Aamu-Usva kirjoitti:Niinhän se on, että kyse on jumalankuvista, jotka ovat muodoltaan milloin minkäkinlaisia. Milloin ne esittävät ihmistä, milloin eläintä... Ja jumalankuvan tekeminen on kyllä väärin. Myös sanojen avulla pyrkimys kuvata Jumalaa esim. jonkun kolminaisuusopin kautta on yhtä väärin. Jostain syystä kuitenkin koen lapsille ihan hyvänä havainnollistamisena kuvata myös Jeesus ihmisenä, kun hänen teoistaan kerrotaan. Lapsen on kuvien avulla niin paljon helpompi hahmottaa asioita. Mielestäni siis lasten kirjoissa voi olla kuvia Jeesuksesta. Kirjan kuviahan ei ole tarkoitettu palvottaviksi vaan selittämään tekstiä...
Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Ei Jeesusta tule yrittää julistaa inhimillisen viisauden apukeinoin jotka ovat vastaan Jumalan lakia (kuvien teko). Jeesus on Jumala ja Hänestä ei saa tehdä kuvaa. Kuvantekokielto koskee kuvan tekemistä Jumalasta eikä vain sen palvomista. Tämän vuoksi se että lapsille piirrellään kuvia joissa pyritään kuvaamaan Jumalaa on väärin Raamatun opetuksen mukaan.
Moos 32:
1 ¶ Mutta kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: "Nouse, tee meille jumala, joka käy meidän edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta."
2 Niin Aaron sanoi heille: "Irroittakaa kultarenkaat, jotka ovat vaimojenne, poikienne ja tyttärienne korvissa, ja tuokaa ne minulle".
3 Ja kaikki kansa irroitti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille;
4 ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. Ja he sanoivat: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta".
5 Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin; ja Aaron julisti ja sanoi: "Huomenna on Herran juhla".
6 Ja he nousivat varhain seuraavana päivänä ja uhrasivat polttouhreja ja toivat yhteysuhreja; ja kansa istui syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat iloa pitämään.
7 ¶ Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Mene, astu alas, sillä sinun kansasi, jonka johdatit Egyptin maasta, on turmion tehnyt.
8 Pian he poikkesivat siltä tieltä, jota minä käskin heidän kulkea; he tekivät itselleen valetun vasikan. Sitä he ovat kumartaneet, ja sille he ovat uhranneet ja sanoneet: ‘Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta’."
9 Ja Herra sanoi vielä Moosekselle: "Minä näen, että tämä kansa on niskurikansa.
Jotkut ymmärtävät tämän kohdan väärin ajattelemalla, että koska Israelin kansa koitti tehdä jumalasta kuvan, niin olisi oikein tehdä Jumalasta kuva jos ei palvo tätä kuvaa. Sitten he ajattelevat että tämä kohta todistaa sen, että Jumalasta saa tehdä kuvan tai patsaan, mutta Jumalan kuvaa tai patsasta ei saa palvoa. Edellä oleva ajatus ja opetus on kuitenkin väärä ja epäraamatullinen.
Toisessa Käskyssä Jumala kielsi tekemästä Jumalan sekä epäjumalankuvaa. Jumala ei rikkonut käskyään eikä käskenyt israelilaisia tekemään itsestään patsasta, joka esittää Häntä kultaisena vasikkana. Israelilaiset rikkoivat Jumalan käskyä vastaan ja päättivät tehdä itselleen Jumalasta kuvan kultaisen vasikan muodossa. He rikkoivat Jumalan Toista Käskyä vastaan jo siinä kun tekivät itselleen jumalankuvan ja sen jälkeen he alkoivat palvomaan ja kumartamaan kultaista vasikkaa. Mikä oli syy josta Herra rankaisi Israelin kansaa kun he olivat tehneet kultaisen vasikan ja palvoneet? Tämä syy selviää Raamatusta:
2 Moos 32:
30 ¶ Seuraavana päivänä Mooses sanoi kansalle: "Te olette tehneet suuren synnin. Minä nousen nyt Herran tykö-jos ehkä voisin sovittaa teidän rikoksenne."
31 Ja Mooses palasi Herran tykö ja sanoi: "Voi, tämä kansa on tehnyt suuren synnin! He ovat tehneet itselleen jumalan kullasta.
32 Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat."
33 Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani.
34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.
Raamattu ilmoittaa, että syy oli kultaisen vasikan tekeminen ja tästä Jumala rankaisi kansaa, koska he olivat tehneet Jumalasta kuvan, kultaisen vasikan. Tämäkin todistaa sen, että Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen, sillä rangaistus tuli siitä kun he tekivät Jumalasta kuvan. Kuvan tekeminen johti sen lisäksi kuvan, eli patsaan palvomiseen, mutta rangaistus tuli kuvan (patsaan) tekemisestä.
Egyptissä Memphisissä palvottiin Apis-härkää sekä Hierapolissa Mnevis härkää. Israelilaiset olivat olleet neljäsataa vuotta Egyptin orjuudessa ja siellä he olivat oppineet epäjumalan palvelusta, johon kuului egyptiläisten härkä epäjumalanpalvelus. Israelilaiset kuvailivat jumalaansa egyptiläisen härkäjumalan kautta. Jumala kielsi Toisessa Käskyssä, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa (patsasta), joka tarkoittaa sitä, että israelilaiset olisivat rikkoneet Toista Käskyä vastaan vaikka he olisivat tehneet Jumalasta minkä muotoisen kuvan tahansa.
https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... ielto.html