Mika Yrjölä eksytyksen airut (Juopumus)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mika Yrjölä eksytyksen airut

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Syys 2017 21:18

eetu kirjoitti:Jos Pyhän Hengen vaikutus ihmisessä vastaisi vertauskuvallisesti yhden tai kahden alkoholiannoksen juomista päihtymättä, sitten olisi kahdenlaisia uskovia koska ei kaikki voi juoda päihtymättä yhtään annosta.

Vertaukset ovat useimmiten yleistyksiä. Varmasti asiassa kuin asiassa löytyy poikkeuksia tässä sekavassa maailmassa. Jos niitä aletaan ottamaan huomioon vertauksia tulkittaessa, ei varmasti päästä oikeaan tulokseen.

eetu kirjoitti:Viinaa voi ostaa mutta Pyhän Hengen vaikutusta ei voi ostaa. Eli vertaus ontuu pahasti minun mielestäni.

Kuten aiemmin kirjoitin, vertausten ideana on tuoda esiin jokin määrätty seikka ja ajatus. Ei niistä voi vetää mitä tahansa ajatuksia ja opetuksia, jos ei sitten tahdota tehdä olkinukkea. Tämän vertauksen pointti (joka selkeästi tuotiin esille) ei ollut se, että Pyhää Henkeä voisi ostaa kuten alkoholijuomaa, vaan verrata näiden vaikutusta tietyllä tavalla keskenään.

Ja muuten, kyllä alkoholijuomiakin voi saada lahjaksi :)
Peace In Rest

Re: Mika Yrjölä eksytyksen airut

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Syys 2017 21:27

Mikko Murpatti kirjoitti:Saat vierastaa tämmöistä ajattelua, mutta jos tietäisit käytännöntasolla mistä puhun niin olisit hiljaa, eli olet alkoholismin suhteen selvästi tietämätön, ja siksi rohkaiset ihmisiä ottamaan riskejä asialla joka on monin verroin vakavampi kuin osaat kuvitellakkaan sanoessasi :"Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat olleet alkoholin kahleissa mutta pystyvät nyt nauttimaan kohtuudella". Tämä voisi rohkaista jotain alkoholistia testailemaan onko hän mainitsemasi henkilö.

Mistä tahansa voi ottaa rohkaisua tehdä jotain jos haluaa (syyttää toisia ihmisiä omista virheistään), mutta minä en ole rohkaissut ketään mihinkään. Päinvastoin sanoin suoraan ja selkeästi, että jos joku pelkää ja ajattelee repsahtavansa ryyppäämään, ei silloin kannata juoda pisaraakaan. Tällaisen ihmisen seurassa en myöskään nauttisi itse viiniä ruokajuomana, samoin kun en veisi Puijon huipulle maisemia katselemaan ihmistä jolla on korkean paikan kammo. Mutta mielipidettäni minun ei tarvitse peitellä. Paavalikaan ei peitellyt mielipidettään puhuessaan lihan syönnistä ja heikoista veljistä. Eli jos joku rohkaistuu toisen henkilön mielipiteestä tekemään jotain vastoin omaatuntoaan, ei hän todella voi syyttää siitä ketään muuta kuin itseään.

Mitä tulee "alkoholismiin", on sen juuret nimenomaan siellä mihin itsekin viittasit. Sekulaarissa lääketieteessä ja psykologiassa. Et ole saanut ajatusta alkoholismista Raamatusta, koska sieltä ei sellaista löydy. Vapaudut alkoholismista samalla kun vapaudut tuosta valheellisesta ajatuksesta.
Peace In Rest

Re: Mika Yrjölä eksytyksen airut (Juopumus)

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Syys 2017 22:22

Juha kirjoitti:Yrjölän sanojen taustavaikuttimena on se että hän uskoo "hengestä juopumisen" olevan Pyhän Hengen työtä vaikka kyseessä on väärän hengen manifestaatio. Ei Raamattu vertaile Pyhällä Hengellä täyttymistä juopumiseen tai opeta että niillä olisi mitään tekemistä keskenään! Ei ole mitenkään hyödyllistä vaan paremminkin haitallista edes yrittää keksiä jotain väkisin väännettyjä vertailukohteita asiaan liittyen.

En kuunnellut ko henkilön puhetta enkä tiedä hänestä mitään. Esittämääni vertausta minun ei tarvinnut yrittää keksiä, vaan se on tullut mieleeni joskus kun olen mietiskellyt. Se perustuu omiin kokemuksiini: olen kokenut, kuinka Pyhän Hengen vaikutus on ollut joissain (pelkästään positiivisissa) mielessä samankaltainen kuin alkoholin vaikutus vähäisessä määrin (ennen juopumusta).
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Syys 2017 22:41

Peace In Rest kirjoitti:En kuunnellut ko henkilön puhetta enkä tiedä hänestä mitään. Esittämääni vertausta minun ei tarvinnut yrittää keksiä, vaan se on tullut mieleeni joskus kun olen mietiskellyt. Se perustuu omiin kokemuksiini: olen kokenut, kuinka Pyhän Hengen vaikutus on ollut joissain (pelkästään positiivisissa) mielessä samankaltainen kuin alkoholin vaikutus vähäisessä määrin (ennen juopumusta).

Mitä jos joku nyt menee tekemään tuon eli juomaan parit viinahörpyt että saisi kokea tuon mistä puhut (tässä ketjussa) eli hakemaan rohkaisua johonkin tekemiseensä viinaksista? Ei ollenkaan hyvä asia puhua tuollaisia ja ikään kuin, ehkä huomaamattasi, rohkaista lukijoita kokeilemaan ottamaan rohkaisua viinaksista.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Syys 2017 22:50

pekka kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:En kuunnellut ko henkilön puhetta enkä tiedä hänestä mitään. Esittämääni vertausta minun ei tarvinnut yrittää keksiä, vaan se on tullut mieleeni joskus kun olen mietiskellyt. Se perustuu omiin kokemuksiini: olen kokenut, kuinka Pyhän Hengen vaikutus on ollut joissain (pelkästään positiivisissa) mielessä samankaltainen kuin alkoholin vaikutus vähäisessä määrin (ennen juopumusta).

Mitä jos joku nyt menee tekemään tuon eli juomaan parit viinahörpyt että saisi kokea tuon mistä puhut (tässä ketjussa) eli hakemaan rohkaisua johonkin tekemiseensä viinaksista? Ei ollenkaan hyvä asia puhua tuollaisia ja ikään kuin, ehkä huomaamattasi, rohkaista lukijoita kokeilemaan ottamaan rohkaisua viinaksista.

Pitäisin sitä aika kummallisena, sillä olen kirjoittanut täällä että Pyhä Henki antaa rohkeutta mihin ihmiset yleensä tarvitsevat alkoholia. Jos joku sen luettuaan menee ottamaan alkoholia saadakseen rohkeutta, on hän kyllä lukenut viestini ihan omituisella tavalla.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Syys 2017 22:51

Ei tarvitse enää korviketta, kun on tarjolla aitoa asiaa. Ja vieläpä maksutta :)
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Syys 2017 22:55

Peace In Rest kirjoitti:
pekka kirjoitti:

Pitäisin sitä aika kummallisena, sillä olen kirjoittanut täällä että Pyhä Henki antaa rohkeutta mihin ihmiset yleensä tarvitsevat alkoholia. Jos joku sen luettuaan menee ottamaan alkoholia saadakseen rohkeutta, on hän kyllä lukenut viestini ihan omituisella tavalla.

Sinä selittelet näitä asioita nyt kummallisella tavalla, kyllä tässä muutkin ovat ihmetelleet näitä viimeaikaisia kirjoituksiasi. Ei viinaksien ikään kuin "hyviä" vaikutuksia kannata missään tapauksessa alata selittelemään ja sitten sanoa ikään kuin että "enhän minä ole niin sanonut".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Syys 2017 23:01

pekka kirjoitti:Sinä selittelet näitä asioita nyt kummallisella tavalla, kyllä tässä muutkin ovat ihmetelleet näitä viimeaikaisia kirjoituksiasi. Ei viinaksien ikään kuin "hyviä" vaikutuksia kannata missään tapauksessa alata selittelemään ja sitten sanoa että ikään kuin että "enhän minä ole niin sanonut".

En minä ole sanonut että ikäänkuin "enhän minä niin ole sanonut". Kaikkihan sen tietää, että 1-2 annosta alkoholia antaa normaalille ihmiselle rohkeutta yms, ei sen ääneen sanominen ole mikään synti. Pointtini oli, että siihen ei tarvitakaan alkoholia, koska Pyhä Henki saa aikaan saman vaikutuksen.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Syys 2017 23:04

Peace In Rest kirjoitti:
pekka kirjoitti:Sinä selittelet näitä asioita nyt kummallisella tavalla, kyllä tässä muutkin ovat ihmetelleet näitä viimeaikaisia kirjoituksiasi. Ei viinaksien ikään kuin "hyviä" vaikutuksia kannata missään tapauksessa alata selittelemään ja sitten sanoa että ikään kuin että "enhän minä ole niin sanonut".

En minä ole sanonut että ikäänkuin "enhän minä niin ole sanonut". Kaikkihan sen tietää, että 1-2 annosta alkoholia antaa normaalille ihmiselle rohkeutta yms, ei sen ääneen sanominen ole mikään synti. Pointtini oli, että siihen ei tarvitakaan alkoholia, koska Pyhä Henki saa aikaan saman vaikutuksen.

Mutta sinä selittelet nyt niin paljon tätä asiaa että se on yksi isohko sekametelisoppa. Et nyt vain itse huomaa oikein mitä olet selitellyt viinaksien rohkaisuvaikutuksista.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Syys 2017 23:10

Ihan suoraan ja johdonmukaisesti olen siitä kirjoittanut. Jos jollekin vielä jäi epäselväksi eikä muutenkaan ole asiasta kuullut, niin voin vielä kerran kirjoittaa. Alkoholi antaa rohkeutta. Ja muutakin mitä yleensä koetaan positiivisena. Siksi sitä usein juodaan.

Mutta varsinainen pointtini oli kuitenkin, että alkoholia ei tarvitakaan, sillä Pyhä Henki antaa myös rohkeutta. Ja kaikkea muutakin mitä alkoholista ehkä haetaan.

Mikä tässä on epäselvää tai selittelyä?
Peace In Rest

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu