Kirjoittaja PetriFB » 03. Kesä 2011 22:22
Tässä ketjussa on minun mielestäni tullut esiin paljon hyviä näkökulmia. On todella tärkeää lähestyä uskomattomia ja olla heidän kanssaan sekä julistaa heille evankeliumia Herran johdatuksessa.
Herra Jeesus vietti aikaa syntisten kanssa, mutta Hän ei samaistunut syntisiin siten, että olisi koittanut voittaa syntisiä samaistumalla asioihin, jotka olivat syntiä.
1 Kor 9:
19 ¶ Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
Apostoli Paavali toimi samalla tavalla kuin Herra Jeesus. Paavali oli lain alaisille ikäänkuin lain alainen, mutta ei itse ollut lain alla. Tämä tarkoittaa sitä, että Paavali kykeni hyväksymään ja rakastamaan lain alla olevia juutalaisia, eikä karttanut heidän seuraansa. mutta hän ei ollut enää vanhan liiton lain alla, vaan eli Messiaan lain mukaan Uuden Liiton järjestyksen kautta. Paavali ei siis mennyt lain alle, että olisi voittanut juutalaisia Herralle Jeesukselle, vaan hyväksyi lain alaiset lähimmäisinä ja kohtasi heidät lähimmäisen rakkauden kautta, mutta ei itse elänyt vanhan liiton lain alla.
Tämä tarkoittaa sitä, että jos esim. haluaisimme evankelioida saatanan palvojia, niin emme voisi pukeutua kuten he ja laittaa kaulaan alaspäin roikkuvia ristejä ja siten puhua heille Jeesuksesta olematta kuitenkaan satanisteja tai saatanan palvojia. Vaan me hyväksymme ja rakastamme heitä lähimmäisinä ja emme pukeudu kuten he, vaan ihan tavallisesti ja siten kerromme heille Herrasta Jeesuksesta.
Toinen esimerkki jos uskovat menevät baariin tai kapakkaan evankelioimaan ihmisiä, niin emme voisi laittaa tupakkaa huuleen ja juoda koko ilta paukkuja tai kaljaa ja puhua heille Jeesuksesta. Meidän tulisi olla polttamatta tupakkaa sekä juomatta ja kertoa heille Herrasta Jeesuksesta. Tietynlainen samaistuminen Jumalattomien kanssa ei ole Jumalan tahto, eli sellainen samaistuminen, joka ei ole Jumalan tahdon mukaista, niin sellaista samaistumista emme saisi harrastaa.
Samoin näen myös hevi-musiikin, että hevi ihmisiä ei tulisi evankelioida heavy-rock musiikin kautta (vaikka siinä olisi hengelliset sanat), vaan julistamalla heille evankeliumia tai soittaa heille musiikkia, joka noudattaa Jumalan Hengen mukaisia ominaisuuksia. Heavy-rockin luonne ja olemus on vastoin Pyhän Hengen hedelmää. Jos joku on eri mieltä kanssani, niin hän saa vapaasti olla, enkä siitä suutu. Tämähän on vain keskustelua siitä miten me uskomme, eikä näistä asioista tarvitse suuttua tai ottaa itseensä. Uskovina meillä on vapaus olla eri mieltä ja itse kukin sitten saa perustella asiat siten kun ne oikeaksi kokee. Herra Jeesus Pyhän Hengen ja Sanan kautta kasvattaa meitä jokaista oikeaan suuntaan kun ja jos haluamme uskoa siten kuin mikä on Herran tahto. Jokainen meistä erehtyy, mutta myös saamme Herran kanssa korjata kurssia. Eikä sekään ole niin kauheaa, jos emme ole aina kaikesta samaa mieltä, kunhan kumminkin vaellamme samalla tiellä toisiamme kunnioittaen ja rakastaen ja Herra ajallaan näyttää kuinka asiat ovat.
Tupakoimisesta muutama sananen. Näen ja ymmärrän, että tupakoiminen ei ole Jumalan tahto, sillä se vaurioittaa ihmisen elimistöä ja elintoimintoja todella pahasti. Minulla itselläni on itse aiheutettu astma, kun jumalattomana poltin tupakkaa lääkärin varoittelusta huolimatta. Jouduin sitten jumalattomana lopettamaan tupakan polttamisen koska elimistöni meni täysin jumiin sekä minulle meinasi tulla kurkkusyöpä. Minulla oli tupakan takia joku virus tai bakteeri tai semmoinen, joka olisi voinut muuntua syöväksi. Jouduin siis pakkorakoon ja lopetin tupakoimisen pakosta ennen uskoontuloani. Tupakan polttaminen jätti minuun myös monen asian kautta vaikuttavan allergian, josta vieläkin kärsin.
Ymmärrän niitä uskovia, jotka eivät ole vielä päässeet eroon tupakonnista. Ymmärrän sen kuinka kovan riippuvuuden se aiheuttaa, siksi en tuomitse uskovaa, joka polttaa. Uskon että on kuitenkin Jumalan tahto lopettaa tupakointi ja tiedän, että he pääsevät siitä eroon ja olen nähnyt monen uskovan pääsevän siitä eroon joko päätöksen kautta kautta johon Jumala antaa voiman tai uskon kasvun kautta, johon myös saadaan voima Jumalalta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!