Vanhan liiton uskovat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja toni t » 04. Heinä 2015 22:18

systeri kirjoitti:Niin että taivaaseen on siis päässyt eläintenkin verellä?? mä voisin uskoa että Jeesus haki heidät siksi että saivat kuulla vielä veren evankeliumin vakuudeksi siitä että taivaaseen mennään vain Jeesuksen veren kautta.Lunasti heidätkin omalla verellään.

Missä sanotaan että Jeesus haki heidät? Miksi Jumala käski uhrata eläimä syntiuhreina mielestäsi ennen vanhaa liittoa ja vanhan liiton aikana?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Heinä 2015 22:27

No niimpä,sitähän minä juuri tässä mietin :) Miksi raamattu sanoo että taivaaseen pääsee vain Jeesuksen kautta? Ajattelin että olisko ne vanhan liiton kutsutut olleet vielä tavallaan "vankeina" Jeesuksen kuolemaan asti ja Jeesus olis käynyt lunastamassa heidätkin vapaiksi verellään.
Mutta nyt mä voin olla täysin pihalla tässä kun automatkalla kelasin näitä ilman raamattua edessäni,jolloin jo unohdan mitä kaikkea missäkin raamatun kohdissa sanotaan...tarkistelen niitä paraikaa :) Ja mulla ei oo todellakaan hyvää tuntemusta näistä...ihan vaan huuli pyöreänä mietin ja odotan että viisaammat vastailette aiheeseen :)
systeri

ViestiKirjoittaja toni t » 04. Heinä 2015 22:39

systeri kirjoitti:No niimpä,sitähän minä juuri tässä mietin :) Miksi raamattu sanoo että taivaaseen pääsee vain Jeesuksen kautta? Ajattelin että olisko ne vanhan liiton kutsutut olleet vielä tavallaan "vankeina" Jeesuksen kuolemaan asti ja Jeesus olis käynyt lunastamassa heidätkin vapaiksi verellään.
Mutta nyt mä voin olla täysin pihalla tässä kun automatkalla kelasin näitä ilman raamattua edessäni,jolloin jo unohdan mitä kaikkea missäkin raamatun kohdissa sanotaan...tarkistelen niitä paraikaa :) Ja mulla ei oo todellakaan hyvää tuntemusta näistä...ihan vaan huuli pyöreänä mietin ja odotan että viisaammat vastailette aiheeseen :)

Uudessa liitossa on voimassa vain Jeesuksen syntiuhri. Uusi liitto ei ole kuitenkaan vanha liitto jossa oli voimassa Jumalan käskystä eläintenveri syntiuhrina. Tuonelassa Aabraham ja hänen helmassaan olevat saavat lohdutusta koska he ovat aikanaan eläneet Jumalan tahdon mukaan. Eivät he ole siellä vankeina vaan paikka on paratiisimainen. Vanhan liiton aikainen Jumalan seurakunta odottaa tuonelassa lohdutuksen puolella Herran Jeesuksen paluuta ja elämän ylösnousemusta jolloin he nousevat ylös ensin ja sitten ne jotka ovat maan päällä elossa yhdessä temmataan heidän kanssaan Jeesusta vastaan.

Tuonelassa on myös toinen puoli jossa ei saada lohdutusta vaan siellä tottelemattomat kärsivät kapinansa seurauksista ja odottavat tuomion ylösnousemusta. En ole löytänyt Raamatusta opetusta jossa opetettaisiin että nämä tottelemattomat olisivat päässeet sieltä pois. Jos he olisivat päässeet sieltä pois niin ketkä sitten siellä odottavat tuomion ylösnousemusta ja ketkä silloin ylipäätänsä edes joutuvat tuliseen järveen?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Heinä 2015 22:48

No näin se varmaan on :) Paavali siteeraa ef kirjees tätä psalmin kohtaa mutta miksi hän muuttaa sitä lahjojen kohdalla...mitä lahjoja siis ihmisiä lahjaksi vai lahjoja ihmisille??

psalmit
68:19 Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksesi, sait ihmisiä lahjaksesi: niskoittelijatkin joutuvat asumaan Herran Jumalan tykönä.

Ef. 4:8

Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
systeri

ViestiKirjoittaja toni t » 04. Heinä 2015 23:00

systeri kirjoitti:No näin se varmaan on :) Paavali siteeraa ef kirjees tätä psalmin kohtaa mutta miksi hän muuttaa sitä lahjojen kohdalla...mitä lahjoja siis ihmisiä lahjaksi vai lahjoja ihmisille??

psalmit
68:19 Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksesi, sait ihmisiä lahjaksesi: niskoittelijatkin joutuvat asumaan Herran Jumalan tykönä.

Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".

Efe.4:8. Sentähden hän sanoo: hän on astunut ylös korkeuteen, ja on vankiuden vangiksi vienyt*, ja ihmisille lahjoja antanut.

Ef. 4:8 voi olla kielikuva siitä että Kristuksessa saamme todellisen vapauden (jo tässä ajassa) joka on Jumalan lahja. Biblian käännöksestä en saa kuvaa että Jeesus olisi vienyt vankeja johonkin vaan että Hän vangitsi vankeuden (= kielikuva Hänen tuomasta vapaudesta) joka on Jumalan lahja uuden liiton kokonaisopetuksen mukaan.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Heinä 2015 23:39

Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille"

Mistä vangeista tässä puhutaan?

Room. 7:6

mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Room. 7:23

mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Mielestäni tämä kohta kertoo lain vankeudesta, ja siitä Jeesus vapautti.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Heinä 2015 23:52

Miten nuo psalmin ja ef kirjeen kohdat kääntyy esim.king jamesista,miksi kaikki käännökset kääntää nuo vangeiksi paitsi biblia...mullon vähän huono tuo enkku :)
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Heinä 2015 23:57

systeri kirjoitti:Miten nuo psalmin ja ef kirjeen kohdat kääntyy esim.king jamesista,miksi kaikki käännökset kääntää nuo vangeiksi paitsi biblia...mullon vähän huono tuo enkku :)

KJV: Kääntää samoin kuin biblia:

Wherefore he saith, When he ascended up on high, he led captivity captive, and gave gifts unto men. [captivity...: or, a multitude of captives]

...otti vankeuden vangiksi.

Lain vankeuden otti vangiksi evankeliumin lain alle?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 08. Heinä 2015 10:25

Löysin pari kohtaa jotka jäi mietityttämään siitä että hakiko Jeesus tuonelasta vankeja vai mitä nämä paikat tarkoittaa?

1 sam

6 Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.

Psalmit 71

19 Jumala, sinun vanhurskautesi ulottuu hamaan korkeuksiin, sinun, joka teet niin suuria. Jumala, kuka on sinun vertaisesi?
20 Sinä, joka olet antanut meidän kokea paljon ahdistusta ja onnettomuutta, sinä virvoitat meidät jälleen henkiin, ja maan syvyyksistä sinä tuot meidät takaisin.
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Heinä 2015 14:03

Uskon kautta vanhurskautettiin vanhan liiton ihmisetkin ja lupaus tulevasta oli jo annettu siellä, mutta miten se Jeesuksen veri tuli voimaan heidän kohdalla? Aamulla luin tästä ja moni kohta kyllä ikäänkuin avaa tätä, mutta tämä asia jäi vielä auki.Anteeks kun oon jääny takkuamaan taas tähän asiaan :-P
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu