Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Blum » 07. Huhti 2015 19:38

Äänestämisen suhteen minulla on seuraavanlaisia kysymyksiä pyörimässä päässäni:

– Jos äänestäisin, tulisiko minun olla varma, että ehdokkaan kaikki mielipiteet ovat täysin oikeita, jotta en vahingossakaan tulisi kannattaneeksi myös jotain väärää? Vai riittääkö, että äänestän "pienintä pahaa"? Onko tällainen äänestyspäätös Jumalan mielen mukainen?
– Jos äänestämäni henkilö menee läpi, olenko minä osavastuussa Jumalan edessä hänen tekemisistään, kun hän on vallan kahvassa?
– Millaista ehdokasta minun tulisi äänestää? Olisiko hänen oltava kristillisiä arvoja kannattava vai sellainen, jonka päätökset saisivat yhteiskunnan muuten vaan rullaamaan edes kohtuutoimivasti?
– Onko Jumalan tahto, että kristityt (vähemmistö) yrittävät ajaa läpi kaikkien noudatettavaksi kristillisen arvopohjan mukaisia lakeja ja siten velvoittaa myös ei-uskovat ulkoisesti käyttäytymään kristillisesti rangaistuksenkin uhalla? Tulisiko kristittyjen ponnistella rakentaakseen maan päälle "kristillistä valtiota"?
– Jos vastaus viimeisimpään kysymykseen on kyllä, millainen on "kristillinen valtio"? Onko se valtio, jossa homoseksuaalisuutta ei tueta valtion taholta? Vai meneekö se pidemmälle ja langettaa homoseksuaalisuudesta rangaistuksen? Kuka määrittää, mihin asti Raamatun mukaisessa yhteiskunnassa on mentävä, jotta ollaan päästy toivottuun "kristilliseen valtioon"? Tuleeko kaikki epäjumalanpalvelus kieltää lailla vai saako uskonnonvapaus vallita? Tuleeko demokratia lakkauttaa? Tuleeko harhaoppisia suvaita vai ei? Yhtäältä nämä täytyy jotenkin pakottaa elämään kristillisesti ja toisaalta kuitenkin pakottaminen ei liene kovinkaan kristillistä?
– Oikein ei liene myöskään äänestää ei-kristillisiä arvoja kannattavaa ehdokasta, sillä hän ajanee läpi hyväksyntää asioille, jotka ovat väärin?

Tällä perusteella itse olen päätynyt siihen, että en todennäköisesti tule äänestämään.

Toisaalta mieleeni heräsi tässä lähiaikoina myös kysymys, että onko Jumala periaatteessa tehnyt minusta osan esivaltaa, kerran minulla on tässä maassa äänioikeus? Tulisiko "ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta" ymmärtää omalla kohdallani niin, että Jumala on antanut minulle sen valtiovallan, joka minulla on? Pitäisikö minun tämän perusteella sitten käyttää tätä valtaa? Pitänee rukoilla ja kysyä Jumalalta, sillä tällä hetkellä en osaa nähdä kuin huonoja vaihtoehtoja tuon valtani käyttämiseen!
Blum

ViestiKirjoittaja Joel.A » 07. Huhti 2015 20:19

Blum kirjoitti:Äänestämisen suhteen minulla on seuraavanlaisia kysymyksiä pyörimässä päässäni:

– Jos äänestäisin, tulisiko minun olla varma, että ehdokkaan kaikki mielipiteet ovat täysin oikeita, jotta en vahingossakaan tulisi kannattaneeksi myös jotain väärää? Vai riittääkö, että äänestän "pienintä pahaa"? Onko tällainen äänestyspäätös Jumalan mielen mukainen?
– Jos äänestämäni henkilö menee läpi, olenko minä osavastuussa Jumalan edessä hänen tekemisistään, kun hän on vallan kahvassa?
– Millaista ehdokasta minun tulisi äänestää? Olisiko hänen oltava kristillisiä arvoja kannattava vai sellainen, jonka päätökset saisivat yhteiskunnan muuten vaan rullaamaan edes kohtuutoimivasti?
– Onko Jumalan tahto, että kristityt (vähemmistö) yrittävät ajaa läpi kaikkien noudatettavaksi kristillisen arvopohjan mukaisia lakeja ja siten velvoittaa myös ei-uskovat ulkoisesti käyttäytymään kristillisesti rangaistuksenkin uhalla? Tulisiko kristittyjen ponnistella rakentaakseen maan päälle "kristillistä valtiota"?
– Jos vastaus viimeisimpään kysymykseen on kyllä, millainen on "kristillinen valtio"? Onko se valtio, jossa homoseksuaalisuutta ei tueta valtion taholta? Vai meneekö se pidemmälle ja langettaa homoseksuaalisuudesta rangaistuksen? Kuka määrittää, mihin asti Raamatun mukaisessa yhteiskunnassa on mentävä, jotta ollaan päästy toivottuun "kristilliseen valtioon"? Tuleeko kaikki epäjumalanpalvelus kieltää lailla vai saako uskonnonvapaus vallita? Tuleeko demokratia lakkauttaa? Tuleeko harhaoppisia suvaita vai ei? Yhtäältä nämä täytyy jotenkin pakottaa elämään kristillisesti ja toisaalta kuitenkin pakottaminen ei liene kovinkaan kristillistä?
– Oikein ei liene myöskään äänestää ei-kristillisiä arvoja kannattavaa ehdokasta, sillä hän ajanee läpi hyväksyntää asioille, jotka ovat väärin?

Tällä perusteella itse olen päätynyt siihen, että en todennäköisesti tule äänestämään.

Toisaalta mieleeni heräsi tässä lähiaikoina myös kysymys, että onko Jumala periaatteessa tehnyt minusta osan esivaltaa, kerran minulla on tässä maassa äänioikeus? Tulisiko "ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta" ymmärtää omalla kohdallani niin, että Jumala on antanut minulle sen valtiovallan, joka minulla on? Pitäisikö minun tämän perusteella sitten käyttää tätä valtaa? Pitänee rukoilla ja kysyä Jumalalta, sillä tällä hetkellä en osaa nähdä kuin huonoja vaihtoehtoja tuon valtani käyttämiseen!

Hyviä pohdintoja Blumilta...

Heitän vielä lisää pohdiskeltavaa..

Jos valtiosta tulee arvoiltaan pitkälti kristillinen onko siitä mitään hyötyä jos kuitenkaan ihmisistä ei tule sydämmestään kristillisiä. Eli kenen etua loppupeleissä tämä arvoiltaan kristillinen valtio ajaa (ei kai vaan meidän tai toistemme lihallisia tarpeita?) jos esim köyhille ihmisille yritetään saada parempaa elintasoa jos nämä köyhät jumalattomat eivät kuitenkaan tule uskomaan Jumalaan kokonaisvaltaisesti?

Sehän on kuitenkin varmaa, että me Jumalan lapset emme tarvitse kristillistä valtiota, koska jos me vaellamme vanhurskaasti, niin Jumala pitää meistä aivan varmasti huolta ja mitä me loppujen lopuksi edes tarvitsemme kuin sen mitä Jumala meille antaa?.
Viimeksi muokannut Joel.A päivämäärä 07. Huhti 2015 20:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Joel.A

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Huhti 2015 20:21

*
Äsken vilkaissessani huomasin että kristillisdemokraatit ehdokkaat eivät ole välttämättä uskovia, paitsi Sari Essayah.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 07. Huhti 2015 20:40

Tällä hetkellä suunnitelma on äänestää tyhjää.
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Huhti 2015 21:10

*
Nyt löysin ja luulen että hän on uskova myös kun hän sanoi näin: 'laulan mielelläni vaimoni säveltämiä Raamatun psalmeja hänen kanssaan'. Siis Kaakkois-Suomen vaalipiiristä.

https://vaalit.kd.fi/2015/?henkilo=Kaario+Jorma#content
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 07. Huhti 2015 21:28

Minä taas en tiedä, ketä äänestäisin.
KD puolueesta en ole löytänyt ketään.
Kaikilla on ihme vastauksia asioihin ja osa puhuu "politiikkaa", en tykkää yhtään semmosesta ympäripyöreestä jargonista,
enkä äänestele ketään, joka ehdottelee typeryyksiä.

Katsoin tuosta kristillisestä vaalikoneestakin, empä oikein tiedä.
Omalta alueelta kovin moni ei ole edes vastannu siihen.
Ja ne kysymyksetkin oli omituisia.
Niinkuin tämä, näin tämän siinä ohjelmassa, minkä Toni linkitti aiemmin ja se Helppi siinä puhui tästä tv pakkopullasta.

15 ­Sairaaloissa ja vanhainkodeissa potilailla tulee olla oikeus olla kuulematta ja näkemättä maallista musiikkia ja maallisia ohjelmia.

Minusta vanhusten hoidossa on paljon pahempiakin ongelmia, mitä pitäs hoitaa, kuin telkkari.

Ja entäs tämä
24 Yle-verosta tulisi antaa osa sellaisille toimijoille, jotka tuottavat pelkästään kristillistä sisältöä television ja sähköisen median keinoin. Tästä hyvänä esimerkkinä TaivasTV7.

Koko typerän yle-veron voisi lopettaa, miksi sillä pitäisi rahoittaa jotain tv7:aa josta tulee suurimmaksi osaksi.. noh, kakkaa.
Ensiksi ajetaan sitä, että sairaaloista ja vanhainkodeista telkkarit pois (tai jotain sellasta) ja sitten rahaa tv7:lle??? Täh, en tajua.
Ehkä ne sitten tahtoo, että vanhainkodeissa ja sairaaloissa katsellaan, kun owuor kaatelee ihmisiä tai benny hinn ja kumppanit kerää kukkaron täytettä
ja lupaavat ikuista nuoruutta tai terveyttä.
Kd oli hallituksessa, kun tämäkin yle-vero tyhmyys meni läpi.
Muitakin kynnyskysymyksiä löytyy.

Minusta voi äänestää, jotta voisimme rauhassa elää, eikös se Raamattukin sano, että voi hankita oman paikkakuntansa hyvää. En jaksa etsiä kohtaa.
Tosi turhauttavaa tää silti on. En tiedä, mitä pitäs tehdä, kävisinkö liimaamassa mikki hiiri tarran sinne lappuun. Hmm..
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 07. Huhti 2015 21:57

Vielä semmonen, että jos suomesta tulis kristillinen valtio ja lait persutuis Raamattuun jne, niin kuka
sitten tulkitsee Raamattua sielä? Konservatiiviset ja liberaaliset kritityt vastakkain?? Minkä värinen sellainen hallitus olisi?
Musta-valkoinen?

(sori kirotusvireet, en jaksa korjata. Enkä tiiä, oliko nuo sivistysdanat ihan oikein)
Tirlittan

ViestiKirjoittaja tanu » 07. Huhti 2015 22:25

Tässä viime aikoina on useampi ihminen maailmalla kuollut vähän yli 110-vuoden iässä.
Kuten viimeksi vanhin elossa ollut 116-vuotiaana. Hyvin pitää tässäkin Jumalan säätämä paikkansa.
Kukaan ei voi elää yli 120-vuotiaaksi.

Maailman vanhin ihminen kuoli 116-vuotiaana
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20150 ... 7_ul.shtml

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment
Jeanne Louise Calment (21. helmikuuta 1875 Arles, Ranska – 4. elokuuta 1997 Arles) oli eliniältään todistettavista henkilöistä maailman pisimpään elänyt ihminen. Calmentin elinikä oli 122 vuotta ja 164 päivää. Kenenkään muun ei tiedetä koskaan varmuudella saavuttaneen edes 120 vuoden ikää. Maailman toiseksi vanhin oli joko japanilainen Shigechiyo Izumi (120, kiistelty) tai yhdysvaltalainen Sarah Knauss (119). Izumin ikä on kuitenkin myöhemmin kyseenalaistettu, joten Calment saattaa olla ainoa 120 vuoden iän saavuttanut. Calment ehti nähdä ensimmäisen ja toisen maailmansodan sekä kylmän sodan alkavan ja loppuvan. Hän ehti myös nähdä Neuvostoliiton nousun ja tuhon sekä ihmisen tekevän ensimmäisen lentomatkansa ja lopulta pääsevän kuuhun asti 1969. Calmentin syntyessä polttomoottorilla liikkuvaa autoa ei ollut vielä keksitty. Calment oli 14-vuotiaana tavannut taiteilija Vincent van Goghin (k. 1890).

Koska Raamattu ei missään asiassa koskaan ole väärässä, niin tuossa Jeanne Calmentin iässä on virhe. Hän ei voinut elää yli 120-vuotiaaksi, kuten ei kukaan muukaan
ihminen. Sillä näin Jumala sääti:

1. Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
2. huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
3. Silloin Herra sanoi: "Minun Henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
(1 Ms 6)
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja tanu » 07. Huhti 2015 22:39

toni t kirjoitti:Nukkuvia on Suomi pullollaan. Nyt kannattaisi kristittyjen olla hereillä ja äänestää - jotta saataisiin edustajia jotka tukevat kristillisiä arvoja. Tässä kristillinen vaalikone josta voi olla hyvää apua ehdokkaan löytämisessä - https://www.kristillinenvaalikone.fi/

Olen ollut vähän kahden vaiheilla-äänestääkö vai ei.

Mika Niikko oli vaihtoehtona, jos päädyn äänestämään.
Ja oikeaan osunut valinta näyttäisikin olevan tuon kristillisen vaalikoneen perusteella.

Olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka moni uskova ehdokas kokee saaneensa Jumalalta
kehotuksen mennä mukaan politiikkaan.
Sillä vähän olen sitä mieltä, että uskovan ei kuulu olla tässä nykyisessä politiikan
pelleilyssä mukana.

Politiikka on pitkälti pelkkää teatteria. Ja puoluekuri johtaa siihen että
mitään ei kuitenkaan koskaan tapahdu. Enemmistöhallituksen esityksiä ei tuon puoluekurin
vuoksi saada koskaan nurin. Eli aivan turhaa touhua koko politiikka.
Myös sen vuoksi, että päätökset tehdään suurissa asioissa ihan muualla kuin eduskunnassa.
Kuten kävi Naton isäntämaasopimuksenkin kanssa

Mutta ehkä sittenkin äänestän tällä kertaa - saa nähdä.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Huhti 2015 23:07

*
On meillä aikaa tutkia 14 päivään asti eli 14.4. Rukoillaan viisautta ketä aiotaan äänestää.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu