Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Joulu 2014 00:27

Omasta mielestäni juuri piiskaaminen on jotenkin niin nöyryyttävää ja kaikin puolin outoa puuhaa... Edelleen pysyn sillä linjalla, että puhumalla pitää sekä aikuisten että lasten kanssa asiat selvittää. Jos ei siinä onnistu, niin pitää mennä peilin eteen ja miettiä, että mikä minussa on vikana.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Juha » 17. Joulu 2014 00:47

En fyysistä kurittamista vääränä pidä (kurituksen ja väkivallan rinnastaminen toisiinsa on mielestäni väärin), mutta nykyään jos asia tulee ilmi niin lapset voidaan ottaa huostaan pahimmassa tapauksessa. Siksi on siis ehkä parempi turvautua toisiin keinoihin.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 17. Joulu 2014 13:55

Siinä piiska asiassa lie ollut perimmäisenä tarkoituksena näyttää se ,että on olemassa myös ohjaus sille pienelle ,joka kieltäytyy tottelemasta ja jopa hajoittaa ja särkee paikkoja yms puree raapii sylkee ja lista on loputon .Enempi peloke ja pieni ihminen voi pienellä vitsan näyttämisellä saada sen ..Ahaa elämyksen ,että minäkin pienoinen olen jonkinlaisen ohjauksen ja rajojen sisällä ,mitä saan tehdä ja mitä en.Pieni vitsa ohjaus vaikka ei käyttäisikään saa ihmisen ajattelemaan sitä osioo itsessään ,mitä ei ole tiennyt olevan olemassa ...eli raja riehumisella yms menee jossain.
Ripirapi on siis sellainen enempi silmien avaaja kissanpojilla ....se väkivalta on sitte ihan erin asia ja järjettömyys pinetä kohtaan.
Kun lapsi ,joka jätetään ilman kuria ja jos luonne on synnynnäisesti kuriton niin sen kurin palauttaminen voi myöhemmin maksaa paljon ,mutta kun ajoissa kurin saa tietoisuuteen niin asiat alkaa luistaa helposti.
Rajojen asettaminen ja niiden seuraaminen luo turvallisuutta ja Rakkautta ja hyvää kanssakäymistä kun asiat on tehty oikein.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Markareetta » 17. Joulu 2014 14:06

Aamu-Usva kirjoitti:Omasta mielestäni juuri piiskaaminen on jotenkin niin nöyryyttävää ja kaikin puolin outoa puuhaa... Edelleen pysyn sillä linjalla, että puhumalla pitää sekä aikuisten että lasten kanssa asiat selvittää. Jos ei siinä onnistu, niin pitää mennä peilin eteen ja miettiä, että mikä minussa on vikana.

"kaikin puolin outoa puuhaa"

Niin on todellakin.

Psalmissa 23 sanotaan:
23:4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa,
en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani;
sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.

Tuli vain mieleeni tämä psalmin kohta.
Paimenen vitsalla ja sauvalla ei hakattu
tai lyöty lampaitakaan.
Itämailla kun oli kaikenlaisia villipetoja
käärmeitä ja skorpioneja oli turvallista kun
Hyvä Paimen sauvoineen ja vitsoineen piti huolen
että lampaat pysyivät laumassa, niin kuin sielutkin,
että eivät eksyisi koettelemusten kiusauksiin
pimeässä, ja saaliiksi vihollisille.
Hyvä paimen puolustaa ja suojelee laumaansa,
ja kuljettaa sitä oikeaa tietä.

Jeesuksen hoiva ja suojelus on kuin vitsa ja sauva,
koetusten ja murheitten keskellä, josta sielu saa
lohdutusta ja voimia.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Markareetta » 17. Joulu 2014 14:35

Mr Kerimäki kirjoitti:Siinä piiska asiassa lie ollut perimmäisenä tarkoituksena näyttää se ,että on olemassa myös ohjaus sille pienelle ,joka kieltäytyy tottelemasta ja jopa hajoittaa ja särkee paikkoja yms puree raapii sylkee ja lista on loputon .Enempi peloke ja pieni ihminen voi pienellä vitsan näyttämisellä saada sen ..Ahaa elämyksen ,että minäkin pienoinen olen jonkinlaisen ohjauksen ja rajojen sisällä ,mitä saan tehdä ja mitä en.Pieni vitsa ohjaus vaikka ei käyttäisikään saa ihmisen ajattelemaan sitä osioo itsessään ,mitä ei ole tiennyt olevan olemassa ...eli raja riehumisella yms menee jossain.
Ripirapi on siis sellainen enempi silmien avaaja kissanpojilla ....se väkivalta on sitte ihan erin asia ja järjettömyys pinetä kohtaan.
Kun lapsi ,joka jätetään ilman kuria ja jos luonne on synnynnäisesti kuriton niin sen kurin palauttaminen voi myöhemmin maksaa paljon ,mutta kun ajoissa kurin saa tietoisuuteen niin asiat alkaa luistaa helposti.
Rajojen asettaminen ja niiden seuraaminen luo turvallisuutta ja Rakkautta ja hyvää kanssakäymistä kun asiat on tehty oikein.

On kokemusta vammaisista lapsista.

Jos nyt riehumisesta putaan, niin sitten heille olisi
pitänyt jatkuvasti olla antamassa ripirapia vitsalla.
He osaavt purra ja sylkeä ja repiä ja hajottaa vaikka koko talon.

Meistä jokainen olisi heti saanut lopputilin, jos olisimme
ruvenneet heitä "rapsimaan".
Ilman lyömistä ja uhkailua heidät saatiin rauhottumaan,
niin miksi ei saataisi vammatontakin lasta, joka jo 2-3 vuotiaana
ja siitä ylöspäin tajuaa ainakin puhetta, ja kun sanotaan ei?

Ajattelen, että onkohan se niin, ettei kaikilla ole aikaa,
halua tai tajua keskittyä lapsen raivoamiseen muulla tavalla
kuin lyömällä? Kun on opittu lyömään, luullaan että pitää
lyödä, että lapsi mukamas tajuaa mistä on kysymys?

Kyllä puhumisella pärjää, ja saa hyviä tuloksia.

Laitan tähän Eira Stenbergin ajattelemista antavan runon:

niin monta selkäsaunaa
että niistä saisi luudan.
heitän risut uuniin:

ei mikään rakkaus ja viha pala niinkuin se,
joka saadaan lahjaksi lapsuudesta.
sinisinä liekkeinä lepattavat
sielut pinnasängyissä,
kuin virvatulet hämärillä soilla.

niin voi palaa vain sydän, savuten
tuhkaksi muuttumatta.
maailma käryää.

keskitysleirit pystytetään kotona.
nokiset ovat kämmenen jäljet poskella.
hyväilyn piikkilanka kiertyy
ja kukkii ruusuja.

Martti Paloheimo
https://fi.wikipedia.org/wiki/Martti_Paloheimo
Hänen kirjassaan:
Kotivammaiset, eli, "Miten sinua kohdeltiin lapsena?", 2. täyd. ja parann. p., 1992

Hän kertoo suomalaisten mielenterveysasioista, joilla on pohjansa
kotioloissa. Suosittelen.

Lisää mielenterveydestä..:
Kun masennuslääkkeidenkin käyttö Suomessa on
viimevuosien aikana kymmenkertaistunut, niin
mitähän se sanoo ihmisten hyvinvoinnista?

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... le/1901314.

Brittiläinen The Guardian -lehti lyttää jutussaan
Pohjoismaiden yllä leijuvan unelmautopian.

Suomea käsittelevän osion aluksi toimittaja kertoo suhtautuvansa lämpimästi meihin käytännönläheisiin suomalaisiin, joiden huumorintaju on yhtä kuiva kuin Saharan autiomaa. Mutta sen jälkeen alkaa tykitys:

1. Suomessa on valtavasti aseita
Ainoastaan Amerikassa ja Jemenissä omistetaan
enemmän aseita kuin Suomessa.

2. Suomessa on vaarallista
Suomessa on koko läntisen Euroopan
korkeimmat murhatilastot.

3. Karut itsemurhatilastot
Suomessa tehdään enemmän itsemurhia
kuin missään muualla Pohjoismaissa.

4. Alkoholismi kukoistaa
Alkoholi on miesten yleisin kuolinsyy Suomessa.

5. Suomessa naureskellaan väkivallalle
Viikonloppuöisin suomalaiset tappelevat,
mutta seuraavana päivänä asialle vain nauretaan.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajank ... ilastot_ja
Markareetta

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 17. Joulu 2014 16:07

Niin ...ajatella voi ja lueskella vaikka minkälaisia kirjoja ..onhan tämä vapaa maa.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2014 16:55

Markareetta kirjoitti:"kaikin puolin outoa puuhaa"

Niin on todellakin.

Psalmissa 23 sanotaan:
23:4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa,
en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani;
sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.

Tuli vain mieleeni tämä psalmin kohta.
Paimenen vitsalla ja sauvalla ei hakattu
tai lyöty lampaitakaan.
Itämailla kun oli kaikenlaisia villipetoja
käärmeitä ja skorpioneja oli turvallista kun
Hyvä Paimen sauvoineen ja vitsoineen piti huolen
että lampaat pysyivät laumassa, niin kuin sielutkin,
että eivät eksyisi koettelemusten kiusauksiin
pimeässä, ja saaliiksi vihollisille.
Hyvä paimen puolustaa ja suojelee laumaansa,
ja kuljettaa sitä oikeaa tietä.

Jeesuksen hoiva ja suojelus on kuin vitsa ja sauva,
koetusten ja murheitten keskellä, josta sielu saa
lohdutusta ja voimia.

Juuri näin :thumbup: Ja myös johdatetaan sauvalla oikeaan suuntaan lyömättä lampaita. No olin lapsena vaikea tapaus eli minua oli mahdottoman vaikea saada hereille ennen kouluun menoa :D Niin isä keksi miten saa minut hereille ja isä laittoi kääpiöhamsterin minun yöpaidan alle niin nousin viipymättä ylös ja etsin hamsterin paidan alta :D Se oli tavallaan sauvalla ja vitsalla ohjaus minun kohdalla... :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Joulu 2014 17:42

Myönnämme sitä tai emme niin ihminen on omassa "järkevyydessään" tomppeli olento ja lapsena tämä korostuu meidän kaikkien kohdalla. Lapsena ihminen etsii rajojaan eikä todellakaan ajattele monestikkaan mitenkään järkevästi. Jokainen voimme muistella kuinka olemme lapsena tehneet vaikka kuinka typeriä asioita ja olemme myös koittaneet puolustella niitä typerillä valheilla jne... Se on vain tosiasia että lapsi pyrkii yleensä pääsemään vastuusta pahoista teoistaan koska lapsi ei edes vielä ymmärrä niinkuin ymmärtää tulisi ja tämän seurauksena lapsi on todella altis valehteluun. Vaikka kuinka puhuisimme lapsille oikealla tavalla niin lapsi ei kykene puhettamme aina ymmärtämään niin kuin me toivoisimme jne.

Jumalan sanan opetus "vitsasta" on viisas opetus sillä pieni rajojaan etsivä lapsi voi ymmärtää vitsan tuoman "rangaistuksen" oikealla tavalla suhteessa hänen ymmärrykseen. Tämä vaatii tietysti sen että vitsa on myös annettu rakkaudesta ja oikealla tavalla. Kun kapinoivaa lasta ohjataan oikealla tavalla vitsalla "rikkeistä josta on jo etukäteen sanottu vitsan tulevan" niin se on lapselle itselleen eduksi sillä vitsan tuoman rangaistuksen lapsi ottaa vastaan erinlaisella suhtautumisella kuin vain toruvan puheen. Kun vitsaa käytetään oikein ja Jumalan sanan mukaisesti niin se ohjaa lasta kuuliaisuuteen ja vastuuseen. Vitsaa ei tule myöskään yhdistää hakkaamiseen/lyömiseen sillä siitä ei ole kyse eikä Raamattu opeta lyömään lapsia.

Olen kerran saanut lapsena vitsasta typerän valehtelun seurauksena ja olen tästä vitsasta vain ja ainoastaan kiitollinen isälleni vaikka silloin itkin ja märisin kun vitsaa sain. Itse kipuhan ei koivuniemestä ole todellisuudessa kovinkaan suuri vaan se tilanne kokonaisuudessaan on se juttu joka saa lapsen märisemään sillä siinä tilanteessa vanhempi ottaa ohjat käsiin ja näyttää auktoriteettinsa eikä anna lapsen päästä kuin koiran veräjästä sanoilla - "no en minä enään niin tee jooko".

Muistan kuitenkin miten vitsan saanti hävetti minua ja ajattelin kuinka typerää oli valehdella isälleni ja sen jälkeen olen aina pyrkinyt puhumaan vanhemmilleni totta. Nykyajan vapaakasvatus on tehnyt todella suurta hallaa lapsille kun se on kieltänyt lailla vanhemmilta vitsa rangaistuksen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 17. Joulu 2014 21:09

viisaita sanoja toni t ja osasit kertoa taitavasti sen ytimen asiasta .Hyvä. Jumalan neuvot Raaamatussa ovat aivan tosi tosi tosi viisaita ja joskus sitä vaan istuu miettimään ,kuinka hölmö on itse villissä nuoruudessa ollut ku ei totellu juuri mitään ja ketään ja sitte ku kerran isäukko nosti tukkaspäästä ilmaan ja sanoi pihalle ni johan rupes kellot lyömään ja ajatuskulkemaan ihan eri tavalla ja "jouduin ajattelemman myös toisia ja mitä hullua olin tehnyt sisaruksilleni .Se kuritus oli viisautta tuovaa ja lisäsi ymmärrykseen sellaisen OIKEAN tavan ajatella ,jossa löydetään myös toiset ja se toimii ihan hyvin nuorella iällä juuri.
Olen myös kiitollinen tuosta hetkestä ku varpaat ei osunu lattiaan vaan olin tukanvarassa .Niin ja olenkin saanut melko vahvan tukan.Lie hiuspohja vahvistunu.;)
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Joulu 2014 22:43

Minun äitini on kertonut tukistaneensa meitä lapsia, mutta olleensa siitä tosi pahoillaan jälkeenpäin. Itse en oikein kyllä taida tuollaista muistaa eli en kai minäkään ole traumatisoitunut tuosta tai sitten trauma on niin paha, että peittää muistijäljen :lol:
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu