Miksi uskovainen voi toimia poliisina ? Siksi koska poliisi ei lähde työhönsä pohtien "kenen tänään hakkaisin, kenen tänään tappaisin" Ei edes sotilas lähde työhönsä tällä ajatuksella. On kyse väkivallattoman yhteiskunnallisen valvonnan tehtävästä. Siksi rukoilemme Jumalaa, että esivalta toimittaisi tehtävänäsä Jumalan säätämässä muodossa, ja siellä toimivat uskovat voisivat vielä säilyttää JUURI sen tehtävän Jumalan säätämyksenä, joka esivallalle kuuluu.
Poliisi joutuu olemaan valmis tappamaan eli ampumaan rikollisen tietyissä tilanteissa ja samoiten sotilas joutuu olemaan valmis ampumaan vihollisen tietyssä tilanteessa. Armeijassa se tuli suorana käskynä minullekkin. Kristityn ei tule koskaan toisten ihmisten käskyjen takia olla valmis missään tilanteessa tappamaan ketään lähimmäistä. Poliisin ja sotilaan viroissa siis koulutetaan heidät sellaisiin tehtäviin joissa he tietyissä tilanteissa joutuisivat toimimaan Jumalan sanan säätämyksiä vastaan.
Lähimmäisen rakkaus ei ole sitä, että katson vierestä kun toista hakataan. Lähimmäisen rakkaus on sitä että pyrin välttämään tämän tapahtumisen. On itsekästä ajatella, että "minä-en-suorita-väkivaltaa" ja täten olla puuttumatta niihin tilanteisiin joissa toista kohdellaan väkivaltaisesti. Tämä on itse asiassa itsekkyyttä. Minulla on vastuu yhteiskunnassa lähimmäisestäni ja itse puutun asioihin ilmoittamalla rikoksesta poliisille. En siis välinpitämättömästi ajattele, että en voi kutsua poliisia paikalle koska muuten hyväksyisin väkivallan ja tulisin siitä osalliseksi. Ajattelen sen ihmisen osaa, joka heikkona joutuu väkivallan kohteeksi ja haluan auttaa häntä sen esivallan säätämyksen nojalla, jonka Jumala on yhteiskuntaamme asettanut.
Ei tule katsoa vierestä vaan puuttua asiaan kristityn tavalla eli huutaa Jumalaa apuun ja mennä itse uhrin ja hyökkääjän väliin ja Jeesuksen nimessä käskettävä lopettamaan. Miksi ajattelet ettei tilanteeseen puututtaisi ja eikö Jumalaan turvaaminen tilanteessa ole tilanteeseen puuttumista? On väärin syyttää itsekyydeksi sellaista jossa turvataan Jumalaan Jumalan sanan opetuksen mukaan. Tietenkin poliisinkin voi soittaa paikalle ja yleensä jo poliisin tulo lopettaa tilanteen ja hyvä niin. Tilanne ei kuitenkaan saisi edetä niin pitkälle että poliisi joutuisi alkamaan puolustus tarkoituksessa vahingoittamaan rikollista ja sellaisessa vahingoittamisessa kristitty ei enään voisi olla mukana. Sillä kristityn tulee turvata vain Jumalaan ilman että itse tarttuu miekkaan.
Tekopyhyys on itsensä korottamista, ja oman oikeassa olemisensa korottamista toisen edun yläpuolelle. Jumalan rakkaus on uhrautuvaa rakkautta, joka EI KOSKAAN toimi vastoin Jumalan tahtoa. Toisen puolustaminen ei ole syntiä, kuten eräät antavat jopa ymmärtää. Jos niin olisi, ajattelisin VAIN itseäni ja sitä että olen itsessäni niin "täydellinen" että en voi edes väkivallan kohteena olevaa auttaa.
Tekopyhyyttä on sellainen jossa sanotaan ettei haluta missään tilanteessa kannattaa väkivaltaa ja satuttaa lähimmäisiä mutta sitten se kuitenkin sallitaan joissain tilanteissa. Toisen puolustaminen ei ole syntiä mutta kristitty ei saa puollustaa toisia synnin kautta eli vastata pahalla pahaan sillä kristityn sota aseet eivät ole lihalliset vaan hegelliset. Koska Jeesus antoi opetuslapsilleen vallan kaikkea vihollisen voimaa vastaan ja tämä valta on hengellisissä aseissa niin silloin kristityn tulee puollustautua niillä pahaa vastaan ja Jeesuksen nimessä käskeä pahaa lopettamaan. Kristityn tulee uskoa että Jeesuksen nimessä on kristityllä suurempi voima pahaa vastaan kuin poliisin aseessa. Ihmeellinen viittaus todael että täällä olisi tuotu esiin ettei toista saa puollustaa kun koko ajan olen tuonut esille että kristityn täytyy puollustaa Jumalan antamilla valtuuksilla Jumalaan turvaten. Toisen puollustaminen väkivallalla on syntiä.
On jopa käsittämätöntä että uskova pitää lihallista asiaan puuttumista ainoana auttamiskonstina väkivalta tilanteessa. Se hän on juuri ainut mitä uskova ei saisi tehdä silloin ja koko Raamatun perusopetus on että silloin tulee turvata Jumalan apuun. Rikos tulee tietysti ilmoittaa esivallalle mutta uhria täytyy auttaa heti ja kristityn tulisitehdä se ainoastaan Jumalaan turvaamalla.