Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Elo 2014 19:47

JHK kirjoitti:Se on kai kiinni siitä mihin toimintaan Jumala johdattaa. Jumalahan antaa sateensa pyhille ja pahoille, ja ruokkii niin hurskaat kuin Jumalattomatkin - jos Jumala ei pitäisi huolta Jumalattomista, ruokkisi, vaatettaisi ja suojelisi heitä, voisivat he kerskata tulevansa toimeen omillaan. Raamattu ei kuitenkaan salli sellaista ajatusta, koskapa se toteaa: Mitä sinulla on ihminen, mitä et ole lahjaksi saanut?

Jeesus kehotti meitä olemaan taivaallisen isän lapsia, ja lainaamaan niillekin, joilta emme usko mitään takaisin saavamme. Ymmärrän Joelin ajatuksen siten, että emme ota säkkiä olalle, ja lähde kuin mitkäkin joulupukit konsanaan jakamaan tavaraa maailman ihmisille, mutta jos meitä lähestytään pyynnöllä, tulee meidän antaa, kuitenkin viisaasti, viinamiehiä sponssoroimatta. Siihen ei ole mitään vastaansanomista.

Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Matteus‬ ‭5:43-46

Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita. Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle". Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä. ‭Roomalaiskirje‬ ‭12‬:‭14-21‬
Joel.A

ViestiKirjoittaja paa » 15. Elo 2014 21:18

Joel.A kirjoitti:Ongelma varmaan tässä on nyt se, että sinä olet sisäistänyt Jeesuksen kaikki rakkaudelliset opetukset tarkoittavan kaikkia ihmisiä kohtaan olivatpa ne uskossa tai ei ja minä olen sisäistänyt sen, että suurin osa Jeesuksen opetuksista on tarkoitettu Hänen seurakuntansa sisälle. Se miksi näin olen sisäistänyt niin olen tuonut aikasemmin tässä ketjussa sen esille.

Toi kohta on vuorisaarnasta joka on osoitettu myös Hänen seurakunnalleen ja se täytyy ottaa kokonaisuudessa huomioon niinkuin Raamattu yleensäkkin. En lähtis yhden paikan tai jakeiden perusteella soveltamaan raukkaudellista käyttäytymistä kaikkia ihmisiä kohtaan.

Kyllä mulla vähän hälytyskellot alkaa soida, jos uskovien pitääkin ajatella niin, että rakkautta tulee osoittaa vaan muille uskoville ja rakkaudellinen käyttäytyminen jumalattomia kohtaan ei ole sallittuja.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Elo 2014 21:48

paa kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Ongelma varmaan tässä on nyt se, että sinä olet sisäistänyt Jeesuksen kaikki rakkaudelliset opetukset tarkoittavan kaikkia ihmisiä kohtaan olivatpa ne uskossa tai ei ja minä olen sisäistänyt sen, että suurin osa Jeesuksen opetuksista on tarkoitettu Hänen seurakuntansa sisälle. Se miksi näin olen sisäistänyt niin olen tuonut aikasemmin tässä ketjussa sen esille.

Toi kohta on vuorisaarnasta joka on osoitettu myös Hänen seurakunnalleen ja se täytyy ottaa kokonaisuudessa huomioon niinkuin Raamattu yleensäkkin. En lähtis yhden paikan tai jakeiden perusteella soveltamaan raukkaudellista käyttäytymistä kaikkia ihmisiä kohtaan.

Kyllä mulla vähän hälytyskellot alkaa soida, jos uskovien pitääkin ajatella niin, että rakkautta tulee osoittaa vaan muille uskoville ja rakkaudellinen käyttäytyminen jumalattomia kohtaan ei ole sallittuja.

Juu niin minullakin alkaisi soida. Mutta minähän en ole niin väittänyt etteikö rakkautta pidä osoittaa Jumalattomallekkin? Kannattaa vielä lukea laittamani viestit kokonaisuudessaan.

Minä siis uskon näin, että uskovien tulee rakastaa kaikkia ihmisiä lähimmäisenään, sillä edellytyksellä että rakkaus asettaa myös rajoja. Moni ajattelee Jumalallisen rakkauden pelkkänä hyvinä tekoina ilman, että toiselle tulee "paha mieli", mutta minä ajattelen Jumalallisen rakkauden asettavan myös rajoja, joissa ihmiselle tulee "paha mieli"

Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'. Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Matteus‬ ‭10‬:‭34-39‬

Moni myös ajattelee evankeliumin viemisen sellaisena, että lähdetään viemään maallisella tavalla "hyvää oloa" kun taas minä ajattelen, että evankeliumia voi viedä vain taivaalliselle tavalla ja ne jotka sitä vievät ovat apostolit ja evankelistat, mutta jokainen uskova voi todistaa sanoin ja teoin Jeesuksesta.

Eli sekaannusta tulee siinä vaiheessa kun ajattelemme samoista käsitteistä eri tavalla. Kirjoitinkin käsitteistä jo asiaa seurakunnasta palstalla.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 15. Elo 2014 23:34

:think: :wtf: :crazy: :thumbdown:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Elo 2014 12:43

Apostolien teot 2:

44. Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,

45. ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

.......................................

44. Mutta kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikki yhteisenä.

45. Ja he myivät hyvyytensä ja tavaransa, ja jakoivat ne kaikille, sen jälkeen kuin kukin tarvitsi. Biblia.

Toinen kirje korinttilaisille 9:

6. Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.

7. Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

8. Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;

6. Mutta sen minä sanon: joka tiiviisti kylvää, sen pitää myös tiiviisti niittämän, joka siunauksessa kylvää, sen pitää myös siunauksessa niittämän,

7. Kukin sydämensä ehdon jälkeen, ei ylönmielin eli vaatein; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

8. Mutta Jumala on väkevä niin sovittamaan, että kaikkinainen armo teidän seassanne ylönpalttiseksi tulis, että teillä kaikissa aina yltäkyllä olis, ja olisitte rikkaat kaikkiin hyviin töihin; Biblia.

Ensimmäinen kirje Timoteukselle 6:

17. Kehoita niitä, jotka nykyisessä maailmanajassa ovat rikkaita, etteivät ylpeilisi eivätkä panisi toivoansa epävarmaan rikkauteen, vaan Jumalaan, joka runsaasti antaa meille kaikkea nautittavaksemme,

18. kehoita heitä, että tekevät hyvää, hyvissä töissä rikastuvat, ovat anteliaita ja omastansa jakelevat,

19. kooten itsellensä aarteen, hyvän perustuksen tulevaisuuden varalle, että saisivat todellisen elämän.

.........................................

17. Käske niitä, jotka rikkaat tässä maailmassa ovat, ettei he ylpeilisi eikä panisi toivoansa katoovaisen rikkauden, vaan elävän Jumalan päälle, joka meille antaa nautitaksemme runsaasti kaikkinaista:

18. Että he tekisivät hyvää ja hyvissä töissä rikastuisivat, antaisivat hyvällä mielellä, olisivat avulliset,

19. Ja tallelle panisivat itsellensä hyvän perustuksen edespäin, käsittääksensä ijankaikkista elämää. Biblia.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Maalis 2016 14:11

Isoäiti kirjoitti:Ja entä kun Jeesus ruokki kansan viidellä leivällä ja kahdella kalalla?

Kiitos Isoäiti kirjoituksestasi, tässä on tuo kohta Raamatusta:

Markus 6:

34. Ja astuessaan maihin hän näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, koska he olivat niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta, ja hän rupesi opettamaan heille moninaisia.

35. Ja kun päivä jo oli pitkälle kulunut, menivät hänen opetuslapsensa hänen tykönsä ja sanoivat: "Tämä paikka on autio, ja aika on jo myöhäinen;

36. laske heidät luotasi, että he menisivät ympäristöllä oleviin maataloihin ja kyliin ostamaan itsellensä syötävää".

37. Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Antakaa te heille syödä". Niin he sanoivat hänelle: "Lähdemmekö ostamaan leipää kahdellasadalla denarilla antaaksemme heille syödä?"

38. Mutta hän sanoi heille: "Montako leipää teillä on? Menkää katsomaan." Otettuaan siitä selvän he sanoivat: "Viisi, ja kaksi kalaa".

39. Niin hän määräsi heille, että kaikkien oli asetuttava ruokakunnittain vihantaan ruohikkoon.

40. Ja he laskeutuivat ryhmä ryhmän viereen, toisiin sata, toisiin viisikymmentä.

41. Ja hän otti ne viisi leipää ja kaksi kalaa, katsoi ylös taivaaseen ja siunasi ja mursi leivät ja antoi ne opetuslapsilleen kansan eteen pantaviksi; myöskin ne kaksi kalaa hän jakoi kaikille.

42. Ja kaikki söivät ja tulivat ravituiksi.

43. Sitten he keräsivät palaset, kaksitoista täyttä vakallista, ja tähteet kaloista.

44. Ja niitä, jotka olivat syöneet näitä leipiä, oli viisituhatta miestä.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Maalis 2016 07:03

pekka kirjoitti:Apostolien teot 2:
45. ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
45. Ja he myivät hyvyytensä ja tavaransa, ja jakoivat ne kaikille, sen jälkeen kuin kukin tarvitsi. Biblia.

Alkuseurakunnassa uskovat pitivät kaikkea yhteisenä (ainakin Jerusalemissa asuvat pyhät), mutta ei taida onnistua meidän päivinämme, ainakaan samassa mittakaavassa. Puhelemme mieluimmin kymmenyksistä, joita UT ei tunne -pikemminkin kehottaa antamaan 100 % ja itsensäkin Herralle. Tähän kätkeytyy suuri siunaus. Kertovathan nekin, jotka ovat harrastaneet vain kymmenysten maksamista, tulleensa siunatuiksi. Tosin en itse usko heidän niinkään kymmenystensä vuoksi tulleen siunatuiksi vaan koska heillä on oikean suuntainen mielenlaatu. Autuaampaa on antaa kuin ottaa.
Jukka

ViestiKirjoittaja pekka » 14. Maalis 2016 19:00

jukka1954 kirjoitti:
pekka kirjoitti:Apostolien teot 2:

Alkuseurakunnassa uskovat pitivät kaikkea yhteisenä (ainakin Jerusalemissa asuvat pyhät), mutta ei taida onnistua meidän päivinämme, ainakaan samassa mittakaavassa. Puhelemme mieluimmin kymmenyksistä, joita UT ei tunne -pikemminkin kehottaa antamaan 100 % ja itsensäkin Herralle. Tähän kätkeytyy suuri siunaus. Kertovathan nekin, jotka ovat harrastaneet vain kymmenysten maksamista, tulleensa siunatuiksi. Tosin en itse usko heidän niinkään kymmenystensä vuoksi tulleen siunatuiksi vaan koska heillä on oikean suuntainen mielenlaatu. Autuaampaa on antaa kuin ottaa.

Kyllä ja "iloista antajaa Jumala rakastaa" ja "joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää":

Toinen kirje korinttilaisille 9:

1. Pyhien avustamisesta minun tosin on tarpeetonta kirjoittaa teille;

2. sillä minä tunnen teidän alttiutenne, ja siitä minä kehun teitä makedonialaisille, että näet Akaia on ollut valmiina menneestä vuodesta alkaen, ja niin on teidän intonne saanut sangen monta innostumaan.

3. Lähetän nyt kuitenkin nämä veljet, ettei kerskaamisemme teistä tässä kohden näyttäytyisi tyhjäksi, vaan että olisitte valmiit, niinkuin olen sanonut teidän olevan;

4. muutoin, jos makedonialaisia tulee minun kanssani ja he tapaavat teidät valmistumattomina, me - ettemme sanoisi te - ehkä joutuisimme häpeään tässä luottamuksessamme.

5. Olen siis katsonut tarpeelliseksi kehoittaa veljiä edeltäpäin lähtemään teidän tykönne ja toimittamaan valmiiksi ennen lupaamanne runsaan lahjan, niin että se olisi valmis runsaana eikä kitsaana.

6. Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.

7. Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

8. Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;

9. niinkuin kirjoitettu on: "Hän sirottelee, hän antaa köyhille, hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti".

10. Ja hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät,

11. niin että te kaikessa vaurastuen voitte vilpittömästi harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka meidän kauttamme saa aikaan kiitosta Jumalalle.

12. Sillä tämä avustamispalvelus ei ainoastaan poista pyhien puutteita, vaan käy vieläkin hedelmällisemmäksi Jumalalle annettujen monien kiitosten kautta,

13. kun he, tästä teidän palveluksestanne huomattuaan, kuinka taattu teidän mielenne on, ylistävät Jumalaa siitä, että te näin alistuvaisesti tunnustaudutte Kristuksen evankeliumiin ja näin vilpittömästi olette ruvenneet yhteyteen heidän kanssaan ja kaikkien kanssa.

14. Ja hekin rukoilevat teidän edestänne ja ikävöivät teitä sen ylen runsaan Jumalan armon tähden, joka on teidän osaksenne tullut.

15. Kiitos Jumalalle hänen sanomattomasta lahjastaan!

Image

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Maalis 2016 19:07

Uskovat ovat kyllä pääsääntöisesti todella anteliaita verrattuna muihin ihmisiin. Tänään juuri olen kertonut uskovien anteliaisuudesta uskosta osattomille työkavereilleni ja kyllä he ihmettelevät. Olen kokenut ihan konkreettisesti sitä, että me uskovat olemme yhtä perhettä ja pidämme toisten uskovien (ja muidenkin) tarpeita ominamme. Olen esimerkiksi lasten vaatteita saanut niin paljon, että todella vähän on tarvinnut ostaa koskaan mitään. Uskovat eivät juuri koskaan suostu todellakaan ottamaan edes mitään kirppishintaa mistään, vaan haluavat juuri lahjoittaa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Maalis 2016 19:16

Aamu-Usva kirjoitti:Uskovat ovat kyllä pääsääntöisesti todella anteliaita verrattuna muihin ihmisiin. Tänään juuri olen kertonut uskovien anteliaisuudesta uskosta osattomille työkavereilleni ja kyllä he ihmettelevät. Olen kokenut ihan konkreettisesti sitä, että me uskovat olemme yhtä perhettä ja pidämme toisten uskovien (ja muidenkin) tarpeita ominamme. Olen esimerkiksi lasten vaatteita saanut niin paljon, että todella vähän on tarvinnut ostaa koskaan mitään. Uskovat eivät juuri koskaan suostu todellakaan ottamaan edes mitään kirppishintaa mistään, vaan haluavat juuri lahjoittaa.

Sydämeni oikein laulaa, kun luen tuollaisista.
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu