hrmn kirjoitti:Kyllä se oli suunnattu uskoville, mutta uskoville suunnatuissa kirjeissä on myös paljon yleistä ja opillista asiaa. Siihen aikaan liikkui jo paljon harhaoppeja, ja näissä kirjeissä apostolit myös opettivat opetuslapsia opettamaan muita ja kohtaamaan näitä harhaoppeja yms. Eli kirjeiden asiat eivät koskeneet yksinomaan uskovia, vaikka se oli heille suunnattu. Samalla tavalla esimerkiksi sinun opetuksissa, jotka ovat suunnattu uskoville, opetat yleisiä asioita jotka eivät koske pelkästään uskovia, vaan joiden kautta uskovat saavat yleistä opetusta ja työkaluja toimia Jeesuksen lähetteinä, evankelioida ja opetuslapseuttaa ihmisiä Jumalan tahdon mukaisesti. Eli sille ei voi antaa liikaa painoarvoa, kenelle kirjeet olivat suunnattu (vaikka silläkin toki oma merkityksensä aina on).
Kyllä se oli suunnattu uskoville, joiden keskuudessa vaikutti synnittömyysopin kaltaista harhaa, siksi siitä piti vakavasti varoittaa.
Olen huomannut monien kohdalla sellaisen havainnon, että kun he eksyvät synnittömyysoppiin ja henkivalta juoksuttaa heitä siinä pitemmälle, niin he alkavat heittämään Paavalin kirjeet, Pietarin kirjeet, jne. roskakoriin, koska he eivät olleet täydellisiä ja lopulta heille ei kelpaa enää kuin Jeesuksen sanat evankeliumeista ja muut opetukset Raamatusta ovat heille eksytystä tai he soveltavat niitä miten ne sopivat heidän oppiinsa.
Toivon että pysähdyt sillä tiellä missä nyt olet. Sanon tämän sinulle sinua rakastaen ja kunnioittaen, kuten olen aina tehnyt. Nyt menen jo yöpuulle ja odotan huomista päivää, jos Herra sen minulle tässä ajassa armossaan antaa.