todael kirjoitti:Minua kohteliaasti pyydettiin rakkaan veljen puolelta tarkentamaan sanojani joita tämän keskusteluaiheen alussa esitin.
Masennus jakaantuu erilaisiin syy-yhteyksiin. Itse tulin uskoon syvän itsevihan ja ihmispelon keskellä, jonka ohessa olin hautonut syvässä elämän haluttomuudessa muutamia vuosia itsemurhaa. Elämäni "puristettiin" syvään epätoivoon, jonka keskeltä parantuminen - uskossa Jeesukseen, kesti lähes kaksi vuotta. Edelleen kärsin raskasmielisyydestä ja turhaudun sekä passivoidun hyvin helposti vastoinkäymisten edessä. Täten omalla kohdallani masennus on olosuhteiden sekä sisäisen epäonnistumisen kautta syntyvää epätoivoa, jossa jään syyttämään itseäni ja menetän toivon. Tämä "syöskykierre" on sitonut minut "sänkyyni" useiksi viikoiksi, josta fyysinen nuutuneisuus on vain tehnyt oloni vielä pahemmaksi.
Aloitustekstissä kuvasin masentunutta myös ihmisenä joka määrätyissä tilanteissa jopa alkaa antautua "itsesäälin" ja sen kautta saatavan ihmisten huomion hakemisen valtaan. Tällä en tarkoita, että KAIKKI masennus olisi tällaista, mutta olen itse nyt 2 vuotta syvästi masentuneen veljen vierellä huomannut, kuin OSALTAAN (ei ainoana) auttavana tekijänä on ollut "aktivoida" sänkyyn jäänyt lähtemään ulos - vaikka vaan lenkille, kahville jne. Pienet askeleet ovat avanneet hänen "vastakohtaisuuden ymmärtämistä" siitä, että masennus EI parane sänkyyn jäämisellä, vaan varovaisilla askelilla - johon toinen Jumalan rakkauden kautta lähimmäistään auttava - antaa tukea ja mahdollisuuksia. Tämä ei syyllistä masentunutta, vaan tahtoo osoittaa, että parantuminen EDELLYTTÄÄ passiivisuuden sekä aktiivisen elämän eron huomaamista, sekä sitä, että mielenvirkeys on päättäväistä tahdon liikettä - heikossakin muodossa - päästä pois kalvavasta passiiviisuudesta.
Paavali sanoi "tahto minulla on, mutta ei voimaa sen toteuttamiseen." Tämä on masentuneen vahvin todistus itsessään. En voi koska en jaksa. Tästä ihminen EI KOSKAAN pääse pois sillä, että toinen ihminen syyllistää häntä esim "laiskuudesta" (jota minullekin tehtiin) VAAN että toinen ihminen NOSTAA tämän voimattoman heikkojenkin askelten kautta aloittamaan hitaan ja joskus pitkäkestoisen parantumisen. Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, Jumala ei passivoita, eikä masenna ihmisen elämää. Jumala ei syyllistä eikä "säti" kärsivää ihmistä, vaan Hän vaikuttaa ihmisen tahtoelämässä halun päästä pois passiivisesta tilasta. Tästä tilasta pois pääseminen on ERÄISSÄ tapauksissa erittäin vaikea ja syvällinen prosessi. Siksi uskovien keskinäinen rakkaus on tärkein osa tekijä passiivisuuden valtaan hautautuneen ylösnostamisessa. Jumala ei vaadi meiltä voimaa tähän, Hän itse vaikuttaa sen, mutta Hän ei tee sitä vastoin tahtoamme - ihminen VOI jättytyä "hoivattavaksi" koska on miellyttävämpää olla kohtaamatta niitä vaikeuksia, joiden kautta tervehtyminen tapahtuu. Itse pakenin vuosia asioita, joihin Jumala tahtoi minut viedä, ja jotka olivat tärkeitä tulla kohdatuksi. Lääkitys VOI olla (HUOMAA VOI OLLA !!) eräs tekijä joka peittelee masentuneen tilaan, jossa hänen ei tarvitse kohdata syyllisyyttä, passiivisuudesta syntynyttä turhautuneisuutta jne. olevia tunteita. Jumala parantaa ihmisen käymällä KANSSAMME läpi nämä tunteet ja auttamalla meitä kasvamaan niiden kautta ulos vääränlaisesta itsesäälistä, epätoivosta sekä passiivisuudesta.
Syyllisyys sekä lainalaisuus ovat hengellisessä elämässä asioita, jotka voivat ajaa ihmisen syvään epätoivoon sekä elämän haluttomuuteen. Jumalan armon löytäminen - jossa olen HYVÄKSYTTY sellaisena kuin olen - on tärkein ensiaskel Jumalan rakkaudessa tapahtuvaan parantumiseen. MInulle tämä TOTUUS - että olen Jumalalle täysin hyväksytty Jeesuksessa Kristuksessa - on kaikki uskon elämässäni, muut juontuvat tästä totuudesta käsin.
Masennus mielestäni on kalvavaa passiivisuutta, joka "suon-silmän-tapaisesti" nielee ihmistä syvempään epätoivoon ja ahdistukseen. Toivo, se että minä voin nousta tästä ja saan Jumalalta elämän voimaa ja halua, sekä ennen kaikkea uskon tietoisuuden että Jumalan rakastaa minua ja kulkee kanssani, nostaa pois upottavasta suon silmästä.
Toivon että aloitustekstin lukijat eivät ymmärtäisi, että syyllistän masentunutta - päin vastoin asetuin masentuneen puolelle, asettaakseni käsivarteni hänen kainaloidensa alle. Kehoitus sanat eivät ole tuomitsemista tai syyllistämistä, vaan ne ovat herätteleviä sanoja, joilla minuakin nostettiin ylös epätoivon, ihmispelon sekä masennuksen pohjalta.
En väitä, että olen "ekspertti" masennuksen alueella, mutta halusin täällä jakaa todistukseni siitä, että lääkitystä on hyvä pohtia Jumalan edessä (kaikessa rauhassa) olisko parantuminen mahdollista ilman niitä. Itse en ole koskaan syönyt masennuslääkkeitä, mutta lähimmäiseni ovat.
Toivon että tämä olisi selkeyttänyt rakkaan veljen pyyntöä selvittää ajatuksiani, ja että silti, minua armahdettaisiin siinä, että en ole asiassa täydellinen - olen vajavainen, mutta haluan syvästi auttaa niitä jotka kärsivät masennuksesta. Jumala voi antaa sen viisauden, ei kukaan muu.
- todael
Rauhaa!
Erittäin hyvä kirjoitus veljeltämme todaelilta! Lisäisin tähän kuitenkin erään pointin, joka jää liian usein terveydenhuollossa huomioimatta ja tutkimatta; nimittäin fyysiset sairaudet, jotka aiheuttavat selittämätöntä uupumusta, masennusta ja ahdistusta. Olen ottanut aiemmin esille esim. kilpirauhasen vajaatoiminnan. Tiedän, että on syöty turhaan masennuslääkkeitä jopa vuosikausia ja taustalla onkin ollut em. sairaus. Jopa verikokeiden raja-arvot voivat olla kohdillaan tai rajoilla, mutta silti ap. syynä on em. sairaus. No, pitkällinen minkä tahansa lääkkeen syöminen taas aiheuttaa haittavaikutuksia elimistölle, mikä ei tietenkään ole hyvä asia. Pitkäaikainen väärin hoidettu masennus, jossa lääkkeet on ainoa hoitokeino (masennuslääkkeet), ei ole käypähoitokäytännön mukaistakaan.
Tietoa löytyy netistä ja lukuisista fyysisistä sairauksista riittävästi, jotka aiheuttavat masennusta ja ahdistusta jopa työkyvyttömyyteen saakka. Kuten aiemmin olen todennut ja itsekin kokenut, ettei Herra aina paranna, on mielestäni oikein mennä lääkäriin ja vaatia lähimmäisen puolesta otettavaksi tiettyjä verikokeita, jotta poissulkutekniikalla saadaan mahdollinen oireen syy selvitettyä. Tänä päivänä heikot eivät osaa ja jaksa vaatia, eivätkä tiedä riittävästi asioista. Valitettavasti on oltava melko valveutunut terveydenhuollossa, sillä esim. resurssipulan takia sairaita ei tutkita riittävästi ja oikean hoidon saanti viivästyy.
Siunausta ja Rauhaa Herrassa!

Mutta en koe lääketieteen apuun turvautumista ainakaan omalla kohdalla synniksi, enkä luokittele heikkouskoiseksi sellaisia, jotka niin tekevät. Onhan jo kivuliaan hampaan paikkaaminenkin turvautumista ihmisviisaaseen lääketieteeseen jne.