalin, jumalallisen apostolisen seuran ja isien pyhyyden seuraajia, kun pidämme tiukasti kiinni meille annetusta perinnöstä...”

Eli kuten melkein joka lauseesta huomataan, liittyy katolisella kirkolla kuviin enemmän kuin vain evankeliumin esittämistä kuvilla. Etenkin tuo alleviivaamani kohta osoittaa, että katoliselle kirkolle kuvilla on sama merkitys kuin muilla heidän pyhinä pitämillään esineillä, eli kyse on sakramenteista (eli fyysisistä asioista jotka heidän uskomustensa mukaan toimivat Jumalan armon välikappaleina).
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 09. Joulu 2012 14:55

Miksi tästä asiasta niin paljon kiivailen, on yksinkertaisesti ja ainoastaan koska mielestäni täällä annetaan väärää opetusta aiheesta. Itselläni ei ole minkäänlaisia siteitä mihinkään kuviin. Opetan mielummin lapsia pelkästä Raamatusta, mutta jos lapset pyytävät lukemaan kuvitettuja kirjoja, voin lukea niitäkin (kunhan vaan sanoma on hyvä ja oikea). Kuvia ei mielestäni tarvitse olla, mutta jos jollain on lahjoja ja kokee tehtäväkseen kuvittaa raamattukirjoja tai evankeliumisarjiksia tms, ei minulla ole mitään sitä vastaan, kunhan ei tarkoituksena ole tehdä kuvia palvottavaksi. Kyse on kuitenkin Jumalan käskystä ja siihen liittyvästä opetuksesta, ja siksi asia on tärkeä ja rukoilen ja toivon, että päästäisiin kaikki totuuteen tässä asiassa.
Herman

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Joulu 2012 15:20

Minulle tämä on selvinnyt ja poistinkin kotini seiniltä jumalankuvat ja enää en moisia kuvia seinilleni laittaisi. Mutta ymmärrän varsin hyvin, että monille tämä on vaikea käsittää koska valhe on juurtunut niin syvästi kristikuntaan.

Room. 10:17

Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Gal. 3:2

Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?

5. Moos. 5:

32 Niin noudattakaa siis tarkoin niitä, niinkuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt; älkää poiketko oikealle älkääkä vasemmalle,

33 vaan vaeltakaa aina sitä tietä, jota Herra, teidän Jumalanne, käski teidän vaeltaa, että eläisitte, menestyisitte ja elinpäivänne olisivat pitkät siinä maassa, jonka otatte omaksenne."

Gal. 5:16

Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.

Ef. 5:2

ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".

Ef. 5:8

Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina

Kol. 2:6

Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,

1. Piet. 1:17

Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu