Raamatullinen pelastusvarmuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja paa » 23. Marras 2014 13:21

Joel.A kirjoitti:Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.

Tämä Raamatun kohtahan on Jeesuksen toisesta tulemuksesta, jossa vanhurskaat laitetaan oikealle ja jumalattomat vasemmalle puolelle. Siinä mielessä ei kovin relevantti kohta koska eihän vanhurskailta muistella kuin hyviä tekoja ja niiltä joille ei Jeesuksen tarjoama pelastus kelvannut muistetaan pahat. Vanhurskas ei ole sama kuin synnitön ja ovathan jumalattomatkin epäilemättä jotain hyviä tekoja tehneet, mutta niistä ei Jeesus ole kiinnostunut koska Hän ei kelvannut jumalattomille.
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 23. Marras 2014 21:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Lainauksen korjaus -Ylläpito
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 23. Marras 2014 13:26

Älykäs puhelimeni ei sitten osannut lainata oikein, sori :silent:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 23. Marras 2014 13:31

paa kirjoitti:
Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.

Tämä Raamatun kohtahan on Jeesuksen toisesta tulemuksesta, jossa vanhurskaat laitetaan oikealle ja jumalattomat vasemmalle puolelle. Siinä mielessä ei kovin relevantti kohta koska eihän vanhurskailta muistella kuin hyviä tekoja ja niiltä joille ei Jeesuksen tarjoama pelastus kelvannut muistetaan pahat. Vanhurskas ei ole sama kuin synnitön ja ovathan jumalattomatkin epäilemättä jotain hyviä tekoja tehneet, mutta niistä ei Jeesus ole kiinnostunut koska Hän ei kelvannut jumalattomille.

Mielestäni alleviivaamani kohdasta näkee, että nämä vuohet kylläkin olivat uskossa ja "tunsivat" Herran, mutta heidän rakkaus ei ollut aitoa ja puhdasta Jumalallista rakkautta.

Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 23. Marras 2014 15:31

Mikko kirjoittaa:
On ihan hyvä ojentautua sen mukaan mitä Raamattu opettaa, mutta kannattaa ottaa uskonkasvu aina huomioon, sillä Raamattu puhuu monen ikäiselle, niille jotka ovat jo täysiikäisyyteen kasvaneita, sekä myös niille jotka ottavat uskossa ensiaskeleita. Näiltä ei voi vaatia samoja asioita näiltä henkisesti vanhemmilta taikka vastasyntyneiltä.

Tästä tulikin vielä sellaisia ajatuksia itselleni vielä mieleen, että kenenkään ei tosiaankaan tule vaatia ketään mihinkään tai odottaa kustakin jotakin oli sitten uskossaan missä iässä tahansa, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Jumala odottaisin/vaatisi meiltä jotakin kun olemme uskoviksi tullut. Itse en usko sellaiseen Jumalaan, että Jumala ei odottaisi/vaatisi minulta mitään ja että voisin vain tekemättä juurikaan mitään levätä vain "Jumalan kämmenellä" ja sitten eräänä hetkenä pääsisin Jumalan tykö vain Hänen suuresta armostaan.

Uskon ja näen selvästi, että Raamattu opettaa meitä uskovaiseksi tulleita pitämään käskyt ja profeetat jotta pelastuisimme Jumalan tykö. Eli kyllä Jumala meitä vaatii/odottaa asioita pelastumisen edellytykseski ja jos ei vaatisi ja odottaisi niin tuskin meille tulisi mistään asiasta synnintuntoakaan?

Niinkun tässäkin Mat 7 kohdassa tulee selkeästi esille, että todellisen pelastumisen (ei uudestisyntymisen) edellytyksenä on se, että me pidämme Jumalan käskyt ja toimimme niitten mukaan. Tietysti sen voiman ja uskonmäärän mukaan mitä meillä on ja näissä kokoajan kasvavissa määrin.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. ‭Matteus‬ ‭7‬
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 23. Marras 2014 16:51

Petri kirjoittaa
Ef 2:
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

Jaak 2:
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi," ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Joku voi ajatella, että kaksi edellä olevaa Raamatun kohtaa ovat keskenään ristiriidassa. Ne eivät ole kuitenkaan ristiriidassa keskenään, sillä Jumalan sanassa ei ole ristiriitoja. Kun tutkimme nuo kaksi Raamatun kohtaan koko Raamatun ilmoituksen valossa, niin ymmärrämme mistä on kyse.

Jaakobin kirjeen toinen luku opettaa Aabrahamin tulleen vanhurskaaksi teoista, koska usko ilman tekoja on kuollutta. Kun tutkimme koko Raamatun ilmoituksen, niin huomaamme ettei Jumalan sanassa ole ristiriitaa. Jumala puhui Aabrahamille, että kaikki maan sukukunnat tulevat hänessä siunatuiksi. Jumala tarkoitti ennen kaikkea Messias Jeesusta, joka tulee syntymään Israelin kansasta. Aabrahamille syntyi Iisak ja Iisakille syntyi Jaakob, ja Jaakobille kaksitoista Israelin kansan kantaisää. Näin lupaus siunauksesta tarkoittaa ennen kaikkea Messiaan kautta tulevaa siunausta.

Jumala sanoi Aabrahamille: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea" "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". Raamattu sanoo, että kun Aabraham uskoi Herraan ja tähän lupaukseen, niin Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi. Tässä tapahtui sydämen uskon kautta vanhurskautuminen ilman tekoja. On huomattava se tärkeä asia, että lupaus koski Messias Jeesuksen kautta siunatuksi tulemista. Näin myös Aabraham vanhurskautettiin sydämen uskon kautta ilman tekoja. Aabraham ei pelastunut kadotuksesta iankaikkiseen elämään uskon tekojen kautta, vaan sydämen uskon kautta ilman tekoja.

Kun Jaakobin kirje sanoo Aabrahamin tulleen vanhurskaaksi uskon tekojen kautta, niin se tarkoittaa oikeamieliseksi tulemista uskon kautta Jumalaan. Oikeamielinen tarkoittaa sellaista kun uskova ihminen ojentautuu uskon kautta tekemään Jumalan tahtoa. Tämä on sama asia kuin pelastua synnin himoista ja haluista, jotka vaikuttavat maailmassa. Aabrahamin vanhurskaaksi tuleminen uskon tekojen kautta, ei tarkoita pelastumista kadotuksesta iankaikkiseen elämään, vaan uskon tekojen kautta oikeamieliseksi tulemista, joka tarkoittaa Jumalan tahdon tekemistä, synnin harjoittamisen sijaan.

Aabraham kulki samanlaisen tien kuin nykyajan uskova siinä mielessä, että hän pelastui kadotuksesta iankaikkiseen elämään sydämen uskolla. Sen jälkeen hän tuli vanhurskaaksi uskon tekojen kautta, joiden kautta hän ei ansainnut pelastumista kadotuksesta iankaikkiseen elämään, vaan toteutti Jumalan tahtoa synnin valintojen sijaan.

Mielestäni asia ei ihan mennyt näin vaan Aabraham pelastui sekä uskonsa sekä tekojensa kautta ihankaikkiseen elämään. Eli ei riittänyt Aabrahamille pelastumiselle vain se, että hän uskoi sydämmessään Jumalaan vaan pelastumisen edellytyksenä oli vahvasti se, että se miten Aabraham uskoi Luojaan niin sen tuli myös näkyä hänen teoissaan. Jos siis Aabrahamin pelastukseksi olisi riittänyt vain sydämmen usko ilman tekoja niin en usko, että hän olisi vain pelkällä uskomiselle päässyt Jumalan tykö.

En tiedä, mutta tarkemmin lukiessani uudestaan Petrin kirjoitusta saan sellaisen kuvan, että vain pelkällä sydämmen uskolla Jeesukseen riittää siihen, että pelastumme taivaseen ja että uskon teot ovat vain seuraamusta uskosta. Mielestäni Raamattu opettaa kuitenkin selvästi, että pelkkä sydämmen usko ei riitä taivaspaikan ansaitsemiseen vaan sekä usko ja teot pelastavat ihmisen taivaaseen. Eli taivaaseen pääsyn edellytyksenä on se, että uskova tekee ja pyrkii noudattamaan sitä mitä Jumala meiltä odottaa kirjoituksissaan. Ei siis niin, että uskoviksi tultuamme taivaaseen pääsyn edellytyksenä ei ole uskon mukaiset teot vaan pelkästään sydämmen usko.

Joissain tilanteessa vaan uskon mukasia tekoja ei kerkeä ihmisessä ilmaantumaan tai näkymään pikaisen kuolemansa takia niinkuin esim ryövärin tapaus ristillä jossa hän kylläkin uskoi, että Jeesus on Herra ja Jumalan poika, mutta jos ryöväri olisikin saanut elää eikä olisi siis kuollut niin oikea usko Jeesukseen olisi pitänyt alkaa tuottamaan joko nopealla tai vähän hitaammalla aikataululla tässä ryövärissä hengen hedelmiä.

Yhteen vetona jälleen siis, että se on kuollutta (hyödytöntä) uskoa sellainen jossa Jumalan puu ei tuota hengen hedelmiä eli uskon mukaisia tekoja. Niinpä siis Raamattu kehoittaa meitä valvomaan, jotta emme alkaisi vaeltamaan lihan mukaan vaan Hengen mukaan sekä tietysti kasvamaan Hengessä koko ajan. Mielestäni siis Jumalan lapsi ei saa millään tavalla kulkea ja elää lihassa vaan pyrkiä jatkuvasti tekemään töitä sen eteen, että liha kuolisi. Tässä kohtaan tulee tietysti ihmis mieliin se, että kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä olekkaan sekä ei tässä ajassa tulekkaan, mutta Raamattu kuitenkin sanoo, että siitä huolimatta meidän tulisi pyrkiä ja kilvoittelemaan koko ajan täydellisyyttä kohti.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Marras 2014 14:02

Joel.A kirjoitti:
Mikko kirjoittaa:
On ihan hyvä ojentautua sen mukaan mitä Raamattu opettaa, mutta kannattaa ottaa uskonkasvu aina huomioon, sillä Raamattu puhuu monen ikäiselle, niille jotka ovat jo täysiikäisyyteen kasvaneita, sekä myös niille jotka ottavat uskossa ensiaskeleita. Näiltä ei voi vaatia samoja asioita näiltä henkisesti vanhemmilta taikka vastasyntyneiltä.

Tästä tulikin vielä sellaisia ajatuksia itselleni vielä mieleen, että kenenkään ei tosiaankaan tule vaatia ketään mihinkään tai odottaa kustakin jotakin oli sitten uskossaan missä iässä tahansa, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Jumala odottaisin/vaatisi meiltä jotakin kun olemme uskoviksi tullut. Itse en usko sellaiseen Jumalaan, että Jumala ei odottaisi/vaatisi minulta mitään ja että voisin vain tekemättä juurikaan mitään levätä vain "Jumalan kämmenellä" ja sitten eräänä hetkenä pääsisin Jumalan tykö vain Hänen suuresta armostaan.

Uskon ja näen selvästi, että Raamattu opettaa meitä uskovaiseksi tulleita pitämään käskyt ja profeetat jotta pelastuisimme Jumalan tykö. Eli kyllä Jumala meitä vaatii/odottaa asioita pelastumisen edellytykseski ja jos ei vaatisi ja odottaisi niin tuskin meille tulisi mistään asiasta synnintuntoakaan?

Niinkun tässäkin Mat 7 kohdassa tulee selkeästi esille, että todellisen pelastumisen (ei uudestisyntymisen) edellytyksenä on se, että me pidämme Jumalan käskyt ja toimimme niitten mukaan. Tietysti sen voiman ja uskonmäärän mukaan mitä meillä on ja näissä kokoajan kasvavissa määrin.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. ‭Matteus‬ ‭7‬

Itse uskon niin, että Jumala rohkaisee ja johdattaa meitä erilaisiin hyviin ja riemullisiin muutoksiin, ja tämän johdattamisen ja rohkaisun noudattaminen tapahtuu rakkaudesta Jumalaan, halusta tehdä Jumalan tahto, mutta mielestäni tämä ei liity pelastukseen.

Jumalalle kelpaavuus (vanhurskaus) on lahja Kristukselta, meidän päällämme on Jeesuksen Jumalallekelpaavuus uskon kautta eikä oma likainen vaatteemme.

Tekomme ja Jumalan tahdon seuraaminen ja kuuliaisuus sille, ovat vain tämän uskon hedelmiä.

Jotain mitä teemme siksi koska uskomme Jumalan lupauksiin.

Emme mielestäni pelastu teoilla , vaan pelastus tulee uskosta Jumalan lupauksiin (Galatalaiskirje selittää tämän).

Kuitenkin usko ilman tekoja on kuollut, mutta ne teot eivät meitä pelasta vaikka niiden tekemättä jättäminen onkin kuolemaksi hengellisesti.

Ehkä voisi sanoa, että teot ovat yksi osa-alue joka ylläpitää uskoa, ja näitä on muitakin. Se on myös yksi uskon hedelmistä, uskon että Pyhä Henki rohkaisee ja johdattaa meitä oikeisiin ja hedelmällisiin tekoihin.

Moni luulee, että teot ovat aina jotakin suuria voiman näytöksiä mutta teko on teko suuri tai pieni niin Jumalalle kelpaava teko se on silti.

Tekoihin liittyy "lesken almun" -periaate mielestäni eli:

Luukas 21:

1 Ja hän katsahti ja näki rikkaiden panevan lahjoja uhriarkkuun.
2 Niin hän näki myös köyhän lesken panevan siihen kaksi ropoa.
3 Silloin hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut.
4 Sillä kaikki nuo panivat lahjansa liiastaan, mutta tämä pani puutteestaan, koko elämisensä, mikä hänellä oli."

Nyt jos jollakin ei ole rakkautta paljoakaan sydämessään rikkinäisyytensä vuoksi, eikä voimaa tehdä hyvää paljon ollenkaan, niin jos tämmöinen tekee sen vähän vähästään mitä pystyy, tekee hän "lesken almun" -periaatteen mukaan isoja tekoja. Eli teon suuruus on suhteessa sen antajan valmiuteen ja voimiin tehdä teko.

ESIM:

Esimerkiksi jos joku pitää toiselle ovea-auki kun toisella on kantamuksia niin tämä on jo konkreettinen hyvä teko, ja jos tämän hyvän teon tekijä on kaksi viikkoa aikaisemmin ollut heroiinia käyttävä nyrkkiryöstäjä niin nyt hän teki ryöstön sijasta laupeuden ja auttoi toista, sillä ei vielä pystynyt pyytämään että saisi kantaa ostokset. Eli teko voisi monelle meistä olla pieni tai mitätön, mutta entiselle narkomaanille teko olisi suuri "lesken almun" -mukaan. Narkomaani ei pelastunut tällä oven avauksella , vaan pelastui koska uskoi Jeesukseen vapahtajanaan, mutta tämä teko oli hyvä hedelmä joka seurasi hänen uskoaan Herra Jeesukseen ja niihin lupauksiin joita Jumala antoi liittyen Poikaansa Herra Jeesukseen.

Toivottavasti onnistuin selittämään tämän oikein, on hankala kirjoittaa tämmöistä , mutta juu sillä mennään mitä saatiin :).
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 24. Marras 2014 14:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Kirjoitusvirheitä ja lisää höpinää
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja paa » 24. Marras 2014 19:56

Ja Hänen eteensä kootaan kaikki kansat--

Kaikki, ei vaan uskovat, vaan kaikki maailman ihmiset eli kaikki kansat.

Alleviivaamastasi kohdasta käy nimenomaan ilmi se, että vasemmalla puolella ovat jumalattomat, koska heiltä muistellaan vaan teot, joita he eivät tehneet. Jos he olisivat uskovia, niin miksi heidän hyviä tekojaan ei tuoda esille, niin kuin oikealla puolella olevien.
paa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 24. Marras 2014 20:21

paa kirjoitti:Ja Hänen eteensä kootaan kaikki kansat--

Kaikki, ei vaan uskovat, vaan kaikki maailman ihmiset eli kaikki kansat.

Alleviivaamastasi kohdasta käy nimenomaan ilmi se, että vasemmalla puolella ovat jumalattomat, koska heiltä muistellaan vaan teot, joita he eivät tehneet. Jos he olisivat uskovia, niin miksi heidän hyviä tekojaan ei tuoda esille, niin kuin oikealla puolella olevien.

Miksi nämä jumalattomat kysyvät Herralta, että milloin me näimme sinut nälkäisenä...emmekä sinua palvelleet?

Uskon siis vahvasti sen, että Jeesus kertoo tässä vertauksen sekä oikeasta että väärästä palvelijoista, koska muutoinhan tossa vertauksessa nämä "vuohet" eivät olisi ihmetellyt sitä, ettikö he olisi palvelleet Jeesusta sekä eihän myöskään julki jumalaton yritä edes palvella Jeesusta?
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 24. Marras 2014 21:43

Mikko kirjoittaa:
Emme mielestäni pelastu teoilla , vaan pelastus tulee uskosta Jumalan lupauksiin (Galatalaiskirje selittää tämän).

Minulle Galattaliskirje kertoo sen, että vaikka uskoisimme Jeesukseen niin meidän ei tule mennä vanhanliiton alle. Eli meidän ei pidä vanhanliiton käytäntöjen ja tapojen kautta ansaita pelastusta vaan uskomalla Jeesukseen olla uskollinen uudenliiton järjestykselle. Ymmärrän tämän järjestyksen siten, että kun siis tulemme uskoon saamme kivisydämmen sijasta lihasydämen johon on kirjoitettu Jumalan "muokattu"laki.

Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen, niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa. Hesekiel‬ ‭11‬

Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Jeremia‬ ‭31‬

Nyt kun siis jokaiselle joka uskoo Jeesukseen pelastajanaan, oli sitten kukatahansa millaisessa rikkinäisyydessä tahansa niin hänen sydämeensä on istutettu uusittu Jumalan laki. Tälle uudestisyntyneelle siis kuulu se, että hän haluaa kasvaa Jumalan lain ja säädösten mukaisesti ei tietenkään pakosta vaan vapaaehtoisuudesta käsin. Vapaaehtoisuus ei tietenkään nyt tarkoita sitä, että pelastuakseen hän saisi olla lihallinen missään muodossa ja luottaa vain Jumalan armoon vaan pyrkiä elämässään kuolettamaan lihaansa (Jumalan uudenliiton lain ja järjestyksen mukaisesti) jotta hänestä pystyisi kasvamaan kokoajan lähemmäksi ja lähemmäksi Jeesuksen kaltaiseksi johon meidät on siis kutsututkin. Ja kun tähän tälläiseen asiaan pyrkii niin ei pitäisi olla epäselvää siitä, etteikö se näkyisi myös pyhityselämässään (hedelmällisissä teoissa sekä sanoissa).

Tämän kaiken perusteella on siis mielestäni selvää, että puhtaalla sydämmellä uudenliiton lakia noudattamalla (rakasta Herraa...sekä lähimmäistäsi niinkuin itseäsi) on selvää, että ihminen elää pelastuksessa ja joka taas tätä ei noudata ei elä pelastuksessa. Monesti myös kuulen, että meissä ei ole mitään millä me rakastamme Jumalaa sekä lähimmäistämme, pelastavassa uskosa tämä ei voi olla totta koska onhan meissä sentään Pyhä Henki jonka siis pitäisi saada aikaan meissä tahtomista sekä tekemistä on vain kyse siitä, että tahdommeko antaa lihamme hallita tahtomista sekä tekemistä ja näin ollen menettää pelastus.

En siis voi uskoa siihen, että raamattu opettaa, että pelkällä uskomisella Jeesuksen pelastutaan vaan kyllä se vaati rinnalle sen, että me kuoletamme lihaamme (uskon ja rakkauden tekoa tämäkin) enenevässä määrin. Jos siis asia olisikin niin, että pelkkä usko riittäisi niin uskon vakaasti, että ihmiseen ei voi tulla millään tavalla synnintuntoa joka saa tai ei saa aikaan parannuksen tekoa.

...ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. Matteus‬ ‭10‬
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 24. Marras 2014 22:05

Se myös, että jos uskova sisäistää tai ajattelee sen, että hänellä ei ole ongelmaa rakastaa lähimmäistään on vain ongelmaa ehkä siinä, että ei vielä tunnen Jumalan sanaa riittävästi niin juuri tälläisessä tilanteessa on todella suuri vaara siihen, että tälläinen uskova joko ajautuu jonkinlaiseen penseyteen (ei ole kylmä eikä palava) tai sitten jo elää siinä. Penseyshän taas saa aikaan sitä, että ei enää näe tarvetta kuolettaa lihaansa ja tämä taas ajaa siihen, että uskova joko on tai sitten hänestä tulee fariseus jonka Jumala on oksentava suustaan niinkuin ilm.kirjakin sen meille kertoo.
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu