pekka kirjoitti:Kiitos Tonillekin selventävästä kirjoituksesta. Tämä on ollut hyvä ketju. Kuten huomaamme niin tämä väkivalta-asiakin herättää paljon kysymyksiä uskovassa ihmisessä kun sitä oikein alataan syvällisesti miettimään ja tutkimaan Raamatun opetuksien valossa ja lisäksi kuvitellaan todentuntuinen tilanne ja kukin itse miettii mitä tilanteessa tekisi ettei sortuisi syntiin. Yhteenvetona voisi todeta, että siis uskovan ihmisen kuuluu mennä riitatilanteeseen, henkensäkin kaupalla, ja luottaa siihen, että Jeesus auttaa. Ja jos Jumalan tahto on että kuolemme niin sitten kuolemme tai haavoitumme. Uskoahan tuollaisessa tilanteessa Jumala koettelee uskovassa ihmisessä ja uskovan ihmisen kuuluu olla valmis kuolemaankin uskonsa puolesta eli Herramme Jeesuksen Kristuksen puolesta, sehän nyt on aivan selvä asia se. Kuolema on silloin voitto Jeesuksessa Kristuksessa ja saamme iankaikkisen elämän. Sitä vain mietin, että mitä jos emme huuda Jeesuksen nimeä vaan mielessämme huudamme Jeesuksen nimeä ja siis Jeesusta avuksemme niin kyllä kait sekin pitäisi riittää? Eli onko uskovan ihmisen aina huudettava ääneen "Herran Jeesuksen nimessä, lopeta jne." vai riittääkö jos vain itse otamme yhteyden Jeesukseen Pyhän Hengen kautta? Eli huudamme rukouksessa Jeesusta apuun? Voihan riitatilanteeseen väliinmenijä myöskin olla vaikkapa mykkä eli puhekyvytön uskova ihminen.
Kiitos Pekka näin uskon minäkin niin kuin kirjoitit yhteenvedon. Jumala kuulee kyllä jos mykkä huutaa hengessä Herraa Jeesusta avuksi. Uskon myös että Jumala kuulee ja auttaa kun hengessä rukoilemme apua jos jostain syystä puhuminen estyy. Paras olisi kuitenkin Jeesuksen esimerkkiä seuraten sanalla sanoen vastata pahalle. Jeesus vastasi saatanalle niin on kirjoitettu jne.. ja käski sanalla saatanaa joka joutui tottelemaan ja Jeesus ajoi riivaajat käskemällä niitä lähtemään ulos ihmisestä. Eli Jeesus vastasi pahalle sanallaan ja käski pahaa ja paha joutui tottelemaan maailmankaikkeuden Luojan käskyjä.
Mark.1:24 sanoen: "Mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."
1:25 Niin Jeesus nuhteli sitä sanoen: "Vaikene ja lähde hänestä."
Muistaakseni tarkka sanan muoto alkutekstistä oli tässä kohden vaikenemis sanan kohdalla "pidä turpasi kiinni ja lähde hänestä"
demoneilla on eläinten kaltainen turpa ja Jeesuksen käsky on suoraa puhetta jota riivaaja joutuu tottelemaan. Jeesus ei halunnut että riivaajat kertovat Hänestä sillä ne tunsivat Jeesuksen eli Luojan ja siksi Jeesus sanoi "pidä turpasi kiinni ja lähde hänestä"
Jeesus käytti aina sanansa voimaa ja koko maailmankaikkeus on luotu sillä sanan voimalla ja tähän sanan voimaan tulee Jumalan lastenkin turvata eikä omaan lihaan jonka pitäisi olla kuollut.
Psalmi.33:21 Sillä hänessä iloitsee meidän sydämemme,
me turvaamme hänen pyhään nimeensä.Psalmi.62:2 Jumalaa yksin minun sieluni hiljaisuudessa odottaa, häneltä tulee minulle apu.
62:3
Hän yksin on minun kallioni, minun apuni ja turvani: en minä suuresti horju.
62:4 Kuinka kauan te yhtä miestä ahdistatte, hänet yhdessä surmataksenne, niinkuin hän olisi kaatuva seinä, niinkuin murrettu muuri?
62:5 He vain pitävät neuvoa, miten syöstä hänet korkeudestaan. He rakastavat valhetta, he siunaavat suullansa ja kiroavat sydämessänsä. Sela.
62:6 Odota yksin Jumalaa hiljaisuudessa, minun sieluni, sillä häneltä tulee minun toivoni.
62:7
Hän yksin on minun kallioni, minun apuni ja turvani: en minä horju.
62:8
Jumalassa on minun apuni ja kunniani. Minun väkevyyteni kallio, minun turvani on Jumala.
62:9
Turvatkaa häneen joka aika, te kansa; vuodattakaa hänen eteensä sydämenne.
Jumala on meidän turvamme. Sela.
62:10 Vain tuulen henkäystä ovat ihmiset, vain valhetta ihmisten lapset: kaikki he nousevat vaa'assa ylös köykäisempinä kuin tuulenhenkäys.
62:11
Älkää luottako väkivaltaan, älkää turhaan panko toivoanne ryöstettyyn tavaraan. Jos rikkautta karttuu, älkää siihen sydäntänne kiinnittäkö.
62:12 Kerran on Jumala sanonut, kahdesti olen sen kuullut: väkevyys on Jumalan.
62:13 Ja sinun, Herra, on armo; sillä sinä maksat kullekin hänen tekojensa mukaan.
Jumalan lapsen turva on yksin Jumala ja Jumalan lapsen apu tulee yksin Jumalalta ei keneltäkään muulta ei myöskään omasta lihasta vaan yksin Jumalalta! Emme saa luottaa väkivallan auttavan missään tilanteessa vaan aina ja yksin tulee turvata Jumalan apuun sillä Jumala on meidän turvamme!
Kiitos Herralle!