Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Loka 2014 15:47

Siivetön kirjoitti:On olemassa myöskin Jumalallista viisautta ja tietoa!

Eli edelleenkin pyydän, älä sekoita keskenään maailmallista viisautta ja tietoa ja Jualallista viisautta ja tietoa.

Ne ovat kaksi eri asiaa ja lainaamasi Raam. kohdat puhuvat juurikin tuosta maailmallisesta viisaudesta, mutta Raamattu opettaa myöskin näin:

Jaak. 1
5. Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
6. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
7. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
8. kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.

Kol. 2
1. Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2. että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.

Enhän minä sekoitakkaan Jumalallista viisautta ja maailmallista vaan sinä kun sanot että psykologia (ihmisviisaus) voisi tarkoittaa myös Jumalallista viisautta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Loka 2014 16:04

Yleisesti:

Tällainen oppi ajaa siihen tilanteeseen, että psyykkisesti sairaista uskovista aletaan ajamaan pois pahoja henkiä, koska ollaan sitä mieltä, että ihmisen uskoon tulo ratkaiseen kaikki psyykkeemme ongelmat ja kun jonkun kohdalla ne eivät ratkeakaan uskoon tulossa, aletaan etsimään hänen uskostaan syytä moiseen.

Eli erittäin vaarallista ja vastuutonta oppia, joilla ajetaan ja ahdistetaan sairaat ihmiset epätoivoon ja salaamaan, peittelemään ja kieltämään sairautensa.

Onneksi tämän päivän hengellisessä kentässä jo ymmärretään ja nähdään tämä asia ja opetetaan Raamattuun, Jumalan Sanaan pohjautuvaa sielunhoitoterapiaa.

Kiitos siitä Herralle, että Hän on tässäkin kohden antanut ja jakanut taivaallista viisauttaan.

Kehoitankin jokaista uskovaakin, joka tietä sairastavansa jotain psyykkisen alueen sarautta tai jolla on ongelmia tällä alueella, olemaan avoin ja rehellinen ja hakemaan itselleen apua, sillä eivät psyykkiset sairaudet ja ongelmat ole yhtään sen kummempi asia, kuin fyysisetkään.

Jumala on luonut ihmiselle psyykkeen ja antanut ihmiselle myöskin viisauden niiden solmujen avaamiseen, joita meidän elämämme olosuhteet aikaansaavat.

Joten älä jää yksin ja häpeään tai vain sen varaan, kun joku taputtaa olkapäälle ohimennessään ja toteaa, että; "Mä kuule rukoilen sun puolestas, kyllä Jumala sua auttaa."

Jumala tosiaankin auttaa jokaista omaansa, mutta Hän itse päättää siitä, mistkä kautta Hän apuaan antaa.
Hän voi tehdä sen suoraankin, ilman välikäsiä, mutta joskus voi olla kysymys vain siitäkin, että Hän ohjaa meitä istumaan rinta rinnan riisumishuoneensa odotushuoneeseen, toisten kärsivien kanssa, että voisimme toinen toistamme tukien tehdä matkaa.

Itselleni ovat olleet monta kertaa odotushuoneet niitä parhaita ja siunausrikkaimpia istumapaikkoja.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Loka 2014 16:11

:silent:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 11. Loka 2014 23:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 08. Loka 2014 16:14

PetriFB kirjoitti:Psykologia on oma tieteenala, joka opettaa monia asioita ja valmistaa psykologeja toimimaan erilaisissa tehtävissä. Samoin on olemassa erilaisia psykologian osa-alueita, jotka kaikki perustuvat psykologiaan. Liberaaliteologian vertaus toimii vallan mainiosti, vaikka se onkin se onkin eräs teologian suuntaus. Ei se poista vertaukseni merkitystä, vaikka se on onkin oma suuntauksensa.

Olen itse ennen uskoontuloa opiskellut psykologiaa opistotasolla, en pääaineena mutta olin todella kiinnostunut siitä. Kurssit sisälsivät erilaisten psykologian suuntausten opiskelua, mihin lähtökohtiin ne perustuvat ja minkälaisia menetelmiä niissä käytetään jne. Näillä psykologian peruskursseilla ei opetettu sanallakaan siitä "mitä psykologia sanoo tai opettaa", sillä Psykologia itsessään ei sano yhtään mitään, vaan se on vain tieteenala jonka alle nämä erilaisia näkökulmia esittävät psykologian suuntaukset kuuluvat.

Mutta jos edelleen olet sitä mieltä, että psykologia itsessään on jokin tarkasti määritelty oppi, niin saisinko linkin lähteeseen josta ilmenee määritelmä siitä mitä psykologia opettaa?
Viimeksi muokannut hrmn2 päivämäärä 08. Loka 2014 16:25, muokattu yhteensä 1 kerran
hrmn2

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 08. Loka 2014 16:23

toni t kirjoitti:Tietysti Raamattu ilmoittaa totuuden todellisuudesta jota sitten eri tieteen alat tutkivat. Raamattu ilmoittaa elämän alkuperän ja kertoo miten ihmismieli toimii jne... Haluatko sinä Herman olla vain oikeassa vaiko avuksi lähimmäisillesi. Jos meillä on sellainen asenne että koska sinä et ymmärrä tätä termiä oikein niin se on sinun asiasi mutta käytän sitä kuitenkn koska minä ymmärrän termin todellisen merkityksen niin lähimmäinen saattaa saada väärän kuvan siitä mitä me tarkoitamme.

Ei minulla ole sellaista asennetta. Olen ensimmäisestä viestistäni lähtien kärsivällisesti selittänyt mitä psykologia tarkoittaa. Monet muut keskustelijat tässäkin ketjussa ymmärtävät myös sen, ja väitän että suurin osa ihmisistä yleisesti ottaen ymmärtää mitä se tarkoittaa. Sinä ja muutamat muut keskustelijat eivät ilmeisesti ymmärrä eroa psykologian ja joidenkin psykologian suuntausten välillä, ja sitä olen koittanut tässä selventää. Minusta meidän tulee aina pysyä termien ja sanojen oikeassa merkityksessä, ja jos huomataan että lähimmäinen ei sitä ymmärrä, niin voimme yrittää saada heitä ymmärtämään sen, niin että voidaan puhua samoilla termeillä ja merkityksillä.

toni t kirjoitti:Jos käytämme tässä yhteiskunnassa sanaa psykologia tarkoituksessa kuvata Raamatun opetusta niin joudumme koko ajan huomauttamaan mitä tarkoitamme sanalla psykologia ja perustelemaan sen koska emme voi sille mitään että tämä yhteiskunta yleisesti ymmärtää termistön tietyllä tavalla.

Jos opetamme ihmismielen toiminnasta, kuuluu opetus psykologian alueelle. Jos joku ei tätä ymmärrä niin voi yrittää selventää asiaa, mutta jos ei siltikään ymmärrä niin sitten se on mielestäni hänen ongelmansa eikä ole minun vastuullani. Valitettavaa se tietysti on, mutta jos on itse tehnyt parhaansa koittanut selventää asiaa, niin ei sitä enempää voi tehdä.
hrmn2

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Loka 2014 16:31

Tietysti psykologit voivat antaa ihan hyviäkin neuvoja joka päiväiseen elämään joilla ei ole mitään tekemistä ateistisen filosofian kanssa. Kuitenkin psykologia on rakennettu ateistisen filosofian päälle ja siksi se tarkastelee todellisuuden luonnetta valheesta käsin. Eli psykologit voivat antaa hyviäkin neuvoja mutta se voi saada myös todella pahaa aikaan koska se perustuu Jumalan tahdon vastaiseen filosofiaan ja käsitykseen todellisuuden luonteesta.

Psykologit eivät esimerkiksi sano homoseksuaalille että homoseksuaaliset himot ovat syntiä Jumalan edessä joista tulisi tehdä parannus. Sen sijaan psykologi sanoo homoseksuaalille että "sinulla on oikeus tuntea noin". Näin psykologi on puheillaan osallistumassa tämän lähimmäisen tuhoamiseen koska puolustaa syntiä joka on tuhoamassa lähimmäistä.

Jos koet sielunalueen ahdistusta niin älä jää yksin vaan pyri keskusteluyhteyteen uudestisyntyneen Herran Jeesuksen opetuslapsen kanssa - älä käänny ensimmäiseksi hakemaan apua sielunalueen ahdistuksiin ihmisiltä jotka harjoittavat järkeisoppia eli psykologiaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Loka 2014 16:38

hrmn2 kirjoitti:
toni t kirjoitti:Tietysti Raamattu ilmoittaa totuuden todellisuudesta jota sitten eri tieteen alat tutkivat. Raamattu ilmoittaa elämän alkuperän ja kertoo miten ihmismieli toimii jne... Haluatko sinä Herman olla vain oikeassa vaiko avuksi lähimmäisillesi. Jos meillä on sellainen asenne että koska sinä et ymmärrä tätä termiä oikein niin se on sinun asiasi mutta käytän sitä kuitenkn koska minä ymmärrän termin todellisen merkityksen niin lähimmäinen saattaa saada väärän kuvan siitä mitä me tarkoitamme.

Ei minulla ole sellaista asennetta. Olen ensimmäisestä viestistäni lähtien kärsivällisesti selittänyt mitä psykologia tarkoittaa. Monet muut keskustelijat tässäkin ketjussa ymmärtävät myös sen, ja väitän että suurin osa ihmisistä yleisesti ottaen ymmärtää mitä se tarkoittaa. Sinä ja muutamat muut keskustelijat eivät ilmeisesti ymmärrä eroa psykologian ja joidenkin psykologian suuntausten välillä, ja sitä olen koittanut tässä selventää. Minusta meidän tulee aina pysyä termien ja sanojen oikeassa merkityksessä, ja jos huomataan että lähimmäinen ei sitä ymmärrä, niin voimme yrittää saada heitä ymmärtämään sen, niin että voidaan puhua samoilla termeillä ja merkityksillä.

toni t kirjoitti:Jos käytämme tässä yhteiskunnassa sanaa psykologia tarkoituksessa kuvata Raamatun opetusta niin joudumme koko ajan huomauttamaan mitä tarkoitamme sanalla psykologia ja perustelemaan sen koska emme voi sille mitään että tämä yhteiskunta yleisesti ymmärtää termistön tietyllä tavalla.

Jos opetamme ihmismielen toiminnasta, kuuluu opetus psykologian alueelle. Jos joku ei tätä ymmärrä niin voi yrittää selventää asiaa, mutta jos ei siltikään ymmärrä niin sitten se on mielestäni hänen ongelmansa eikä ole minun vastuullani. Valitettavaa se tietysti on, mutta jos on itse tehnyt parhaansa koittanut selventää asiaa, niin ei sitä enempää voi tehdä.

Herman minusta sinä et nimenomaan ymmärrä sanan psykologia todellista ja alkuperäistä merkitystä jonka Petri sinulle antoi. Psykologia tarkoitti alkujaan ihmisviisautta - se on psykologian alkuperäinen ja todellinen merkitys vaikka nykyään sille on pyritty antamaan myös muita merkityksiä. Jos siis pysymme psykologia sanan todellisessa merkityksessä niin meidän pitäisi sanoa sitä ihmisviisaudeksi mitä antiikin kreikkalaiset myös tarkoittivat sanalla psykologia.

Psykologia ei tarkoita kaikkea ihmismielen toimintaa vaan psykologia tarkoittaa ihmisviisaudesta käsin tulkittua ihmismielentoimintaa. Raamattu ei opeta psykologiaa vaikka se opettaa ihmismielen toimintaa koska Raamattu ei perustu ihmisviisauteen vaan Jumalan viisauteen ja tämä eroittaa Raamatun opetuksen ja psykologian.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Loka 2014 16:42

Siivetön kirjoitti:Raamatullinen psykologia tarkoittaa Raamatun mukaista oppia ihmisen mielestä, vaikka Toni olisi siitä mitä mieltä. :D

Siitä olen samaa mieltä, ettei Raamattu opeta ateistista ja filosofista ihmiskäsitystä, vaan Raamattu perustuu Jumalalliseen ihmiskäsitykseen ja Jumalalliseen oppiin ihmisen mielestä ja siksi sitä ei pidäkään sekoittaa "...ateistiseen filosofiaan (järkeisoppiin) joka on Jumalan edessä hullutusta." mutta sitä Sinä Toni yrität nyt väen väkisin tehdä, vakka et sitä itse näe.

Mutta tämä menee minusta jo jankkaamiseksi, joten saat uskoa ja nähdä ja myöskin toimia tavallasi, sillä olen nyt vähintäänkin sen pari kertaa asiasta Sinulle maininnut, joten en usko olevani vastuussa enää siitä, jos näillä näkemyksilläsi aiheutat jollekin psyykkisten ongelmien kanssa painivalle lisäongelmia.

Tämä kyllä menee jo yli hilseen. En ole koskaan edes kuullutkaan kenenkään opettavan "Raamatullisesta psykologiasta". Tuosta minulle tulee mieleen, että Jumala sanassaan opettaisi meille psykologiaa.

Ei voi sotkea asioita tuolla tavoin, ihan kuinka itseään huvittaa. Kuka enää voi tietää mitä tarkoitetaan jos aletaan puhumaan "Raamatullisesta psykologiasta". Ei sellaista ole olemassakaan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 08. Loka 2014 16:46

No entäs jos jätetään termi "psykologia" pois, ja puhutaan vain selvällä suomenkielellä ihmismielestä.

Saako teidän psykologian vastustajien mielestä uskova pohtia ihmismieltä ja sen toimintaa? Ja saako uskova opettaa eli kertoa toisille näkemyksiään aiheesta?
hrmn2

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Loka 2014 16:48

hrmn2 kirjoitti:No entäs jos jätetään termi "psykologia" pois, ja puhutaan vain selvällä suomenkielellä ihmismielestä.

Saako teidän psykologian vastustajien mielestä uskova pohtia ihmismieltä ja sen toimintaa? Ja saako uskova opettaa eli kertoa toisille näkemyksiään aiheesta?

Tietysti saa jos opetus ei pohjaudu ihmisviisauteen eli psykologiaan (järkeisoppiin) ihmisenmielestä ja sen toiminnasta vaan Jumalan sanan totuuteen.
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu