Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Tammi 2011 17:22

Olen sellaisen kuvan saanut että enkelit ovat raamatussa aina miespuolisia, silloin kuin ovat ihmishahmoisia. Ei aavistustakaan ovatko serafit/kerubit maskuliineja/feminiinejä lauserakenteessa. Siipiä ei mainita tavallisten enkelien yhteydessä, serafien/kerubien kylläkin (mutta ovatko nämä "enkeleitä" vai jotain muuta, en tiedä.) Tiedä sitten miltä enkelit ihan oikeasti mahtavat näyttää, sellaisina kuin ne ihan oikeasti ovat. Henk.koht. inhoan niitä pulleita siivekkäitä vauvaenkeleitä. En antaudu liikaa pohtimaan enkeleitä, sillä se ei tässä vaiheessa ole kovinkaan olennaista tai tärkeää, vaikka paljon mielenkiintoisia kysymyksiä varmasti voisi keksiä.
JHK

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 03. Tammi 2011 00:26

No, tästä pääsen hyppäämään vielä seuraavaan asiaan mitä olen pähkäillyt Eli, minkälaisia ovat enkelit kuvattuna Raamatussa? Hyväksyttäkö lapsienkelit, naispuoliset enkelit ja onko enkeleillä yleensä siivet? Itse tunnen vielä hyvin vähän Raamattua mutta kaikki enkelit on ollut miehen kaltaisia olentoja joihin olen törmännyt. Mikä tässä on nyt sitten totuus?

enkeleiden kuvaamisesta olen sitä mieltä, että nekin ovat niitä taivaallisia hahmoja, joista sanotaan raamatussa, ettei kuvaisi niitä, mitä on ylhäällä taivaissa.. lukiessa raamatusta olen törmännyt kohtiin, miehen hahmoisiin sellaisiin, lapsihahmoista en ole lukenut. olin kirjoittamassa myös ettei naishahmoisia mutta täällä lukee niistä jotain:
sakarias 5:
5Sitten enkeli, joka puhutteli minua, lähti liikkeelle ja sanoi minulle: "Nosta silmäsi ja katso: mikä tuo on, joka lähtee liikkeelle?" 6Minä sanoin: "Mikä se sitten on?" Ja hän vastasi: "Tämä on eefa-mitta, joka lähtee liikkeelle". Ja hän sanoi: "Tämän näköisiä ne ovat koko maan päällä"; 7ja katso, lyijykansi kohosi, ja siinä istui eräs nainen eefa-mitan sisällä. 8Ja hän sanoi: "Tämä on jumalattomuus". Ja hän paiskasi hänet sisälle eefa-mittaan ja paiskasi lyijypainon sen suulle. 9Ja kun minä nostin silmäni, näin minä, katso, kaksi naista lähtevän liikkeelle, ja niillä oli tuulta siivissään, ja niiden siivet olivat kuin haikaran siivet; ja ne kantoivat eefa-mittaa taivaan ja maan välitse. 10Niin minä sanoin enkelille, joka puhutteli minua: "Mihin ne kuljettavat eefa-mittaa?" 11Ja hän vastasi minulle: "Ne menevät rakentamaan hänelle huonetta Sinearin maahan. Ja kun se on valmis, lasketaan hänet sinne paikoillensa".

tässä kohdin vaan en tiedä, eivät vaikuttaisi kuitenkaan Jumalaa palvelevilta enkeleiltä..?..
kerubeista kerrotaan, että on siivet, ja ovat Jumalan valtaistuimen äärellä. Ilmestysmajassa oli kuvattuna kerubeja? mutta niillä taisi olla jotain vertauskuvainnollista merkitystä kun ne saatiin kuvata?

enkelit kuvattuna raamatussa.. taitaa olla sanansaattajia, palvelevia henkiä.. Herran enkeli..
tuomarien kirja 13:
1Kun israelilaiset taas tekivät sitä, mikä oli pahaa Herran silmissä, niin Herra antoi heidät filistealaisten käsiin neljäksikymmeneksi vuodeksi. 2Sorassa oli mies, Daanin sukukuntaa, nimeltä Maanoah; hänen vaimonsa oli hedelmätön eikä ollut synnyttänyt. 3Silloin ilmestyi Herran enkeli vaimolle ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet hedelmätön etkä ole synnyttänyt, mutta sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan. 4Varo siis, ettet juo viiniä ja väkijuomaa etkä syö mitään saastaista. 5Sillä katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan; partaveitsi älköön koskettako hänen päätänsä, sillä poika on oleva Jumalan nasiiri äitinsä kohdusta asti, ja hän on alottava Israelin vapauttamisen filistealaisten käsistä." 6Niin vaimo meni ja sanoi miehelleen näin: "Jumalan mies tuli minun luokseni; hän oli näöltään niinkuin Jumalan enkeli, hyvin peljättävä. En kysynyt häneltä, mistä hän oli, eikä hän ilmaissut minulle nimeänsä. 7Ja hän sanoi minulle: 'Katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan; älä siis juo viiniä ja väkijuomaa äläkä syö mitään saastaista, sillä poika on oleva Jumalan nasiiri äitinsä kohdusta aina kuolinpäiväänsä asti'."
8Silloin Maanoah rukoili Herraa ja sanoi: "Oi Herra, salli Jumalan miehen, jonka lähetit, vielä tulla luoksemme opettamaan meille, mitä meidän on tehtävä pojalle, joka on syntyvä". 9Ja Jumala kuuli Maanoahin rukouksen, ja Jumalan enkeli tuli jälleen vaimon tykö, kun tämä istui kedolla; ja Maanoah, hänen miehensä, ei ollut hänen kanssaan. 10Niin vaimo juoksi nopeasti ilmoittamaan miehellensä ja sanoi hänelle: "Katso, sama mies, joka äsken kävi luonani, ilmestyi minulle". 11Niin Maanoah nousi ja seurasi vaimoaan. Ja kun hän tuli miehen luo, sanoi hän tälle: "Sinäkö olet se mies, joka puhuttelit tätä vaimoa?" Hän vastasi: "Minä". 12Silloin Maanoah sanoi: "Kun sanasi käy toteen, miten sitten on meneteltävä pojan kanssa ja mitä hänelle on tehtävä?" 13Herran enkeli sanoi Maanoahille: "Varokoon vaimo kaikkea, mistä minä olen hänelle puhunut: 14Älköön syökö mitään, mikä viiniköynnöksestä tulee, viiniä ja väkijuomaa hän älköön juoko älköönkä syökö mitään saastaista. Noudattakoon hän kaikkea, mitä minä olen käskenyt hänen noudattaa."
15Ja Maanoah sanoi Herran enkelille: "Salli meidän pidättää sinua valmistaaksemme sinulle vohlan". 16Mutta Herran enkeli vastasi Maanoahille: "Vaikka sinä pidättäisitkin minut, en minä kuitenkaan söisi sinun ruokaasi; mutta jos tahdot valmistaa polttouhrin, niin uhraa se Herralle". Sillä Maanoah ei tiennyt häntä Herran enkeliksi. 17Niin Maanoah sanoi Herran enkelille: "Mikä on sinun nimesi, kunnioittaaksemme sinua, kun sinun sanasi käy toteen?" 18Herran enkeli vastasi hänelle: "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen." 19Niin Maanoah otti vohlan ja ruokauhrin ja uhrasi sen kalliolla Herralle. Ja Herra teki ihmeen Maanoahin ja hänen vaimonsa nähden: 20liekin kohotessa alttarilta taivasta kohti kohosi Herran enkeli alttarin liekissä ylös Maanoahin ja hänen vaimonsa nähden, ja he heittäytyivät kasvoilleen maahan; 21eikä Herran enkeli enää ilmestynyt Maanoahille ja hänen vaimollensa. Nyt Maanoah tiesi hänet Herran enkeliksi. 22Niin Maanoah sanoi vaimolleen: "Me olemme kuoleman omat, sillä olemme nähneet Jumalan". 23Mutta hänen vaimonsa vastasi hänelle: "Jos Herra tahtoisi surmata meidät, ei hän olisi ottanut meiltä vastaan polttouhria ja ruokauhria eikä antanut meidän nähdä tätä kaikkea eikä antanut meidän juuri nyt tätä kuulla". 24Ja vaimo synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Simson; ja poika kasvoi, ja Herra siunasi häntä. 25Ja Herran henki alkoi hänessä vaikuttaa Daanin leirissä, Soran ja Estaolin välillä.

Jumalan lähettämä enkeli antaa myös aina kunnian Jumalalle.
Johanneksen ilmestys 19:
9Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat". 10Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

lapsihahmoisista tuli mieleen se, että niitä ei raamatussa olle mutta lapsilla on omat enkelinsä taivaissa:
matteus 18:
10Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
lähtökuoppa

ViestiKirjoittaja toni t » 03. Tammi 2011 00:56

Hyviä kohtia lähtökuopalla.

5.Moos.4:12. Ja Herra puhui teille keskeltä tulta: puheen äänen te kuulitte, mutta ette yhtäkään kuvaa nähneet, vaan äänen kuulitte.
13. Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän teidän tehdä käski: ne kymmenet sanat, ja kirjoitti ne kahteen kiviseen tauluun.
14. Ja Herra käski minun silloin opettaa teille säädyt ja oikeudet, teidän niitä tehdäksenne siinä maassa, johon te menette omistamaan sitä.
15. Varjelkaat siis sielujanne sangen visusti; sillä ette ole yhtäkään kuvaa nähneet sinä päivänä, jona Herra puhui teille, keskeltä tulta, Horebissa,
16. Ettette turmelisi teitänne, ja tekisi teillenne kuvaa, jonkun muotoista, miehen eli vaimon kaltaista,
17. Jonkun eläimen kaltaista, joka on maan päällä, jonkun linnun kaltaista, joka lentää taivaan alla;
18. Eli jonkun madon muotoa maan päällä, eli jonkun kalan muotoa, joka on vedessä maan alla,
19. Ja ettet sinä myös nostaisi silmiäs taivaasen päin, ja katselisi aurinkoa, ja kuuta, ja tähtiä, ja kaikkea taivaan sotajoukkoa, ja tulisi kehoitetuksi kumartamaan ja palvelemaan heitä, jotka Herra sinun Jumalas jakanut on kaikille kansoille koko taivaan alla.

Tämä 5.Moos.4 selittää toista käskyä hienosti ja tässä kielletään tekemästä vain Herran kuvaa jonka muotoa ei nähty. Sitten sanotaan millä ei saa Herraa jonka muotoa ei nähty kuvata. ei miehellä eikä naisella ei eläimillä jotka maan päällä ovat tai taivaissa lentävät jne. Eli millään luodulla ei saa Herraa kuvata ja siksi he eivät nähneet Herran muotoa vaan kuulivat ainoastaan äänen etteivät olisi toimineet kelvottomasti ja yrittäneet tehdä Herran kuvaa.

Tuossa kohdassa ei puhuta kuvien palvonnasta mitään vaan kielletään tekemästä Herrasta kuvaa. Jae 19 kieltää palvomasta taivaan kappaleita mutta jae 19 ei viittaa aikaisempiin jakeisiin palvomisella. Itse toinen käsky kieltää kuvien palvonnan mutta tämä kohta tuo esille sen että ensisijainen kielto oli olla tekemästä Herrasta minkäänlaista kuvaa/patsasta.

Toinen käsky ei kiellä tekemästä mielestäni kuvaa ihmisistä ja eläimistä ja enkeleistä jne.. vaan se kieltää tekemästä Herran kuvaa. Jos Jumalasta koittaisi tehdä kuvan siitä tulisi tietenkin epäjumalan kuva jota ei siis saa tehdä. Tämä kohta kieltää tekemästä vain Herrasta kuvaa mutta toinen käsky sisältää myös epäjumalan kuvien teon kiellon.

Kerubin kuva ei ole Herran kuva eikä epäjumalan kuva vaan kuva kerubista ja siksi se voitiin kuvata. Luultavasti Jumala on näyyttänyt kerubin muodon israelilaisille jotta he ovat voineet sen kuvata. Uskon että sama pätee myös enkeliin mielestäni.

Itse en kuitenkaan kuvaisi enkeleitä tai mitään kolmannen taivaan olentoja koska ei tarkkaan voi tietää minkä näköisiä ne on ja uskovan ei tulisi lähteä valheen kautta kuvaamaan mitään.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Tammi 2011 01:32

Nähdessäni enkeleitä taiteessa olen joskus naureskellut sille kuinka huonoja ne kuvat varmasti enkeleiden mielestä ovat - eivät lainkaan näköisiä. Tulin sittemmin eräänä päivänä ajatelleeksi, että enkeli kuvattuna taiteessa on enkelin symbooli tai kuva - se ei ole täydellisen näköinen, eikä koskaan voi olla, samoin kuin ihmisestä tehty maalauskaan ei koskaan ole täysin totuuden mukainen. Niimpä enkelit, millaisena nyt sitten taiteessa kuvataankin, ovat symbolisia - esim. keskiajan taiteessa enkeleillä on siivet jotta kuvaa katsova henkilö tunnistaa että kyseinen hahmo on enkeli. En siksi näkisi sitä näin jyrkästi "valheellisena kuvana" sillä kaikki kuvat ovat tällä lailla ajateltuna enemmän tai vähemmän valheellisia.

En ota kantaa siihen pitäisikö enkelit rajata taiteen ulkopuolelle vai ei, jokainen taitelija vastaa Herran edessä omista töistään. Jumalan kuvaaminen on kielletty ja siitä pitäkäämme kiinni niin teemme hyvin.
JHK

ViestiKirjoittaja toni t » 03. Tammi 2011 22:58

JHK kirjoitti:Nähdessäni enkeleitä taiteessa olen joskus naureskellut sille kuinka huonoja ne kuvat varmasti enkeleiden mielestä ovat - eivät lainkaan näköisiä. Tulin sittemmin eräänä päivänä ajatelleeksi, että enkeli kuvattuna taiteessa on enkelin symbooli tai kuva - se ei ole täydellisen näköinen, eikä koskaan voi olla, samoin kuin ihmisestä tehty maalauskaan ei koskaan ole täysin totuuden mukainen. Niimpä enkelit, millaisena nyt sitten taiteessa kuvataankin, ovat symbolisia - esim. keskiajan taiteessa enkeleillä on siivet jotta kuvaa katsova henkilö tunnistaa että kyseinen hahmo on enkeli. En siksi näkisi sitä näin jyrkästi "valheellisena kuvana" sillä kaikki kuvat ovat tällä lailla ajateltuna enemmän tai vähemmän valheellisia.

En ota kantaa siihen pitäisikö enkelit rajata taiteen ulkopuolelle vai ei, jokainen taitelija vastaa Herran edessä omista töistään. Jumalan kuvaaminen on kielletty ja siitä pitäkäämme kiinni niin teemme hyvin.

Hyviä ajatuksia :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 07. Tammi 2011 09:17

Amen tälle Jumalan kuvan teko kiellolle. Siinä ei ole enempiä spekulaatioita. Eräällä toisella foorumilla poimin hengellisiä kappaleita youtubesta. Niissä saattaa vilahtaa esim. Jeesuksen kuva, mutta sanat ja sävel ovat Herrasta. Nämä vilahtelevat kuvat häiritsevät minua. Olen siis FB:ssa - joku varmaan tietääkin minut sieltä. Pitäisikö alkaa boikottiin hengellisten laulujen suhteen em. tapauksissa...Pyhä Henki kuiskaa muuten sisimmässä, että kyllä. Joten tähän kysymykseen ei liene tarvitse vastata.... ;)

Jotkut taas kertovat nähneensä enkeleitä tai enkelin, kuten eräs uskova veli, jolle enkeli ilmestyi yöllä ja sanoi, että hänen tulisi avata kotinsa Jumalan Valtakunnan työlle. Itse en enkeleitä ole nähnyt....Monet osaavat tarkastikin kuvata, millaisia enkelit ovat olleet. En tiedä, onko kukaan heistä isnpiroitunut taitelemaan heitä ihan paperille... :think2: :think2: :think2: Minulle on kuitenkin sama, millaisilta he todellisuudessa näyttävät. Pelästyisinköhän, jos minulle ilmestyisi Herran enkeli... :think2: Todennäköisesti en. Mutta nyt menee jo aiheen vierestä :cool:

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 07. Tammi 2011 16:08

lapsille kertomisesta on jonkinmoinen ohje ainakin suusanallisesta opastamisesta siihen, mitä Herra on tehnyt, kertoa siitä jälkipolville..
2mooses 1:
25Ja kun te tulette siihen maahan, jonka Herra on teille antava, niinkuin hän on sanonut, niin noudattakaa näitä menoja. 26Kun sitten lapsenne kysyvät teiltä: 'Mitä nämä menot merkitsevät?' 27niin vastatkaa: 'Tämä on pääsiäisuhri Herralle, joka meni israelilaisten talojen ohi Egyptissä, kun hän rankaisi egyptiläisiä, mutta säästi meidän kotimme'." Silloin kansa kumartui maahan ja rukoili. 28Ja israelilaiset menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle ja Aaronille käskyn antanut; niin he tekivät.

tässä sanotaan, että kun lapsi kysyy, niin selosta hänelle Herran tekoja ja ihmeitä. tässä ollee kyse sitten jo isommasta lapsesta.. samanlainen ohje on Joosuan kirjassa, kun lapsenne kysyvät, vastatkaa..
Joosua 4:
4Niin Joosua kutsui ne kaksitoista miestä, jotka hän oli määrännyt otettaviksi israelilaisista, yhden miehen kustakin sukukunnasta, 5ja Joosua sanoi heille: "Menkää Herran, Jumalanne, arkin eteen keskelle Jordania, ja nostakoon kukin kiven olalleen israelilaisten sukukuntien luvun mukaan, 6että ne olisivat merkkinä teidän keskellänne. Kun lapsenne vastaisuudessa kysyvät ja sanovat: 'Mitä nämä kivet merkitsevät?' 7niin vastatkaa heille: 'Sitä, että Jordanin vesi katkesi juoksussaan Herran liitonarkin edessä, kun se kulki Jordanin poikki; Jordanin vesi katkesi juoksussaan, ja siitä ovat nämä kivet muistona israelilaisille ikuisiksi ajoiksi'." 8Ja israelilaiset tekivät, niinkuin Joosua oli käskenyt, ja ottivat israelilaisten sukukuntien luvun mukaan kaksitoista kiveä keskeltä Jordania, niinkuin Herra oli puhunut Joosualle, ja veivät ne mukanaan yöpaikkaan ja asettivat ne sinne. 9Ja Joosua pystytti kaksitoista kiveä keskelle Jordania sille kohdalle, jossa liitonarkkia kantavat papit seisoivat; ja ne ovat siellä vielä tänäkin päivänä.
lähtökuoppa

ViestiKirjoittaja inka » 07. Tammi 2011 19:44

Juu, näin kertomalla varmasti on tarkoitus Jumalasta opettaa lapsille. Hyviä kohtia olit löytäyt, siunausta sinulle ja perheellesi! :)
inka

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Tammi 2011 21:42

Kiitoksia kirjoituksistanne. Niin vielä enkeleistä sen verran, että täällä Vaasassa tiedän kaksi ihmistä joille enkeli on ilmestynyt. Toinen on ystäväni Annabella ja toinen eräs tuntemani mies. Olen kyllä kuullut nämä kertomukset tapauksista mutta en enää tarkasti muista kaikkia yksityiskohtia joten sen vuoksi en nyt lähde niitä kertomaan etten syyllistyisi valehteluun. Mutta sen muistan varmuudella, että Annabellan näkemä enkeli oli miespuolinen enkeli. Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Tarkennetaan vielä. Annabellan näkemä enkeli muistutti miespuolista. Eli naista hän ei muistuttanut kasvoiltaan ja ulkonäöltään. Näin muistan hänen minulle kertoneen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Tammi 2011 14:12

inka kirjoitti:Juu, näin kertomalla varmasti on tarkoitus Jumalasta opettaa lapsille. Hyviä kohtia olit löytäyt, siunausta sinulle ja perheellesi! :)

Amen Room.10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. :thumb:
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu