Tässä lainaus PP:n kirjoituksesta:
" Jalovaaran "voitelun" lähde ja tausta
Jalovaara sanoo opetuksiensa ja toimintansa perustuvan Jumalan sanaan. Raamattu kehottaa tutkimaan ja koettelemaan kaiken toiminnan, jonka opetetaan perustuvan Jumalan sanaan. Tutkimalla ja koettelemalla Jalovaaran opetusta ja toimintaa huomasin siinä esiintyvät ristiriidat Raamatun kanssa, joita tuon esille tässä kirjoituksessa. Kyseessä ei ole Jalovaaran parjaaminen tai mustamaalaaminen, vaan Raamatun mukaisen koettelemisen tuloksena syntynyt väärien opetuksien ja ristiriitojen paljastaminen. Herran Jeesuksen opetuslapsena totta kai rakastan Jalovaaraa lähimmäisenäni niin kuin Raamattu opettaa.
Pirkko Jalovaara on kertonut että kun hän kävi John Wimberin rukoiltavana, niin valtavan suunnaton voima tuli häneen. Wimber rukoili Jalovaaralle sairasten parantamisen armolahjaa, jolloin Pirkko tunsi taas saman voiman.
Jalovaara sai "voitelunsa" Wimberin kautta. Kun tutkimme Wimberin taustoja, niin saamme selville, että Wimberin "voitelu" ei ollut Jumalasta, vaan pimeyden henkivalloista.
John Wimber oli eräs New Wine (uuskarismaattisuuden) liikkeen edustajia, jonka vaikutus on ollut merkittävä uuskarismaattisuudessa. John Wimber opetti, että Pyhän Hengen työ ei ole sidottu Raamatun kirjoituksiin, vaan voi mennä sen yli meidän kokemustemme kautta. John Wimberin kokemuskristillisyys johti hänet mystiseen okkultiikkaan sillä Wimber sanoi Pyhän Hengen työksi muun muassa näitä asioita: ilmeneekö kädessä lämpöä, aura (valo) pään päällä, kihelmöinnin tunne, käsien (jalkojen, kehon) vapina, tärinää kehossa, kaatumista voitelun alle, sähkövirtojen kokemista kehossa, ihon rypistymistä, valoa kasvoissa, vaikerointia ja transsiin joutumista jne. John Wimber opetti myös, että Pyhä Henki toimi Neitsyt Marian kautta tapahtuneissa parantumisissa.
John Wimber opetti okkultiikkaa sekä hyväksyi demonisten henkien toiminnan Neitsyt Maria kultin ympärillä. Uusi voitelu johdatti Wimberin okkultiikkaan, koska hän ei hyväksynyt sitä voitelua ja järjestystä, jonka mukaisesti Pyhä Henki toimii ja vaikuttaa. Todellinen Jumalan palvelija ei sekoita demonisia neitsyt Marian kautta tapahtuvia parantumisia Jumalan työksi, koska neitsyt Marian kautta tapahtuvat parantumiset tapahtuvat demonien kautta, ei Marian.
John Wimber todisti ihmeiden ja merkkien olemassaolon kirkkohistoriasta ja listasi kirkkohistorian henkilöitä ja liikkeitä, joissa vaikutti Jumalan voima: Hilarion erakkomunkki, Augustinus, Paavi Gregorius I Suuri, Fransiskus Assisilainen, Valdolaiset, Vincent Ferrer(Dominkaanmunkki), Martin Luther, Ignatius Loyola(Jesuiittojen perustaja), John Wesley, Jausenistit (katolilainen lahko), Shakerit (vapisija-liike), Edward Irving ja Neitsyt Marian tekemät ”ihmeet ja parantumiset” Lourdesissa Ranskassa.
Wimberin teologia oli katolista teologiaa. Katolinen teologia on synkretismiä, jossa pakanauskontojen ja kristinuskon opetukset ovat sekoitettu keskenään. Wimber sekoitti ja yhdisti asioita keskenään, jotka eivät kuulu yhteen. Wimber hyväksyi katolisen demonisen Marian palvonnan vaikuttamat parantumiset Jumalan tekoina, mitä ne eivät suinkaan ole. Wimber sotki myös idän uskontojen oppeja teologiaansa. Wimberin kristillisyyttä voi kuvata sanoilla; mystillinen kristillisyys. Jumalan Pyhä Henki johtaa ihmistä totuuteen eikä epäjumalanpalvelukseen, jota katolisuus ja idän uskonnot edustavat. Vaikka Wimber opetti joissain kohdin myös oikein niin hän oli silti väärä profeetta, koska oikea profeetta ei sotke epäjumalanpalvelusta Jumalanpalvelukseen.
John Wimberissä vaikutti kundalinivoima. Toronto uudistuksessa vaikutti ihan samanlaisia ilmiötä kuin Wimberin toiminnassa. Toronto uudistuksen "voitelu" oli kundalinivoimaa, eli saatanan valhevoimaa. 1990-luvun puolessa välissä Toronto uudistus rantautui Suomeen.
Koin Pyhässä Hengessä, että minun täytyi koetella tuota ilmiötä ja siksi kävin 1990- luvun puolessa välissä esim. Jyväskylässä, Joensuussa vapaaseurakunnan kesäjuhlilla sekä Turun vapaaseurakunnassa kaksi päivää kestäneessä Toronto uudistus seminaarissa. Kävin myös muissa kokouksissa, joissa vaikutti Toronto uudistuksen manifestaatioita (ilmiöitä).
Huomasin ettei Toronto uudistus ollut Jumalasta, vaan saatanallinen eksytys, jossa riivaajahenget eksyttivät ihmisiä kundalinivoiman kautta aiheuttaen erilaisia ilmiöitä kuten hillitöntä naurua, kouristelua, nykimisen kaltaisia pakkoliikkeitä, eläinääntelyä, transsinkaltaisia tiloja jne.
Itämaisissa uskonnoissa vaikuttaa kundalinivoima, jossa käärme-energia ja voima vaikuttaa ihan samanlaisia ilmiöitä kuin mitä tapahtui Toronto uudistuksessa. On epäilemättä kiistatonta, että Toronto uudistus ja kundalinivoima on yksi ja sama "voitelu". Kyseessä on riivaajahenkien valhevoima.
Raamatun todistuksen valossa on päivänselvää, että John Wimber oli väärä profeetta, sielunvihollisen eksyttämä, joka toimi riivaajahenkien valhevoiman kautta.
Raamattu paljastaa meille selkeästi, että Toronto uudistuksen "voitelu" oli riivaajien valhevoimaa.
Mark 1:26 Ja saastainen henki kouristi häntä ja lähti hänestä huutaen suurella äänellä.
Mark 9:20 Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, ja hän kaatui maahan, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto.
Luuk 9:42 Ja vielä pojan tullessakin riivaaja repi häntä ja kouristi kovin. Mutta Jeesus nuhteli saastaista henkeä ja paransi pojan ja antoi hänet takaisin hänen isällensä.
Alkutekstin mukaan kyse oli kouristelusta, vääntelystä ja nykimisestä. Raamattu kertoo meille riivaajahengen vaikutuksista, johon kuuluu pakkoliikkeet, vääntely ja kouristelu, eli ihan samat tuntomerkit kuin mitkä vaikuttivat Toronto uudistuksessa.
Yhdessäkään kohtaa Raamattu ei opeta, että kun Raamatun Jumala koskettaa ihmistä, niin Hän repii, riepottelee, kouristelee ja vaikuttaa voimakkaita pakkoliikkeitä ja nykimistä ihmisessä. Toronto uudistus oli kavala, mutta läpinäkyvä saatanallinen eksytys.
1 Tim 4:
1 ¶ Mutta Henki sanoo selkiästi, että viimeisillä ajoilla muutamat luopuvat uskosta ja ottavat vaarin viettelevistä hengistä ja perkeleiden opetuksista,
2 Niiden kautta, jotka ulkokullaisuudessa valheenpuhujat ovat, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty, (Biblia 1776)
Biblian teksti on tarkasti alkutekstin mukainen. Raamattu sanoo, että viimeisinä päivinä, jotkut uskovat luopuvat uskosta ottaen vaarin viettelevistä riivaajahengistä antautuen riivaajahenkien opetuksen ja toiminnan vaikutuksen alaisuuteen.
Elämme lopunajassa, viimeisten päivien aikaa, jossa eksytyksen aallot seuraavat toinen toisiaan koittaen eksyttää ihmisiä valhevoiman ihmeiden ja tunnustekojen kautta luulemaan, että he palvelevat Raamatun Jumalaa, vaikka heidät on eksytetty palvelemaan ja palvomaan saatanaa.
Jos rakastat Isä Jumalaa sekä Messias Herraa Jeesusta ja tutkien koettelet kaiken Jumalan sanan totuuden avulla Pyhässä Hengessä, niin silloin et eksy, vaan saat kasvaa ja vaeltaa totuuden tiellä.
Jalovaaran "usko". Jalovaara ei saanut "voiteluaan" Jumalalta, vaan riivaajahengiltä. Kuten edellä kävi ilmi, niin Wimberissä vaikutti pimeyden henkivallat, eikä hänen siirtämänsä voima Pirkkoon tietenkään ollut Jumalasta. Jalovaaran saama kundalinivoima paljastaa sen ettei kyse ole Jumalan voimasta, vaan eksyttävästä hengestä.
Kun tutkimme Pirkon ajatuksia uskosta, niin huomaamme ettei se ole Raamatun mukaista. Tämäkin paljastaa sen, että Pirkon voima ei ole Jumalan voimaa.
Riivaajien ulos ajaminen uskovista. John Wimber opetti vastoin Jumalan sanan opetusta, että uudestisyntyneessä uskovassa, jossa asuu Pyhä Henki voi myös asua demoneita (riivaajahenkiä). Jalovaara sai voitelunsa Wimberiltä ja siksi myös Jalovaara opettaa harhaoppia, että uskovassa ihmisessä voi asua demoneita. Raamatun sanan opetuksen mukaan Herran Jeesuksen opetuslapsissa ei voi asua riivaajahenkiä.
Kultahiput. Sana-lehdessä (lokakuun nro.) Pirkko Jalovaara ilmoitti, että hänen rukoustilanteissa kultahiput materialisoituivat ihmisten iholle.
Jumala ei tee kultahippu ihmeitä, eikä materialisoi kultahippuja ihmisten iholle. Kyseessä on sielunvihollisen eksytys, jonka tarkoitus on johdattaa ihmisiä harhaan.
Pyhäinjäännös. Pirkko Jalovaaran kirjassa "Rukous on elämäni" hän kertoo kuinka tapasi ortodoksikirkon nunna Teresan, joka antoi Pirkolle rukousnauhan. Pirkko kertoo kirjassaan, että hän on alkanut toteuttaa sisar Teresan opetuksia. Pirkko kertoi, että kun hän vieraili Zgorskin luostarissa ja oli entisen luostarin johtajan arkun äärellä, niin hän koki ja tunsi suuren Jumalan läheisyyden ja lämpimän kosketuksen.
Raamattu kieltää yhteyden vainaja- ja tietäjähenkiin, eikä uskovilla saisi olla kuolleiden ihmisten pyhäinjäännöksiä. Riivaajahenget vaikuttavat pyhäinjäännösten kautta antaen ja jakaen sitä kautta valhevoimaansa ihmisille. Jalovaaran oma todistus paljastaa hänet pimeyden lähettilääksi. Wimberin okkultistinen voima siirtyi Jalovaaraan, joka levittää pimeyden valhevoimaa ympäristöönsä ja ihmisiin.
Kaataminen
Pirkko Jalovaara rukoilee ihmisten puolesta ja kaataa heitä. Rukoustilanteissa ihmisten taakse menevät kiinniottajat, jotka ottavat kiinni kaatuvia ihmisiä. Raamatussa ei ole missään kohtaan opetusta, että uskovien tulee rukoilla ihmisten puolesta, jonka seurauksena ihmiset kaatuvat.
Kun Jumala koskettaa ihmistä tai "kaataa" ihmisen, niin siinä ei tarvita kiinniottajia, sillä Jumala ei loukkaa ja satuta ihmistä koskettaessaan ihmisiä.
Kaatuminen tapahtuu yleensä kun ihminen itse kaatuu, koska hän ei kehtaa jäädä seisomaan, kun muut ihmiset kaatuvat vierellä. Kuten Raamatun riivaustapauksista kävi ilmi, niin saatanakin kaataa ihmisiä maahan. Osa kaatumistapauksista on riivaajahenkien aiheuttamaa, jossa henkivallat kaatavat ihmisen maahan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaatuva ihminen olisi riivattu, vaan että henkivalta kaataa hänet kumoon ja antaa hänelle valhekokemuksen, jota ihminen luulee Jumalan kosketukseksi.
Raamatussa on opetusta myös siitä, että Jumala kaatoi ihmisiä maahan, mutta missään tilanteessa ei ollut kyse, että uskovat olisivat rukoilleet ihmisen puolesta. Rukousjonoissa kaataminen takana olevien käsivarsille on epäraamatullista toimintaa, joka avaa ovia sielullisuudelle sekä riivaajille. Raamattu ei opeta ihmisten kaatamista rukouksen kautta, enkä usko, että Jumala itse toimisi yli sen minkä Hän on itse kirjoituttanut Raamattuun.
1 Kor 4:6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on," ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
Raamattu varoittaa selvästi että kun ihminen toimii yli kirjoitusten, eli sen mukaan mitä Raamattu ei opeta, jota ihminen kuitenkin pitää Raamatun mukaisena, vaikka se ei ole sitä, niin silloin ihmisen sydämeen astuu pöyhkeys, eli ylpeys.
Pyhä Henki kirkastaa Herraa Jeesusta
Joh 16:
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
Väärä voitelu painottaa ja keskittyy pimeyden töihin, jossa puhutaan demoneista ja riivaajista enemmän kuin Raamatun Jumalasta. Raamatun Pyhä Henki kirkastaa ja keskittyy Herraan Jeesukseen, ei saatanaan ja riivaajahenkiin. Jalovaaran toiminnan keskipisteenä näyttää olevan demonien ulos ajaminen sekä riivaajahenkien toiminta. Jalovaara ei julista pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, että ihmiset tekisivät parannuksen ja uskoisivat Herraan Jeesukseen. Sen sijaan Jalovaara keskittyy pimeyden töihin.
Todellinen Raamatun Jumalan palvelija julistaa evankeliumia, kun hän rukoilee sairasten puolesta tai ajaa ulos riivaajia Herran Jeesuksen nimessä.
Raamattu opettaa Herran Jeesuksen opetuslapsia julistamaan evankeliumia, rukoilemaan sairasten puolesta ja ajamaan riivaajia ulos. Väärä karismaattisuus eroaa Raamatullisesta karismaattisuudesta (armolahjojen toiminta) siinä, että oikea ja Raamatullinen armolahjojen toiminta keskittyy evankeliumin, eli pelastussanoman julistamiseen Herran Jeesuksen veren, sovitustyön, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Samoin oikea ja terve Raamatullinen karismaattisuus keskittyy myös Raamatun sanan totuuden opettamiseen, niin kuin Raamattu sanoo.
Pyhä Henki kirkastaa Herran Jeesuksen ja silloin aina armolahjojen toimiessa Pyhän Hengen vaikutuksesta, Pyhä Henki vaikuttaa myös Jeesus keskeisen totuuden sanan julistuksen ja opetuksen.
Vaikka väärää karismaattisuutta ikävä kyllä esiintyy, niin emme saa hyljeksiä ja torjua Jumalan todellista Pyhän Hengen työtä ja armolahjojen toimintaa. Ikävä kyllä jotkut uskovat torjuessaan väärän karismaattisuuden saattavat tulla niin yliherkiksi, että he eivät suostu hyväksymään myöskään aitoa ja oikeata Pyhän Hengen vaikuttamaa armolahjojen toimintaa. Lasta ei saa heittää pois pesuveden mukana!
Eksytys
2 Kor 11:
13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
Raamattu opettaa todella selkeästi, että saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi eksyttäen ihmisiä valhevoiman kautta luulemaan, että he ovat Jumalan palvelijoita, vaikka he ovat eksyneet palvelemaan riivaajahenkiä.
Matt 7:
15 ¶ Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21 ¶ Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
23 Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.
Väärät profeetat ovat pukeutuneet lammastenvaatteisiin, mutta he ovat sydämessään pahan palveluksessa. Raamatun sanan mukaan, jotkut ovat jopa Jeesuksen nimen kautta tehneet voimallisia tekoja, ajaneet ulos riivaajia sekä ovat ennustaneet luullen sitä profetoimiseksi.
Edellä oleva Raamatun kohta todistaa sen, että moni ihminen on eksytetty siihen luuloon, että hän palvelee Jumalaa, vaikka hänen "voitelunsa" takana vaikuttaa riivaajahenget. Riivaajien ulos ajaminen uskovista ihmisistä on yksi eksytyksen merkeistä.
Kun tutkimme Raamattua niin huomaamme erään hyvin tärkeän asian. Raamatun mukaan yksikään riivattu, joka kärsii riivaajien aiheuttamasta sairaudesta tai joka oli riivattuna demonien asuessa hänen sisimmässään, ei itse tullut pyytämään sairaudesta parantumista tai että hänestä ajettaisiin ulos riivaajahenki. Riivaajahenget pitivät ihmisen täydellisesti pahuuden vallassa pyrkien pitämään heidät pois pelastuksesta ja Raamatun Jumalan avun vaikutuspiiristä.
Raamatun mukaan muut ihmiset toivat riivattuja Herran Jeesuksen luokse, mutta riivatut eivät itse lähestyneet Herraa Jeesusta. Kun olen kuunnellut Pirkko Jalovaaran opetuksia, niin hän kehottaa ihmisiä etsimään itsestään riivaajia sekä riivaajahenkien aiheuttamia sairauksia. Tämä on kuitenkin Raamatun opetuksen mukaan mahdotonta sillä riivattu ei kykene itse etsimään apua silloin, jos riivaajahenki asuu hänessä tai jos riivaajahenki vaikuttaa ihmisessä jonkin sairauden kautta.
Raamatun sanan todistuksen valossa Jalovaaran toiminta on eksytystä ja epäraamatullista toimintaa. Jalovaara toimii vastoin Raamatun sanan opetusta, koska hänelle annettu "voitelu" tuli valheen hengiltä. Jalovaara sanoo opetuksensa perustuvan Raamattuun, mutta Raamatun sanan todistus paljastaa, että hänen toimintansa ja opetuksensa eivät perustu Raamatun sanan totuuteen.
Ihminen joka ei tunne Jumalan sanan opetusta voi hämääntyä uskomaan Jalovaaran opetuksia, koska hän kyllä käyttää Jumalan sanaa opetuksissaan, mutta vääristää sen mitä Raamattu todella opettaa. Tämä tulee selkeästi esille esim. siinä kun hän opettaa "riivattuja" itse tunnistamaan riivaajahenget ja kehottaa näitä ihmisiä tulemaan vapautetuiksi. Raamatun sana todistaa, ettei riivatut ihmiset pysty ja kykene itse lähestymään Jumalaa ja pyytämään apua, siksi Raamatussa on kehotus mennä ja ajaa ulos riivaajahenget, niistä ihmisistä, joissa ihan oikeasti on riivaajahenget.
Jalovaara sanoo, että hänellä on henkien erottamisen armolahja ja hän kuitenkin toimii vastoin Jumalan sanaa demoni ja riivaaja opetuksissaan. Tämä kertoo ja paljastaa sen, että todellisuudessa hänellä ei voi olla henkien erottamisen armolahjaa, koska hän ei edes ymmärrä sitä, että riivattu ei voi itse itseään auttaa eikä analysoida sitä mikä hänessä vaikuttaa, eikä pyytää apua, koska hän on täysin riivaajahenkien vallassa sekä kontrollissa.
Jalovaara sanoi tuntevansa onko ihmisessä paha henki vai ei, koska hänellä on henkien erottamisen armolahja. Kun kerran Jalovaara erehtyy jo siinä, että riivattu ei voi tulla itse pyytämään apua ja vapauttamista, niin kuinka hän voi kyetä erottamaan onko ihmisessä riivaajahenkeä vai ei. Samoin Jalovaara ei ymmärrä sitä, että uskovassa (Herran Jeesuksen opetuslapsi) ei voi asua riivaajahenkiä. Raamatun sanan todistuksen valossa Jalovaaralla ei ole henkien erottamisen armolahjaa.
Jalovaaran menetelmä perustuu paljolti siihen, että hän opettaa millaisia ovat riivauksen merkit ja kehottaa ihmisiä tunnistamaan niitä itsessään, jonka seurauksena he voivat sitten itse tulla hakemaan apua ja vapautusta riivaajista. Hänen menetelmänsä on vastoin Raamatun opetusta.
Jalovaara sanoi, että ihmiset itse ovat sanoneet hänelle, että heissä on riivaajia. Raamatussa Herra Jeesus puhutteli aina riivaajia ja käski heitä tulemaan ulos riivatusta. Raamatun opetuksen mukaan riivatut eivät itse kertoneet ja sanoneet, että heissä on riivaajia, eivätkä riivatut itse pyytäneet apua. Jalovaaran opetus on ristiriidassa Jumalan sanan opetuksen kanssa.
Jalovaaran riivaajien ulos ajamiset täyttävät eksytyksen merkit. Ei ole sattumaa, että Raamattu liittää riivaajien ulos ajamisen eksytykseen ja valhehengen toimintaan Matteuksen evankeliumin luvussa 24 koskien lopunaikaa. Ajassamme vaikuttaa monella tavalla riivaajien ulosajo buumi, jossa koitetaan ajaa ulos riivaajia jopa Herran Jeesuksen opetuslapsista, joissa ei voi edes asua riivaajia.
Silloin kun Uuden Liiton aikakaudessa jumalattomista ihmisistä ajetaan ulos riivaajia ilman pelastuksen evankeliumin julistamista tai uskovista, joissa ei voi edes asua riivaajia koitetaan ajaa ulos riivaajia, niin kyse on eksytyksestä.
Jalovaara voi olla ihan vilpitön, haluten auttaa ihmisiä, mutta ikävä kyllä hänen saamansa voitelu tuli mieheltä, joka levitti kundalinivoimaa, eli riivaajahenkien valhevoimaa. Jalovaara on eksynyt tai eksytetty luulemaan, että voitelu mikä hänellä on olisi Jumalasta.
Raamatun sanan todistuksen valossa sekä Jalovaaran oman toiminnan ja todistuksen kautta on selvää, että Jalovaara on eksynyt pois totuudesta käyttäen valhevoimaa ihmisten parantamiseen."
https://www.kotipetripaavola.com/riivaa ... ara.html#2