Valkeus ja pimeys.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valkeus ja pimeys.

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Touko 2013 12:40

Otan tähän myös yhden esimerkin itsestäni. Ennen kuin uudestisynnyin niin tykkäsin paljon katsella Jeesus elokuvaa. Katselin sitä tosi paljon ja kun mietin elämääni taakseppäin niin voisi jopa tuntua että elokuva olisi ollut auttamassa minua uskoon. Kuitenkaan elokuva ei tuonut minulle uskoa eikä se johtanut minua Kristuksen tykö vaikka niin melkein voisi jopa ajatella. Kuitenkin aivan eri elämäntilanteet johtivat minut tutkimaan evankeliumin sanomaa suoraan Raamatusta ja vasta silloin aloin käsittämään kuka Jeesus oikein on Raamatun mukaan. Tulin uskoon vasta kun kuulin ja tutkiskelin Jumalan sanaa suoraan Raamatusta. Sitä edelsi tietysti rukoukset ja syämestä lähtevät avuksi huudot Jumalan puoleen.

Eli Jeesus elokuva ei tuonut minulle uskoa eikä ymmärrystä kuka Jeesus oikeasti oli vaikka elokuva tuntui silloin hyvältä ja sellaiselta joka johti minua muka Kristuksen tykö. Uskon etten olisi ikinä voinut tulla tuntemaan Kristusta Raamatun mukaan jos Jumala ei olisi johdattanut minua elokuvan sijasta Raamatun äärelle. Uskon ettei Jumalan tahdon vastaiset yhdistelmät Esim: Jeesus elokuvat joissa rikotaan Jumalan lakia tuo pelastavaa uskoa vaikka saattaakin tuntua että ne olivat muka johdatus Kristuksen tykö. Oikea pelastava usko ja Jeesuksen tuntemus tulee vain ja ainoastaan Jumalan sanan kuulemisen kautta ja kaikki pimeyden yhdistelmät ovat vain sekoittamassa ja eksyttämässä ihmistä pois todellisesta Jumalan Pojan tuntemisesta.

Samoin voi olla myös kun kun epäuskoiset todistaa tai kuuntelee vaikka ns; kristillistäheviä jne.. Voi tuntua että ne sanomansa kautta johdattivat uskoon Kristuksen tykö mutta onko todella niin.. Johdattavatko ne todelliseen Jumalan Pojan tuntemiseen vai paremminkin maailmalliseen korvasyyhy uskoon. Itse uskon niin että todellinen usko ja Kristuksen tunteminen tulee vasta kun ihminen kuulee Jumalan sanaa Jumalan vaunuissa (Raamatusta tai Jeesuksen opetuslapsen suusta) joista pimeys on riisuttu pois ja Pyhä Henki todistaa ihmisen sydämelle Kristuksesta.

Samoin evoluution todistaminen valheeksi ja Jumalan luomistekojen osoittaminen tieteellisten havaintojen kautta ei pelasta ketään. Jos evoluution tieteellisten tosi asioiden pohjalta hylännyt ihminen ei henkilökohtaisesti tutustu Jeesukseen Jumalan sanan kuulemisen kautta ei tieto Jumalan luomisesta häntä pelasta. Se että ymmärtää Jumalan olevan ei vielä ole pelastavaa uskoa vaan Herran Jeesuksen tunteminen vasta pelastaa ja Jeesuksen voi tulla tuntemaan vain Jumalan sanan kuulemisen kautta. Siksi esimerkiksi evoluution valheeksi näyttäminen ja luomisen kirkastaminen tieteellisten havaintojen kautta on vasta alkusysäys ihmiselle että hän rupeaisi tutustumaan Jeesukseen Jumalan sanan kautta jonka kuulemisesta pelastus tulee.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 16. Touko 2013 12:53

toni t kirjoitti:Samoin voi olla myös kun kun epäuskoiset todistaa tai kuuntelee vaikka ns; kristillistäheviä jne.. Voi tuntua että ne sanomansa kautta johdattivat uskoon Kristuksen tykö mutta onko todella niin.. Johdattavatko ne todelliseen Jumalan Pojan tuntemiseen vai paremminkin maailmalliseen korvasyyhy uskoon.

Minut ainakin se johti ihan oikeaan uskoon, tai sitten olen vieläkin maailmallisessa korvasyyhy -uskossa. Tietenkään itse musiikki ei saanut aikaan uskoa (niinkuin ei mikään muukaan musiikki itsessään saa), mutta musiikin myötä johon olin mielistynyt, avauduin kuuntelemaan sanomaa jonka kautta tulin uskoon.
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Touko 2013 13:15

Tuossa imuroidessa tuli tämä ajatus, että valhe lähtee "mitättömän pieniltä tuntuvista asioista". En varsinaisesti ota tällä yksin kantaa tähän musiikkiasiaan, mutta kun ketju on valkeus ja pimeys.

Miksi on eksytystä? Eikö asiat ole lähteneet ensin pinestä valheesta ja paisuneet suuremmiksi valheiksi? Miksi sallisimme mielissämme sekoittumisen? Eikö meidän tulisi varjella Jumalan sanan ja mielenmukaista puhtautta, emmekä antaa minkään ikäänkuin sekoittaa.

Miksi valkeuden tulisi sekoittua pimeyden töihin, miksi valkeus ei voisi eroittua kirkkaana, vaan sen pitäisi loistaa ikäänkuin epävireisen viulun tavoin? Jos hevimusiikkia palvovat pimeyden lapset, miksi valkeuden lasten pitäisi ojentautua maailman mukaan tässäkin asiassa? Ketä ihminen silloin haluaa miellyttää? Ihmistä vai Jumalaa?
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Touko 2013 13:22

:) ...sitä lihallisuutta ja korvasyyhyä me taidetaan edustaa ja saadaan eteispaikka pidoissa, mutta en silti uskalla väheksyä asioita jos ne ei sitten suoranaisesti tuu mulle vastenmieliseksi ...jos joku sanoo tulleensa synnintuntoon ja uskoon kuunneltuaan esim noita edellämainittuja biisejä niin mikä minä oon sanomaan että ei oo todellista!
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 16. Touko 2013 13:40

systeri kirjoitti: :) ...sitä lihallisuutta ja korvasyyhyä me taidetaan edustaa ja saadaan eteispaikka pidoissa, mutta en silti uskalla väheksyä asioita jos ne ei sitten suoranaisesti tuu mulle vastenmieliseksi ...jos joku sanoo tulleensa synnintuntoon ja uskoon kuunneltuaan esim noita edellämainittuja biisejä niin mikä minä oon sanomaan että ei oo todellista!

Miksi loukkaantua?

Vaikka Jeesus kulki syntisten ihmisten keskellä, eihän Jumalan sanomaa antanut sekoittaa, siihen ei sekoittunut hiventäkään valhetta, miksi Hänen opetuslastensa pitäisi tehdä toisin?

Miksi emme olisi valona ja suolana tälle kansalle, miksi meidän tulee mukautua tämän maailman menoon?

Mielelläni ainakin olisin eteisessä ja pesisin vaikkapa ovesta sisääntulijoiden jalat, miksi yrittää ängetä eturiviin? Olemme tulleet palvelemaan, ei palveltavksi, sitä kait vertaus tarkoittaa.

Siunausta systerille, rakkaalle sisarelle.
+
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Touko 2013 14:06

"Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa (Ps.84:11)." ;gladly:

Ymmärsin kyllä Systerin mieluummin huumorilla kuin loukkaantuneena laittaneen viimeisen kommenttinsa :D

Täällä on nyt niin ihana valkeus koittanut tuolla ulkona, kun aurinko taas porottaa täysillä! Olenkin ulkona ollut koko päivän paitsi nyt pakon sanelemana sisällä, kun nuorimminen vetelee sikeitä sisätiloissa ja mies lähti keskimmäisen kanssa jonnekin ulkoilemaan. Pian voin jo herättää pienen ja pääsen itsekin taas ulos. Kyllä valkeus voittaaa pimeyden mennen tullen.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Touko 2013 23:22

Aamu-usva:Ymmärsin kyllä Systerin mieluummin huumorilla kuin loukkaantuneena laittaneen viimeisen kommenttinsa

No todellakin...oli vaan kiire jo töihin ja roiskaisin ihan huumorilla kun en enää muuta ehtiny :D
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 17. Touko 2013 09:45

lonelyrider:Miksi valkeuden tulisi sekoittua pimeyden töihin, miksi valkeus ei voisi eroittua kirkkaana, vaan sen pitäisi loistaa ikäänkuin epävireisen viulun tavoin? Jos hevimusiikkia palvovat pimeyden lapset, miksi valkeuden lasten pitäisi ojentautua maailman mukaan tässäkin asiassa? Ketä ihminen silloin haluaa miellyttää? Ihmistä vai Jumalaa?

Valkeutta ja pimeyttä ei saakkaan sekoittaa toisiinsa,kyllä ne täytyy pitää erillään ja valkeus erottuu jos se kolahtaa ihmiseen ja tekee tehtävänsä :think2: Ja Jumalan lapsethan menevät jo siinä harhaan jos he palvovat musiikkia.Taisin sanoakkin tuolla jossain että tämän tyylinen musiikki ei sovi oikein Jumalan ylistämiseen.Mutta siitä voi joku uskosta osaton saada kosketuksen ja tahdon lähteä seuraamaan Jeesusta,nuo sanathan on ihan evankelioivia.Ja ei Jumala varmaan siitä tuomitse jos hengellinen vauva hetken on tuskissaan ja sitten fiilistelee sen saman musiikin kans.
Jos lähellä on "hoitajia" jotka auttavat uskon kasvussa eteenpäin niin se musiikki ei enää näyttele pääosaa uskovan elämässä.
Itse olin pitkään uskossa vailla kasvua,sitten kun sain Jumalan armosta uudistua,kuuntelin musiikkia tosi paljon varsinkin Juha Tapion vanhoja HENGELLISIÄ biisejä ,ei tätä nykytuotantoa.Ja vaikka moni voi olla sitä mieltä että ne eivät oo "hyviä" hengellisiä lauluja,niin mä rohkenen olla eri mieltä :) Imin niistä itseeni ajatuksia ,vertailin niitä Raamatun jakeisiin samoin kuin imin foorumin kirjoituksia. Ne kaikki kasvatti mua eteenpäin...tänä päivänä en enää kuuntele Juha Tapion musiikkia enkä kotona juuri mitään muutakaan musiikkia. Töissä kuuntelen koska se on useimmiten tosi pitkästyttävää hommaa. Muuten silloin kun nuori on rakastunut vastakkaiseen osapuoleen niin musiikki ja varsinkin sanat on aika tärkeä monelle ..niin se on myös tässä Jumalan ja ihmisen välisessä rakkaussuhteessa :) ...mutta on ihmisiä jotka eivät välitä musiikista paljonkaan ja sekin on ihan ok!
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 17. Touko 2013 10:27

Tämä on Juha tapion laulusta yks kohta joka teki työtään mun sisuksissa

Anna tules puhdistaa,
tämä sydän juuriltaan
Siinä kaikki, uudeksi tee
Anna vetes tulvahtaa,
nämä silmät puhdistaa
Että näkisin

ja toinen

Suostu en luopumaan,
Kaipuusta suurempaan,
En suostu luopumaan
Jos haudattiin haaveet mun,
Silti mä uudistun,
Janoa tuntemaan...jne ja mä ymmärrän että näissä puhutaan uskovan vaelluksesta ja kaipauksesta kohti Jumalan tuntemiseen :) no hän itse on nyt löytänyt varmaan mielestään jotain suurempaa mutta mistäs sitä tietää mikä tarkoitus silläkin on ollut..uskon suuresti että Juha uudistuu uskossaan vielä väkevästi jossain vaiheessa :think2:
systeri

ViestiKirjoittaja Siivetön » 17. Touko 2013 11:37

Itse uskon, että Jumala puhuu tavalla ja toisella, kuten Jobin kirjassa sanotaan ja joskus Hän joutuu laittamaan jopa "kivet" huutamaan, ellei Hänen omillaan ole kuulevia korvia, näkeviä silmiä ja alttiuden kenkiä jaloissaan.
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu