6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ammatteja

ViestiKirjoittaja todael » 22. Marras 2011 13:07

En ole täällä puolustamassa väkivaltaa tai oikeuttamassa sitä missään muodossa. En edes puolustavassa merkityksessä. Uskon Jumalan voimaan Jeesuksessa Kristuksessa, ja siihen että jokainen uskova on kutsuttu julistamaan evankeliumia syntisille ihmisille. Tapahtui tämä sitten käytännönelämän keskellä tai "saarnapöntöstä".

Poliisi ei silti Jumalan säätämässä tehtävässä tee syntiä, rangaistakseen niitä jotka pahaa tekevät. Miksi ? Koska Jumala itse on antanut tämän oikeuden poliisille synnillisen yhteiskunnan keskelle.

Uskova elää elämäänsä TÄSSÄ ajassa, mutta me ELÄMME elämäämme Jumalan tahdon mukaisella tavalla, pyrkien kasvamaan pois itsekkäästä hurskaudesta todelliseen lähimmäisen rakkauteen. Kristuksen risti erottaa uskovan tästä maailmasta, vaikkakin silti me elämme tässä ajassa olevien säätämysten mukaisesti.

En puolusta missään mielessä väkivaltaa, jos joku niin on ymmärtänyt. Uskon Jumalan Sanan perusteella, että esivallan rangaistuksellinen tehtävä on estää väkivaltaa, pahimmissa tapauksissa myös voimakeinoin.

JEESUS ON HERRA
- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 22. Marras 2011 13:08, muokattu yhteensä 2 kertaa
todael

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Marras 2011 13:07

todael kirjoitti:Toni, ei esivalta ole TAPPAMASSA ketään. Miksi ajattelet niin ? Ei poliisi ole tappamassa ketään, ei edes Suomen puolustusvoimat.

Todael, minusta jokin henkivalta nyt estää sinua näkemästä totuutta tässä asiassa. Kielto "älä tapa" on joka tilanteessa EHDOTON! SE ON KAIKKIVALTIAAN JUMALAN SÄÄTÄMÄ! EMME VOI TAISTELLA USKOVINA JUMALAN KÄSKYJÄ VASTAAN!

HERRAN JEESUKSEN NIMESSÄ.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja todael » 22. Marras 2011 13:10

Vieläkin minua syyllistetään, nyt jopa henkivaltojen osalta. Herra Jeesus auta minua ja anna minun rakastaa näitä veljiä erimielisyydestä huolimatta.

En ole missään muodossa tappamisen enkä väkivallan puolella. Voisitteko rakkaat veljet sen ymmärtää.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 22. Marras 2011 13:12, muokattu yhteensä 1 kerran
todael

ViestiKirjoittaja tph » 22. Marras 2011 13:11

toni l kirjoitti:todaelin reaktio oli minulle yllätys mutta sinun ei.

Itse ymmärsin tämäm viestin niin, että tarkoitit sitä etten halua mielestäsi seurata mitä Raamattu opettaa. Kerro mitä tarkoitit tällä kohdalla.
Viimeksi muokannut tph päivämäärä 22. Marras 2011 13:17, muokattu yhteensä 1 kerran
tph

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Marras 2011 13:15

Miksi uskovainen voi toimia poliisina ? Siksi koska poliisi ei lähde työhönsä pohtien "kenen tänään hakkaisin, kenen tänään tappaisin" Ei edes sotilas lähde työhönsä tällä ajatuksella. On kyse väkivallattoman yhteiskunnallisen valvonnan tehtävästä. Siksi rukoilemme Jumalaa, että esivalta toimittaisi tehtävänäsä Jumalan säätämässä muodossa, ja siellä toimivat uskovat voisivat vielä säilyttää JUURI sen tehtävän Jumalan säätämyksenä, joka esivallalle kuuluu.

Poliisi joutuu olemaan valmis tappamaan eli ampumaan rikollisen tietyissä tilanteissa ja samoiten sotilas joutuu olemaan valmis ampumaan vihollisen tietyssä tilanteessa. Armeijassa se tuli suorana käskynä minullekkin. Kristityn ei tule koskaan toisten ihmisten käskyjen takia olla valmis missään tilanteessa tappamaan ketään lähimmäistä. Poliisin ja sotilaan viroissa siis koulutetaan heidät sellaisiin tehtäviin joissa he tietyissä tilanteissa joutuisivat toimimaan Jumalan sanan säätämyksiä vastaan.

Lähimmäisen rakkaus ei ole sitä, että katson vierestä kun toista hakataan. Lähimmäisen rakkaus on sitä että pyrin välttämään tämän tapahtumisen. On itsekästä ajatella, että "minä-en-suorita-väkivaltaa" ja täten olla puuttumatta niihin tilanteisiin joissa toista kohdellaan väkivaltaisesti. Tämä on itse asiassa itsekkyyttä. Minulla on vastuu yhteiskunnassa lähimmäisestäni ja itse puutun asioihin ilmoittamalla rikoksesta poliisille. En siis välinpitämättömästi ajattele, että en voi kutsua poliisia paikalle koska muuten hyväksyisin väkivallan ja tulisin siitä osalliseksi. Ajattelen sen ihmisen osaa, joka heikkona joutuu väkivallan kohteeksi ja haluan auttaa häntä sen esivallan säätämyksen nojalla, jonka Jumala on yhteiskuntaamme asettanut.

Ei tule katsoa vierestä vaan puuttua asiaan kristityn tavalla eli huutaa Jumalaa apuun ja mennä itse uhrin ja hyökkääjän väliin ja Jeesuksen nimessä käskettävä lopettamaan. Miksi ajattelet ettei tilanteeseen puututtaisi ja eikö Jumalaan turvaaminen tilanteessa ole tilanteeseen puuttumista? On väärin syyttää itsekyydeksi sellaista jossa turvataan Jumalaan Jumalan sanan opetuksen mukaan. Tietenkin poliisinkin voi soittaa paikalle ja yleensä jo poliisin tulo lopettaa tilanteen ja hyvä niin. Tilanne ei kuitenkaan saisi edetä niin pitkälle että poliisi joutuisi alkamaan puolustus tarkoituksessa vahingoittamaan rikollista ja sellaisessa vahingoittamisessa kristitty ei enään voisi olla mukana. Sillä kristityn tulee turvata vain Jumalaan ilman että itse tarttuu miekkaan.

Tekopyhyys on itsensä korottamista, ja oman oikeassa olemisensa korottamista toisen edun yläpuolelle. Jumalan rakkaus on uhrautuvaa rakkautta, joka EI KOSKAAN toimi vastoin Jumalan tahtoa. Toisen puolustaminen ei ole syntiä, kuten eräät antavat jopa ymmärtää. Jos niin olisi, ajattelisin VAIN itseäni ja sitä että olen itsessäni niin "täydellinen" että en voi edes väkivallan kohteena olevaa auttaa.

Tekopyhyyttä on sellainen jossa sanotaan ettei haluta missään tilanteessa kannattaa väkivaltaa ja satuttaa lähimmäisiä mutta sitten se kuitenkin sallitaan joissain tilanteissa. Toisen puolustaminen ei ole syntiä mutta kristitty ei saa puollustaa toisia synnin kautta eli vastata pahalla pahaan sillä kristityn sota aseet eivät ole lihalliset vaan hegelliset. Koska Jeesus antoi opetuslapsilleen vallan kaikkea vihollisen voimaa vastaan ja tämä valta on hengellisissä aseissa niin silloin kristityn tulee puollustautua niillä pahaa vastaan ja Jeesuksen nimessä käskeä pahaa lopettamaan. Kristityn tulee uskoa että Jeesuksen nimessä on kristityllä suurempi voima pahaa vastaan kuin poliisin aseessa. Ihmeellinen viittaus todael että täällä olisi tuotu esiin ettei toista saa puollustaa kun koko ajan olen tuonut esille että kristityn täytyy puollustaa Jumalan antamilla valtuuksilla Jumalaan turvaten. Toisen puollustaminen väkivallalla on syntiä.

On jopa käsittämätöntä että uskova pitää lihallista asiaan puuttumista ainoana auttamiskonstina väkivalta tilanteessa. Se hän on juuri ainut mitä uskova ei saisi tehdä silloin ja koko Raamatun perusopetus on että silloin tulee turvata Jumalan apuun. Rikos tulee tietysti ilmoittaa esivallalle mutta uhria täytyy auttaa heti ja kristityn tulisitehdä se ainoastaan Jumalaan turvaamalla.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja todael » 22. Marras 2011 13:24

Olen samaa mieltä Tonin kanssa, vaikkakin Raamattu opettaa että esivallalla on oikeus Jumalan sille antaman oikeuden nimissä käyttää voimakeinoja yleisen turvallisuuden säilyttämiseksi. Jos siis näen kadulla, että heikkoa ihmistä väkivaltaisesti kohdellaan, voin kävellä vain ohi ja mielessäni rukoilla TAI voin puuttua asiaan ja mennä sanallisesti estämään väkivallan tapahtumista TAI voin pahimmassa tapauksessa soittaa poliisin paikalle. EN ikinä voisi mennä lyömään toista, yrittäisin ehkä sitomalla estää toisen lyömästä toista, mutta toista en voisi lyödä.

Kaiken tämän keskellä rukoilisin Jeesuksen nimessä apua ja viisautta Jumalalta.

En pidä lihallista "auttamis-konstia" AINOANA keinona. Jumala on ainoa joka pelastaa ja auttaa. Silti yhteiskunnassa on järjestys jonka mukaan me elämme, ja siihen kuuluu esivallan tehtävä hoitaa väkivalta.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 22. Marras 2011 13:29, muokattu yhteensä 1 kerran
todael

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Marras 2011 13:29

tph kirjoitti:

Itse ymmärsin tämäm viestin niin, että tarkoitit sitä etten halua mielestäsi seurata mitä Raamattu opettaa. Kerro mitä tarkoitit tällä kohdalla.

Tarkoitin sitä että kun on ollut foorumilla pitkiä keskusteluja eri aiheista Jumalan kuva, hengellinen musiikki, katollisen kirkon perinnäissäännöt, esivallan oikeudet niin olet ollut aina sillä puolella joka on minun kantaa vastaan. Toki se oikeus sinulla tietysti on. Sanon sitten vielä senkin että näissä kaikissa keskusteluissa olet seurannut keskustelua hieman taustalla ja tietyssä kohdassa olet tullut ja nakannut vettä kiukaalle. Eli minulle ei tullut yllätyksenä se että sinäkin tulkitsit todaelin tavoin.

Rakkaat veljet todael ja JHK ja tph ei anneta saatanalle sitä iloa että tämä keskustelu saisi aiheutettua kitkaa ja huonoa ilmaa veljien välille. Minä rakastan teitä veljet ja en tuomitse teitä enkä ketään muutakaan mistään vaan jätän kaiken sen haltuun joka tuomitsee oikein. Isän Jumalan rakkaudellista siunausta ja Herran Jeesuksen armoa rakkaille veljille Kristuksessa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Marras 2011 13:44

todael kirjoitti:Olen samaa mieltä Tonin kanssa, vaikkakin Raamattu opettaa että esivallalla on oikeus Jumalan sille antaman oikeuden nimissä käyttää voimakeinoja yleisen turvallisuuden säilyttämiseksi. Jos siis näen kadulla, että heikkoa ihmistä väkivaltaisesti kohdellaan, voin kävellä vain ohi ja mielessäni rukoilla TAI voin puuttua asiaan ja mennä sanallisesti estämään väkivallan tapahtumista TAI voin pahimmassa tapauksessa soittaa poliisin paikalle. EN ikinä voisi mennä lyömään toista, yrittäisin ehkä sitomalla estää toisen lyömästä toista, mutta toista en voisi lyödä.

Kaiken tämän keskellä rukoilisin Jeesuksen nimessä apua ja viisautta Jumalalta.

En pidä lihallista "auttamis-konstia" AINOANA keinona. Jumala on ainoa joka pelastaa ja auttaa. Silti yhteiskunnassa on järjestys jonka mukaan me elämme, ja siihen kuuluu esivallan tehtävä hoitaa väkivalta.

- todael

Esivallalla ei ole Jumalan sille antamaa oikeutta käyttää voimaa niin että siitä tulee väkivaltaa sellaista Raamattu ei opeta missään kohdassa ei myöskään Room 13 luvussa. Sellainen esivallan oikeus tulee ihmisiltä ei Jumalalta.

Jos Herra Jeesus olisi tullut paikalle kun vaikka naista raiskataan niin mitä Jeesus olisi tehnyt? Olisiko Jeesus käynyt judo otteella raiskaajan niskaan vai käskenyt raiskaajaa lopettamaan. Kun kerran kysyin tätä samaa kokouksessa niin yksi veli sanoi että näkisi senkin mahdollisena että Jeesus kävisi raiskaajaan käsiksi. Itse uskon että Jeesus olisi käskenyt sanallaan raiskaajaa lopettamaan ja silloin raiskaajan olisi ollut pakko lopettaa koska maailmankaikkeuden Luoja käskee.

Rukouksessa ja Jeesuksen nimessä on opetuslapsellekkin sellainen voima joka on pahan voimaa suurempi sillä en elä enään minä vaan Jeesus elää minussa.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja tph » 22. Marras 2011 13:48

toni l kirjoitti:
tph kirjoitti:

Tarkoitin sitä että kun on ollut foorumilla pitkiä keskusteluja eri aiheista Jumalan kuva, hengellinen musiikki, katollisen kirkon perinnäissäännöt, esivallan oikeudet niin olet ollut aina sillä puolella joka on minun kantaa vastaan. Toki se oikeus sinulla tietysti on. Sanon sitten vielä senkin että näissä kaikissa keskusteluissa olet seurannut keskustelua hieman taustalla ja tietyssä kohdassa olet tullut ja nakannut vettä kiukaalle. Eli minulle ei tullut yllätyksenä se että sinäkin tulkitsit todaelin tavoin.

Rakkaat veljet todael ja JHK ja tph ei anneta saatanalle sitä iloa että tämä keskustelu saisi aiheutettua kitkaa ja huonoa ilmaa veljien välille. Minä rakastan teitä veljet ja en tuomitse teitä enkä ketään muutakaan mistään vaan jätän kaiken sen haltuun joka tuomitsee oikein. Isän Jumalan rakkaudellista siunausta ja Herran Jeesuksen armoa rakkaille veljille Kristuksessa.

Ok. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä katolisen kirkon perinnäisäännöistä. Olen varmasti joissain keskusteluissa kertonut kantani turhan kovaa. Joo ei anneta saatanalle sitä iloa että tämä keskustelu saisi aiheutettua kitkaa ja huonoa ilmaa veljien välille. :thumb:
tph

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Marras 2011 13:54

todael kirjoitti:Vieläkin minua syyllistetään, nyt jopa henkivaltojen osalta. Herra Jeesus auta minua ja anna minun rakastaa näitä veljiä erimielisyydestä huolimatta.

En ole missään muodossa tappamisen enkä väkivallan puolella. Voisitteko rakkaat veljet sen ymmärtää.

- todael

Todael, tämä on jo toinen kerta kun vääristelet sanomisiani (tai oikeastaan kolmas), en ole sinua syyllistänyt tai tuominnut vaan yritän auttaa sinua. Ei ole olemassa kuin pahat henkivallat ja Jumalan sanan totuus. Ja koen, että (en syyllistä sinua) tässä ovat nyt jotkin henkivallat ohjanneet tässä asiassa sinua harhapoluille. En minäkään ole täydellinen, Todael. Mutta jos lähtee puolustelemaan, että Herraan Jeesukseen uskova voi jossakin tilanteessa käyttää väkivaltaa niin ei se sanoma voi olla Jumalasta vaan jostain muualta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu