Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Syys 2014 00:02

*
Jeesus ei myös juonut punaviiniä. Voin kai juoda hedelmämehua kotiehtoollisen yhteydessä. No minä kaipaan sitä. Kun ekakertalaisena vietin ehtoollisen yhteydessä niin sen jälkeen minä aloin kaivata sitä koska Jumalan kanssa kaksistaan viettäminen oli jotain ihanaa ja se varmaan johtuu että se oli "rakkauden ateria". Minä kysyn teiltä, eikö ole syntiä juoda hedelmä- tai marjamehua tai maitoa ehtoollisen yhteydessä? :oops:

Luuk. 22:18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja tanu » 06. Syys 2014 07:32

vaisuliini kirjoitti:*
Jeesus ei myös juonut punaviiniä. Voin kai juoda hedelmämehua kotiehtoollisen yhteydessä. No minä kaipaan sitä. Kun ekakertalaisena vietin ehtoollisen yhteydessä niin sen jälkeen minä aloin kaivata sitä koska Jumalan kanssa kaksistaan viettäminen oli jotain ihanaa ja se varmaan johtuu että se oli "rakkauden ateria". Minä kysyn teiltä, eikö ole syntiä juoda hedelmä- tai marjamehua tai maitoa ehtoollisen yhteydessä? :oops:

Luuk. 22:18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

Eihän aina voi olla viiniä saatavilla. Ja viini oli ehtoollisen asettamisen aikaan yleinen ruokajuoma.

Uskoisin että totta ihmeessä voi ehtoollisella nauttia viinin asemesta hedelmä- tai marjamehua (tai jotakin muuta ruokajuomaa?).

Eikös se ole tärkeintä että nauttii sen Jeesuksen muistoksi. Ja erottaa juoman ja leivän muusta ateriasta.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Syys 2014 08:27

Ok Lily :angel:

...........♥..............♥..............♥

Tuossa ketjussa keskusteltiin ehtoollisen jutusta mutta se suljettiin niin täällä kai voin kysyä. Mietin ihmetellen miksei voi käyttää maitoa tai mehua kotiehtoollisen yhteydessä? Miksi täytyy juoda punaviiniä ehtoollisen yhteydessä? Jos täytyy niin uskovana on häpeällistä mennä alkoon ostamaan punaviinipulloa. Siinä on myös alkoholipitoista...

Ensimmäisen mökkiehtoolliseni yhteydessä vietin viime heinäkuussa ja voin jatkossa viettää Jeesuksen muistoksi ehtoollisen yhteydessä täällä kotosalla mutta punaviiniä ei ole enkä viitsi mennä alkoon ostamaan. :roll: :oops:

Minusta ei ole merkitystä sillä, mitä juomaa ehtoollisella nautitaan ja uskonkin alkoholipitoisen punaviinin olleen osaksi käytössä hygieniasyistä.

Mutta minun täytyy tunnustaa, etten vain mitenkään pääse käsiksi tuohon yksin, itseni kanssa nautittavaan ehtoolliseen.

Pidän ehtoollista yhteysateriana, joka nautitaan muiden uskovien kanssa ja yhteydessä, enkä oikein tiedä, miksi minun tulisi nauttia sitä yksin?

Ymmärrän toki, kun seurakunnasta viedään ehtoollinen esim. sairaalle henkilölle, jolla ei ole mahdollisuutta tulla yhteiselle aterialle, mutta miksi nauttisin yhteysateriaa yksin, itseni tarjoamana itseni kanssa, eihän se silloin ole yhteysateria?

Anna anteeksi Vaisuliini, en millään muotoa halua viedä keneltäkään pois ehtoollista, vaan tämä on vain itselleni sellainen kynnyskysymys, joka vaivaa mieltäni ja jota en ole kyennyt ratkaisemaan.

Meillä olisi kyllä punaviiniä kaapissa vaikka kuinka paljon ja viemmekin ne aina seurakuntaan ehtoolliskäyttöön, sillä niitä tulee miehelleni yrityslahjoina.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Syys 2014 08:51

*
Ok kiitos Tanu.

Siivetön niin mutta minulla ei ole tällä hetkellä seurakunta ja viimeksi ymmärsin että on syntiä laiminlyödä ehtoollista koska se on Kristuksen rakkausateria niin tuossa ketjussa sanottiin että voi viettää yksin ja itsenäisesti kotona ehtoollisen yhteydessä jos ei ole seurakunta joka pohjautuu Raamattuun.

Ja myös minä huomasin että apostolit kodeissa mursivat leivän, huom! "kodeissa" eli saa viettää kotosalla ehtoollisen yhteydessä. Ja saa usein viettää erottaen muista aterioista rakkausaterian kanssa Jeesuksen muistoksi. Huomasin itse että minulle tuli kaipuutta sen jälkeen kun vietin ekakertalaisena... Eli se johtuu että se on rakkausateria eli seurustella Jumalan kanssa nauttien rakkausateriasta. Vaikka ilman vanhimmistoa.

Ap.t. 2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Syys 2014 09:41

*
No en minäkään haluaisi loukata sinua mutta haluaisin kertoa lyhyesti mitä seurakuntaan (seurakuntayhteyden tärkeys) tulee, niin minä omin päin tutkin katolisuuteen liittyviä juttuja. Niin minun silmät aukenivat ja tajusin miten hienovarainen ja salakavala se on koska se katolinen oppi itää hitaasti ja salaperäisesti johtamalla uskovia uskomaan sitä oppia joka ei ole Jumalasta. Suosittelisin omaperäistä tutkimusta koska se avaa silmiänsä näkemään selkeästi. :thumbup:

Ainoa ja oikea pelastus on väärentämättömän Sanan kautta, ei katolinen oppi joka vaikuttaa sanalta.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 06. Syys 2014 10:02

Minäkin voisin kuvitella hyvin nauttivani ehtoollisen yksin.. en sitten tiedä onko se sallittua tai hyväksi meille.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Syys 2014 10:11

Minä olen Siivettömän kanssa hieman samoissa mietteissä, että ehtoollinen on yhteysateria, jota vietetään yhdessä toisten uskovien kanssa. Olen kyllä sitten taas kahdestaan joskus yhden uskonsisaren ja joskus mieheni kanssa ottanut ehtoollista. Ja minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että juoman on oltava punaviini. Siihen sisältyy kuitenkin se Raamatun symboliikka Jeesuksen verestä. Maito symboloi ihan muita asioita... Ehtoolliseen kuuluu leipä ja viini.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Syys 2014 10:19

*
Alkokauppaan meno hieman pelottaa minua. Saako uskova mennä alkokauppaan? :? Kai marjamehua voi juoda koska väri on punainen joka symboloi Jeesuksen verta?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 06. Syys 2014 10:58

Mun mies on entinen alkoholisti ja ei tulis yhtään mitään mistään, jos se alkais edes ehtoollisviiniä litkiä. Eihän ehtoollisen pointti ole alkoholissa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Syys 2014 11:04

No en minäkään haluaisi loukata sinua mutta haluaisin kertoa lyhyesti mitä seurakuntaan (seurakuntayhteyden tärkeys) tulee, niin minä omin päin tutkin katolisuuteen liittyviä juttuja. Niin minun silmät aukenivat ja tajusin miten hienovarainen ja salakavala se on koska se katolinen oppi itää hitaasti ja salaperäisesti johtamalla uskovia uskomaan sitä oppia joka ei ole Jumalasta. Suosittelisin omaperäistä tutkimusta koska se avaa silmiänsä näkemään selkeästi. :thumbup:

Ainoa ja oikea pelastus on väärentämättömän Sanan kautta, ei katolinen oppi joka vaikuttaa sanalta.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Ei minulla ole mitään mielenkiintoa katoliseen oppiin, joten en usko, että saisin kiinnostustani heräämään siinä määrin, että alkaisin tutkia sitä, enkä nyt oikein ymmärrä, miten se liittyy tähän ehtoolisyhteyteen?

Ehkä en ymmärrä sitä siksi, että en tiedä katolisesta opista oikeastaan muuta, kuin sen, että pavovat Neitsyt Mariaa ja kuten sanoin jo tuossa edellä, ei minulla ole kyllä tarvettakaan tietää.

Kyllä Raamatusta löytyy terve ja oikea oppi, eli en usko sen löytyvän katolilaisuutta tutkimalla?
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 06. Syys 2014 11:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu