Aamu-Usva kirjoitti:Minä syön kyllä kebabia . . .
Suomessa voi mielestäni hyvin mielin syödä kebaa. Aina voi kysäistä ravintoloitsijalta , että onko liha halal-teurastettua ja jos on niin jättää syömättä.
Aamu-Usva kirjoitti:Minä syön kyllä kebabia . . .
lonelyrider kirjoitti:Tuli vaan mieleeni, kun luin tarkkoja pohdintoja siitä "mitä saa syödä ja mitä ei"... että elättekö "vanhanliiton" tapojen mukaan kaikessa mitä teette ja miten elätte?
Eikö uskossa tulisi olla rakkauden kautta vaikuttava usko se pääpointti? Eikä tarkoin noudatettavat säädökset?
Lily kirjoitti:Vaisuliini, tarkoitinkin tuota epäjumalille uhratun lihan syömistä kun puhuin kebabista.
Mäkkärin kanahampurilainen on halal teurastettu, samoin osa ulkomailta tulevista lihoista joita myydään Suomessa on halal teurastettu. Sinällään se ei haittaa jos syö tietämättään halalia, mutta en ainakaan itse halua syödä jos tiedän että se on teurastettu allahille.
Monissa hampurilaisravintola ketjuissa ei työntekijät edes tiedä onko niiden kebab halal vai ei.
Muslimaissahan liha on aina halalia.
Tässä vielä linkki halal teurastuksessa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Halal
Mikko Murpatti kirjoitti:Aamu-Usva kirjoitti:Minä syön kyllä kebabia . . .
Suomessa voi mielestäni hyvin mielin syödä kebaa. Aina voi kysäistä ravintoloitsijalta , että onko liha halal-teurastettua ja jos on niin jättää syömättä.
Juha kirjoitti:
Paavalihan ohjeisti näin:
"25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?" 1. Kor. 10:25-29
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa