Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn » 27. Kesä 2014 22:21

Mikko Murpatti kirjoitti:Juu , juu saan nyt kiinni mitä takoitat.

Tunnetko ketään ihmistä joka olisi päässyt semmoiseen tilaan, että pystyy aina ja lankeamatta luottavaisesti odottamaan Herran tuomaa poispääsyä synnin kiusauksesta?

En tiedä, en ole jutellut asiasta henkilökohtaisella tasolla kovin monen kanssa. Minua ei oikeastaan kiinnosta se niin paljon, elääkö kukaan ihminen sen mukaan vai ei. Raamatun sana on totuutta vaikka kukaan ei sitä noudattaisi, ja totuus on ainoa millä on väliä.
hrmn

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 27. Kesä 2014 22:27

hrmn kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Juu , juu saan nyt kiinni mitä takoitat.

Tunnetko ketään ihmistä joka olisi päässyt semmoiseen tilaan, että pystyy aina ja lankeamatta luottavaisesti odottamaan Herran tuomaa poispääsyä synnin kiusauksesta?

En tiedä, en ole jutellut asiasta henkilökohtaisella tasolla kovin monen kanssa. Minua ei oikeastaan kiinnosta se niin paljon, elääkö kukaan ihminen sen mukaan vai ei. Raamatun sana on totuutta vaikka kukaan ei sitä noudattaisi, ja totuus on ainoa millä on väliä.

Kyllä, kyllä raamattu on totta ja sen varassa täällä mennään, mutta tahdoin vain kysyä että vaikka se onkin mahdollista teoriassa niin se ei taida valitettavasti käytännössä aina sitä olla.

Itsekkään en tunne ketään, joka olisi niin pitkälle kasvanut että pystyy ja ja hänellä on uskoa ja voimaa odottaa Jumalan valmistamaa poispääsyä jokaikisestä ja kaikista kiusauksista. Toki tämä on hyvä maali mihin pyrkiä ja kasvattaa kärsivällisyyttä ja uskoa Jumalaan.

On onneksi on myös ihmisillä paljon tilanteita jolloin löytyy sitä uskoa ja kärsivällisyyttä odottaa Jumalan tuomaa poispääsyä ja näin voi välttää synnin lankeamisesn ansan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Kesä 2014 22:31

hrmn kirjoitti:Kyllä se oli suunnattu uskoville, mutta uskoville suunnatuissa kirjeissä on myös paljon yleistä ja opillista asiaa. Siihen aikaan liikkui jo paljon harhaoppeja, ja näissä kirjeissä apostolit myös opettivat opetuslapsia opettamaan muita ja kohtaamaan näitä harhaoppeja yms. Eli kirjeiden asiat eivät koskeneet yksinomaan uskovia, vaikka se oli heille suunnattu. Samalla tavalla esimerkiksi sinun opetuksissa, jotka ovat suunnattu uskoville, opetat yleisiä asioita jotka eivät koske pelkästään uskovia, vaan joiden kautta uskovat saavat yleistä opetusta ja työkaluja toimia Jeesuksen lähetteinä, evankelioida ja opetuslapseuttaa ihmisiä Jumalan tahdon mukaisesti. Eli sille ei voi antaa liikaa painoarvoa, kenelle kirjeet olivat suunnattu (vaikka silläkin toki oma merkityksensä aina on).

Kyllä se oli suunnattu uskoville, joiden keskuudessa vaikutti synnittömyysopin kaltaista harhaa, siksi siitä piti vakavasti varoittaa.

Olen huomannut monien kohdalla sellaisen havainnon, että kun he eksyvät synnittömyysoppiin ja henkivalta juoksuttaa heitä siinä pitemmälle, niin he alkavat heittämään Paavalin kirjeet, Pietarin kirjeet, jne. roskakoriin, koska he eivät olleet täydellisiä ja lopulta heille ei kelpaa enää kuin Jeesuksen sanat evankeliumeista ja muut opetukset Raamatusta ovat heille eksytystä tai he soveltavat niitä miten ne sopivat heidän oppiinsa.

Toivon että pysähdyt sillä tiellä missä nyt olet. Sanon tämän sinulle sinua rakastaen ja kunnioittaen, kuten olen aina tehnyt. Nyt menen jo yöpuulle ja odotan huomista päivää, jos Herra sen minulle tässä ajassa armossaan antaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Kesä 2014 22:34

hrmn kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Käsitinkö Hermannin pointin oikein että painotat sitä seikkaa, että kun pyydämme Herra Jeesuksen sovitusvereen vedoten syntejämme anteeksi ja saamme ne, niin tällöin olemme hetkellisesti puhdistettuja synnistä ja kaikki on pesty puhtaaksi.

Tätä tilaa kannustat pitkittämään, niitä hetkiä kun juuri on synnit pyydetty anteeksi ja saa luottaa Herran Jeesuksen sovitukseen ja vielä ei ole kerennyt lankeamaan uusiinkaan.

Syntien anteeksisaaminen <--SYNNITÖN--> lankeaminen --> katumus---> anteeksipyyntö parannuksessa <--SYNNITÖN--> lankeemus jne..

Niin silloin olemme hetkellisesti puhtaita synnistä ja synnittömiä. Sitä hetkeä tulisi pitkittää mahdollisimman paljon?

Periaatteessa näin. Minä vain uskon, että se hetki voi jatkua loppuun asti. Sillä Jumala on luvannut Sanassaan valmistavansa jokaisesta kiusauksesta pääsyn. Eli joka hetki kun kiusaus tulee, Jumala on jo edeltä valmistanut siitä pääsyn, niin että joka hetki voimme paeta kiusauksia ja elää vapaana synnin vallasta. Mutta elääkseen tällaista elämää, täytyy ymmärtää synnin ja armon olemus vähän syvemmin ja laajemmin kuin vain yksittäisten tekojen tasolla. Näistä asioista kirjoittamiseen Paavali käytti hyvin paljon rivejä esim roomalaiskirjeessä ja galatalaiskirjeessä.

Onko Raamatussa sitten sellaista opetusta, että kun on pyydetty jotakin syntiä Jumalalta anteeksi ja halutaan siis pyytää Jumalalta voimaa jonkin synnin voittamiseen jne., että sen jälkeen oltaisiin ikään kuin väliaikaisesti synnittömässä tilassa? Minusta ei ole eli tuo ei voi olla totta. Koska onhan meillä sellaistakin syntiä koko ajan harteillamme mistä emme voi koskaan tässä ajassa päästä ihan "kuiville" kuten just ajatuksemme, ne eivät voi tulla tässä ajassa aivan puhtaiksi eli täydellisiksi. Ja emme voi sanoa olevamme väliaikaisesti synnittömässä tilassa koska synnit ovat niin moninaisia, että se on minusta ylpeyttä väittää olevansa edes väliaikaisesti synnittömässä tilassa.

Siunausta kaikille.

Muuten, synnitön-sanaa löytyy Raamatusta vain yksi kappale, pienenä sivuhuomautuksena:

Joh. 8:7

Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 27. Kesä 2014 22:38

PetriFB kirjoitti:
hrmn kirjoitti:Kyllä se oli suunnattu uskoville, mutta uskoville suunnatuissa kirjeissä on myös paljon yleistä ja opillista asiaa. Siihen aikaan liikkui jo paljon harhaoppeja, ja näissä kirjeissä apostolit myös opettivat opetuslapsia opettamaan muita ja kohtaamaan näitä harhaoppeja yms. Eli kirjeiden asiat eivät koskeneet yksinomaan uskovia, vaikka se oli heille suunnattu. Samalla tavalla esimerkiksi sinun opetuksissa, jotka ovat suunnattu uskoville, opetat yleisiä asioita jotka eivät koske pelkästään uskovia, vaan joiden kautta uskovat saavat yleistä opetusta ja työkaluja toimia Jeesuksen lähetteinä, evankelioida ja opetuslapseuttaa ihmisiä Jumalan tahdon mukaisesti. Eli sille ei voi antaa liikaa painoarvoa, kenelle kirjeet olivat suunnattu (vaikka silläkin toki oma merkityksensä aina on).

Kyllä se oli suunnattu uskoville, joiden keskuudessa vaikutti synnittömyysopin kaltaista harhaa, siksi siitä piti vakavasti varoittaa.

Olen huomannut monien kohdalla sellaisen havainnon, että kun he eksyvät synnittömyysoppiin ja henkivalta juoksuttaa heitä siinä pitemmälle, niin he alkavat heittämään Paavalin kirjeet, Pietarin kirjeet, jne. roskakoriin, koska he eivät olleet täydellisiä ja lopulta heille ei kelpaa enää kuin Jeesuksen sanat evankeliumeista ja muut opetukset Raamatusta ovat heille eksytystä tai he soveltavat niitä miten ne sopivat heidän oppiinsa.

Toivon että pysähdyt sillä tiellä missä nyt olet. Sanon tämän sinulle sinua rakastaen ja kunnioittaen, kuten olen aina tehnyt. Nyt menen jo yöpuulle ja odotan huomista päivää, jos Herra sen minulle tässä ajassa armossaan antaa.

Kenenkään ei tarvitse taipua sinun opetuksesi alle.

Jeesus on tie, totuus ja elämä... ei kukaan toinen ihminen opetuksillaan.

Ja ainakaan täällä ei kukaan ole mitään roskakoriin käskenyt heittämään, se on sinun tulkintasi aiheesta.

Ja tuo synnittömyysoppi on sinun lanseeramasi sana.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja paa » 27. Kesä 2014 22:51

lonelyrider kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:

Kenenkään ei tarvitse taipua sinun opetuksesi alle.

Jeesus on tie, totuus ja elämä... ei kukaan toinen ihminen opetuksillaan.

Ja ainakaan täällä ei kukaan ole mitään roskakoriin käskenyt heittämään, se on sinun tulkintasi aiheesta.

Ja tuo synnittömyysoppi on sinun lanseeramasi sana.

Älä viitsi hyökätä toista ihmistä vastaan tuolla tavoin. Hänhän sanoi oman mielipiteensä ja näkemyksensä. Niin kuin sinäkin.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja hrmn » 27. Kesä 2014 22:56

En pysty naputtelemaan aiheesta enempää tänä iltana kun täällä mökissä koittaa nukkua muutama ihminen, mutta sen verran kommentoin vaan, että en ole koskaan käyttänyt sanaa 'synnitön'. Olen puhunut siitä, että on mahdollista elää vapaana synnin orjuudesta. En tiedä mistä ja miksi tuo 'synnittömyys-oppi' ja koko synnittömyyden käsite tähän on sekoitettu, mutta mielestäni se vain sotkee asioita ja sitä mitä minä olen koittanut opettaa.

Siunausta ja hyvää yötä kaikille, kirjoitellaan taas toinen päivä kun keritään.
hrmn

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 27. Kesä 2014 22:57

Tämä ei ole hyökkäämistä minun puoleltani. Minua on tässä kyllä samalla tavoin painostettu jo jonkin aikaa, että pitäisi luopua uskosta, joka on Kristuskalliolla ja alkaa uskomaan siten, miten täällä toiset opettavat. Saman näin tässä käyvän, joten halusin ottaa kantaa siksi.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja paa » 27. Kesä 2014 23:07

Vai olisiko niin, että joku täällä on huolissaan siitä mitä kirjoitat. Nimenomaan siis huolissaan sinun puolestasi.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 27. Kesä 2014 23:13

paa kirjoitti:Vai olisiko niin, että joku täällä on huolissaan siitä mitä kirjoitat. Nimenomaan siis huolissaan sinun puolestasi.

Tietenkin henkilö voi itse ajatella olevansa huolissaan. Mutta miksi ihmeessä nämä huolissaan olevat ajattelevat, että pitäisi laittaa taas taakat toisen harteille takaisin? Ei se nyt oikein laupeuden työtä palvele silloin.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu