Niin, se kamu itse ihmetteli kun toin asiat hänelle mitä muut jehovantodistajat sanoivat tai tekivät näin. Kamu sanoi minulle omin sanoin että he eivä voi olla jehovantodistajia.
tanu kirjoitti:Nó nyt vähän nolottaa...
Eli niinhän se taitaa olla, että tuo jalkojen pesu on kuitenkin vain vertauskuva tässä ehtoollis-/rakkausateria-asiassa.
Mutta todella vahva vertauskuva onkin.
Ja se että "syö tätä leipää tai juo tätä viiniä kelvottomasti" tarkoittaa siis sitä, että ei saa nauttia ehtoollista jos ei sydämen asenne ole
rakkaudellinen ja palvelualtis kaikkia veljiä ja sisaria kohtaan. Eli jos on jotain selvittämätöntä ja anteeksi antamatonta riitaa vaikka jonkun kanssa, niin ei tule
osallistua rakkausaterialle? Tämän joku jo joskus selitti näin, mutta en sitä silloin ymmärtänyt.
Janne kirjoitti:tanu kirjoitti:Nó nyt vähän nolottaa...
Eli niinhän se taitaa olla, että tuo jalkojen pesu on kuitenkin vain vertauskuva tässä ehtoollis-/rakkausateria-asiassa.
Mutta todella vahva vertauskuva onkin.
Ja se että "syö tätä leipää tai juo tätä viiniä kelvottomasti" tarkoittaa siis sitä, että ei saa nauttia ehtoollista jos ei sydämen asenne ole
rakkaudellinen ja palvelualtis kaikkia veljiä ja sisaria kohtaan. Eli jos on jotain selvittämätöntä ja anteeksi antamatonta riitaa vaikka jonkun kanssa, niin ei tule
osallistua rakkausaterialle? Tämän joku jo joskus selitti näin, mutta en sitä silloin ymmärtänyt.
Itse näen asian kutakuinkin näin kun olet kirjoittanut
Rauhaa ja siunausta vaan sinne koko teidän perheellenne
Joel.A kirjoitti:Kysynkin kaikella rakkaudella sekä kunnioituksella teiltä jotka ajattelette niin, että jalkojen pesu olisi pelkästään vertauskuva palvelemisesta ei siis konkreettinen palvelemisen teko toiselle, niin mikä Raamatun kohdasta kumoo tämän Jeesuksen lauseen/lauseet?
Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt. Johannes 13:14, 15
Jos siis ajatellaan, että tämä olisi vain vertauskuvallinen tapahtuma toinen toistemme palvelemisesta niin silloinhan tehdään Jeesuksen sanant tyhjäksi, eikö niin?
Näen siis, että toinen toistemme jalkojen pesu on konkreettinen tapahtuma jossa todellisesti näytetään toiselle, että en ole hänen yläpuolellaan. Jumala siis asetti tämän toimenpiteen siitä syystä, ettei hengellinen ylpeys pääsisi kasvamaan meissä ja ettemme ajattelisi itsestämme enemmän mitä ajatella sopii.
Janne kirjoitti:Rauhaa ja siunausta myös sinne Joelin koko perhekunnalle
Eihän Jeesuksen sanoja tyhjiksi tehdä vaan päin vastoin. Koska Jeesus antoi kehoituksen ja esimerkin toistemme palvelemisesta niin tämä tekohan on paljon suurempi kuin pelkkä jalkojen pesu. Jeesus esimerkillään ja opetuksellaan kehoittaa meitä opetuslapsia palvelemaan toisiamme ja alentumaan kaikessa toistemme alapuolelle asemaan tai asiaan katsomatta.
Itse asiassa tuo jalkojen pesu oli ihan yleinen tapa ennen ruokailua ainakin Juutalaisten keskuudessa tuohon aikaan, joten siinä ei sinänsä ollut mitään erikoista. Kun esimerkiksi saapui vieraita ruokailemaan niin isäntäväki pesi vieraidensa jalat ja saattoi myös voidella heidän hiuksensa öljyllä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa