Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Loka 2014 18:20

uuhi kirjoitti:en ole tooran [lain] alla.

Miksi et saa tehdä huorin? Minkä vuoksi huorinteko on syntiä?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Loka 2014 18:30

Minulla ei ole sellaista lakia, että älä tee huorin. Minulla oli sellainen ennen uskoontuloa ja silloin petin jokaista miesystävääni. Siis tein niin, vaikka minulla oli sääntö, että niin ei saa tehdä. Mutta kun tulin uskoon, niin se laki poistui sydämestäni. Sydämeeni tuli Pyhä Henki ja sen kautta Jumalan rakkaus, joka saa minut rakastaman lähimmäistäni niin kuin itseäni.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Loka 2014 18:42

voit toni pohtia sitä itse, että miksi ei saa tehdä huorin, ja että minkä vuoksi huorinteko on syntiä.

mutta me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
ja tiedetään, että vanhurskaalle tooraa ei aseteta, vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]
uuhi

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Loka 2014 19:38

Aamu-Usva kirjoitti:Minulla ei ole sellaista lakia, että älä tee huorin. Minulla oli sellainen ennen uskoontuloa ja silloin petin jokaista miesystävääni. Siis tein niin, vaikka minulla oli sääntö, että niin ei saa tehdä. Mutta kun tulin uskoon, niin se laki poistui sydämestäni. Sydämeeni tuli Pyhä Henki ja sen kautta Jumalan rakkaus, joka saa minut rakastaman lähimmäistäni niin kuin itseäni.

Hes.36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Room.5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Room.13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Uudestisyntymässä Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmisen sydämeen Pyhässä Hengessä. Jumalan rakkaus ojentautuu Jumalan lain (kymmenen käskyn) mukaan sillä käskyt "älä tee huorin" jne.. sisältyvät sanaan rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.

Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa siis Jumalan sanan opetuksen mukaista elämää koska ihminen elää silloin Jumalan rakkaudessa joka ojentautuu Jumalan lain mukaan. Uudestisyntymä ei siis poista Jumalan lakia ihmisen sydämestä vaan nimenomaan kirjoittaa sen sydämen lihatauluihin. Ennen uudestisyntymää ihmisellä ei ole voimaa elää lain mukaan mutta uudestisyntymisen jälkeen Jumala vaikuttaa sen että me vaellamme Hänen käskyjensä (lain) mukaan ja tällöin toteutuu:

Room.3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Loka 2014 19:50

uuhi kirjoitti:voit toni pohtia sitä itse, että miksi ei saa tehdä huorin, ja että minkä vuoksi huorinteko on syntiä.

mutta me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
ja tiedetään, että vanhurskaalle tooraa ei aseteta, vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]

1.Tim.1:8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
1:10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan

Siksi koska Jumalan laki kieltää tekemästä huorin. Jos teen huorin niin rikon Juman lakia ja tällöin laki osoittaa minun olevan niskoitteleva, tottelematon, syntinen jne.. Näin laki on pantu niille jotka sitä vastaan rikkovat jotta laki osoittaa heidät syylliseksi syntiin.

Sinun pulmasi uuhi on edelleen se että opetat Mooseksen lain olevan kokonaisuudessaan voimassa ja samaan aikaan opetat ettei tiettyjä käskyjä Mooseksen laista saa noudattaa.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Loka 2014 20:53

oletko miettinyt mitä seuraavat lauseet tarkottavat?

että vanhurskaalle tooraa ei aseteta

[ jakeesta 1. tim. 1:]

sillä ette ole alla tooran vaan alla sulouden

[kirjeestä room. 6:14]

mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina in which we were held, so that we may serve in newness of spirit, and not in oldness of letter.

[kirjeestä room 7:6, lauseen loppuosa ylt käännöksestä]

Mutta ennenkuin usko tuli, alla tooran vartioitiin meitä shut up to the faith about to be revealed
Niinmuodoin toora tuli kasvattajaksemme messiaaseen, että uskosta vanhurskautettaisiin meidät, mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alla.

[gal. 3:23-25 vuoden 1938 käännös hieman korjattuna, ja osa ylt käännöksestä ]

and if by the spirit you are led, you are not under torah .

[gal 5:18]
uuhi

ViestiKirjoittaja uuhi » 21. Loka 2014 09:43

Eräs suurimpia huolenaiheitani koskien tätä petrin ja tonin levittämää harhaoppia on se, että jättääkö tuo kymmentä käskyä erityisellä tavalla korostava oppi liian vähälle huomiolle sen mitä opetetaan uuden liiton kirjoituksissa. En usko että pääsisin paratiisiin pelkkää kymmentä käskyä noudattamalla.
uuhi

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 21. Loka 2014 10:20

Gal.6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

Gal. 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Kuinkas sitten kun näissä Raamatunpaikoissa käy ilmi että kantamalla toistemme kuormia täytämme Kristuksen lain
ja Rakastamalla lähimmäistä täytämme koko lain?
iinuliinu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Loka 2014 11:35

Gal 5:
4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Ef 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Lain kautta ei kukaan voi Uuden Liiton aikana tulla vanhurskaaksi. Herra Jeesus on täyttänyt lain vaatimuksen meidän puolestamme. Uuusi Liitto on armosta, jossa armon pohjalta rakkauden kautta vaikuttava usko, totuutta noudatten rakkaudessa on uskon perusta Herrassa Jeesuksessa.

Uskon perusta on Herran Jeesuksen sovitustyö, jonka kautta uskomme, emme lain käskyjä täyttäen, vaan rakkaudesta Jumalaan elämme Hänen sanansa totuuden mukaisesti sen uskon määrän mukaan mihin saakka olemme saaneet armosta kasvaa.

Gal 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Gal.6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

Kristuksen lain täyttäminen ja lain täyttyminen lähimmäisen rakastamisen kautta ei tarkoita, että meidän tulisi täyttää laki, vaan että me eläisimme täytetyn lain mukaan Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti. Jeesus täytti lain puolestamme ja kun ojentaudumme sen mukaan mitä Raamattu opettaa, niin silloin elämme täytetyn lain mukaan, johon meidät on kutsutaan elämään Jumalan armosta.

Herra Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen. mutta Herran Jeesuksen sovitustyön kautta tapahtui lain muutos.

Hepr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Herran Jeesuksen kautta on tapahtunut lain muutos, joka tarkoittaa sitä, että Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä tietysti UT:ssa oleva opetus, jota ei ole mainittu VT:ssa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 21. Loka 2014 13:49

Kiitoksia PetriFB !

Kristuksen lain täyttäminen ja lain täyttyminen lähimmäisen rakastamisen kautta ei tarkoita, että meidän tulisi täyttää laki, vaan että me eläisimme täytetyn lain mukaan Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti. Jeesus täytti lain puolestamme ja kun ojentaudumme sen mukaan mitä Raamattu opettaa, niin silloin elämme täytetyn lain mukaan, johon meidät on kutsutaan elämään Jumalan armosta.

Eli meidän tehtäväksemme jää vain ojentautuminen Sanan mukaan :thumbup:
iinuliinu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu