Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Kesä 2014 13:58

Tästä aiheesta taitaa kyllä olla ihan oma viestiketju :)
Uskova ihminen yleensä erottaa aika hyvin, milloin Jumala puhu ja milloin ihminen itse kuvittelee tai haaveilee tai ajattelee.
Jumala puhuu selvin sanoin ja yleensä sellaisia asioita joista olemme ennen tuota puhetta olleet itse eri mieltä. Eihän Hänen tarvitse puhua meille niistä asioista, joissa jo tiedämme Hänen mielipiteensä ja olemme ojentautuneet sen mukaan.
Itselläni on joitain kertoja kokemuksia Jumalan puheesta unessa tai ajatuksissa. Joka kerta Hän on muuttanut mieltäni jonkin asian suhteen.
Mutta koskaan vielä en ole 100-prosenttisena totuutena julistanut omia uniani tai näkyjäni enkä sitä nyt tässäkään asiassa tee. En tiedä oliko tuota puhuttelevaa unta edes tarpeen kertoa kenellekään.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Kesä 2014 14:12

PetriFB kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Aamen!

Kiitos PFB, näin se on.

Kuten tuolla jo kirjoitin, meidän tulisi enempi luottaa siihen, että Jumala voi
ja Hän voi tämän synnittömyysopinkin puolestapuhujat ohjata oikealle tielle,
jos heillä on halu ja tahto sitä kulkea.

On vain niin surullista nähdä, miten ihminen on sokaistunut omalle itselleen,
kun ei näe omia syntisiä tekojaan ja siksi olettaa jo olevansa täydellisyydessä,
vaikka sivustakatsjat joutuvat näkemään, ettei sitä täydellisyyttä ole itsekään
vielä saavutettu ja siitä huolimatta niitä taakkoja ollaan kasaamassa muiden
selkään. :(

Sillä varsin taakoitetuksi saatta tulla varsinkin joku nuori uskovainen tuollaisista
puheista tai sitten liian aralla omallatunnolla varustettu henkilö, jonka on jo
muutenkin vaikea uskoa Jumalan armon ja anteeksiantamuksen kokonaisvaltaisuuteen.

Olen samaa mieltä kanssasi, että synnittömyysopiin tai ilman syntiä oppiin tai millä nimellä se kulkeekin uskovat ihmiset eivät ota taakkoja ihmisten harteilta, vaan kasaavat sitä lisää ja vieläpä hirmuisesti.

Olen kanssanne täysin samaa mieltä.

Voi pientä ihmistä joka yritetään laittaa valtavien taakkojen alle. Minun on vaikea löytää Hermanin kirjoituksista semmoista armahtavaisuutta ja nöyryyttä. Vaatimuslistojen kasaaminen toisen pään päälle, niin sanotusti, ei voi olla oikea tapa. Ikään kuin: "Jos et tee näin niin et ole mitään"-tyyli. Tulee Hermanin teksteistä väkisinkin mieleen, että puhutaan korkealta niin, että toinen ihminen joutuu vain ikään kuin puuskuttamaan kun meinaa happi loppua. Eikö vois ottaa vähän rauhallisemmin...

1. Piet. 3:8

Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.

Herman, sanot olevasi opettaja? Se on hyvin vastuullinen tehtävä se. Saanko kysyä sinulta, että koska olet sitten saanut tuon opettajan tehtävän Herralta? En muista sinun kertoneen siitä mitään.

Jumalan siunausta sinulle Herman ja koko perheellesi ja kaikille muillekin tähän päivään.

Filippiläiskirje 4:

5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.

6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,

7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

8 Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;

9 mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Kesä 2014 14:18

Tästä viestistä eteenpäin tulee aiheeseen liittyviä viestejä, jotka siirretään toisista ketjuista ja yhdistetään tänne.

*EDIT

eipä tullutkaan kun oli liikaa vaivaa käydä läpi kymmeniä viestisivuja, jatkakaa vain keskustelua ja siirtelen tähän ketjuun aiheeseen liittyviä viestejä jos niihin törmään.

-Ylläpito
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 29. Kesä 2014 15:36

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 13:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Masa » 29. Kesä 2014 16:11

Ei voi tulla, Usko Jeesukseen Kritukseen kautta ainostaan olemme kelvollisia Jumalalle. Ilman uskoa joudumme itse täyttäämään lain, joka ei onnistu.

Jokainen uskova tekee ajatuksin teoin tai muuten vahingossa syntiä joka ikinen päivä - ja joka päivä tarvitsemme armoa tämä armo saadaan Jeesuksen ristinkuoleman kautta sillä Kristus täytti lain jotta meidän ei tarvitse täyttää lakia, sillä se on jo täytetty.

Roomalaiskirje:
2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

Jos turvaamme itsemme ja omaan vanhurskauteen meillä ei ole armoa itsessämme, oma vanhurskaus tuo mellie lain täydellisen pitämisen velvollisuuden.

Se että olemme Kristuksessa, ei tee meistä synnittömiä - kuten paavali asian ilmaisee hyvin selkeästi

Roomalaiskirje:
7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
Masa

ViestiKirjoittaja Masa » 29. Kesä 2014 16:17

Jasmiini kirjoitti:
hrmn kirjoitti: Armo ei ole vain turvaverkko lankeamista varten (vaikka myös sitäkin), vaan voima joka auttaa kulkemaan siellä kapealla korkealla nuoralla, jossa kulkeminen muuten on kaikille meistä täysin mahdotonta.

Mitä sinä tarkoitat kapealla nuoralla korkealla?
Pitääkö kiivetä huimiin korkeuksiin taiteilemaan nuoralla kävelyä?
Mistä tällainen opetus on?

Olisikohan Herman kirjoittanut vertauskuvallisesti kapeasta tiestä ja siitä miten Jumala antaa meille voimaa kestää kapealla tiellä.(vastakohta lavealle tielle)
Mikäli pysymme Kristukselle täysin kuuliaisina, ilman että annamme lihalle mahdollisuuden tomia joka tarkoittaa lihan halujen ja himoiden kuolettamista hengen avulla.
Masa

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Kesä 2014 16:36

Se on hienoa (!) jos onnistuu varsinkin jossain pahassa tilanteessa eikä siis lankea syntiin. Mutta jos etukäteen sanoo, että tässä on mies joka kestää kaikki koetukset niin on noloa sitten kun saa pudota "korkealta" ja todetakin olevansa vain saviastia joka ei olekaan vielä lähestulkoonkaan valmis kestämään ja vastustamaan eteentulevia vaikeitakin tilanteita lankeamatta (jälleen) syntiin.

Sananlaskut 16:

18 Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.

19 Parempi alavana nöyrien parissa kuin jakamassa saalista ylpeitten kanssa.

20 Joka painaa mieleensä sanan, se löytää onnen; ja autuas se, joka Herraan turvaa!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 16:55

Joiden mielestä olen tuonut kovia ja armottomia vaatimuksia, niin olisitteko ystävällisiä ja viittaisitte missä kohden olen näin tehnyt. Olen koittanut monin eri tavoin selittää, miten Raamattu opettaa Jumalan antavan meille armostansa, ansaitsemattomana lahjana, kaiken voiman mitä Hänen seuraamisessa tarvitaan. Meiltä itseltämme ei vaadita mitään, ei edes yrittämistä. Synnistä vapautuminen on meille käsittämätön etuoikeus ja lahja valita elää vapaana synnistä, ja siihen meille on avattu mahdollisuus Jeesuksen täytetyn työn kautta. Meidän itsemme tulee ainoastaan tehdä valinta, kaikki muu voima ja kyvykkyys tulee Jumalalta. Valinnan tekeminen elämän ja kuoleman välillä tuskin on kenellekään liian raskas taakka.

Toki vapaudessa elämiseen myös kuuluu taistelemista, joskus jopa verille asti. Mutta se on vain tosiasia jota ei voi paeta, että tässä syntiinlangenneessa maailmassa on menossa sota jonka seurauksilta ei kukaan voi välttyä. Kukin voi vain omalla kohdallaan punnita, haluaako mielummin valita taistelusta luopumisen ja hetkellisen mukavuuden, joka lopulta johtaa iankaikkiseen kuolemaan, vaiko taistelemisen vaikka verille asti, ja iankaikkinen autuas elämä.
hrmn

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 16:57

Masa kirjoitti:
Jasmiini kirjoitti:
hrmn kirjoitti: Armo ei ole vain turvaverkko lankeamista varten (vaikka myös sitäkin), vaan voima joka auttaa kulkemaan siellä kapealla korkealla nuoralla, jossa kulkeminen muuten on kaikille meistä täysin mahdotonta.

Mitä sinä tarkoitat kapealla nuoralla korkealla?
Pitääkö kiivetä huimiin korkeuksiin taiteilemaan nuoralla kävelyä?
Mistä tällainen opetus on?

Olisikohan Herman kirjoittanut vertauskuvallisesti kapeasta tiestä ja siitä miten Jumala antaa meille voimaa kestää kapealla tiellä.(vastakohta lavealle tielle)
Mikäli pysymme Kristukselle täysin kuuliaisina, ilman että annamme lihalle mahdollisuuden tomia joka tarkoittaa lihan halujen ja himoiden kuolettamista hengen avulla.

Masa oikeilla jäljillä. Tarkoitan Jumalan vaatimuksien mukaan elämistä, eli täydellisyyteen pyrkimistä. Se onnistuu vain jos pääsee täydellisesti sisälle Jumalan armoon.
hrmn

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 17:02

PetriFB kirjoitti:Ihminen joka ei nöyrry totuuden sanan edessä löytää loputtomia verukkeita väärälle opetukselleen ja siksi jossakin kohtaa on viisasta vetäytyä keskustelusta ja jättää ihminen elämään oppinsa keskelle ja aika näyttää nöyrtyykö hän vai jatkaako hän valheen tiellä, sillä eletty elämä todistaa ettei kukaan uskova voi elää lankeamatta syntiin tässä ajassa.

Tässä kohden (lihavoimani kohta) tulee ilmi, että meillä on hieman erilaiset perustat uskolle. Sinä perustat ihmisten tekoihin, minä Jumalan Sanalle. Vaikka yksikään ihminen ei eläisi Sanan mukaan, en lähde käyttämään sitä todisteena Sanaa vastaan, kuten sinä tässä teet.
hrmn

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu