Kirjoittaja Siivetön » 28. Kesä 2014 08:56
Tässä seuraavassa Joh.kirjeen kohdassa on sellaista tekstiä, joka ainakin minut laittaa niin ahtaalle paikalle, etten uskalla sanoa, ettenkö tekisi enää syntiä, vaikka olen jo kymmeniä vuosia ollut uskossa.
Se puhuu meille myöskin ajatusten tasolla tapahtuvasta synnistä, eli vihasta veljeä kohtaan ja rinnastaa sen murhaan.
Haluaisin myöskin, että me jokainen pohdimme omalta osaltamme, miten meidän kävisi jos joutuisimme tilanteeseen ja valinnan eteen, olemmeko silloin valmiit antamaan oman henkemme veljemme/sisaremme puolesta?
Olen kuulut monia kertomuksia siitä, esim. tapaus Estonian kohdalla, miten elämänhalu on ihmisessä niin voimakas tekijä, että vasta jälkeenpäin herää siihen todellisuuteen, että ei osannut ajatella kuin omaa pelastumistaan ja selviytymistään.
Siitä syntyvätkin sitten hirvittävät omantunnon tuskat myöhemmin, ettei käynyt mielessäkään, että antaisi hekensä jonkun toisen puolesta.
Sanotaankin, että vain äidinrakkaus lastaan kohtaan on niin voimakas inhimillinen rakkaus, joka laittaa lapsensa etusijalle oman henkensä uhalla tällaisissa tilanteissa.
Toki ymmärrän ja tunnustan sen, että meillä uskovilla on uudestisyntymässä saatu Jumalallinen rakkaus, mutta ainakin itse joudun vain totemaan, että; "Herra, minä en ole mitään, enkä minä kykene mihinkään, ellet Sinä voi. En kykene aina rakastamaan lähimmäistäni niin kuin Sinä Herra kehoittat ja laittamaan esim. täysin vieraan lähimäiseni tarpeita omien tarpeideni edelle, joten joudun tällaisenaan antautumaan Sinun käsiisi ja tunnutamaan, että Sinun armossasi on minullekin kyllin."
Olemme siis vanhurskaita vain Hänensä ja Hänen lahjavanhurskautensa ansiosta, joka on = asemaltamme synnittömät.
Oma elämänvanhurskautemme on loppuun asti pyhitykseen pyrkimistä, emmekä tulee koskaan pääsemään täällä ajassa siinä kohden täydellisyyteen, joka on = tilaltamme synnin alaisia.
Tämä on kuitenkin eri asia, kuin olla synnin orja.
1 Joh. 3
3:14 Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä.
Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.
3:15 Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään
murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.
3:16 Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän
edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä.
3:17 Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa,
mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?
3:18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.
3:19 Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään
rauhoittaa sydämemme sillä,
3:20 että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän
sydämemme ja tietää kaikki.
3:21 Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan,
3:22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja
teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen
Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me
tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.