lonelyrider kirjoitti:Olen sitä mieltä, että masennuksesta Jumala voi ja kykenee nostamaan, siihen ei tarvita lääkkeitä, eikä mitään terapioita. Jos ihminen alkaa luottamaan ihmisen viisauteen, ehkei masennuksesta koskaan selviä.
Oliko kärkkäästi sanottu? Ehkäpä? Mutta ymmärrän kyllä ihmisiä jotka hakevat apua hätäänsä pillereistä. Kuitenkin pillerit eivät koskaan paranna syitä masennukseen, ne eivät ole parannustabuja, ne eivät siis paranna itse sairautta, vaan säätelevät muuten aivojen kemiallista toimintaa, niin ettei tunnereaktiot ole niin voimakkaat. Miksi ihminen ei saisi tuntea? Eikö tunnereaktiot ole merkki jostain patoutuneesta asiasta joka täytyy tulla ihmisestä ulos? Jumala on luonut tunteet ja vääristyneet tunteet ovat seurausta ihmisen rikkinäisyydestä ja patoumista. Jeesuksen tulee saada parantaa ne, tabuilla ne ei parane. Jos Jumala kerran puhuu meille ahdistuksessa, niin miksi ihminen menee hakemaan pilleristä apua? Ajatteleeko kovinkaan moni, että ahdistus voi olla Jumalan puhetta.
Terapiat ovat sinänsä keskustelua ja ihmisen sisimpään tarkastelua, sitä mitä ihminen kokee. Siitä voi olla apua, koska siinähän ihminen käy sisäisiä tunteitaan läpi. Kuitenkin ihminen siinä itse etsii ongelmiinsa apua, sitä ei Hänelle näytetä Pyhän Hengen voimasta, uskon kasvamisen kautta.
Tässä täytyy todeta, että jos ihminen on psykoosissa jne. niin kyse on sen luokan asioista, että en voi sanoa etteikö tulisi lääkkeellistä hoitoa sellaiselle ihmiselle antaa. Sen verran isojen kysymysten äärellä ollaan. Usein vain masennuksesta puhuttaessa, ensisijaisesti ihminen hakee apua lääkkeistä ja lääkärit ensisijaisesti niitä määräävät aivan surutta. Ihmiset syövät vuosikausia lääkkeitä ja kun yksi ei tepsi, haetaan toista. Samalla usein käydään psykologin juttusilla. Tiedän tällaisia tapauksia, joihin ei ole mikään maallinen keino tepsinyt ja ollaan vuosien lääkeriippuvuudessa.
lonelyrider kirjoitti:Olen sitä mieltä, että masennuksesta Jumala voi ja kykenee nostamaan, siihen ei tarvita lääkkeitä, eikä mitään terapioita. Jos ihminen alkaa luottamaan ihmisen viisauteen, ehkei masennuksesta koskaan selviä.
Oliko kärkkäästi sanottu? Ehkäpä? Mutta ymmärrän kyllä ihmisiä jotka hakevat apua hätäänsä pillereistä. Kuitenkin pillerit eivät koskaan paranna syitä masennukseen, ne eivät ole parannustabuja, ne eivät siis paranna itse sairautta, vaan säätelevät muuten aivojen kemiallista toimintaa, niin ettei tunnereaktiot ole niin voimakkaat. Miksi ihminen ei saisi tuntea? Eikö tunnereaktiot ole merkki jostain patoutuneesta asiasta joka täytyy tulla ihmisestä ulos? Jumala on luonut tunteet ja vääristyneet tunteet ovat seurausta ihmisen rikkinäisyydestä ja patoumista. Jeesuksen tulee saada parantaa ne, tabuilla ne ei parane. Jos Jumala kerran puhuu meille ahdistuksessa, niin miksi ihminen menee hakemaan pilleristä apua? Ajatteleeko kovinkaan moni, että ahdistus voi olla Jumalan puhetta.
Terapiat ovat sinänsä keskustelua ja ihmisen sisimpään tarkastelua, sitä mitä ihminen kokee. Siitä voi olla apua, koska siinähän ihminen käy sisäisiä tunteitaan läpi. Kuitenkin ihminen siinä itse etsii ongelmiinsa apua, sitä ei Hänelle näytetä Pyhän Hengen voimasta, uskon kasvamisen kautta.
Tässä täytyy todeta, että jos ihminen on psykoosissa jne. niin kyse on sen luokan asioista, että en voi sanoa etteikö tulisi lääkkeellistä hoitoa sellaiselle ihmiselle antaa. Sen verran isojen kysymysten äärellä ollaan. Usein vain masennuksesta puhuttaessa, ensisijaisesti ihminen hakee apua lääkkeistä ja lääkärit ensisijaisesti niitä määräävät aivan surutta. Ihmiset syövät vuosikausia lääkkeitä ja kun yksi ei tepsi, haetaan toista. Samalla usein käydään psykologin juttusilla. Tiedän tällaisia tapauksia, joihin ei ole mikään maallinen keino tepsinyt ja ollaan vuosien lääkeriippuvuudessa.
Amen Jumala voi ja kykenee parantamaan mistä tahansa oireesta ja sairaudesta. Tiedän tapauksia uskosta osattomien puolelta, jotka ovat ns. ihmisviisauden avulla nousseet syvästä masennuksen suosta takaisin työelämään tulematta kuitenkaan toistaiseksi uskoon. Kun vaikeaa, syvää tai jopa psykoottista masennusta hoidetaan oikein, mihin yhteiskunnassamme ei yksinkertaisesti ole edes riittäviä resursseja, paraneminen on mahdollista. Suomessa ainakin pyritään ensisijaisesti parantamaan masennusta lääkkeillä (resurssipulan takia), joka "hienosti" kansainvälisen ICD-10 tautiluokituksen mukaan jaetaan pääsääntöisesti lievää, keskivaikeaan, vaikeaan ja psykoottiseen masennukseen.
Mutta entäpä tilanne, jossa uskova sairastuu masennukseen, johonkin näistä ICD-10 luokituksen täyttävistä masennuksen muodoista? Tälläistäkin tapahtuu ja uskovia on pysyvällä sairaseläkkeellä erilaisten psyykkisten sairauksien vuoksi. Enpä lähtisi heitä syyllistämään, enkä ketään muutakaan. ICD-10 tautiluokitus on kytköksissä vahvasti lääketeollisuuteen. Asialla on kaksi puolta. Toisaalta ylipäätään Jumala on antanut viisautta ihmiselle kehittää parantavia lääkkeitä tai oireita lievittäviä ja jopa poistavia niin, että ihminen kykenee elämään suhteellisen normaalia elämää. Toisaalta joidenkin sairauksien, oireiden raja on vedetty niin alas, että monet syövät lääkkeitä aivan turhaan. Paraneminen olisi hoidettavissa niin uskovien kuin uskosta osattomien osalta esim. elintapamuutoksilla. Maailma on synnin saastuttama ja sen seurauksena ahneus rehottaa esim. lääketeollisuudessa, joka karkeasti sanottuna myös keksimällä keksii uusia oireyhtymiä ja sairauksia, joihin kehitetään kalliita lääkkeitä ja jotka olisivat hoidettavissa ilman lääkitystäkin. Tämä ottaa kaaliin ja itse elävänä esimerkkinä olen joskus haksahtanut 90-luvulla itse turhaan lääkitykseen, kun diagnoosi perustui sairauteen vaikkapa nimeltä "pöytätuoli", koska riittävä määrä rasteja oli ICD 10- mukaisessa diagnoosi paperissa. Sairastat siis vaikkapa lievää "pöytätuolia", kun täytät muutaman oireen perusteella "pöytätuoli-sairauden" kriteerit.
Tiedän tapauksia joissa Jumala ei ole parantanut "oikeista" sairauksista koskien fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Enpä lähtisi ainakaan alaspainamaan ketään sairasta tai vähemmän sairasta, varsinkaan masennuspotilasta. Masennus on usein oire jostain ja sitä voi siis esiintyä uskovillakin ja tietty määrä ahdistusta sekä masennusta on aivan normaalia ja normaalin rajoissa. Näinhän Raamatussakin kirjoitetaan monessa kohdin ahdistuksista, masennuksestakin, koettelemuksista jne. Oireiden/tunteiden tietty kirjo kuuluu ihmisen elämään, uskovankin. Missä menee sitten sairauden raja? Tiedän terveessä uskossa olevia, jotka ovat sairastuneet sairauteen nimeltä masennus. Taustalla on ollut esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, jota ei Herra jostain syystä ole parantanut, vaikka sitä on rukoiltukin. Lääke on tähän kuitenkin olemassa, synteettinen hormooni nimeltä tyroksiini, jota on popsittava purkista säännöllisesti joka päivä elämän loppuun asti välttyäkseen ikäviltä oireilta ja jopa työkyvöttömyydeltä. Esim. masennusta ja ahdistusta aiheuttavaa esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa ei muutoin voi siis parantaa, eikä sitä aina terveydenhuollossa löydetä, kun ei etsitä tai potilas ei hakeudu hoitoon epämääräisten ja kiusallisten oireiden takia. Ihminen on psykofyysiskemiallinen kokonaisuus ja jos jokin osa meistä sairastuu, niin joko Herra parantaa tai ei paranna ja jos ei paranna, niin on oikein ja täysi vapaus turvautua lääkkeisiin tai muuhun mieluummin ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon, missä otetaan huomioon sairaudesta riippuen ihminen (joka voi siis olla uskovakin) kokonaisvaltaisesti. En pidä ollenkaan pahana asiana esim. vaikean (jossain määrin myös keskivaikean) masennuksen hoidossa ravitsemusterapiaa, fysioterapiaa, kognitiivista psykoterapiaa(joissain tapauksissa) ja tukena lääkehoitoa ainakaan alussa.
Monet kansansairauksistamme ovat itse aiheutettuja. Kakkostyypin diabetes yleistyy vauhdilla ja se taas altistaa monille muille sairauksille. Syynä on useinmiten väärä ruokavalio ja liikkumattomuus. Minun suvussani on ehkäpä suurempi alttius sairastua tähän tautiin. Ja kun tiedän sen, niin kiinnitän huomiota siihen, mitä syön ja koetan liikkua kohtuullisissa määrin. Ja kas kummaa, olen omapäisesti jättänyt pois statiinit (kolesterolia alentavat lääkkeet), verenpaine/kolesteroli on laskenut, paino on laskenut jne, ja vaarana sairastua II-tyypin diabetekseen on pienempi. Em. sairaus taas altistaa esim. sydän- ja verisuonisairauksille, joita suvussani esiintyy niin uskovilla kuin uskosta osattomillakin keskimääräistä enemmän. En ole suojassa ko. sairauksilta varmaan täysin vieläkään, mutta en niitä pelkääkään, vaan kaikki on Herran käsissä. Olemme vastuussa elintavoistamme Jumalalle ja voimme tehdä jotain itsekin ennaltaehkäistääksemme tiettyjä sairauksia. Minä en ainakaan halua tietenkään sairastua ja siksi oman itsensä luonnonmukainen hoitaminen ensisijaisesti hengellisesti, mutta myös ruumiinkin osalta on varmasti Jumalan tahto. Näin minä uskon, enkä pakota muita uskomaan samoin. Myös terveen järjen käyttö, jota Herra on kaikille suonut on sallittua ja jopa suotavaa. Voimme pilata väärillä valinnoillamme terveytemme osittain tai kokonaankin. Vaimoni on fysioterapian ammattilainen ja hänellä on omat vaivansa/sukurasitteensa. Jos hän ei ennaltaehkäisisi ja olisi ennaltaehkäissyt esim. monipuolisella liikunnalla tule-sairauksia, niin hän olisi monisairas työkyvytön jo nyt 45-vuotiaana. Ei ole väärin toimia näin. Jos kuitenkin vahinko olisi päässyt tapahtumaan, niin Herra voi parantaa ihan mistä tahansa. Nyt tullaan taas siihen, että Herra ei aina paranna, mistä on keskusteluketju muistaakseni tällä foorumilla. Jos joku siis sairastaa, eikä Herra siitä paranna, niin älköön kukaan vähäisessäkään määrin syyllistäkö siitä, mitä erityisesti menestysteologisissa piireissä tapahtuu ja mikä on pesiytymässä yhä enemmän Suomen siioniinkin. Seuraavassa otanta Jumalan Sanasta siitä, ettei Herra aina paranna:
2.Tim.4:20 "Erastus jäi Korinttoon, mutta Trofimuksen minä jätin Miletoon sairastamaan." Emme tiedä sairautta ja sen laatua, mutta se on voinut olla vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminta, joka oireilee hyvinkin kiusallisin oirein, psyykkisinkin...Ja ylipäätään jokin ja jotkut fyysiset sairaudet vaikuttavat mieleenkin, mikä on järkeenkäypää. Pahimmillaan yleistäen seurauksena voi olla KARKEASTI sanottuna vääränlaisen hoidon takia ns. lääkekierre, joka vie potilasta sairauskierteeseen ja lumipalloefekti on valmis

Näitäkin tapauksia on niin uskosta osattomien kuin myös uskovien keskuudessa - fyysisesti, psyykkisestikin monisairaita työkyvyttömiä ja joskus työkykyisiäkin henkilöitä. En yleistä kuitenkaan ja ketään syytä. Itse olen sairastellut lähes putkeen 01/06 lähtien ja kaikki alkoi epäonnistuneesta olkapääleikkauksesta tai oikeastaan sitä ennen kolme kuukautta kestäneestä virusperäisestä keuhkokuumeesta. No, olen paljon paremmassa kunnossa nyt sekä fyysisesti että henkisesti. Lääketiede on auttanut. Ihmeparantumisia Herran kautta en ole kokenut kertaakaan. Uskon niihin kyllä ja joitain olen nähnytkin. Ellei Herra paranna minua, niin oikeaan olkapäähän tehdään kolmas leikkaus kiertäjäkalvosimen repeämän takia, joka on osittain aikaisempien samaan olkapäähän kohdistuneiden leikkauksien enemmän tai vähemmän epäonnistumisien seurausta. Olen oikeakätinen ja kuntoutus on pitkähkö sekä toipuminen/paraneminen leikkauksesta perustuu leikkauksen onnistumniseen, mutta myös omaehtoiseen fyisoterapeuttiseen kuntoutukseen, mikä on oleellinen osa em. vamman käypähoitosuositusta, mikäli mielii parantua edes osittain. Näin se vaan menee ja jonot ortopedisiin leikkauksiin ovat raha- ja resurssipulan takia pitkät. Mutta etukäteen en sitä murehdi ja elän päivän ja hetken kerrallaan Herraan uskoen ja luottaen sekä Hänen Armossaan kasvaen vajavaisena kristittynä. Kiitos ja kunnia Herralle näiden vaivojen ja sairauksienkin keskeltä
Siunausta!
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."