Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja Markareetta » 28. Tammi 2015 11:53

Lily kirjoitti:Raamattua tutkiessa ei puhuta siitä, että ihminen olisi peto, vaan alun perin tarkoitettu Jumalan kuvaksi jonka puhtauden synnin valitseminen tuhosi. Eläintä ei luotu Jumalan kuvaksi, vaan eläimeksi joista jotku muuttuivat pedoiksi samassa yhteydessä kun ihmisestä tuli synnillinen.

Pakko oli tarttua kyseiseen virkkeeseen, koska raamatun mukaan meidän tulee rakastaa lähimmäisiämme samalla tavalla kuin itseämme. Eli ei saa olla erotusta ihmisen tekojen perusteella. Suurinkin ja väkivaltaisin syntinen on raamatun mukaan yhtä rakas Herralle kuin siivosyntinen. Niinpä siis meillekkin tulee olla hänen jonka synnit ovat verituskeat yhtä rakas kuin Se paras ystävä joka meillä on. Siinä on Jeesuksen ilmoitus rakkaudesta.

Jos ajattelisin että ihminen on peto, niin silloin ajattelisin ja pitäisin häntä eläimenä, enkä rakkaana lähimmäisenä joka on Jumalan luoma. Meidän rakkautemme ei saa katsoa henkilöön, eihän Jeesuksen rakkaus katsonut henkilöön.

En sano tätä puollustaakseni "lasten hakkaajia". Sanon vain että meidän tulee olla rakastavia kaikkia kohtaan tasapuolisesti. Jumalan tahtohan ei ole että ihmiset hakkaavat toisiaan tai lapsiaan. Meidän tulee olla armahtavia ja laupeita muita kohtaan, tarvitsemmehan itsekkin armoa ja olemme yhtä syntisiä kaikki, tasapuolisesti.

No, ehkäpä olisi pitänyt laittaa siihen eteen "kuin", mutta en laittanut.
Jeesus sanoi fariseuksista, että ovat käärmeitä ja kyykäärmeitten sikiöitä.
Nyt voisi kysyä, kuinka Hän niin sanoi?

Paavali sanoi taistelleensa petojen kanssa Efesossa,
pahat ihmiset olivat niitä petoja.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Lily » 28. Tammi 2015 13:33

" Joka päivä minä olen kuoleman kidassa, niin totta kuin te, veljet, olette minun kerskaukseni Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme". "

Siis Paavalihan puhuu tässä siitä, että hän on ollut kuoleman kidassa petojen tähden ja taistellut niitä vastaan ihmisten tavoin. Eli nuo pedot ovat olleet eläimiä, muutenhan Paavali olisi taistellut ihmisten tavoin ihmisiä vastaan, mikä on täysin Paavalin opetuksia vastaan. Paavaalihan nimen omaan sanoo, ettei meillä ole taistelu lihaa ja verta vastaan. Tuo kohta olisi Markareetan tulkinnan mukaan pahassa ristiriidassa muun Paavalin kirjeiden kanssa. Ja eikö nuo ihmiset olisi mainittu jonain muina kuin petoina. Esim. vastustajina, pilkkaajina ym. millaisina Paavali ne yleensä nimeää.

Saatana haluaa uskotella ihmisille, että ihminen on eläin muiden joukossa, ikävää että jopa suuri osa uskovista uskoo sen :(

Mark 1 Jeesus oli erämaassa ja siellä oli myös petoja, oliko nuo siis myös pahoja ihmisiä?
Lily

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Tammi 2015 13:43

Minäkin olen ymmärtänyt, että nuo pedot olisivat olleet ihan oikeita petoeläimiä. Se jääkin kysymykseksi, että miksi Paavali on taistellut petoja vastaan Efesossa, joka siis oli kaupunki, eli siellä ei varmaan petoeläimet noin vain hyökänneet kadunkulkijoiden kimppuun. Siellä kuitenkin oli tapana viihdyttää ihmisiä sellaisella väkivaltaviihteellä, jossa ihmiset taistelivat petoeläimiä vastaan. Ehkä Paavali oli rangaistuksena jostain joutunut tällaiseksi "viihdyttäjäksi" jossain vaiheessa..?
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Lily » 28. Tammi 2015 13:44

Paavalille vaikeudet oli ihan normi arkea, hän antoi koko elämänsä palvellakseen Herraa. Kuuliaisuus oli Paavalille elämän tapa, hän suostui kärsimään ja anteeksi antamaan ja rakastamaan Jumalan tahdon mukaan kaikkia todella paljon.

2. Kor. 11

23 He ovat Kristuksen palvelijoita-puhun kuin mieltä vailla-minä vielä enemmän. Olen nähnyt vaivaa enemmän, olen ollut useammin vankeudessa, minua on ruoskittu ylen paljon, olen monta kertaa ollut kuoleman vaarassa.

24 Juutalaisilta olen viidesti saanut neljäkymmentä lyöntiä, yhtä vaille;

25 kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua kivitettiin, kolmesti olen joutunut haaksirikkoon, vuorokauden olen meressä ajelehtinut;

26 olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä;

27 ollut työssä ja vaivassa; paljon valvonut, kärsinyt nälkää ja janoa, paljon paastonnut, kärsinyt vilua ja alastomuutta.

28 Ja kaiken muun lisäksi jokapäiväistä tunkeilua luonani, huolta kaikista seurakunnista.

29 Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko? Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?

30 Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani.

31 Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ylistetty iankaikkisesti, tietää, etten valhettele.

32 Damaskossa kuningas Aretaan käskynhaltija vartioi damaskolaisten kaupunkia ottaaksensa minut kiinni,

33 ja muurin ikkuna-aukosta minut laskettiin korissa maahan, ja niin minä pääsin hänen käsistänsä.
Lily

ViestiKirjoittaja Markareetta » 28. Tammi 2015 14:28

Raamattu käyttää sanaa peto monesti kuvakielenä.
Raamatun tietosakirjan mukaan ne Pavalin pedot Efesossa olivat
vihamielisiä ihmisiä.

Raamatuntietosanakirja 2:4364 oikeassa yläkulmassa.

Tietosanakirja ei toki ole Raamattu, mutta yhtälailla
selvittää tekstejä, kuin alkukielien tulkkaajatkin,
monine eri käännösmuunnoksineen. Tämä nyt vain sivuhuomautuksena.

En väittele tästä petoasiasta olisi sittenkin pitänyt laittaa
se kuin
Markareetta

ViestiKirjoittaja Lily » 28. Tammi 2015 15:00

Jos peto asia olisi niinkuin raamatun sanakirja sen sanoo olevan, niin silloin Paavalin opetukset olisivat ristiriidassa ja hän ei itsekkään eläisi sen mukaan mitä opettaa. Jumala tempaisi Paavalin kolmanteen taivaaseen, josta hänen ei ollut lupa puhua kellekkään mitä siellä näki. Paavalia varten oli varattu haastava ja siunattu palvelustehtävä joka vaati nöyryyttä ja kuuliaisuutta. Olisiko Paavali taistellut "pahoja ihmisiä" vastaan ihmisten tavoilla??? Eli ehkä jopa lyönyt ja käyttänyt väkivaltaa???
Lily

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 28. Tammi 2015 15:02

On kyllä ihan totta, että Raamatun kuvakielessä
syntiä ja pahoja ihmisiä kuvataan eläiminä. On kettuja, koiria, susia, käärmeitä ja uskovat
on sitten niitä lampaita ja Jeesuskin on lammasten paimen.
Mutta en usko, että vanhempi, joka on antanut risua, olisi kuvainnollisesti ihan suden tasoa.
Ihmiset kyllä voivat käyttäytyä petomaisesti toista kohtaan. Voivat raadella sanallisesti ja fyysisesti, kuin pedot konsanaan.

Ihminen muuten oppii aistien kautta. Myös tuntoaistin. Jos joku asia tuottaa kipua, niin eihän sitä enää halua välttämättä tehdä.
Katsoin joskus dokumentin lapsista, joilla oli harvinainen tuntoaistin häiriö. Heiltä puuttui koko tuntoaisti.
Pikkutytöllä pidettiin uimalaseja päässä, koska lapsi kynsi ja hinkkasi omia silmiään, eikä ymmärtänyt, että voisi sokeutua, koska
kynsiminen ei tuottanut kipua.
Toinen tyttö hyppeli korkeista paikoista alas. Ei tuntenut kipua, eikä osannut varoa. Tyttöä käytettiin usein röntgenissä tarkastuksissa, että
luut ovat ehjiä. Fysioterapia oli myös arkea, tutkittiin nivelten toimivuutta ja ettei mitään olisi niksahtanut.
Kyllä siis se kipukin jotain opettaa ja sen kautta oppii.

Raamatussa on sitä vitsaa kuvattu rangaistuskeinona, mutta kyllä ihmettelen, kun ei ole selkeitä ohjeita. Ihmiset sitten nojaavat omaan ymmärrykseensä
ja valitsevat vapaasti risun, kepin, vyön, narun, sähköjohdon tai ruoskan väliltä tai jonkin muun, minkä ymmärtäväät olevan vitsa. Minusta tämmöinen valitse vapaasti touhu ei ole hyvä juttu. Rajat ne pitäisi olla
aikuisillekin. Tuskin Jumala olisi tällaista tarkoittanut.
Pari luunappia ei ehkä ole niin paha juttu.
Mutta jos joku antaisi minulle 5 luunappia päivässä tai enempi, ärsytyskynnys takuulla ylittyisi jossain vaiheessa ja saattaisin tarttua siihen luunappeja jakelevaan käteen kiinni ja antaisin samalla mitalla takaisin, vaikka ei saisi. tai jotain muuta, pakenisin sellaisen ihmisen läheltä.
Pelkkä risukin sai minussa vihan joskus nousemaan. Juoksin karkuun ja kotiin en mennyt, kunnes tiesin, että risusta en saa. Se herätti kapinan. Pelkkä pieni risu.

Jos sitten Jumala on antanut rangaistus keinoksi vitsan. Raamatussa vikaa ei voi olla.
Onko kyse väärin ymmärretystä Raamatun sanoista vai väärin annetusta vitsasta, jos se aiheuttaa
kapinaa, traumoja, pelkoja, tai jotain kummia "tahtoo aikuisena piiskaa" kieroutumia?

Paljon on tässä maailmassa asioita, jotka ihmetyttää.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Tammi 2015 15:20

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15:

31. Joka päivä minä olen kuoleman kidassa, niin totta kuin te, veljet, olette minun kerskaukseni Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

32. Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".

.................................

31. Minä kuolen joka päivä meidän kerskaamisen puolesta, joka minulla on Kristuksessa Jesuksessa meidän Herrassamme.

32. Jos minä olen ihmisten tavalla Ephesossa petoin kanssa sotinut, mitä se minua auttaa, ellei kuolleet nouse ylös? Syökäämme ja juokaamme; sillä huomenna me kuolemme. Biblia.

Novum jae jakeelta etenevä kommentaari - 1. Kor. 15:31-32

31. Vaarat olivat niin suuria, että hän oli alituisesti hengenvaarassa. Ellei kuolemanjälkeistä elämää ole joko saavutettavana tai menetettävänä, on erittäin tyhmää elää näin. "Joka päivä kuoleman kidassa" ilmaisee voimakkaasti päivittäistä hengenvaaraa ja sen huomioon ottamista. Vrt. 2 Kor 4:10-11. Paavali halusi sanoa heille asiat peittelemättä. Hän halusi kaikin mokomin välttää antamasta harhaanjohtavaa kuvaa näille kristityille, jotka olivat hänen kerskauksensa Kristuksessa Jumalan edessä.

32. "Ihmisten tavoin" - tämän maailman ajattelutavan mukaan, niin kuin sellainen, jolla ei ole kuoleman jälkeisen elämän toivoa. Jos hän oli taistellut sillä tavoin, mitä hyötyä hän siitä saisi? Sanan "taistellut" kieliopillinen muoto (aoristi) ilmaisee, että hän viittaa johonkin tiettyyn tilanteeseen. On kuitenkin erittäin todennäköistä, että Paavali puhuu kuvakieltä. Jo pelkkä Rooman kansalaisuus olisi pelastanut hänet joutumasta villipetojen eteen heitettäväksi. Kokonaan mahdottomana ei voida pitää sitä, että tällaista on saattanut tapahtua ja että hän oli pelastunut ihmeellisesti. Toisaalta olisi outoa, ellei tällaista tapausta olisi tallennettu Apostolien tekoihin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 28. Tammi 2015 15:30

Jokainen lapsi reagoi piiskan saamiseen eri tavalla.

Eka lapsi menee shokkiin ja katatoniseen tilaan ja saa pikku risusta traumat, istuu puhumattomana paikallaan ja pelkää kuollakseen.
Toinen lapsi vollottaa kyllä risusta, eikä saa traumoja ja viesti menee perille.
Kolmas saa hirveän tukkapöllyn ja pitää sitä hyvänä.
Neljäs lapsi saa valita vitsan ja karkit pois-rangaistuksen väliltä ja valitsee vitsan itse.
Viides lapsi ei vitsoista piittaa pätkääkään ja nauraa vanhemmilleen, vaikka saa kunnon selkäsaunan.
Joku on kasvanut perheessä, jossa on väkivaltaa liiaksi, kasvaa tervemieliseksi aikuiseksi siitä huolimatta
ja toinen sairastuu psyykkisesti, kolmannesta tulee kapinallinen kaiken vastustaja ja jostain kukkahattutäti, joka laatii kaiken kieltäviä lakeja.

Siksiköhän ei ole yleispäteviä sääntöjä Raamatussa? Vitsa on tosi ristiriitainen asia, jos se otetaan kirjaimellisesti. Otapa tämmösestä jotain selvää. :roll:
Tirlittan

ViestiKirjoittaja toni t » 28. Tammi 2015 16:39

Tirlittan kirjoitti:Jokainen lapsi reagoi piiskan saamiseen eri tavalla.

Eka lapsi menee shokkiin ja katatoniseen tilaan ja saa pikku risusta traumat, istuu puhumattomana paikallaan ja pelkää kuollakseen.
Toinen lapsi vollottaa kyllä risusta, eikä saa traumoja ja viesti menee perille.
Kolmas saa hirveän tukkapöllyn ja pitää sitä hyvänä.
Neljäs lapsi saa valita vitsan ja karkit pois-rangaistuksen väliltä ja valitsee vitsan itse.
Viides lapsi ei vitsoista piittaa pätkääkään ja nauraa vanhemmilleen, vaikka saa kunnon selkäsaunan.
Joku on kasvanut perheessä, jossa on väkivaltaa liiaksi, kasvaa tervemieliseksi aikuiseksi siitä huolimatta
ja toinen sairastuu psyykkisesti, kolmannesta tulee kapinallinen kaiken vastustaja ja jostain kukkahattutäti, joka laatii kaiken kieltäviä lakeja.

Siksiköhän ei ole yleispäteviä sääntöjä Raamatussa? Vitsa on tosi ristiriitainen asia, jos se otetaan kirjaimellisesti. Otapa tämmösestä jotain selvää. :roll:

Tietysti Raamatussa on yleispäteviä sääntöjä ja uskon vitsan myös kuuluvan niihin. Jumala on ihmisen Luoja ja tietää parhaiten miten ihminen tulee kasvattaa. Me ihmiset olemme mestareita vääristelemään asioita omien tavoitteidemme hyväksi mutta meidän vääristelyt ja eivät tee tyhjäksi Jumalan sanan yleispäteviä neuvoja.

Kaikkissa asioissa voidaan toimia väärin ja tyhmästä ja monet ovat varmasti käyttäneet myös vitsaa väärin ja tyhmästä mutta se ei kumoa sitä että oikein käytettynä vitsa on hyvä kuritusmuoto ihmiselle ja näin siksi että se lukee meidän Valmistajan käyttöohjeissa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu