Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Heinä 2015 22:18

Minäkin juuri tässä ihan lähipäivinä vetäisin koneelta koko valokuva-albumini isolle muistitikulle varmuudeksi kun kone alkaa olla jo monta vuotta vanha. Yleensä kyllä näpyttelen tällä puhelimella näitä juttuja.

Tulostimeni sanoi itsensä irti joku viikko sitten. Ei vain käynnisty enää. Se oli kyllä hyvin ja pitkään palvellut. Nyt en oikein osaa olla ilman.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Heinä 2015 22:34

Mä en oo hankkinu älypuhelinta ollenkaan...luotan vaan tuohon vanhaan nokialaiseen.Isäntä tyrkytti omaansa mutta sanoin ei kiitos,en halua "naimisiin" puhelimeni kanssa,kaikki työkaverit näyttävät olevan seurustelusuhteessa puhelimensa kanssa :-P Tämä tietsikka saa riittää omaan surffailuuni :)
systeri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2015 06:46

*
Olisi kiva kokeilla sähkötöntä asuntoa jossain syrjäisessä paikassa vaikka muutamaksi päiväksi tai viikoksi ja katsoa miten pärjätä ilman sähköä ja sitä miten itse osaisi valmistaa ruokaa puuhellalla. Varmaan puuhellalla valmistamiseen menee yleensä monta tuntia (?) Ja miten osattaisiin käyttää vapaan ajan kuluksi kun ei olisi yhtään sähköä eikä edes tietsikan kanssa voisi lukea hengellisiä opetusaiheita? Sitä minä haluaisin joskus kokeilla mutta kuka tulisi opettamaan minua? Sähkötön elämä tuntuu varmaan vaikeammalta. Niin sitä haluaisin kokeilla kans.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2015 06:47

*
PROFETIA
24.7.2009
klo: 02.57-03.17

Sain tämän profetian sanoman, kun oli yksinäisyydessä ja hiljaisuudessa. Arvio tämä sanan valossa ja Pyhässä Hengessä. Olen lukenut tätä jonkin verran seurakunnissa ympäri Suomea.

Aika käy vähiin. On aika tehdä parannus. Olen odottanut kauan Suomen kohdalla, olosuhteiden tulee muuttua, että Jumalaa taas kunnioitettaisiin. Etsin ihmisiä palvelukseeni viimeiseen sadonkorjuuseen, sillä tuloni on lähellä. Tulen vavisuttamaan jokaisen ihmisen elämää Suomessa ja teen sen kaiken suuresta rakkaudestani kansaani kohtaan, että he rakastuisivat minuun, eikä epäjumaliinsa. Tahdon toteuttaa Sanani äkillisesti ja totaalisesti. Olen aina pienen ja heikon puolella ja ylpeitä vastaan. Tulen kyllä saamaan totuuden saarnaajia riveihini ja he saavat ennennäkemättömän suuren voiman rakkaudessani. Nuhtele ja kehoita, valvo ja rukoile odottaessasi tuloani rakas lapseni. Tahdon antaa sinulle parhaimmat aarteeni pimeän kätköistä.

Kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka Minua rakastavat, koska vuodatin Golgatalla vereni jokaisen edestä, että kenenkään ei tarvitsisi joutua hukkaan.

Te ette arvaakaan kuinka ihanaa on valituilla iankaikkisessa valossa ja täydellisyydessä Jumalan luona. Ilmestyn myös henkilökohtaisesti joillekin epäilijöille, kuten Tuomaalle. Älä epäile vaan luota Raamatun sanaan täydellisesti, Pyhä Henkeni auttaa siinä ja syventää sinulle elämää siinä. Minulle rakkaat sielut ovat kiinni maallisissa ja en voi enää odottaa kauan, haluan heidät lähelleni pois turhanpäiväisestä elämästä. Kannattaa odottaa Herraa, nousunsa on varma kuin aamun rusko. Amen.

Kestilässä (Puhtaaksikirjoitus Seinäjoella) 24.7.2009, Jouni Niiranen.
Jakakaa tämän eteenpäin koettelemalla Sanalla.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2015 07:04

vaisuliini kirjoitti:*
Olisi kiva kokeilla sähkötöntä asuntoa jossain syrjäisessä paikassa vaikka muutamaksi päiväksi tai viikoksi ja katsoa miten pärjätä ilman sähköä ja sitä miten itse osaisi valmistaa ruokaa puuhellalla. Varmaan puuhellalla valmistamiseen menee yleensä monta tuntia (?) Ja miten osattaisiin käyttää vapaan ajan kuluksi kun ei olisi yhtään sähköä eikä edes tietsikan kanssa voisi lukea hengellisiä opetusaiheita? Sitä minä haluaisin joskus kokeilla mutta kuka tulisi opettamaan minua? Sähkötön elämä tuntuu varmaan vaikeammalta. Niin sitä haluaisin kokeilla kans.

Kerro sinä miten sähkötöntä aikaa käyttäisit mukavaksi ajankuluksi? No mitä puuhellalla ruokaa sinä valmistaisit ja miten ruokaa pidetäisiin kylmänä jollei jääkaappi toimisi sähköttömyyden takia?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2015 07:07

*
Onko sellaisia "opettajia" jotka osaavat selvittää ja pärjätä sähköttömyydestä...? Mistä heidät löydetäisiin?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2015 07:14

*
Aikaa kuluttamalla voisi kuoria perunat ja samalla rupattelisi mukavasti jonkun kanssa ja pärjättäisiin hyvin sähköttömyyden kanssa mutta kuinka yksin voisi pärjätä? Miten yksin voisi pärjätä kuluttamalla aikaa mukavasti? Se tuntuisi varmaan vaikeammaksi eikä selviytyisi yksin. Pelikortteja jokapäivä pelattaisiin yksin ja siihen kyllästyisi helposti ilman pelikamua. :roll:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2015 07:25

*
Joku vuosi sitten oli sellainen tv-ohjelma. En muista minkäniminen se oli. Sähkötön maaseutu jossa pidettiin kisat, kuka selviää ja voittaa. Pidin siitä ohjelmasta ja haluaisin myös kokeilla mutta mieluummin yksin koska se on haasteellinen ja vaikea selvitä itse kaiken ollessaan yksin. Miten löytäisin sellaisen opettajan joka voisi opettaa minulle kaiken miten selvitä ja pärjätä?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Heinä 2015 08:21

vaisuliini kirjoitti:

Kerro sinä miten sähkötöntä aikaa käyttäisit mukavaksi ajankuluksi? No mitä puuhellalla ruokaa sinä valmistaisit ja miten ruokaa pidetäisiin kylmänä jollei jääkaappi toimisi sähköttömyyden takia?

Minä olen jonkinverran ottanut selvää miten tulla toimeen hätätilanteessa jossa ei ole sähköä pitkään aikaan. En mikään expertti ole, sillä teoriaa on paljon käytäntöä vähän. Ja käytännön tieto (itse kokeiltu) on aina paljon arvokkaampaa kuin luettu tieto.

Puuhellalla voi paistaa ja tehdä pataruokia. Pitää vain olla tarkkana aluksi ettei tuoka pala pohjaan ja kokemuksen kautta pitää tulla tutuksi miten hella lämpenee ja pysyy lämpimänä erikokoisilla ja kestoisilla tulilla sekä hiilloksilla.

Ruokaa voi säilyttää syksyisin ja talvella ulkona pakkasessa. Kesäksi pitää kaivaa maakellari. Jos haluaa oikein deluxe maakellarin niin talvella louhitaan järvestä isoja jää neliöitä ja haudataan ne maakellariin isoon purukasaan. Jos puruja ja jäätä on tarpeeksi sekä maakellari on tarpeeksi syvä ja varjoisalla paikalla säilyy jäät jäässä pitkälle kesään, noin ennen toimittiin kun ei ollut jääkaappeja.

Ruokaa voi säilyttää myös säilömällä , savustamalla ja kuivattamalla. Hyvä ajankuluja sähköttömällä mökillä olisi Raamatunluku ja erilaisten selviytymistaitojen opettelu. Voisi tutkia mitkä kasvit ja juuret ovat syötäviä, tehdä puutöitä , kalastella, kutoa tehdä ruokaa, jne. Ilman sähköä kaikki kotiaskareet vie runsaasti aikaa joten eiköhän valtaosa ajasta kuluisi puhdetöitä ja kotitöitä tehden jos on yksin.

Isommassa porukassa noita voi jakaa, jolloin homma sujuu helpommin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Heinä 2015 08:23

Onko sellaisia "opettajia" jotka osaavat selvittää ja pärjätä sähköttömyydestä...? Mistä heidät löydetäisiin?

Näitä experttejä on vanhainkodit pullollaan :). Eli ne ihmiset jotka ovat eläneet silloin kun ei ollut sähköä ja talouskoneita ovat tuon elämäntyylin ammattilaisia ja tietävät parhaat tavat tehdä hommat.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu