Lumina* kirjoitti:Joo sitä samaa sulle Toni!
Mutta tuosta musiikin syntymisestä Toni ...jos oot surullinen tai itkuinen ja mieleesi muodostuu sanat jotka koet saaneesi Jumalalta lauluksi lohduttamaan kärsiviä, niin syntyykö siitä reipas iloinen laulu??
Ne jotka kyynelin kylvävät...
Tai kun oot iloinen ja kiitosmielellä kiität Jumalaa kaikesta sydämmestä ja sielustasi..laulat Herralle ylistystä niin tuleeko siitä itkuvirsi??
Ne riemuiten leikkaavat...
Onnellinen olotila yhdessä hengen kans tuottaa kiitoslauluja.
Sitä tarkoitin että kulkisko sielullisuus ja hengellisyys kuitenkin käsikädessä??
Daavidin psalmeissa on munmielestä hyvin opettavia kohtia millaisia sanoituksia syntyy eri mielentiloissa ja surullisiin sanoituksiin ei sovi iloinen musiikki

Molempia lauluja kuitenkin tarvitaan.
Sielullinen ja hengellinen on toistensa vastakohtia. Hengellinen eli Jumalan Hengen hedelmä käsittelee asioita Jumalan tahdon mukaan sekä ei Jumalan tahdon mukaan:
Efes 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Room 12:17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
Jumala kirkastaa itsensä älä (negatiivisen) käskyn kautta sekä myös Jumalan tahdon mukaisen käskyn kautta.
Jumalan antama musiikki voi olla itkuvirsi tai ylistyslaulu, mutta molemmat ovat hengellisiä ja kirkastavat Jumalaa. Jumalan antamissa asioissa sielullisuus ja hengellisyys ei mene käsi kädessä, koska hengellisyyden on tarkoitus poistaa ja kuolettaa sielullisuus. Sielullisuudella tarkoitan sellaista, joka on ihmisen lihasta ja vastoin Jumalan tahtoa.
Surullinen mielentilakin voi kirkastaa Jumalaa:
2 Kor 7:
8 Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä-kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä-
9 nyt iloitsen, en siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään vahinkoa meistä.
10 Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.
11 Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa.
Toni toi tärkeän asian esille, että maallisen musiikin tehtävä on tuottaa tunnetiloja ja ruokkia ja koskettaa ihmisen sielullisuutta ja tunne-elämää. Hengellisen musiikin tehtävä on kirkastaa Kristusta ja Jumalaa ja olla innoittamassa meitä kasvamaan yhä syvempään Kristuksen tuntemiseen. Maallisella ja hengellisellä musiikilla on ihan eri tehtävät.
Kun joskus ajelen autolla, ja radiosta tulee jotakin vaikka heavyrockia, niin suljen radion, mutta jos sieltä tulee kaunis ja mukava maallinen kipale, niin kuuntelen sen ilman tunnontuskia. Se koskettaa sieluni tunteita. Se ei johda hengellisyyteen.
Kun kuuntelen hengellistä musiikkia, niin se koskettaa myös minun sieluani, mutta siten, että haluan kasvaa ja päästä lähemmäs Jumalaa ja laulu kirkastaa minulle elävää Jumalaa. Minulle tulee halu kasvaa uskossa sekä rakastua palavammin Jumalaan. Hengellinen musiikki johdattaa minua hengellisyyteen ja kuolettaa minussa asuvaa sielullisuutta, koska hengellisyyden tehtävä on kuolettaa sielullisuus (lihan tahto, synti jne.)
Maallinen ja hengellinen musiikki toimii ja vaikuttaa siis ihan eri tavalla.