Ajatuksia avioerosta ja uudelleenavioitumisesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia avioerosta ja uudelleen avioitumisesta

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 14:00

Mikko Murpatti kirjoitti:Minä ajattelin työyhteyttä pelkästään Jumalan valtakunnan työnä, niin kuin konkreettisina asioina/tekoina seurakunta kokouksen ulkopuolella.

Minä ajattelin että sekä seurakunnan kokoontumisissa että ulkopuolelle tehtävää työtä.

2. Kor. 6:14

Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

Jos jollekkin on osoitettu se että elää synnissä eikä oo tahtoakaan parannuksen tekoon niin eikö hän oo yhtä kuin ulkopuolella??
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 14:02

systeri kirjoitti:Muuten tuosta alun kysymyksestä jonka heitin.Piti kysyä että tuleeko heidän erota (jos ovat juuri avioituneet jälleen, mutta Raamatun Sanan vastaisesti) ,että voivat tulla hyväksytyiksi vai riittääkö se että tulevat synnintuntoon ja katuvat".Tunnustavat että tuli tehtyä virhe.

Itse olen sitä mieltä , että asia tulisi ajan kanssa käsitellä seurakunnassanne. Kaikella harkinnalla, rakkaudella ja hienotunteisuudella.

Tämmöisiin asioihin on vaikea, ilman että tietää kaikki asian haaroja antaa mitään järkeviä neuvoja.

Pitäisi tietää onko edellisten avioliittojen puolisot tehneet aviorikoksen, olivatko edelliset puolisot elävässä uskossa , onko mahdollisuutta palata takaisin, jne ..jne..

Raamattu antaa mahdollisuuden uudelleenavioitumiseen aviorikoksen (haureus) taikka puolison kuoleman johdosta. Myös jos uskosta osaton on hyljännyt toisen.

Raamattu kannustaa kuitenkin antamaan myös aviorikoksen anteeksi jos vain mahdollista.

Eli oma neuvoni on tutkia ja pohtia rukouksesa Jumalan edessä asiaa, ja selvittää taustat kunnolla. Sitten kun kaikki faktat on tiedossa voidaan kertoa mitä Raamattu sanoo ja noudattaa sitä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 14:09

Käsittääkseni se ei oo lupa uudelleen avioitumiseen että entinen puoliso oli uskosta osaton jos sitä tarkoitit?

1. Kor. 7:14

Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

Tällä kumoutuu se, että tuota yhteisen ikeen kantamista perhe-elämässä ei voi soveltaa sellaiseen avioliittoon jossa puoliso ei oo uskossa.
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 14:17

systeri kirjoitti:
2. Kor. 6:14

Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

Jos jollekkin on osoitettu se että elää synnissä eikä oo tahtoakaan parannuksen tekoon niin eikö hän oo yhtä kuin ulkopuolella??

Kyllä jos ollaan 100% varmoja että tämä todella elää synnissä ja että häellä ei todellakaan ole katumusta ja tahtoa parannuksen tekoon, ja jos ollaan 100% varmoja että hän tietää tekevänsä vastoin Jumalan tahtoa, voidaan siksi aikaa kunnes hän saa mielenmuutoksen asiassa erottaa seurakunta yhteydestä.

Kuitenkin jos tämmöinen uudestisyntynyt veli tai sisar tulee missään vaiheessa katumaan ja tahtoo tehdä parannuksen on hänet otettava takaisin yhteyteen niin kuin tuhlaajapojan isäkin otti tuhlaajapojan vastaan.

Jos tuomitsette tai toimitte tässä asiassa lihallisesti tai äkkipikaisesti taikka laiskasti niin, ettette ole varmoja asioista taikka jaksa /tohdi/kehtaa ottaa selvää ja sen vuoksi tuomitsette väärin niin olette vastuussa jos tämä vääryys aiheuttaa vaikkapa uskonmenetyksen ja ikuisen helvetin tulen kyseiselle sielulle. Seurakunnan vanhemmistolla on tällaisissa asioissa äärimmäisen vakava paikka ja iso päätös tehtävänään.

Enkä nyt sano että niin teette, vaan uskon veljistä ja sisaristani vain parasta , mutta tahdon kannustaa ajattelemaan asian tätäkin puolta. Väärällä tuomiolla taikka toiminnalla voi olla äärimmäisen vakavat seuraukset. Siksi itse neuvon kärsivällisyyteen ja rukoilemaan palavasti asian tiimoilta Jumalan edessä, ja tämän jälkeen vielä odottamaan Hänen vastaustaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 14:22

systeri kirjoitti:Käsittääkseni se ei oo lupa uudelleen avioitumiseen että entinen puoliso oli uskosta osaton jos sitä tarkoitit?

1. Kor. 7:14

Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

Tällä kumoutuu se, että tuota yhteisen ikeen kantamista perhe-elämässä ei voi soveltaa sellaiseen avioliittoon jossa puoliso ei oo uskossa.

Juu vastasin kiireissäni väärin tarkoitin sitä että jos uskosta osaton ottaa eron ja hylkää uskovan niin uskova voi mennä uudelleen naimisiin, en siis niin että uskosta osattoman saa hyljätä ja mennä uusiin naimisiin. Sanoin väärin.

Se on lupa uudelleen avioitumiseen Raamatun mukaan vain silloin jos uskosta osaton itse hylkää.

1.kor 17

12 Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 14:34

No sehän tässä ongelma onkin kun säälii ,eikä haluaisi että kukaan jää ulkopuolelle.Ja ei oo totisesti seurakunnan vanhimmilla helppo tehtävä :? Mutta ei uskaltaisi silti vesittää Jumalan Sanaakaan. On nämä kyllä vaikeita asioita...niin vaikeita että siksi heitinkin kysymyksen tänne.Musta kyllä tuntuu että täällä on ollut ennen tiukempi linja ja siksi oonkin vähän hämmästynyt että ihan kuin aita olis vähän madaltunut:)
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 14:41

systeri kirjoitti:No sehän tässä ongelma onkin kun säälii ,eikä haluaisi että kukaan jää ulkopuolelle.Ja ei oo totisesti seurakunnan vanhimmilla helppo tehtävä :? Mutta ei uskaltaisi silti vesittää Jumalan Sanaakaan. On nämä kyllä vaikeita asioita...niin vaikeita että siksi heitinkin kysymyksen tänne.Musta kyllä tuntuu että täällä on ollut ennen tiukempi linja ja siksi oonkin vähän hämmästynyt että ihan kuin aita olis vähän madaltunut:)

Ei ole kyse siitä ainakaan omalla kohdallani.

En syntiä siunaa taikka tee Jumalan armosta pilaa "armahtamalla" selvää syntiä.

Mutta nämä avioliittoasiat ovat hyvin vaikeita niin kuin totesimme ja olen tässä vaan kiihkoilemassa oikean päätöksen ja kärsivällisyyden perään. En suinkaan synnin siunaamisen.

Olen ollut lähellä muutamissa samankaltaisissa tilanteissa, ja niistä opin sen verran että on äärimmäisen järkevää kärsivällisesti selvitellä asiat ja rukouksessa kysyä Jumalan apua vielä asiaan ettei tule satuttaneeksi ketään. Näissä avioliitto neuvoissa tulee tosi pahaa jälkeä jos tyritään.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Masa » 20. Helmi 2014 18:55

systeri kirjoitti:Kertokaa miten Raamatun mukaan toimitaan uskovan pariskunnan kans, jotka ovat useamman kerran tahoillaan eronneita vielä uskovinakin (ei kuitenkaan aviorikoksen takia) ja menneet uudestaan naimisiin,Pyrkivät seurakuntaan sisään ja haluavat olla Jumalan valtakunnan työssä mukana? Mitä heidän pitäis tehdä että olisivat hyväksyttyjä?

En lukenut muiden kommentteja asiasta, mutta oman näkemyksen voin kertoa.

Ero on aina huono juttu, mutta sitten taas asiaa voidaan tarkastella ihan minkä tahansa synnin kautta.
Jokainen meistä uskoon tulleista on itsekkin rikkonut ja tehnyt syntiä, mutta on silti kelpaava Jumalan valtakunnantyöhön - jos siis ajatteleme niin ettei eronneet ja uudelleen naimisiin menneet olisi enää eroamisen ja uudelleen avioitumisen kautta kelvollisia työhön, niin miten eroaminen ja uudelleen avioituminen voisi olla pois sulkeva jos muut synnit sallitaan?

Sen verran sivu silmällä luin jos nousi esiin "katua" - kuinka moni meistä katuu omia syntejään ja tuo ne seurakunnan keskuudessa julki?

Se on nyt vain sellainen juttu ettei jos meinataan keltää toisilta valtakunnan työ - niin siihen pitää olla jokin muu peruste kuin uudelleen avioituminen.
Paimet jotka ovat opettajia niin heille, tämä kohta voi tulla ja tuleekin olla kompastukivi.
Sillä paimet jotka ovat opettajia pitää rima nostaa ylemmäs. jotta olisivat oikean kaltaisena esimerkkinä seurakunnalle.

Sitten vielä. yksi en tarkoita kirjoituksella "erotkaa ja menkää naimisiin niin monta kertaa kuin haluatte, aina on armo uusi"
Joskus vain elämässä on ja tulee tilanteita jossa ihmiset tekee vääriä valintoja, eikä yksikään meistä uskovista ole vapaa vääristä valinnoista.
Masa

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Helmi 2014 00:51

Okei,onneksi mä en oo seurakunnan vanhempi.Täytyy vaan muistaa rukouksin että sais tapahtua Jumalan tahto tämmösis asiois.
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Helmi 2014 09:38

Tämä kohta on noussut nyt useamman kerran mieleen kun oon miettiny sitä että täytyykö erota koska en usko että ainakaan täytyis erota silloin jos on yhteisiä lapsia.
Jeesus sanoi että hae miehesi tänne vaikka kuitenkin tiesi että se joka naisella nyt oli ei ollut hänen miehensä???Jäikö tämä juttu tähän, antoiko Jeesus vaan naisen olla,vai mitä tämä kohta nyt tarkoittikaan.Toisaalla Jeesus sanoi että "en minäkään sinua tuomitse ,mene äläkä enää syntiä tee"

Joh 4

15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".
16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne".
17 Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä',
18 sillä viisi miestä sinulla on ollut, ja se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi; siinä sanoit totuuden."
19 Nainen sanoi hänelle: "Herra, minä näen, että sinä olet profeetta.
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu