Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 23. Maalis 2014 12:16

Mitä mieltä olette tuolla linkissä olevista Israelin heimojen pohdiskeluista;

https://jarmo10.org/kartat.htm
iinuliinu

ViestiKirjoittaja Aivina » 23. Maalis 2014 14:13

iinuliinu kirjoitti:Mitä mieltä olette tuolla linkissä olevista Israelin heimojen pohdiskeluista;

https://jarmo10.org/kartat.htm

Pohdiskelu on Raamatullista ainakin siltä osin, että ovat saaneet Herralta armon ymmärtää
VT:n tekstejä. Mikä on Israel, mikä on Juuda, mikä on israelilainen, mikä on juutalainen.
Mikä on heprealainen. - Toki paljon muuta.
Valitettavasti meillä Suomessa on kansamme tärkein historia tuhottu, mutta tuon yllä mainitun
linkin kautta löytyy tutkijoita/tutkimustuloksia, jotka ovat esim. Ruotsista arkistoista kaivaneet
esille suomalaisten historiaa. Mielenkiintoista!!
Onhan meillä tärkein historiamme tallella, Vanhan Testamentin tekstit israelilaisista.
Aivina

ViestiKirjoittaja Aivina » 23. Maalis 2014 14:33

[quote="pekka"]
PSALMIT 122:
1. Matkalaulu; Daavidin virsi. Minä iloitsin, kun minulle sanottiin:
"Menkäämme Herran huoneeseen".
2. Meidän jalkamme saavat seisoa sinun porteissasi, Jerusalem;
3. sinä Jerusalem, rakennettu kaupungiksi, johon kokoonnutaan yhteen,
4. jonne sukukunnat vaeltavat, Herran sukukunnat, niinkuin Israelille on säädetty, kiittämään Herran nimeä.
5. Sillä siellä ovat tuomioistuimet, Daavidin huoneen istuimet.
6. Toivottakaa rauhaa Jerusalemille, menestykööt ne, jotka sinua rakastavat.
7. Rauha olkoon sinun muuriesi sisällä, olkoon onni sinun linnoissasi.
8. Veljieni ja ystävieni tähden minä sanon: olkoon sinulla rauha.
9. Herran, meidän Jumalamme, huoneen tähden minä tahdon etsiä sinun parastasi.
- - - - - - - - - - - - -
Hei, Pekka!
Otitpa tärkeät Psalmit esille, Ps 121 ja Ps 122!

Ps 122:6 on suomalaisissa Raamatuissa käännetty väärin.

Kuuntelin Mirja Ronningin (oms.Syväntö) puhetta hänen Suomi vierailullaan äskettäin. M.Ronning toimii Raamatun
käännöstyön asiantuntijana Israelissa.
Mirja kertoi Ps 122:6 on alkukielessä: "Toivottakaa rauhaa Jerusalemille, he saavat rauhan, jotka sinua rakastavat."
(en huomannut kirjoittaa muistiinpanoihin tarkkaa käännösmuotoa, mutta tuo rauha sana mua puhutteli).
M.Ronning sanoi, "rauha on paljon parempi, kuin menestyminen, hieman viittasi menestysteologian harhaan"!

Linkki: Mirja ja Halvon Ronningin Raamattukoti Israelissa.
https://www.bibletranslators.org/
Aivina

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 24. Maalis 2014 10:22

Kun huomaamme VT tekstin ja sen kuinka rajusti jopa ankarasti on Jumala kurittanut omaa valittua kansaa niin mitä vielä on edessä ku aika on.
On vaan hienoa katsoa tälläkin hetkellä kun ihmisiä muuttaa ja haluaa muuttaa Israeliin ympäri maailmaa ja se vastustajan joukko yrittää estää mm asuntojen rakentamisen ja köydenvetoa on molempiin suuntiin rakentamisesta ja taitaa tämänhetken tilanne olla se ,että rakennuksia taas nousee ja entinen kuiva kivikko maa tuottaa hedelmää ja paljon hyvää.On siis todella ihmeellisen kaunista.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja tanu » 02. Joulu 2015 16:54

Israel-/juutalais-asia ei vaan jätä minua rauhaan...

Onko Raamatussa muita kirjoituksia, joissa ennustetaan juutalaisten/israelilaisten paluu tuonne Välimeren rannalle,
luvattuun maahan. Tähän kohtaan useimmiten vedotaan asiaan liittyen:

(Mark.13) 28. Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
29. Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.

30. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
31. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

(Mt.24) 32. Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.

34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
35. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

(Lk.21) 29. Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.
30. Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.

31. Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.
32. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.

Mistä voi tietää että tuossa puhutaan juutalaisten/israelilaisten paluusta takaisin luvattuuun maahan?
Jos tuo on vain vertaus siitä että kun puu puhkeaa lehteen, niin siitä voi tietää että kesä tulee?
Eli ihan vain vertaus, ilman mitään viittausta Israeliin. Ainakin on aika avoimeksi asia jätetty jos Jumala tuolla haluaa
ilmaista sen että juutalaiset/israelilaiset palaavat Välimeren rannalle.
Eikä tuo ole esimerkki, jonka Jeesus antaa jotta ymmärrämme että kun tulee sotia ja maanjäristyksiä jne. niin samalla
tavalla ymmärrämme että loppu on lähellä? Ihan samoin kuin puiden puhkeamisesta lehteen voi ymmärtää, että kesä on lähellä.

Tässä puhutaan myös samasta asiasta, mutta eikö tämä tapahtunut jo VT:n aikana?
(Hes.11) 17. Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
Eihän tuossa sanota, että annan teille taas Israelin maan.

Eikö myös tuo sukupolvi-sana ole väärin käännetty. Jostain luin että sukukunta (Bibliassa on käytetty tätä sanaa) olisi oikeampi sana.
Siis sukukunta eli juutalainen suku ei katoa maan päältä ennen kuin Jeesus tulee takaisin. Eikö tämä ole ainoa Jumalan lupaus juutalaisille,
joka on voimassa?

Eivätkö Jumalan lupaukset (ja erityisasema) juutalaisille/israelilaisille ole VT:n asioita.
Eivätkö juutalaiset ole ihan samalla viivalla kaikkien muiden kansojen ja ihmisten kanssa UT:n ja Uuden liiton aikana.
Kukaan ei pelastu ilman uskoa Jeesukseen.

En usko tuota asiaa, että Raamatussa puhuttaisiin juutalaisten paluusta nykyisen Israelin valtion alueelle tai minnekään
muuallekaan. Se mistä Hesekielin kirjassa puhutaan tapahtui Vanhan Liiton aikana.

Voisitteko oikaista jos olen ihan väärässä. Onko muita Raamatun kohtia kuin tuo viikunapuu-vertaus, jossa tästä paluusta
kerrotaan? Jos muita kohtia ei ole, niin mielestäni menee pohja koko nykyisen Israelin valtion olemiselle Jumalan tahto ja johdatusta.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Joulu 2015 17:20

No voi että. Kirjoitin pitkän pätkän ja juuri junan nettiyhteys pätkäisi kun yritin lähettää, joten ei sittenkään mitään :lol:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Joulu 2015 17:34

Hes 38:
14 ¶ Sentähden ennusta, ihmislapsi, ja sano Googille: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä sinä kyllä huomaat, että minun kansani Israel asuu turvallisena,
15 ja lähdet asuinpaikastasi pohjan periltä, sinä ja sinun kanssasi lukuisat kansat, jotka kaikki ratsastavat hevosilla: suuri joukko, lukuisa sotaväki.
16 Sinä hyökkäät minun kansani Israelin kimppuun kuin pilvi, peittääksesi maan. Päivien lopulla on tämä tapahtuva. Ja minä annan sinun karata maahani, että pakanakansat tulisivat tuntemaan minut, kun minä osoitan pyhyyteni sinussa, Goog, heidän silmäinsä edessä.
17 Näin sanoo Herra, Herra: Etkö se ole sinä, josta minä muinaisina päivinä puhuin palvelijaini, Israelin profeettain, kautta, jotka niinä päivinä ennustivat, vuodesta vuoteen, että minä annan sinun karata heidän kimppuunsa?
18 Mutta sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra, Herra, nousee minun vihani hehku.
19 Kiivaudessani, tuimuuteni tulessa minä sanon: Totisesti tulee sinä päivänä suuri maanjäristys Israelin maahan.

Tässä puhutaan päivien lopusta, jolloin juutalaiset asuvat Israelin maassa, kun heitä vastaan tullaan hyökkäämään monen kansan kautta.

Hes 11:
13 Kun minä ennustin, niin Pelatja, Benajan poika, kuoli. Niin minä lankesin kasvoilleni, huusin kovalla äänellä ja sanoin: "Voi Herra, Herra! Aivanko sinä teet lopun Israelin jäännöksestä?"
14 ¶ Sitten tuli minulle tämä Herran sana:
15 "Ihmislapsi, sinun veljesi, sinun veljesi, sukulaisesi ja koko Israelin heimo, kaikki, joille Jerusalemin asukkaat sanovat: ‘Olkaa te vain kaukana Herrasta, meille on tämä maa annettu perinnöksi!’
16 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Koska minä olen vienyt heidät kauas pakanain sekaan ja hajottanut heidät muihin maihin, olen minä ollut heille pyhäkkönä vähän aikaa niissä maissa, joihin he ovat joutuneet.
17 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
18 Ja he tulevat sinne ja poistavat siitä kaikki sen iljetykset ja kaikki sen kauhistukset.
19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,
20 niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

Tässä puhutaan uuden Hengen (Pyhä Henki) antamisesta juutalaisille sen jälkeen kun Jumala on palauttanut heidät Israelin maahan. Pyhän Hengen antaminen juutalaisille sen jälkeen kun Jumala on palauttanut heidät Israelin maahan puhuu Uuden Liiton ajasta ja tämä on profetia, joka tulee toteutumaan päivien lopulla Uuden Liiton ajassa, kun Israelin kansan jäännös (kolmas osa) vastaanottaa uskon kautta Messias Herra Jeesuksen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja tanu » 02. Joulu 2015 18:12

PetriFB kirjoitti:Hes 38:
14 ¶ Sentähden ennusta, ihmislapsi, ja sano Googille: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä sinä kyllä huomaat, että minun kansani Israel asuu turvallisena,
15 ja lähdet asuinpaikastasi pohjan periltä, sinä ja sinun kanssasi lukuisat kansat, jotka kaikki ratsastavat hevosilla: suuri joukko, lukuisa sotaväki.
16 Sinä hyökkäät minun kansani Israelin kimppuun kuin pilvi, peittääksesi maan. Päivien lopulla on tämä tapahtuva. Ja minä annan sinun karata maahani, että pakanakansat tulisivat tuntemaan minut, kun minä osoitan pyhyyteni sinussa, Goog, heidän silmäinsä edessä.
17 Näin sanoo Herra, Herra: Etkö se ole sinä, josta minä muinaisina päivinä puhuin palvelijaini, Israelin profeettain, kautta, jotka niinä päivinä ennustivat, vuodesta vuoteen, että minä annan sinun karata heidän kimppuunsa?
18 Mutta sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra, Herra, nousee minun vihani hehku.
19 Kiivaudessani, tuimuuteni tulessa minä sanon: Totisesti tulee sinä päivänä suuri maanjäristys Israelin maahan.

Tässä puhutaan päivien lopusta, jolloin juutalaiset asuvat Israelin maassa, kun heitä vastaan tullaan hyökkäämään monen kansan kautta.

Hes 11:
13 Kun minä ennustin, niin Pelatja, Benajan poika, kuoli. Niin minä lankesin kasvoilleni, huusin kovalla äänellä ja sanoin: "Voi Herra, Herra! Aivanko sinä teet lopun Israelin jäännöksestä?"
14 ¶ Sitten tuli minulle tämä Herran sana:
15 "Ihmislapsi, sinun veljesi, sinun veljesi, sukulaisesi ja koko Israelin heimo, kaikki, joille Jerusalemin asukkaat sanovat: ‘Olkaa te vain kaukana Herrasta, meille on tämä maa annettu perinnöksi!’
16 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Koska minä olen vienyt heidät kauas pakanain sekaan ja hajottanut heidät muihin maihin, olen minä ollut heille pyhäkkönä vähän aikaa niissä maissa, joihin he ovat joutuneet.
17 Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
18 Ja he tulevat sinne ja poistavat siitä kaikki sen iljetykset ja kaikki sen kauhistukset.
19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,
20 niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

Tässä puhutaan uuden Hengen (Pyhä Henki) antamisesta juutalaisille sen jälkeen kun Jumala on palauttanut heidät Israelin maahan. Pyhän Hengen antaminen juutalaisille sen jälkeen kun Jumala on palauttanut heidät Israelin maahan puhuu Uuden Liiton ajasta ja tämä on profetia, joka tulee toteutumaan päivien lopulla Uuden Liiton ajassa, kun Israelin kansan jäännös (kolmas osa) vastaanottaa uskon kautta Messias Herra Jeesuksen.

Kiitos Petri kun vastasit ja vielä nopeasti.

Tuosta laittamastasi Hes.38 kohdasta sellainen kysymys, että jospa tuossa kuvataankin lopun ajan hengellistä sotaa.
Hengellinen Israel jota vastaan hyökkää saatanan joukot?

Tässä alla selvitys asiasta, joka avaa paremmin mitä ajan takaa:

Muutama sana vielä Raamatun symboliikasta ja siitä mitä vertauskuvilla verhoillut ennustukset Rosista, Googista ja Maagogista tarkoittavat. Raamatun vertauskuvien symboliikka on hyvin monitasoista, mutta merkittävin päälinja Raamatun vertauskuvallisuudessa on se, että se jakaantuu kahteen osaan, Vanhaan Testamenttiin ja Uuteen Testamenttiin. Sekin on vertauskuva itsessään aivan kuten kahdet kasvot, jotka katsovat menneeseen ja tulevaan, ollen kuitenkin yksi ja sama. Vanhassa Testamenttissa keskeisessä osassa on Israel ja sen vaiheet. Uudessa Testamentissa keskeisessä osassa on seurakunta ja sen elämä. Nämä kaksi liittyvät yhteen siten, että Israel on vertauskuva seurakunnan elämästä, joten kaikki Vanhassa Testamentissä Israelia kohdanneet sodat ja tapahtumat ovat vertauskuvia tulevista tapahtumista seurakunnan hengellisessä sodankäynnissä. Näin historialliset tapahtumat ovat kirjoitettu vertauskuvalliseen muotoon kuvaamaan jotain myöhemmin syntynyttä.

Vanhassa Testamentissä keskeistä oli Israel, jossa taas keskeisellä paikalla Jumalan silmissä oli Jerusalem ja Siionin vuori. Koska Vanhan Testamentin Israel kuvasi Uuden Testamentin seurakuntaa, Vanhan Testamentin Jerusalem ja Siionin vuori kuvasivat Uuden Testamentin seurakunnan ja sen jäsenten Jumalan läheisyyttä. Tämä johtaa siihen että asialla on kääntöpuoli Raamatun kuvakielessä: Mitä kauempana joku sijaitsee Jerusalemista ja Siionin vuoresta, sitä kauempana tämä on hengellisesti Jumalan valtakunnasta. Kyseessä on hyvin yksinkertainen maantieteellinen vertauskuva. Tämä vertauskuvallisuus johtaa automaattisesti vertauskuvan kohteen löytämiseen äärimmäisen kauas Jumalasta eksyneille. Raamatussa kuvataan pohjoisia kansoja Jumalaa vastustaviksi kansoiksi ja pahuuden asuinpaikoiksi.

Kun tarkastellaan missä pohjoinen on Jerusalemista katsottuna ja missä on äärimmäinen paikka, mihin on mahdollista mennä pohjoisessa ja keitä siellä kohdata, saavumme Itämeren suomenheimoisten maille Kuolan niemimaalle, joita kutsuttiin historiallisissa lähteissä Googiksi ja Maagogiksi. Goog ja Maagog tarkoittavat siis tässä vertauskuvallisessa ilmaisussa äärimmäisen kauas Jumalasta ja Jumalan valtakunnasta eksyneitä ihmismassoja riippumatta näiden ihmisten sijainnista maantieteellisesti. Googin ja Maagogin vertauskuvallista etäisyyttä Jumalan valtakunnasta tukivat mielikuvat moraalittomista, epäinhimmillisistä ja jumalattomista Pohjolan kansoista. Tästä syystä Googin ja Maagogin kansat olivat mitä parhain vertauskuva jostain demonisesta ja saatanallisesta voimasta.

Tätä hengellistä etäisyyttä todistaen myöhemmin Uudessa Testamentissä Goog ja Maagog eivät enää sijaitsekaan pelkästään pohjoisessa, vaan kaikissa ilmansuunnissa, maailman äärimmäisillä kulmilla (Jerusalemista). "Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan, ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka. Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät." Tätä vertauskuvaa ei voida ymmärtää siten, että suomenheimoiset olisivat valloittaneet koko maailman, vaan maailmallisuus on noussut valtaan koko maailmassa, jolloin käänteisesti koko maailman kansat ovat etääntyneet Jumalan valtakunnasta.

Kyseessä on hengellinen vertauskuva, jossa käytetään hyväksi Rosin, Googin ja Maagogin pohjoista sijaintia ja yleistä mielikuvaa näistä kansoista.

Sitten tuo laittamasi Hes.11 kohta.
Entä jos tämä on jo tapahtunut? Eihän tuossa " Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan." sanota, että minä kokoan teidät taas kansojen seasta. Eikö Israelin kansa ole jo kertaalleen koottu kansojen seasta ja heille jo kertaalleen ole annettu Israelin maa? Mutta he pitivät sen maan halpana ja sortuivat taas palvomaan epäjumalia ja Herra hajoitti heidät lopullisesti kansojen sekaan.

Jerusalemin hävitys vuonna 587eKr.
(2.Kun.25) 8. Viidennessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadnessarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Baabelin kuninkaan palvelija Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, Jerusalemiin.
9. Hän poltti Herran temppelin ja kuninkaan linnan ja kaikki Jerusalemin talot; kaikki ylhäisten talot hän poltti tulella.
10. Ja koko kaldealaisten sotajoukko, joka henkivartijain päälliköllä oli mukanaan, repi maahan Jerusalemin muurit, yltympäri.
11. Ja Nebusaradan, henkivartijain päällikkö,

Jerusalem tuhottiin uudelleen vuonna 70 kun roomalaisten armeija hävitti kaupungin.

Mistä voi tietää että tuo Hes.11:17 ei ole jo tapahtunut?
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja tanu » 02. Joulu 2015 18:18

Tämä kohta:

ei voi mielestäni mitenkään viitata nykyiseen Israelin valtioon ja siellä asuviin ihmisiin.
Pyhä Henki annetaan vain niiden sydämiin, jotka uskovat Jeesukseen ja uudestisyntyvät.

Nykyiset israelilaiset ovat melkein kaikki pakanoita, joten heillä ei voi olla Pyhää Henkeä sydämissään.
Poikkeuksena harvat messiaaniset juutalaiset.

Mielestäni nuokin jakeet kuvaavat israelin kansaa, joka jo aiemmin asutti luvattua maata.
tanu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Joulu 2015 18:26

tanu kirjoitti:Tämä kohta:

ei voi mielestäni mitenkään viitata nykyiseen Israelin valtioon ja siellä asuviin ihmisiin.
Pyhä Henki annetaan vain niiden sydämiin, jotka uskovat Jeesukseen ja uudestisyntyvät.

Nykyiset israelilaiset ovat melkein kaikki pakanoita, joten heillä ei voi olla Pyhää Henkeä sydämissään.
Poikkeuksena harvat messiaaniset juutalaiset.

Mielestäni nuokin jakeet kuvaavat israelin kansaa, joka jo aiemmin asutti luvattua maata.

Pyhän Hengen antaminen koko Israelin kansalle (jäännös - kolmas osa) ei tapahdu heti kun juutalaiset ovat palanneet Israelin maahan, vaan tulee tapahtumaan ihan päivien lopussa, kun juutalaisten jäännös uskoo Jeesuksen olevan Messias.
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 02. Joulu 2015 18:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu