Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Lilli » 22. Touko 2013 09:13

PetriFB kirjoitti:
Lilli kirjoitti:Haluaisin kuulla Petrin kommentit tähän kohtaan, koska hänen kirjoitustaan on puitu.

6 Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan. (Biblia 1776)

Vanha Biblia kääntää jakeen kuusi oikein alkutekstin mukaisesti. Kun Juudas oli pettänyt Jeesuksen ja joukkoineen tuli hakemaan Jeesusta, niin he astuessaan takaperin kaatuivat maahan selälleen, eli takaperin. Kyse ei ollut Jumalan siunauksesta, vaan Jumalan tuomiosta.

Kysymys on totuudesta eikä siitä, kuka on väärässä ja kuka oikeassa. Tällä erää koen, että Petri on tämän tulkinnut väärin ja siksi haluankin kuulla hänen mielipiteensä ja arvionsa, millä perusteella Juudas joukkoineen olisi kaatunut selälleen. Jos asia on niin, että he kaatuivat tai lankesivat maahan, mutta eivät selälleen, olettaisin Petrin korjaavan kirjoitustaan.

En ota kantaa tonin kirjoitukseen, koska en tiedä, miten asia oikeasti oli. Raamattuhan ei kerro, miksi he kaatuivat tai kuka heidät kaatoi vai kompastuivatko he jalkoihinsa tai kaatuivat itsekseen. Oleellista kohdassa ei varmaan ole se, miksi he kaatuivat, koska siitä ei kerrota enempää, vaan Jeesuksen toiminta: Jeesus ei pakoillut, Hän tiesi mitä on tulossa ja itse astui esiin. Hän oli teuraaksi astuva Karitsa, joak ei ääntä päästänyt.

John 18:6
Murdoch Peshitta
6 and when Jesus said to them, I am he, they drew back and fell upon the ground.

King James Version (KJV)
6 As soon then as he had said unto them, I am he, they went backward, and fell to the ground.

American Standard Version (ASV)
6 When therefore he said unto them, I am he, they went backward, and fell to the ground.

Wycliffe Bible (WYC)
6 And when he said to them, I am, they went aback, and fell down on the earth.

Complete Jewish Bible (CJB)
6 When he said, “I AM,” they went backward from him and fell to the ground.

Kreikan tekstissä on sana eis, joka voidaan myös verbin kanssa kääntää osoittamaan liikkeen tai kulkemisen suuntaa. Edellä lista englanninkielisistä käännöksistä, jotka kääntävät mennä verbin kanssa menemistä taaksepäin, jonka seurauksena tapahtuu kaatuminen. Raamatun kokonaisilmoituksen valossa on perusteltua sanoa heidän kaatuneen taaksepäin, sillä kyse ei ollut suinkaan Jumalan siunauksesta. Edellä olevista englanninkielen käännöksistä saa myös selkeästi sen käsityksen että liike joka vei heitä taaksepäin kaatoi heidät myös taaksepäin.

Kyseessä ei myös ollut mikään kunnioituksen osoitus, sillä Juudas ja sotilasjoukko sekä ylipappien ja fariseusten palvelijat tulivat kiinniottamaan Jeesusta "rikollisena". He eivät siis kaatuneet maahan kunnioituksen osoituksena, vaan Jumala kaatoi heidät maahan (uskon että taaksepäin) tuomion merkiksi, koska synnin ja vääryyden kautta he ottivat kiinni Jeesuksen.

Tämä ei ole pelastuskysymys enkä rupea kinastelemaan aiheesta, mutta en edelleenkään ole sitä mieltä, että he kaatuisivat selälleen. Raamattu sanoo ainoastaan, että he kaatuivat ja piste.
Enkä englanninkielisestä tekstistä mitenkään saa kuvaa, että kaatuisivat selälleen.

Jes. 28:13 sanotaan suoraan "kaatuivat selälleen"
But the word of the LORD was unto them precept upon precept, precept upon precept; line upon line, line upon line; here a little, and there a little; that they might go , and fall backward, and be broken , and snared , and taken .

Tämä on viimeinen viestini tähän keskusteluun. Ei rakenna ketään.
Lilli

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Touko 2013 10:46

Minä vain kirjoitti:Petri,

Joh 18:6 kertoo synnin hankkeesta, kavalluksesta, vääryyden hankkeesta jonka seurauksena Jumala kaatoi heidät maahan taaksepäin. kuten aikaisemmin toin esille, niin kreikankielellä tässä jakeessa on on kyse eis sanasta joka verbin kanssa voidaan kääntää liikkeenä joka ilmaisee liikkeen suuntaa. Toin myös esille kuinka englanninkieliset käännökset kääntävät liikkeen tapahtuneen taaksepäin, jonka seurauksena tapahtui kaatuminen taaksepäin. Tässä jakeessa on selkeä opetus sekä selkeä alkutekstin mukainen lauserakenne on myös tuotu esille esim. näissä englanninkielisissä käännöksissä.

Kyse ei siis ollut pelkästään maahan lankeamisesta, vaan taaksepäin kaatumisesta Jumalan tuomion merkiksi. Raamatusta tulee sama esille myös muualta, eli Jumalan tuomion merkkinä taaksepäin kaatuminen.

Tämä on tärkeä asia, koska oli kyse Jumalan tuomiosta ja siitä miten se ilmeni.

Niin kertoo, mutta se kertoo myös siitä, että Jeesuksen suunniteltu ja ennalta tiedetty aika oli tullut. ( jota hän ei ollut estämässä)
eis kertoo suunnan, backward ja liike oli taaksepäin takaperin, ja lankesivat maahan.
siihen lankeamiseen ei taas ole eis sanaa lankeamis suuntaa näyttämään, ainut suunta on maata kohti.
Mutta kun hän oli sanonut, "Minä olen" huomaa että siellä on oun οὖν therefore Conj, eli kun hän oli sanonut "Minä olen" therefore he menivät takaperin ja lankesivat maahan.
tai therefore hän sanoi Minä olen, he menivät takaperin ja lankesivat maahan.
Therefore, siksi, sen takia, siis.

Tämä osoittaa myös syytä, minkä takia tapahtui perääntyminen ja lankeaminen, eikö?
Eli käännös voisi mennä näin: sen takia, kun hän oli sanonut "minä olen", he perääntyivät ja lankesivat maahan.

:pc:

Sen tähden kun Jeesus sanoi Minä olen Jumalan voima kaatoi heidät taaksepäin. Oli kyse Jumalan tuomiosta, mutta myös siitä, että siinä vahvistettiin Jeesuksen Jumaluus. Uskotko Jeesuksen olevan Jumala ja Herra?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Minä vain » 22. Touko 2013 23:17

Petri,
Sen tähden kun Jeesus sanoi Minä olen Jumalan voima kaatoi heidät taaksepäin. Oli kyse Jumalan tuomiosta, mutta myös siitä, että siinä vahvistettiin Jeesuksen Jumaluus. Uskotko Jeesuksen olevan Jumala ja Herra?

Tämä on mielestäni väärin tulkittu, todellisuus on tämän kaltainen
Sen tähden, kun hän sanoi Minä olen he perääntyivät ja lankesivat maahan

sana "Sen tähden" painottaa minkä tähden ja se vastaus on Sana: Minä olen
ja mitä tapahtui sen tähden, eli "Minä olen" sanan tähden, tapahtui, että he perääntyivät ja lankesivat maahan.
Perääntyminen tapahtuu mielestäni joko kunnioituksesta tai pelosta, Jumalan voima kykenee kaatamaan kyllä, mutta he menivät itse taakse päin ja lankesivat maahan.
heitä ei peräännytetty voimalla, eikä heitä kaadettu, se on totuus kirjoituksen mukaan. He perääntyivät itse ja lankesivat maahan.
Heidät peräännytettiin ja kaadettiin tarkoittaisi ulkoista voimaa.

Uskon Jeesuksen olevan Jumalan poika, Jumalasta lähtöisin ja näin ollen Jumalallinen.
Hän on Kuninkaamme, Messiaamme, se joka oli tuleva.
Hän on Herra, mutta hän ei ole itse se "yksin totinen Jumala, josta kaikki on saanut alkunsa" vaan Sen totisen Jumalan (Isän) Elävä Sana.
Eli hänessä syntynyt, ja hänestä lähtenyt.
Hänessä on Jumalan ominaisuudet ja ihmisen muoto, koska hänet Jumala tahtoi tulevan ihmisen muotoon.
Isä ja Poika eivät ole eri, he ovat yhtä ja samaa Jumalaa.
Toinen on sanoja toinen on se sana.
Sanat eivät itse sano mitään vaan sanat ovat sellaisia joina ne suusta ulos tulee. Siksi Jeesus puhui vain sen, minkä Isä käski hänen puhua.
Kun Jumala sanoo "minä itse etsin lampaani" "minä lunastan heidät" tapahtuu niin kuin hän sanoo tämä sana on henki ja siinä on voima ja se tekee sen mitä varten se on sanottu.
Uskokaa minua on sama kuin uskokaa minun sanojani.

Jos on vain Yksi Jumala ja hänen nimensä on Jahve, Niin Jeesus ei ole Jahve vaan Jahven Sana, Jahven poika.
Eli samaa Jahvea olematta itse Jahve.
Mutta Jokainen joka tahtoo, "että kunnioitatte minua", niin hän tahtoo että "kunnioitatte myös sanaani, puhettani...."
Ja joka totta puhuu, kunnioittaa myös puhumaansa totuutta.
Ihan sama kuin täällä kirjoittamamme asiat, ne tekevät meitä tunnetuksi, tuovat esille meidän sydämemme, sisimpämme ajatuksemme, jos niitä ei kunnioita, ei kunnioita sanojaakaan.

Mitään oppia siitä, kuinka tulee tunnustaa oikein ja uskoa oikein, ei tule tehdä, sillä Jumala ei vaadi ketään tunnustamaan asioita ilman ymmärrystä asiaan. Vaan niinkuin meille on annettu, niin meiltä vaaditaan.

Tämän tarkemmin en uskoani tällä erää selitä.
Mutta näin minä asian näen.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 07:28

Näin minäkin ajattelen kuin Minä vain kirjoitti ;gladly:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 07:34

Minua ja minun sanojani ei oikein voi erottaaa toisistaan. Kuitenkin on selvää, että olisin olemassa myös ilman sanojani, mutta sanat ovat minulle keino ilmaista itseäni.

Herra on Henki eikä Hän voi puhua ilman sanaansa Jeesusta, joka jo ennen lihaan tulemista on ollut iankaikkisessa Jumalassa. Mielestäni Weijo Lindroos on kirjoittanut oikein hyvän kirjoituksen Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Sen voi lukea täällä: https://www.jeesus-on-herra.com/ Otsikko on Jumala sanoi/ oppi jumaluudesta.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Touko 2013 10:37

kyseisen weijon oppi jumaluudesta on harhaoppi. tuon harhaopin tukena hän käyttää eräitä vuoden 1938 käännöksessä olevia käännösvirheitä.

vaan meille yksi elohim isä josta kaikki ja me häneen ja yksi hallitsija jahuwšu'a messias, läpi jonka kaikki ja me läpi hänen

[1. kor. 8:6]

ἀλλ᾽ ἡμῖν εἷς θεὸς ὁ πατήρ ἐξ οὗ τὰ πάντα καὶ ἡμεῖς εἰς αὐτόν· καὶ εἷς κύριος Ἰησοῦς χριστός δι᾽ οὗ τὰ πάντα, καὶ ἡμεῖς δι᾽ αὐτοῦ. [1co 8:6 ,byz]

ἀλλ᾽ vaan
ἡμῖν meille
εἷς yksi
θεὸς elohim
ὁ πατήρ isä [sanan edessä määräinen artikkeli]
ἐξ οὗ josta
τὰ πάντα kaikki [sanan edessä määräinen artikkeli]
καὶ ja
ἡμεῖς me
εἰς αὐτόν· häneen
καὶ ja
εἷς yksi
κύριος hallitsija
Ἰησοῦς jahuwšu'a
χριστός messias
δι läpi
οὗ jonka
τὰ πάντα kaikki [sanan edessä määräinen artikkeli]
καὶ ja
ἡμεῖς me
δι᾽läpi
αὐτοῦ hänen
[1co 8:6 byz]

sillä yksi elohim ja yksi välimies elohimin ja ihmisten, ihminen messias jahuwšu'a

[1.tim. kirje 2:5]

[kreikankielinen sana "monos" on vaikeaa kääntää suomeksi eräissä lauseissa. muutamassa seuraavassa lauseessa sana monos on toistaiseksi jätetty kääntämättä muodoissa "monou"[genetiivimuoto] "monon" [akkusatiivimuoto] ja "mono"[datiivimuoto] . johdattakoon elohim pyhän henkensä kautta miten sana "monos" pitäisi kääntää suomeksi. sanakirjan mukaan vanhan liiton kreikankielisessä septuagintakäännöksessä kreikan sanaa monos on pääosin käytetty hebrean sanan levad puolesta [sanan levad perusmuoto on bad ]

kuinka voitte te uskoa, kunniaa luota toistenne ottavat ja kunniaa luota ”monou” elohimin ei etsivät

[joh. 5:44]

ja tämä on iäinen elämä että he tietäisivät sinut ”monon” tosi elohimin ja jonka lähetit jahuwšu'a messiaan

[joh. 17:3 ]

” mono” viisaalle elohimille läpi jahuwšu'a messiaan kunnia ...

[kirjeestä room. 16:27 ]

”mono” viisaalle elohimille vapahtajallemme, kunnia ja ....

[ jahuwdahn kirjeestä 1:25]

tässä kolme sanaa lauseesta 1.tim1:17

... μόνῳ σοφῶ Θεῷ ...

... mono sofo theo ...

...”mono” viisaalle elohimille ...

ja näemme että poika elohimin tullut ja on-antanut meille sisuksen, jotta tietäisimme sen toden ja olemme siinä todessa pojassaan jahuwšu'a messiaassa. hän on se tosi elohim ja elämä iäinen

[1.joh. kirje 5:20]

minä ja isä yksi olemme

[joh. 10:30]

jahuwšu'a sanoi hänelle: niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, filippus. joka on nähnyt minut, on nähnyt isän, kuinka sinä sitten sanot: näytä meille isä

[joh 14:9 v. 1938 käännös, nimi korjattu ]

etkö usko että minä isässä ja isä minussa on

[jakeesta joh. 14:10]

ja isä minussa asuva, hän tekee työt

[jakeesta joh. 14:10]

elohim oli messiaassa

[ jakeesta 2.kor 5:19]
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 23. Touko 2013 17:44, muokattu yhteensä 2 kertaa
uuhi

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 11:32

Minä vain kirjoitti:Petri,

Tämä on mielestäni väärin tulkittu, todellisuus on tämän kaltainen
Sen tähden, kun hän sanoi Minä olen he perääntyivät ja lankesivat maahan

sana "Sen tähden" painottaa minkä tähden ja se vastaus on Sana: Minä olen
ja mitä tapahtui sen tähden, eli "Minä olen" sanan tähden, tapahtui, että he perääntyivät ja lankesivat maahan.
Perääntyminen tapahtuu mielestäni joko kunnioituksesta tai pelosta, Jumalan voima kykenee kaatamaan kyllä, mutta he menivät itse taakse päin ja lankesivat maahan.
heitä ei peräännytetty voimalla, eikä heitä kaadettu, se on totuus kirjoituksen mukaan. He perääntyivät itse ja lankesivat maahan.
Heidät peräännytettiin ja kaadettiin tarkoittaisi ulkoista voimaa.

Uskon Jeesuksen olevan Jumalan poika, Jumalasta lähtöisin ja näin ollen Jumalallinen.
Hän on Kuninkaamme, Messiaamme, se joka oli tuleva.
Hän on Herra, mutta hän ei ole itse se "yksin totinen Jumala, josta kaikki on saanut alkunsa" vaan Sen totisen Jumalan (Isän) Elävä Sana.
Eli hänessä syntynyt, ja hänestä lähtenyt.
Hänessä on Jumalan ominaisuudet ja ihmisen muoto, koska hänet Jumala tahtoi tulevan ihmisen muotoon.
Isä ja Poika eivät ole eri, he ovat yhtä ja samaa Jumalaa.
Toinen on sanoja toinen on se sana.
Sanat eivät itse sano mitään vaan sanat ovat sellaisia joina ne suusta ulos tulee. Siksi Jeesus puhui vain sen, minkä Isä käski hänen puhua.
Kun Jumala sanoo "minä itse etsin lampaani" "minä lunastan heidät" tapahtuu niin kuin hän sanoo tämä sana on henki ja siinä on voima ja se tekee sen mitä varten se on sanottu.
Uskokaa minua on sama kuin uskokaa minun sanojani.

Jos on vain Yksi Jumala ja hänen nimensä on Jahve, Niin Jeesus ei ole Jahve vaan Jahven Sana, Jahven poika.
Mutta Jokainen joka tahtoo, "että kunnioitatte minua", niin hän tahtoo että "kunnioitatte myös sanaani, puhettani...."
Ja joka totta puhuu, kunnioittaa myös puhumaansa totuutta.
Ihan sama kuin täällä kirjoittamamme asiat, ne tekevät meitä tunnetuksi, tuovat esille meidän sydämemme, sisimpämme ajatuksemme, jos niitä ei kunnioita, ei kunnioita sanojaakaan.

Mitään oppia siitä, kuinka tulee tunnustaa oikein ja uskoa oikein, ei tule tehdä, sillä Jumala ei vaadi ketään tunnustamaan asioita ilman ymmärrystä asiaan. Vaan niinkuin meille on annettu, niin meiltä vaaditaan.

Tämän tarkemmin en uskoani tällä erää selitä.
Mutta näin minä asian näen.

Aamu-usva kirjoittaa: Herra on Henki eikä Hän voi puhua ilman sanaansa Jeesusta, joka jo ennen lihaan tulemista on ollut iankaikkisessa Jumalassa.

Nämä tulkinnat eivät vastaa sitä mitä Raamattu opettaa Herrasta Jeesuksesta. Näissä tulkinnoissa kielletään Jeesuksen olevan se YKSI totinen Jumala josta kaikki on saanut alkunsa. Nämä tulkinnat todellisuudessa kieltävät Jeesuksen oikean Herruuden eli sen että Jeesus on Jhwh. Näissä tulkinnoissa ei tunnusteta Jeesusta Häneksi mistä Raamattu opettaa vaan näissä kielletään Jeesuksen Herruus (Jhwh).

Jeesus on Jumalan sana koska Hän on Isän sanansaattaja joka ilmoitti Isän tahdon maailmalle. Siksi Johannes käyttää Jeesuksesta myös nimitystä Sana. Johannes kuitenkin myös sanoo samassa yhteydessä että Sana oli Jumala joka oli Jumalan tykönä. Sekä Sana tuli lihaksi ja me näimme Hänen kirkkautensa niinkuin ainoan Pojan kirkkaus Isältä. Koko asia yhteys kertoo siitä että Isä ja Poika olivat Jumala ja Jumala jotka alussa olivat toistensa tykönä ja HE tekivät kaiken.

Jos Jeesus olisi vain isän sana ei Hän voisi olla Isän Poika. Eikä puhuttu sana ole mikään persoona, sana on vain informaatiota jonka joku tuotti. Tulkinta jossa Jeesus olisi vain Jumalan puhuttu sana on älytön ja sellainen jossa kielletään Jeesuksen olevan Hän eli Herra (Jhwh) meidän Jumalamme (Elohim) joka on ainut pelastaja eikä ole muuta pelastajaa kuin Herra (Jhwh).

Lisäksi Aamu-usvan väite ettei Isä voisi puhua ilman Jeesusta on myös aivan älytön sillä Isä puhuu Pojalleen monessa kohtaa. Tämä harhaoppi että Jeesus olisi vain Isän sana Isästä syntynyt johtuu tällaisesta tulkinnasta minkä "minä vain tässä kiteyttää:

Eli ei ymmärretä sitä mitä sana yksi (echad) tarkoittaa hebreassa vaan koitetaan tulkita sitä numeraali yhden kautta ja silloin se saa aikaan mitä älyttömimpiä tulkintoja siitä kuka Jeesus on sillä miten Isä ja Poika kummatkin muka voisivat olla yksi Jhwh.

Tässä lainaus Petriltä sanasta yksi:

Jumala on yksi

Olemme tutkineet Jeesusta Raamatun ilmoituksen valossa ja saaneet lopputulokseksi Hänen olevan HERRA JHWH ja JUMALA ELOHIM. Mutta kuinka se on mahdollista Raamattu puhuu myöskin Isästä Jumalasta ja ettei ole kuin yksi Jumala. Seuraavaksi tutkimmekin Raamatun opetusta aiheesta , Jumala on yksi. Mooseksen kirjassa on opetus yhdestä Jumalasta jota nyt tutkimme.

5 Moos 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

5 Moos 6:4:ssä on alkutekstissä ensimmäinen Herra sana JHWH ja Jumalallemme on ELOHIM ja toinen Herra sana on HERRA JHWH:n ja yksi sana on echad. Raamattu ilmoittaa HERRA JHWH:n ja JUMALA ELOHIM:n olevan yksi Jumala ja siihen meidän on tyytyminen mikä on Raamatun ilmoitus asiasta. Jotta ymmärrämme Jumalan olevan yksi meidän tutkittava tuo sana echad, joka on tuossa Raamatun paikassa oleva yksi sana.

Suomen Karmel yhdistyksen kustantama ja Seppo Seppälän toimittama Hebrea-Suomi sanakirja määrittelee echad sanan näin: yksi, ensimmäinen, joku, ainut, yhdistetty.

Strongsin englanninkielinen sanakirja antaa sanalle echad seuraavat merkitykset: 0259. dxa Æechad ekh-awd’; a numeral from 0258; properly, united, i.e. one; or (as an ordinal) first:—a, alike, alone, altogether, and, any(-thing), apiece, a certain, [dai-]ly, each (one), + eleven, every, few, first, + highway, a man, once, one, only, other, some, together.

Seuraavaksi katsomme missä tekstiyhteyksissä sana echad esiintyy.

1 Moos 1:5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen (echad) päivä.

Echad tarkoittaa tässä kohdassa ensimmäistä ja se on myös yksi echad sanan merkitys.

1 Moos 2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi (echad) lihaksi

Avioliitossa mies ja nainen tulevat liittymisen kautta yhdeksi echad lihaksi.

1 Moos 3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku (echad) meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

Herra (JHWH) Jumala (ELOHIM) sanoi paratiisissa ihminen on tullut sellaiseksi kuin yksi echad meistä. Tuo meistä sana tarkoittaa varmasti Isää ja Poikaa tässä Raamatun kohdassa.

3 Moos 24:22 Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne."

Tämä Raamatun paikka painottaa että, on vain yksi (echad) laki.

4Moos 7:15 mullikka, oinas ja vuoden vanha karitsa polttouhriksi

Tästä kohdassa jokaisen polttouhri eläimen edessä on sana (echad) yksi.

4Moos 7:22 kauriin syntiuhriksi.

Hebrealaisessa Raamatussa on tässä kohdassa yksi (echad) kauris syntiuhriksi.

Hes 37:16-19 "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: ‘Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille’. Ota sitten toinen (Echad) puusauva ja kirjoita siihen: ‘Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva’. Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi (Echad) sinun kädessäsi. Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: ‘Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?’ niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden (Echad) sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi (echad) minun kädessäni.

Tässä kun liitetään yhteen Israelin sukukuntia, niin käytetään sanaa echad; eli kun heidät liitetään yhteen, niin he tulevat yhdeksi (echad).

Esra 2:64 Koko seurakunta oli yhteensä (Echad) neljäkymmentä kaksi tuhatta kolmesataa kuusikymmentä,

Tässä on vain muutamia kohtia siitä miten echad sanaa Raamattu käyttää. Eli sanaa echad käytetään runsaasti sellaisissa kohdissa, joissa useammasta yhdistämällä muodostetaan yksi kokonaisuus. Sekä myös sitä käytetään kun puhutaan yhdestä ainoasta. Johtopäätös tästä kaikesta on seuraavanlainen: Jumala on yksi, siten, että Yksi Jumala on siis Isässä sekä Pojassa sekä tietysti myös Pyhässä Hengessä, koska Kristus sanoi Isän ja Pojan tulevan asumaan niihin ihmisiin, jotka Jumalaa rakastavat. Mutta on kuitenkin vain yksi Isä, joka ei ole Poika. Ja on yksi Herra Jeesus Kristus, joka ei ole Isä, vaan Isän Poika sekä Poika on Jumala, sillä Jumala loi taivaan ja maan. Ja Poika oli Isänsä kanssa luomassa taivaita sekä maata.

1 Moos 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".

Näin ymmärrämme myös tuon edellä olevan Raamatun kohdan, että Isä ja Poika yhdessä tekivät ihmisen oman kuvansa kaltaisuuteen. Tästä tulee hienosti esille tuo echad Jumala Isässä ja Pojassa; He yhdessä tekivät.

Jumala (Isä ja Poika) teki ihmisen kuvaksensa eli Adamin. Adamin kylkiluusta Jumala teki Eevan. Adam sanoi ”Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu". Sen tähden Raamattu sanoo, että mies ja vaimo tulevat yhdeksi (echad) lihaksi, koska vaimo on otettu miehestä. Ihminen on siis Jumalan kuva. Samoin myös Isä ja Poika ovat yksi (echad). Mutta niin kuin Adam ja Eeva ovat yksi (echad), mutta Eeva ei kuitenkaan ole Adam, vaan Eeva. Niin myös samoin, vaikka Isä ja Poika ovat yksi (echad), niin silti Poika ei ole Isä. Adam ja Eeva luotiin Jumalan kuvaksi, jossa he ovat yksi samalla tavalla kuin Isä ja Poika ovat (echad) yksi.

https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... 0yksi.html

1.Moos.1: 26. Ja Jumala (Elohim) sanoi: tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme, meidän muotomme jälkeen: ja he vallitkaan kalat meressä, ja taivaan linnut, ja karjan ja koko maan, ja kaikki, jotka maalla matelevat.
27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän sen loi*: mieheksi ja vaimoksi loi hän heitä.

1.Moos.3: 22. Ja Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanoi: katso, Adam on ollut niin kuin yksi meistä, tietäen hyvän ja pahan; mutta nyt ettei hän ojentaisi kättänsä, ja ottaisi myös elämän puusta, söisi ja eläisi ijankaikkisesti.

1.Moos.11: 6. Ja Herra (Jhwh) sanoi: katso, se on yhtäläinen kansa, ja yhtäläinen kieli on kaikkein heidän seassansa, ja he ovat ruvenneet tätä tekemään: ja nyt ei heitä taideta estettää mistään, kuin he ovat aikoneet tehdä.
7. Käykäämme, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä; niin ettei kenkään ymmärtäisi toisensa kieltä.
8. Ja niin Herra hajoitti heidät sieltä kaikkiin maihin; ja he lakkasivat sitä kaupunkia rakentamasta.

Jumala (Elohim) sanoi: tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme, meidän muotomme jälkeen. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän sen loi: mieheksi ja vaimoksi loi Hän heitä. Jumala puhuu monikossa sillä Isä sanoo Pojalleen tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme.
Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Tässäkin Jumala ensiksi sanoo ihmisen yksikössä ja sitten tarkentaa että ihminen sisälsi miehen ja naisen. Samoin Raamattu ilmaisee Jumalan yksikössä joka kuitenkin toimii ja puhuu monikossa koska yksi ja ainut Jumala sisältää Isän ja Pojan. Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä mutta He ovat Jumala.

Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanoi: katso, Adam on ollut niin kuin yksi (Echad) meistä. Yksi echad sanan merkityksistä oli myös joku. Herra Jumala sanoo siis: Katso, Adam on ollut niin kuin joku meistä. Tämä sopii hyvin siihen että yksi Jumala on Isässä, Pojassa sekä Pyhässä Hengessä.

Herra (Jhwh)sanoi: Käykäämme, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä; niin ettei kenkään ymmärtäisi toisensa kieltä. Ja niin Herra hajoitti heidät sieltä kaikkiin maihin. Tämäkin on ymmärrettävä Raamatun kokonaisilmoituksen valossa ja mikäs sen loogisempaa kuin se että Isä sanoi Pojalleen astukaamme alas ja niin Herra (Jhwh) hajoitti ihmiset eri maihin. Vanha testamentti ilmoittaa että yksi Herra (Jhwh) joka on Jumala (Elohim) toimii monikossa sillä Isä ja Poika ovat Herra Jumala joka on yksi. Sekä vanha että uusi testamentti ilmoittavat Jumalan ja Herran olevan Isä ja Poika Jeesus Kristus.

Ilmoitus Jumalasta ei ole mikään sekava jossa Jeesus olisi Jahvea mutta ei kumminkaan Jahve vaan selkeä ilmoitus Isästä ja Pojasta. Vanhan testamentin ilmoitus Jhwh:sta joka loi maailman kumoaa sen että Jeesus olisi vain Jumalan sana sillä Jumala puhuu monikossa siksi että Jumala on Isä ja Poika eikä Isä yksin omine puheinensa.

Se ei ole minkään opin tekemistä että tuodaan se Raamatun totuus esille miksi Jeesus tulee tunnustaa. Raamattu itse antaa sen opin miksi Jeesus tulee tunnustaa. Kun tämä oppi tuodaan esille ei se ole minkään opin rakentamista. Se on myös totta ettei ihminen voi tunnustaa enempää kuin ymmärtää ja loppupeleissä Jeesuksen tunnustaminen Herra Jhwh:ksi onkin Jumalan lahja ihmiselle sillä usko Jeesukseen niinkuin Raamattu sanoo on Jumalan armolahja niille jotka sydämestään huutavat Herran Jhwh nime avuksi. Eikä ole pelastusta missään muussa nimessä kuin Jeesuksen Kristuksen nimessä jota avuksi huutamalla pelastutaan!

Jeesus tulee tunnustaa Herra Jhwh:ksi sillä vain Herra Jhwh on kaiken Luoja ja vain Hän on Pelastaja ja Vapahtaja. Sellainen Jeesus ei voi ketään pelastaa joka ei ole Herra Jhwh ja siksi Jeesuksen tunnustaminen Jhwh:ksi on pelastuskysymys. Jeesusta ei tule tunnustaa epäjumalaksi joka Jeesus sanana vain olisi sillä kaikki Jumaluus Herran Jhwh ulkopuolella on epäjumaluutta.

Raamattu ilmoittaa että Isä ja Poika ovat yksi Herra Jhwh samoin kuin mies ja vaimo ovat yksi liha avioliitossa. Mies ei ole vaimo eikä vaimo ole mies ja vaimo kunnioittaa miestään sekä mies on vaimoa suurempi mutta HE ovat yksi liha avioliitossa. Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä sekä Poika kunnioittaa Isää sekä Isä on Poikaa suurempi mutta He ovat yksi (echad) Herra Jhwh joka on Jumala (elohim) josta ja jonka kautta kaikki on!

1.Kor.8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 12:21

Jeesus on minun Herrani ja uskon, että kaikki on Hänen valtaansa alla, eikä mikään ole jäänyt asettamatta Hänen valtansa alle. Jeesus on minun Herrani ja Jumalani, enkä pidä ollankaan vääränä sanoa, että Jeesus on iankaikkinen Isä ja JHWH. Onhan Hän Jumalan kirkkauden säteily, eikä kirkkaus voi näkyä muutoin kuin säteilynä. Jeesus on Jumalan Poika. Hänellä ei ole maallista isää, mutta hän on myös ihmisen poika äitinsä kautta.

Jumaluuden määrittelystä tulee helposti kiistoja, koska Jumala ei tahdo, että me yritämme saada Hänet vangittua sanoihimme. Mitkään sanat eivät ole riittävät kuvailemaan Israelin Jumalaa. Kaikki yrityksemme ovat vajavaisia. Mutta jokainen Raamattuun kirjoitettu sana Jumalasta ja Jeesuksesta on totta täydellisesti. Ihmisten selitykset ovat turhaa yritystä olla viisaampia kuin Jumalan Henki. Joten en yritä tämän enempää ;gladly:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 12:25

Aamu-Usva kirjoitti:Jeesus on minun Herrani ja uskon, että kaikki on Hänen valtaansa alla, eikä mikään ole jäänyt asettamatta Hänen valtansa alle. Jeesus on minun Herrani ja Jumalani, enkä pidä ollankaan vääränä sanoa, että Jeesus on iankaikkinen Isä ja JHWH. Onhan Hän Jumalan kirkkauden säteily, eikä kirkkaus voi näkyä muutoin kuin säteilynä. Jeesus on Jumalan Poika. Hänellä ei ole maallista isää, mutta hän on myös ihmisen poika äitinsä kautta.

Jumaluuden määrittelystä tulee helposti kiistoja, koska Jumala ei tahdo, että me yritämme saada Hänet vangittua sanoihimme. Mitkään sanat eivät ole riittävät kuvailemaan Israelin Jumalaa. Kaikki yrityksemme ovat vajavaisia. Mutta jokainen Raamattuun kirjoitettu sana Jumalasta ja Jeesuksesta on totta täydellisesti. Ihmisten selitykset ovat turhaa yritystä olla viisaampia kuin Jumalan Henki. Joten en yritä tämän enempää ;gladly:

Jeesus on Isä on epäraamatullinen opetus jossa kielletään Jeesuksen todellinen Herruus Jhwh sillä Jeesus ei ole Isä vaan Isän Poika. Raamattu opettaa että Isä ja Poika ovat Yksi Herra Jhwh ei vain Isä. Jeesuksen tunnustaminen Isäksi on epäraamatullinen tunnustaminen sillä Raamattu ei opeta tunnustamaan Jeesusta Isäksi vaan Herra Jhwh:ksi.

Tässä hyvä kirjoitus aiheesta joka tuo esille sen ettei Jeesus ole Isä.

Jeesuksen asemasta on paljon kiistaa ja väittelyä. Toiset sanovat Jeesuksen olevan luotu, jotkut sanovat Jeesuksen olevan Isä ja jotkut kiistävät kokonaan Jeesuksen Jumaluuden. Raamattu opettaa selkeästi, että Jeesus on Jumala, mutta ei Isä. Jos haluat saada selville totuuden siitä mitä Raamattu opettaa Jeesuksesta, niin sinun tutkia kaikki kohdat, jotka opettavat siitä kuka Jeesus on. Näiden kaikkein kohtien tulee muodostaa sopusointuinen ristiriidaton kuvaus Jeesuksesta, eli jokaisen kohdan tulee pysyä samassa linjassa, eikä yksikään kohta saa mennä toisestansa kanssa ristiriitaan, vaan niiden tulee muodostaa yhtenäinen kokonaisuus.

Harhaoppi tai väärä oppi Jeesuksesta syntyy siten, että ihminen uskoo vain tietyt jakeet, jotka tuntuisivat sopivan tukemaan hänen näkemystään. Kohdat jotka ovat ristiriidassa hänen näkemyksensä kanssa hän sivuuttaa jatkuvasti ja pysyy vain niissä muutamissa kohdissa, joiden hän luulee tukevan hänen näkemystään. Siksi hän ei näe totuutta, vaan pysyy eksyksissä. Kun haluat ja uskallat tutkia tätä kysymystä kaikkien kohtien valossa, jotka opettavat kuka Jeesus on, niin silloin löydät ristiriidattoman opetuksen siitä kuka Jeesus on. Näet silloin, että Jeesus on Jumala, mutta ei Isä ja samalla Jumalan Poika.
Elämme ajassa joka on lähellä Herran Jeesuksen tulemusta. Herran Jeesuksen sanojen mukaan harhaopit ja eksytykset lisääntyvät juuri ennen Hänen tulemustaan. Vanhat ja uudet harhaopit jylläävät kaikella valheen voimalla tänä päivänä. Tässä kirjoituksessa käsittelen harhaoppia, joka opettaa Jeesuksen olevan Isä Jumala. Tämä aihe on todella tärkeä, koska Jeesus on isä harhaopissa piilee suuri vaara harhautua pois uskosta. Tästä opista on monenlaisia variaatioita mm. Jeesus yksin harhaoppi jne. Raamatun opetus on kristallinkirkas ettei Jeesus ole Isä.

Sinulle joka uskot Jeesuksen olevan Isä haluan sanoa, että Raamatun kokonaisopetus kertoo meille totuuden, ei yksi tai muutama jae. Jos ymmärrämme yhdenkin jakeen sillä tavalla, että opetus on keskenään ristiriidassa, niin silloin emme ole ymmärtäneet oikein Jumalan sanan opetusta. Silloin kun ei ole ristiriitoja, vaan kaikki Raamatun kohdat ovat ristiriidattomia ja muodostavat sopusointuisen opetuksen, niin Jumalan armosta olemme löytäneet totuuden siitä mitä Raamattu opettaa Jeesuksesta.

Kehotan kaikkia tutkimaan ja koettelemaan tämän kirjoituksen Jumalan sanan todistuksen kautta. En pakota ketään uskomaan samalla tavalla, vaan tuon esille sen miten minä ymmärrän ja uskon Raamatun opettavan tässä asiassa.

https://www.kotipetripaavola.com/JeesuseioleIsa.html
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 12:28

Tämä Tonin lainaama Petrin kirjoitus oli juuri niin kuin minäkin ajattelen ;gladly:
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu