Raamatullinen vesikaste

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja systeri » 25. Marras 2015 14:59

Heräsin päikkäreiltä kun korvanapeista tuli tämä seuraava raamatunkohta.Olen aina ymmärtänyt että vesikaste on Jeesuksen seuraamista ja uskon kuuliaisuutta,eräs veli opetti kerran että tänä päivänä ei tarvita vesikastetta vaan Pyhän hengen kaste...minä en uskonut mutta miksi seuraavas raamatun kohdas sanotaan seuraavasti?...eli tarvitaanko sitä vesikastetta??

Ap 11
12 Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani. Me menimme sen miehen taloon,
13 ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 25. Marras 2015 15:01

En muista ollaanko täällä keskusteltu tästä ja mitä on sanottu :P ...mutta toisella foorumilla joskus on.
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Marras 2015 15:15

systeri kirjoitti:Heräsin päikkäreiltä kun korvanapeista tuli tämä seuraava raamatunkohta.Olen aina ymmärtänyt että vesikaste on Jeesuksen seuraamista ja uskon kuuliaisuutta,eräs veli opetti kerran että tänä päivänä ei tarvita vesikastetta vaan Pyhän hengen kaste...minä en uskonut mutta miksi seuraavas raamatun kohdas sanotaan seuraavasti?...eli tarvitaanko sitä vesikastetta??

Ap 11
12 Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani. Me menimme sen miehen taloon,
13 ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

Matt 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Johannes Kastaja kastoi vedellä parannukseen kun ihmiset tunnustivat syntinsä, mutta Herra Jeesus kastaa Pyhässä Hengessä parannukseen, kun ihmiset tunnustavat syntinsä. Tämä ei kumoa UL:n vesikastetta, vaan kertoo Johanneksen kasteen Ja Jeesuksen kasteen välisen eron.

UL:ssa Jeesus kastaa meidät parannukseen ja pelastukseen Pyhässä Hengessä. Kun olemme pelastetut Jumalan armosta, niin Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen seuraamus on vesikaste. Vesikaste kuuluu UL:n järjestykseen. Opetus ettei vesikaste kuulu UL:n uskon järjestykseen on väärää opetusta.

Tiedän tällaisia ihmisiä jotka opettavat esim. ettei vesikaste kuulu UL:n järjestykseen. Hyvin usein heidän uskonsa perustuu "pyhän hengen" ilmoitukseen, jossa ei Raamatun sanaa kunnioiteta. Tällaisten opetuksia ja ajatuksia ei kannata lukea ja uskoa, koska heidän uskonsa ei perustu Raamatun opetukseen Pyhässä Hengessä. Vesikaste uskon jälkeen on selkeä Raamatun opetus:

Apt 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Apt 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

Apt 19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Marras 2015 15:24

....
Viimeksi muokannut lonelyrider päivämäärä 25. Marras 2015 16:46, muokattu yhteensä 5 kertaa
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 25. Marras 2015 15:26

Aivan .. näin se on Petri :) En ehtiny tähän yhtään enempää taas perehtyä,heitin vaan sen tänne.Nyt on taas lähdettävä töihin ja voin sanoa että raskasta on sekä henkisesti että fyysisesti...koko ajan vaan kiristetään kaikella tavalla.No tää ei kuulu kasteasioihin mutta kuiteskin :)
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 26. Marras 2015 11:36

Tuli kuitenkin vielä mieleen että miksi tästä kasteasiasta pidetään niin suurta meteliä, vaikka Raamattu sanoo että siitä ei pitäisi kiistellä,toiset ihmiset ei kykene kasteelle syystä tai toisesta joten ei se voi pelastava tekijä olla?? Seuraavassa lauseessa sanotaan että Jumala on antanut parannuksen elämäksi ja sehän ei oo yhtä kuin kaste vai onko?

"Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.

Miksi täs sanotaan mutta teidät kastetaan, miksi ei sanota että teidät kastetaan myös Pyhällä Hengellä? :)

Tuli vielä mieleen tämä paikka juomisesta ,johon sisältyy lupaus...

Joh 4

13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 26. Marras 2015 11:45

Anteeksi nyt kun oon tälläinen ihmettelijä, mutta taas tuli mieleen että kun Jeesus pesi opetuslasten jalat, niin hän sanoi että joka on kokonaan peseytynyt niin ei tarvitse enää pestä kuin jalat.Miksi jalkojen pesu on lopetettu mutta kokonaan pesua ei? :) Opettajille vähän hommia :)
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 27. Marras 2015 13:41

systeri kirjoitti:En minä yhdistä niitä, vaan se tuli esiin toisella foorumilla semmonen teoria, että vesikaste olisi "menneen talven lumia"
eli ei kuuluisi enää uuteen liittoon ollenkaan...koska Raamattu sanoo että "yksi kaste".
Ja vesikaste olisi vanhan liiton puhdistautumistapa ja Jeesuskin suoritti sen vaan tavan mukaan. Uudessa liitossa olisi vain Pyhän Hengen kaste. En minä tätä usko ja purematta niele mutta näin se tuli esiin ja kaikki opetukset pitää koetella :)

Kappas...aloin lukea tätä ketjua ihan alusta ja huomasin että tämä onkin näin vanha juttu jossa oon jo kyselly tätä asiaa :P ...täytyy lukea vähän eteenpäin :)
systeri

ViestiKirjoittaja Iustus » 06. Joulu 2015 02:51

PetriFB kirjoitti:Olen ottanut yhteyttä Juhana Lehmuskoskeen, joka on ollut mukana Raamatunkäännöstyössä ja pyysin häntä antamaan selvityksen alkukielen valossa seuraavista Raamatunkohdista: Matt 28:19, Apt 14:21 ja 1 Piet 3:21.

Minulla on lupa julkaista Juhanan lähettämä teksti täällä sekä omilla kotisivullani, hänen nimessään. Heti kun hän on sen tehnyt ja lähettänyt minulle, niin laitan sen tänne.

Onko Juhana Lehmuskoski ehtinyt vielä kommentoida noita raamatunkohtia?
Iustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Joulu 2015 16:57

Iustus kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Olen ottanut yhteyttä Juhana Lehmuskoskeen, joka on ollut mukana Raamatunkäännöstyössä ja pyysin häntä antamaan selvityksen alkukielen valossa seuraavista Raamatunkohdista: Matt 28:19, Apt 14:21 ja 1 Piet 3:21.

Minulla on lupa julkaista Juhanan lähettämä teksti täällä sekä omilla kotisivullani, hänen nimessään. Heti kun hän on sen tehnyt ja lähettänyt minulle, niin laitan sen tänne.

Onko Juhana Lehmuskoski ehtinyt vielä kommentoida noita raamatunkohtia?

Juhana Lehmuskoski lähetti tänään viestiä. Hän käänsi nämä Raamatunkohdat kreikankielestä näin:

Matt. 28:19–20:

Mennen siis tehkää opetuslapsiksi (=opetuslapseuttakaa) kaikki kansat kastaen heidät nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
opettaen heitä pitämään kaikki, mitkä määräsin teille.

Apt. 14:21:

Ja evankelioituaan kaupunkia sitä ja tehtyään opetuslapsiksi (yhtenä sanana: opetuslapseutettuaan) monia palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan.

1 Piet. 3:21:

joka myös teidät vertauskuva (vastine) nyt pelastaa kaste ei lihan poistaminen saastan vaan omantunnon hyvän pyyntö Jumalalle kautta ylösnousemuksen Jeesuksen Kristuksen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu