Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Syys 2014 11:06

paa kirjoitti:Mun mies on entinen alkoholisti ja ei tulis yhtään mitään mistään, jos se alkais edes ehtoollisviiniä litkiä. Eihän ehtoollisen pointti ole alkoholissa.

Juuri tästä johtuen monet seurakunnat ovatkin siirtyneetkin alkoholittomaan ehtoollisviiniin, koska tällä hetkellä suurimassa osassa seurakuntia on kai jo yksittäiset ehtoollispikarit, ettei ole hygieniaongelmaakaan.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Syys 2014 11:10

vaisuliini kirjoitti:*
Ok kiitos Tanu.

Siivetön niin mutta minulla ei ole tällä hetkellä seurakunta ja viimeksi ymmärsin että on syntiä laiminlyödä ehtoollista koska se on Kristuksen rakkausateria niin tuossa ketjussa sanottiin että voi viettää yksin ja itsenäisesti kotona ehtoollisen yhteydessä jos ei ole seurakunta joka pohjautuu Raamattuun.

Ja myös minä huomasin että apostolit kodeissa mursivat leivän, huom! "kodeissa" eli saa viettää kotosalla ehtoollisen yhteydessä. Ja saa usein viettää erottaen muista aterioista rakkausaterian kanssa Jeesuksen muistoksi. Huomasin itse että minulle tuli kaipuutta sen jälkeen kun vietin ekakertalaisena... Eli se johtuu että se on rakkausateria eli seurustella Jumalan kanssa nauttien rakkausateriasta. Vaikka ilman vanhimmistoa.

Ap.t. 2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

Ei minullakaan ole mitään merkitystä sillä, missä ehtoollinen vietetään, mutta minulle se on myöskin yhteysateria, enkä voi sille mitään, etten kykene tuota merkitystä jättämään pois ehtoollisesta.

Apt. 2
42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Syys 2014 11:17

Aamu-Usva kirjoitti:Minä olen Siivettömän kanssa hieman samoissa mietteissä, että ehtoollinen on yhteysateria, jota vietetään yhdessä toisten uskovien kanssa. Olen kyllä sitten taas kahdestaan joskus yhden uskonsisaren ja joskus mieheni kanssa ottanut ehtoollista. Ja minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että juoman on oltava punaviini. Siihen sisältyy kuitenkin se Raamatun symboliikka Jeesuksen verestä. Maito symboloi ihan muita asioita... Ehtoolliseen kuuluu leipä ja viini.

Kiitos Aamu-Usva, tämän viestisi kautta tuli hyvin selville tuo viinin symbolinen merkitys.

Raamattussahan rinnastetaa viinin puhdstavuus Jeesuksen veren puhdistavuuteen.

Mutta tästä nouseekin sitten mieleen kysymys, että koska tuo puhdistava vaikutus
on nimenomaan siinä alkoholipitoisuudessa, niin mikä merkitys sillä sitten on, ettei
viini olisikaan alkoholipitoista?

Saatta olla minulla tuossa turhan pitkälle meneviä pohdintoja. :lol:
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 06. Syys 2014 11:17

Pitää muistaa, että sen ehtoollis viinin määrän saisi myös itse valita. Eihän ehtoollis viiniä tarvitse ottakaan kuin vaikka juuri ja juuri suun kostukkeeksi. Yleinen käytäntöhän vähän joka paikassa on se, että viini sekä leipä on jo valmiiksi jaettu, mutta kun katsotaan Raamattuun niin siellä ei ollut tälläistä käytäntöä vaan jokainen otti sen verran kumpaakin kuin halusi. Korinttolaisillhan tää homma sitten meni vähän yli.

Monet näkee alkoholisen viinin tosi pahana ja osittain sen ymmärränkin, mutta onko se todellisuudessa muka niin paha edes sille joka on ollut suuri alkoholin kuluttaja ja sen orja, jos ottaa vain tl:en verran sekä sellaisessa tilanteessa jossa se tilanne on täysin "pyhitetty" Jumalalle?

Haluan siis ihan vilpittömästi kysyä tätä teiltä jotka olette entisiä "alkoholisteja", että onko tässä suurta lankeemuksen vaaraa :)
Joel.A

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Syys 2014 11:24

Olen keskustelut asiasta joidenkin alkoholistien kanssa, kuin myöskin terveydenhultopuolen ammattilaisten kanssa ja tilannehan on se, että sillä määrällä ei ole kuulemani mukaan mitään merkitystä, vaan tippakin alkoholia jo nostaa alkoholiriipuvaisessa ihmisessä kyseisen himon pintaan.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Syys 2014 11:25

Siivetön kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
No en minäkään haluaisi loukata sinua mutta haluaisin kertoa lyhyesti mitä seurakuntaan (seurakuntayhteyden tärkeys) tulee, niin minä omin päin tutkin katolisuuteen liittyviä juttuja. Niin minun silmät aukenivat ja tajusin miten hienovarainen ja salakavala se on koska se katolinen oppi itää hitaasti ja salaperäisesti johtamalla uskovia uskomaan sitä oppia joka ei ole Jumalasta. Suosittelisin omaperäistä tutkimusta koska se avaa silmiänsä näkemään selkeästi. :thumbup:

Ainoa ja oikea pelastus on väärentämättömän Sanan kautta, ei katolinen oppi joka vaikuttaa sanalta.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Ei minulla ole mitään mielenkiintoa katoliseen oppiin, joten en usko, että saisin kiinnostustani heräämään siinä määrin, että alkaisin tutkia sitä, enkä nyt oikein ymmärrä, miten se liittyy tähän ehtoolisyhteyteen?

Ehkä en ymmärrä sitä siksi, että en tiedä katolisesta opista oikeastaan muuta, kuin sen, että pavovat Neitsyt Mariaa ja kuten sanoin jo tuossa edellä, ei minulla ole kyllä tarvettakaan tietää.

Kyllä Raamatusta löytyy terve ja oikea oppi, eli en usko sen löytyvän katolilaisuutta tutkimalla?

Ok :angel: Joo ei löydy katolilaisuutta mitään tutkimalla Raamattua. Tarkoitan muita linkkejä joissa kerrotaan katolilaisuuden syntymähistoriaa. Minulla ei ole tällä hetkellä seurakunta syystä kun siellä minä havaitsin katolisen opetuksen niin lähdin pois. :angel:

Meidän Jumala on itse väärentämätön Sana jonka mukaan elämme. :thumbup: :clap:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 06. Syys 2014 11:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Syys 2014 11:37

Joel.A kirjoitti:Pitää muistaa, että sen ehtoollis viinin määrän saisi myös itse valita. Eihän ehtoollis viiniä tarvitse ottakaan kuin vaikka juuri ja juuri suun kostukkeeksi. Yleinen käytäntöhän vähän joka paikassa on se, että viini sekä leipä on jo valmiiksi jaettu, mutta kun katsotaan Raamattuun niin siellä ei ollut tälläistä käytäntöä vaan jokainen otti sen verran kumpaakin kuin halusi. Korinttolaisillhan tää homma sitten meni vähän yli.

Monet näkee alkoholisen viinin tosi pahana ja osittain sen ymmärränkin, mutta onko se todellisuudessa muka niin paha edes sille joka on ollut suuri alkoholin kuluttaja ja sen orja, jos ottaa vain tl:en verran sekä sellaisessa tilanteessa jossa se tilanne on täysin "pyhitetty" Jumalalle?

Haluan siis ihan vilpittömästi kysyä tätä teiltä jotka olette entisiä "alkoholisteja", että onko tässä suurta lankeemuksen vaaraa :)

Minä en ole entinen alkoholisti mutta en vain ymmärrä miksi pitää juoda alkoholipitoista... Jos täytyy, onko siellä alkokaupassa sellainen pieni viinipullo? Säilyykö viini pitempään eikä vanhene nopeasti? En halua ostaa kokonaisen ison pullon, ihan turhaan. Mutta alkokauppaan meno pelottaa koska siinä ulkopihalla on sellainen oranssinvärinen postilaatikko johon minä viimeksi laitoin postin niin näin erään uskonveljen tuovan pari viinapulloa sieltä alkokaupasta... :shock: :? Ajattelin; 'taasko lankeaa juomaan?' Mutta hän huomasi minut ja piileskeli noita pulloja oranssinvärisen postilaatikon taakse. :shock: :o

Myös toinen uskonveli käy silloin tällöin siellä ostamassa ja hän on myös narsistinen. Jos me alkokaupassa tavataan niin myöhemmin hän voisi nostaa syytöksiä hakemalla "vikoja" minusta. Hän on ennenkin syytellyt muita uskovia ja minuakin ahdistelemalla. Niin siksi pelottaa jos törmätään alkokaupassa. Miksi ei voi juoda marjamehua esim. puolukka- tai karpalomehua ehtoollisen yhteydessä?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Syys 2014 14:29

Joel.A kirjoitti:Pitää muistaa, että sen ehtoollis viinin määrän saisi myös itse valita. Eihän ehtoollis viiniä tarvitse ottakaan kuin vaikka juuri ja juuri suun kostukkeeksi. Yleinen käytäntöhän vähän joka paikassa on se, että viini sekä leipä on jo valmiiksi jaettu, mutta kun katsotaan Raamattuun niin siellä ei ollut tälläistä käytäntöä vaan jokainen otti sen verran kumpaakin kuin halusi. Korinttolaisillhan tää homma sitten meni vähän yli.

Kiitos kysymyksestäsi.

Kun sain aikanaan uskoontullessani Jumalan suuresta armosta uskon armolahjan sydämeeni niin Jumala armahti minua samalla myös siinäkin, että Hän otti minulta pois riippuvuuteni alkoholiin eli minulta "otettiin" pois pakkohalu juoda alkoholia. Se oli ihmeellistä (varsinkin alussa) kun ei ollut enää riippuvuutta alkoholiin ja vaikka joi pienenkin määrän niin se jäi siihen ja näin on edelleenkin alkoholin kanssa silloin harvoin kun sitä enää juotua tulee, siis lähinnä ehtoollisen yhteydessä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Syys 2014 15:55

Toki viini voi olla myös alkoholitonta. Meidän kokouksissa käytetään alkoholitonta, mutta kotiin olen ostanut ihan tavallista viiniä. Saahan alkoholittomia viinejä muualtakin kuin Alkosta. Ainakin Cittarista ja Prismasta :thumbup:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 06. Syys 2014 16:22

pekka kirjoitti:

Kiitos kysymyksestäsi.

Kun sain aikanaan uskoontullessani Jumalan suuresta armosta uskon armolahjan sydämeeni niin Jumala armahti minua samalla myös siinäkin, että Hän otti minulta pois riippuvuuteni alkoholiin eli minulta "otettiin" pois pakkohalu juoda alkoholia. Se oli ihmeellistä (varsinkin alussa) kun ei ollut enää riippuvuutta alkoholiin ja vaikka joi pienenkin määrän niin se jäi siihen ja näin on edelleenkin alkoholin kanssa silloin harvoin kun sitä enää juotua tulee, siis lähinnä ehtoollisen yhteydessä.

Kiitos Jeesukselle Pekka. :) Jonka Jeesus tekee vapaaksi on todellisesti vapaa. Niin myös puolisoni pääsi täysin vapaaksi kerran langettuaan ihan uskon tiensä alkumetreillä. Mutta sen jälkeen Jeesus otti himon pois, ja ei haittaa vaikka on alkoholipitoista viiniä nykyään hänellä. Ja samaa mieltä olen, että ehtoollisen tulisi olla viinipuun antia, niin kuin Jeesus sanoi. Eikä siinä varmaan tarvitse alkoholia olla. Eikös silloin siihen aikaan viinissä ollut vähän alkoholipitoisuutta sen säilyvyyden takia.
Isoäiti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu