Immanuel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Marras 2017 23:29

*
Ok Isoäiti. Anna minun pyytää anteeksi että johdin sinua väärinymmärrykseen huomaamattani. Olisi pitänyt laittaa hymiö jossa on hymy naamassa. ;gladly: Niin tämä ei varmaan johda väärinymmärrykseen.

Keskinäinen rauha olkoon keskuudessamme, samoin keskinäinen rakkaus. Hyvää yötä Isoäiti! :hearts: ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 05. Marras 2017 23:32

Isoäiti kirjoitti:
Ja tämähän on keskustelufoorumi juuri raamatun asioista ja näkemyksistä. Vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Kyllä tämä on keskustelufoorumi eli ihan oikein olet ymmärtänyt ja tässä foorumin sääntöjen alkuteksti joka on ihan hyvä lukea ajatuksella läpi:

https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=4

Uskonaskel-foorumi on riippumaton foorumi, joka ei edusta mitään kirkkoa tai kirkkokuntaa. Jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi kuuluu Kristuksen ruumiseen (Jumalan seurakunta) ja se on periaatteemme tällä foorumilla. Keskustelufoorumi voi olla hedelmällinen keskustelupaikka, jos foorumilla on kypsiä ihmisiä, jotka kykenevät ottamaan muita oikealla tavalla huomioon. Jos foorumin keskustelijoiden ydinjoukko on ihmisiä, jotka ovat kypsiä ja kykenevät ottamaan toisia huomioon, niin silloin on mahdollisuus todella hedelmälliseen keskusteluun. Parhaimmillaan keskustelufoorumi voi olla paikka, jonka kautta ihminen voi oikeasti rakentua ja kasvaa uskossa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 05. Marras 2017 23:34

No näitä sattuu kun on paljon keskustelua. Hyvää yötä Vaisuliini ja siunausta! :hearts: ;gladly:
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 05. Marras 2017 23:36

Kiitos Pekka! :thumb:
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Jukka » 06. Marras 2017 09:10

vaisuliini kirjoitti:
Jukka, kysyn osaatko kreikan ja heprean kieltä?

En osaa hebreaa, en uudelleen elvytettyä enkä vanhaa. Vanhaa kreikkaa (koinee helleenikee) olen hieman opiskellut. Tähän on syytä lisätä, että suomenkin kieli on minulta hakusessa.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Marras 2017 14:27

*
Jukka ok. No äsken tein herkullisen omenakääretortun nam nam... Joko sinulle tuli vesi kielelle? ;)
No olisipa täällä tyyppi joka osaisi kreikkaa ja hepreaa niin voisi tulla mukaan keskustelemaan Raamatun käännöksistä ja ottamaan selvää onko siitä käännösvirhettä niin se olisi meidän yhteiseksi rakennukseksi Kristuksessa. :bible: ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja rpe » 06. Marras 2017 14:47

” käännösvirhe” mistä?? Toisaalta kääntäminen on aina omanlaistaan tulkintaa ja ajatuksen/ ilmiön uudelleen sanoittamista. Siksi en itse esim täysin tuomitse kr92 käännöstä, vaikka siinäkin, kuten kaikissa käännöksissä on haasteensa, kun olisi hyvä löytää se vanhin lukutapa( myöhemmät kun ovat enemmän tulkitsevia ja jopa jälkisyntyisiä)
rpe

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Marras 2017 15:32

*
Rpe, siis yleensä mitä olen löytänyt ne kohdat jotka mietitytti minua. Kreikankielen ja heprean rinnalla voin tutkia tarkoittaako todella sitä mitä niissä kohdissa sanotaan. Mitä tähän osioon tulee, löysin yhden kohdan Biblian puolelta ja se minua mietityttää. On hyvä tapa vertailla niiden käännöksien rinnalla täsmentääkö mitään. Jos yksi niistä ei täsmennä, sen minä hylkään.

En sanonut tuomitsemisesta vaan että Raamattu on täydentävä toisten kohtien myötä jättämättä ollenkaan epäselvää mikä aiheuttaa ristiriidaksi. Olen sellainen kuin pieni tutkimusmatkailija joka tutkii kaikki käännökset mutta harmi etten osaa kreikkaa enkä hepreaa.

Älä ole katkera vaan osallistu mukaan tutkimusretkelle niiden käännöksien kanssaan niin usko alkaa ojentautua kohti Kristusta ja siten näet Kristuksen kirkastuvan sinulle. :bible: ;gladly: Siunausta sinun elämään!
vaisuliini

ViestiKirjoittaja rpe » 06. Marras 2017 17:43

Mistä päättelet, että olisin jotenkin ”katkera”? Olen välillä aika hämmentynyt, että tälläkin palstalla käydään läpi ”alkukielijuttuja”, vaikka kielen oikeita asiantuntijoita on näkynyt hyvin minimaalisesti. Pelkillä teologisen alkukieliopinnoilla en uskaltaisi kauheasti ”päteä”, vaikka esim itse semantiikkaa ja kulttuuria olenkin opiskellut yli peruskurssien. Raamatunkäännösten oikea asiantunteva kommentointi tarvitsisi mielestäni vuosien kielen ja raamatunselitysopin opinnot. Pelkkä ”Herra kertoi minulle” tai Raamatun harmonisointiyritysoppi ovat aika ongelmallisia todistustaakan takia. Tarvitaan myös järkeen pohjautuvaa filosofista ja teoreettista pohdintaa. Siksi järkeen pohjautuva tiede on hyvä kaveri. Jumalasuhteen keskiöön en sitä kuitenkaan täysin laskisi.
rpe

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 06. Marras 2017 18:11

Olen miettinyt muuten tätäkin kohtaa raamatusta.

Mat 4: 1 Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
2 Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.
3 Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi".
4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'."
5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
8 Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston
9 ja sanoi hänelle: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua".
10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."
11 Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta.

Tässä jotenkin tulee hyvin esille mielestäni se miten perkele kiusasi Ihmisen Poikaa. Jos Jeesus olisi ollut taivaasta suoraan tulleessa ruumiissa niin tuskin perkele olisi voinut Jeesusta kiusata tällä tavalla. Ja varmaankaan Jeesuksen ei olisi tarvinnut paastota 40 päivää.

Mietin, että varmaan sen takia, että Hän oli tässä heikossa liharuumiissa niinkuin mekin olemme, oli Jeesuksenkin paastottava, että Hän kesti Ihmisen Poikana perkeleen hyökkäykset. Koska Hän oli riisuutunut Jumalisuudestaan ottaakseen voiton ristillä ihmiskunnan syntien takia niin Hänenkin täytyi paastota ja voittaa perkele tavallaan heikkouden kautta. Voisiko se olla näin? :think2: Voin olla ihan mettässä. :think2:

Aika jännää. Joskus on käyty keskustelua Jeesuksen Jumaluudesta ja kaivettu asiat ja faktat raamatusta, nyt käydään Jeesuksen ihmisyyden kimppuun ja pitää kaivaa faktat siihen asiaan. Mitähän seuraavaksi? :shock:
Isoäiti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu