Kirjoittaja vaisuliini » 29. Tammi 2018 00:12
*
Rpe, puhutaan nyt Sanasta.
Jumalan Sanan merkitys:
Sana on elävöittävä ja henkäyttävä. Se ei ole sama kuin kuollut kirjain. Henki tekee Sanan eläväksi. On vaarallista ylenkatsoa Sanaa, joka tuomitsee viimeisenä päivänä.
Joh. 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Raamatussa on kaksi kreikankielen sanaa, jotka käännetään suomenkielessä sanaksi [Sana] Toinen on 'Logos', joka tarkoittaa yleensä "kirjoitettua sanaa ja tekstiä". Toinen taas on 'Rhema'. joka tarkoittaa Pyhän Hengen henkeyttämää ja elävöittävää sanomaa. 'Rhema' -sana eli Jumalan sanoma, joka luo todellisen uskon. Siitä sanotaan Jumalan aikaansaamaksi uskoksi.
Raamattu todistaa, että todellinen usko syntyy kuulemisesta, Kristuksen sanan kuulemisesta. Raamatun kohdalla "Jumalan Sana" tarkoittaa, että se on Jumalan antama ilmoitus itsestään, itseasiassa se on 'Logos'. Kirjain ei mitään hyödytä, ei lihasta ole mitään hyödyllistä, mutta Henki tekee Sanat eläviksi, mikäli tarkoittaa 'Rhemaa'.
Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. RK
Joh. 6:63 Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä. RK (<--- en pidä tuosta lauseesta eli pienellä alkukirjaimella henki mutta toinen kohta on sitä parempi)
2Kor. 3:6 Hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen vaan Hengen. Kirjain tuottaa kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. RK
Ne Raamatun kohdat todistaa, ettemme voi pelastua omassa lihassa. Koska todellinen usko on Jumalan teko, - ei ihminen. Ihminen ei voi vain itse alkaa uskoa, tai omaksua uskoa, niinkuin joku uskonto, vaikka luterilainen, katolinen, minkä kirkkonimike tahansa tai filosofia. Raamattu sanoo; 'riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat'.
Tärkeä pointti on se, että Jumala antaa ja avaa todellista uskoa, niin ihmisen sydämen täytyy avautua ottamaan vastaan todellinen usko, joka tulee kuulemisesta tai lukemisesta, se uudestisyntyy ja pelastuu. Muulla keinolla ei voi millään saada todellista uskoa, vain Raamatun 'Logos' -ilmoituksen sekä henkäyttävän että elävän Jumalan 'Rhema' -Sanan kautta.
Paavali kehottaa koettelemaan itseään, onko itse uskossa. Eli todellista uskoa ja voimaa, joka tulee Jumalan henkäyttämän ja elävän Sanan Rhema kautta, niin ihminen uudestisyntyy.
2Kor. 13:5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
Sadanpäällikkö Kornelius tuli kans mieleen että hänen tarvitsi kuulla Jumalan Sanaa niin sen kautta kuultuaan uudestisyntyi ja täyttyi Pyhällä Hengellä.
Ap.t. 10:22 He sanoivat: "Sadanpäämies Kornelius, hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on pyhältä enkeliltä ilmestyksessä saanut käskyn haettaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavaa." --- [sanottavaa] <--- Pyhä Henki henkäyttää ja elävöittää tätä 'Logos' -sanaa olevana välikappaleena 'Rhema' -sanomalleen.
Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu vain uskon kautta Jeesukseen - ei ihmisten viisauden kautta, että yksikään ei kerskaisi. Usko on Jumalan lahja ja usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä [Ef. 2:8-9].
Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Niin totta, Rpe, koska meidän usko ei perustu ihmisviisauteen, vaan voimaan, joka avaa meille ymmärrystä.
1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
Kun uskoontulon jälkeen ihminen on Jumalan armon sisäpuolella, niin hän saa armon Jumalan tuntemiseen sillä armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi.
Ef. 1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
Siksi meidän tulee vaeltaa Jumalan armossa, joka on meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, - ei lihallisessa viisaudessa, joka nostaa Herran tuntemista vastaan. Siksi Raamattu puhuu, että ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan [Jaak. 4:6]. Sillä järjen päätelmät ovat ylpeydestä [2Kor. 10:5].
2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.
2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle
Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."
Raamattu puhuu, että Sana on itse Jeesus - lihaksit tulleena. Maanpäällisen vaelluksen aikana Jeesus kehotti sanoen: 'Pysykää Minussa'. Se tarkoittaa Sanaa ja Sanassa pysymistä. Siksi Jeesus vahvisti Isän opetuksen, joka oli siellä erämaassa [5Moos. 8:3] ja sanoi; 'tulee elää jokaisesta Sanasta, joka tulee Isän Taivaallisen suusta' [Matt. 4:4].
Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"
5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.
Sinä, Rpe, pyydät minua kirjoittamaan kansojen rajoista ilman Raamattua. Mutta Jumala on luonut maailmaa alusta saakka ja asettunut ihmisiä asumaan ympäri maailmaa, että he etsisivät Jumalaa. Ei ole sellaista maailmaa ilman Jumalaa. Koska Jumala on kaikkialla ja Jumala on Kaikkivaltias. Ne ihmiset, missä asustelevat ympäri maailmaa, ovat Jumalan asettamien asumisen rajoilla, että he alkaisivat etsiä Hänet. Lukisithan ne Raamatun kohdat huolellisesti.
Ap.t. 17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
Tärkeä huomio!
Ap.t. 17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.