Tartun iinuliinun kysymykseen pakko-oireista vapautumisesta. Olen joskus miettinyt eroa pakkoajatusten ja "ihan tavallisten ajatusten" välillä. Siis mistä meidän ajatukset yleensäkin päähän putkahtelevat. Kyllä minulle ainakin tulee ajatuksia ihan vain pakottavasti päähän, vaikka en koekaan niitä pakkoajatuksiksi.

Liittyykö ajatusten pakkoajatukseksi mieltäminen enemmänkin siihen, että kokee ajatuksen pakkona, koska ei tunnista sitä osaksi itseään ja omaa ajatteluaan, vaan se tuntuisi tulevan jotenkin ulkoapäin..? Yleensähän pakkoajatukset liittyvät väkivaltaan, seksuaalisuuteen tms. Mutta olen kyllä kuullut yhden ihmisen kertovan sellaisesta pakkoajatuksesta, että hänen mieleen tuli väkisin yhden miehen nimi ja pelkkänä ajatuksena tuo nimi sai hänessä aikaan hyvin voimakkaan reaktion.
Psykologian/psykiatrian/joidenkin terapioiden suhteen olen aika neutraalilla kannalla. Joku voisi kai saada apua pakkoajatuksiin masennuslääkityksen ja käyttäytymisterapian yhdistelmästä, mitä nykyään hoidoksi suositellaan. Käyttäytymisterapiaa voi kyllä antaa vielä tehokkaampana Jumalan Sana, joka todella on lääke kaikkiin vaivoihin.
Itse en koskaan ole halunnut lähteä mielenterveyspuolelle työskentelemään tai tutkimaan, koska koen alueen niin ahdistavaksi ja epävarmaksi. Jos avustan ikääntynyttä harmaahapsea vuoteesta ylös ja wc-käynnille, niin tiedän melko varmasti tekeväni hyvää, mutta jos keskustelemalla ronkin jonkun ihmisen mielen alueen asioita, niin en tiedä teenkö hyvää vai pahaa