*
Huomautan että tätä ei ole varmaan monen mielestä miellyttävää lukea. Mutta kuitenkin Raamatussa sanotaan asian näin.
---------------
Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan?Jos palvelija tietää että uskonnolliset perinteet (ihmisten perinnäissäännöt) ja ihmistulkinnallinen seurakuntaoppi eivät pitäydy Kristukseen, ja opettaa edelleen nämä tavoittaen ihmisten suosiota, silloin hän ei voi olla Kristuksen palvelija. Valitettavasti se on kyllä vakava paikka.
Gal. 1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
Galatalaiskirjeessä Paavali kertoi toisenlaisesta evankeliumista jonka puoleen galatalaiset pakanakristityt kääntyivät pois Kristuksen armosta, johon heidät on kutsuttu evankeliumilla (Gal. 1:6-7).
Ja Paavali kertoi jos ihmisten suosiota tavoitetaan ja pyydetään olla ihmisille mieliksi, silloin ei voi olla Kristuksen palvelija (jae 10).
Paavali kertoi saaneensa Jeesuksen ilmestyksen jonka kautta Jeesus opetti kaikki Paavalille joka on ollut isien perinnäissääntöjen puolelta uskonnollinen niin Paavalin julistamansa evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista (jakeet 11-12).
Paavali kertoi että Herra valitsi hänet jotta hän julistaisi evankeliumia Hänestä pakanakansojen keskuudessa. Hän ei pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä (jakeet 15-17).
Juuri tämä tarkoittaa ettei tule tavoittaa ihmisten suosiota julistaakseen toisenlaista evankeliumia uskonnollisilla perinteillä ja ihmistulkinnallisella seurakuntaopilla vaan tulee pitäytyä yksin Raamattuun juuri sellaisena niin kuin Jumala on kirjoituttanut Henkensä kautta Raamattuun koska se pitäytyy Häneen.
Gal. 1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että
minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.
12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan
sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta.
Gal. 1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
2Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
Palvelijan hedelmätOlen oppinut erottamaan hedelmää jotta "tunnetaan puun hedelmistään". Annan esimerkin miten osataan erottaa hedelmää. Jos palvelija pitäytyy yksin Raamattuun juuri sellaisena niin kuin Jumala ilmoittaa Henkensä välityksellä ja kirjoituttamansa Raamatun kautta, silloin hän on Kristuksen palvelija. Hän ei etsi ihmisten suosiota vaan yksin Jumalan tahtoaan.
Gal. 1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
Mutta jos palvelija joka näyttää ihan oikealta nöyrältä, ei pitäydy Raamattuun juuri sellaisena, opettaa ihmistulkinnallista seurakuntaoppia ja julistaa evankeliumia uskonnollisten perinteiden mukaan, tämä tarkoittaa että se ei ole oikea nöyryys vaan valenöyryys, jotta puu hedelmistään tunnetaan. Älä anna valenöyryyden eksyttää sinua.
Oikea nöyryys tulee siitä että pitäytyy yksin Raamattuun juuri sellaisena niin kuin Jumala ilmoittaa Henkensä välityksellä ja kirjoituttamansa Raamatun kautta. Silloin osaat erottaa oikean nöyryyden valenöyryydestä.
Niin, Jeesus lainasi Jesajan profetiaa, mitä se sanoi heistä ja Jeesus lainaten profetiaa sanoi; 'kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana'.
Jesajan profetian mukaan Herra tiesi jo kansasta, jonka sydän on kaukana Hänestä ja he kunnioittavat Häntä huulillaan. Jeesus käytti nimeään 'Esaias', se on Jesaja.
Jes. 29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,
Mark. 7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.
8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
Silloin sinä osaat tunnistaa, mikä puu hedelmistään on kun jos sellainen perinne joka kumoaa Jumalan käskyn ja tekee Jumalan Sanan tyhjäksi perinteen takia, ei pitäydy Kristukseen.
Sitten opetuslapset huomauttivat Jeesusta sanomalla; tiedätkö että fariseukset loukkaantuivat kuultuaan Jeesuksen suoria sanojaan? Jeesus vastasi sanoen; 'Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
Matt. 15:12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
Niin, jos sellainen sydän joka on omaksunut ihmistulkinnallista seurakuntaoppia ja ihmisten perinnäissääntöjä, mitkä eivät pitäydy Kristukseen, paljastuu, että ne on hänelle sydäntä läheisempiä ja tärkeämpiä kuin Jumalan Sanat. Jeesus sanoi että he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Jos sokea taluttaa sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan.”
Ymmärrän näin että ne opitut ihmiskäskyt eli perinteet "sokaisee", ettei tajua eikä näe että ne eivät ole Raamatusta ja luullaan että ne on (muka) Raamatusta, mutta ne ei ole Raamatusta, vaan ne on ihmisistä. Sokeat opettavat edelleen Raamattuun kuulumattomat opit, joihin he uskovat sokeasti.
Näen että opitut ihmiskäskyt eli ihmistulkinnallinen seurakuntaoppi ja perinteet rinnallistaa myös korvausteologiaa jolla haalitaan itselleen opettajia omien himojensa mukaan eivätkä kärsi kuulla tervettä oppia Raamatun pohjalta ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin, joista voi olla nämä ihmisten keksimät opitut ihmiskäskyt, eli ihmistulkinnallinen seurakuntaoppi ja perinteet.
2Tim. 4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
Mitä on korvausteologia, siinä haetaan usein teologista ajatusta ja käyttää myös tulkintaa Raamattuun nojautuen teologiseen ajatukseen. Siinä ei ymmärretä että Raamattu ei pyydä tulkitsemista vaan yksinkertaista uskomista, eli vastaanotetaan uskoen Sanaa juuri sellaisena niin kuin Jumala ilmoittaa Sanan kautta, ja Jumala antaa ymmärrystä Raamattuun. Tällä tavalla Jumala kuljettaa omia oikealle tielle.
Teologisten ajatusten kanssa se on ylpeydestä jota Herra on vastaan koska se ottaa itse ohjat tulkatessaan Raamattua ja se luulee että on hengellinen ja itsellään on Jumalan antamansa viisautta, mutta se ei ole Hänen viisautta vaan ihmisviisautta.
Miesopettajat saavat Herralta armoituksen opettamaan seurakunnassa, heitä kehotetaan valvomaan itseään ja opetusta. Itseään valvominen tulee siitä, tarkistaa valvoen ja rukoillen, tuleeko viisaus itseltä tai Herralta ja pitää huolta että opetus ei tapahtuisi ihmisviisauden varassa vaan Herran viisauden mukaan.
Jos viisaus tulee itseltä, se ei ole täysin yhdessä kokonaisvaltaisen Raamatun opetuksen kanssa ja siinä menettää pelastuksen.
Jos viisaus tulee Herralta, se on täysin yhdessä kokonaisvaltaisen Raamatun opetuksen kanssa ja siinä Jumala ilmoittaa tahtoaan.
1Tim. 4:16
Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet,
olet pelastava sekä
itsesi että ne, jotka sinua kuulevat.
Korvausteologia tuntuu rinnallistavan ihmistulkinnallista seurakuntaoppia ja perinteitä koska totuus ei ole läheisempi ja tärkeämpi sydäntä vaan ihmistulkinnallinen seurakuntaoppi ja ihmisten keksimät perinteet ovat sydäntä läheisempi ja tärkeämpi. Eli siinä korvat on jo käännetty pois totuudesta eikä kestä kuulla tervettä oppia Raamatun pohjalta.
Korvausteologia tarkoittaa myös sitä ettei halua kuulla mitä Raamatussa puhutaan seurakunnasta jota Raamatussa käytetään paljon koska siinä seurakunta on Jumalan puhumansa. Että se ei ole samanvertainen seurakunta kuin herätysliikkeet ja kirkko.
Mitä Raamatun käyttämäänsä seurakuntaan tulee, Hän on ruumiin kaikkien kaikkien jäsenten yhteinen pää seurakuntana. Nyt tuon esille sen, mitä kommentaariraamatussa puhutaan siitä Kol. 2:19 kohdasta.
Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
Kommentaariraamatussa selitetään, mitä Kolossalaisen kirjeessä 2:19 tarkoittaa.
Että väärillä opettajilla ei ollut yhteyttä Kristukseen, seurakunnan päähän. Jos olisi ollut, he eivät olisi voineet opettaa valheellista oppia ja elää väärin. Ei tule luottaa niihin, jotka opettavat Jumalasta mutta eivät ole yhteydessä häneen henkilökohtaisen uskon kautta.
-kommentaariraamattu-Että hajallaan olevien lahkohenkisten seurakuntien ja uskonnollisten perinteiden puolustaminen saattaa luopua Hänestä. Se on tiedostamaton luopumus, eli korvat käännetään pois totuudesta eikä kestä kuulla totuutta ja haalitaan omien himojensa mukaan opettajat korvasyyhyyn.
Koska siinä väärän opetuksen mukaan katsotaan itseään seurakuntalaiseksi sen mukaan että kuuluu johonkin herätysliikkeeseen tai kirkkoon, ja hylätään Raamatun mukaan, mitä siinä puhutaan seurakunnasta että Hän on ruumiin kaikkien kaikkien jäsenten yhteinen pää seurakuntana ja me kaikki olemme Hänen ruumiillinen seurakunta, silloin ei ole yhteyttä Häneen
Raamatussa puhutaan siitä, jos ei ole yhteyttä Kristukseen, ruumiin kaikkien jäsenten yhteiseen päähän. Hänestä koko ruumis - nivelineen ja jänteineen - saa ravintonsa ja voimansa ja kasvaa Jumalan tahdon mukaisesti (lainaten elävää uutista).
Älä anna opettajan miellyttää sinua vesittämällänsä opetuksella ja saarnalla ja julistuksella ihmisten keksimien perinteiden mukaan koska nyt on tämä lopunaika, jolloin luopumus ensin tapahtuu ennen Jeesuksen tulemusta.
Ihmistulkinnallisen seurakuntaopin mukaan siteerataan usein Hebr. 10:25 kohdan jossa luetaan; 'älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme'. Mutta se ei tarkoita seurakuntaa vaan että me olemme Herran seurakunta jonka yhteistä kokoontumista älkäämme jätä.
Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö
yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän.
Herra tarkoittaa että me olemme Hänen seurakunta siksi on kirjoituttanut Henkensä välityksellä Raamattuun.
Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan
Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Raamatun kannesta kanteen asti seurakunta on juuri se mitä Jumala tarkoittaa, se ei ole samanvertainen ihmistulkinnallinen seurakuntaoppi jonka mukaan katsotaan itseään seurakuntalaiseksi sen mukaan että kuuluu johonkin herätysliikkeeseen tai kirkkoon.
Älkäämme luopua totuudesta. Jos korvat käännetään pois totuudesta, se johtaa luopumukseen. Ensin luopumus tapahtuu ja sitten Jeesus tulee. Älä anna viedä rakkautesi pois totuudesta sillä ihmistulkinnallisella seurakuntaopilla ja ihmisten uskonnollisilla perinteillä saadaan rakkauden kylmenemään niin kuin Jesajan profetiassa sanotaan; 'tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä'.
Jes. 29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,
Kun tulet uskoon, älä seuraa uskontoa ja siihen kuuluvia ihmistulkinnallista seurakuntaoppia ja perinteitä, mitkä eivät pitäydy Kristukseen. Ne eivät tee sinusta uskovaksi, vaan uskonnolliseksi.
Seuraa vain ainoastaan Jeesusta Raamatun kautta, joka tuntee sinut, rakastaa sinua ja joka kuoli puolestasi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.