uuhi kirjoitti:monet veljet ovat opettaneet että toora käsittää 5 mooseksen kirjaa. uskon sen. olen siis tästä asiasta eri mieltä kuin petri ja toni. (sana toora tarkottaa opetus, sana toora on suomalaisissa raamatun käännöksissä useimmissa kohdissa käännetty sanalla laki.) uskon että tooraa ei ole kumottu.
pyrin ottamaan vaarin siitä mitä uudessa testamentissa on opetettu ja käsketty.
pyrin tietysti myös noudattamaan sellasia tooran käskyjä, jotka toistuvat uudessa testamentissa. esim. pyrin noudattamaan monia kymmenestä käskystä, koska monet niistä toistuvat uudessa testamentissa ja ovat kirjoitettu sydämeni päälle. mutta en ole nähnyt uudessa testamentissa käskyä pyhittää sapattia, enkä kieltoa tehdä kuvia. en tietenkään tee mitään epäelohimien kuvia enkä palvo minkäänlaisia kuvia tai patsaita. mutta mulla on ihmisten ja eläinten kuvia, muutama paimenenkin kuva on. otan vaarin apostolien tekojen 15. ja 21. luvusta koskien gowjeja (pakanoita) ja tooraa. kannattaa lukea myös mm. 1. tim. 1:6-10, kirje roomalaisille ja kirje galatalaisille.
kun jahuwšu'alta kysytään jakeessa matt. 22:36:
"opettaja, minkälainen käsky suuri toorassa?"
niin hän siteeraa vastauksessaan sellasia käskyjä jotka löytyy jakeista 5.moos. 6:5 sekä 3.moos. 19:18. jahuwšu'a ei siis siteerannut vastauksessaan kymmentä käskyä vaan eräitä muita tooran käskyjä. se on eräs syy miksi en usko sitä petrin ja tonin opetusta.
Vanha liitto eli Mooseksen toora on kumottu. Jos ei olisi niin eläinuhrit ja temppelin palvelus ja kaikki Mooseksen lain käskyt olisivat voimassa. Jos vanhaa liittoa ei olisi kumottu ei uusi olisi voimassa ja silloin ei olisi voimassa uuden liiton eli uuden testamentin opetuskaan. Joten uuhi sinun omat puheesi ovat todella suuressa ristiriidessa kun sanot että pyrit ottamaan vaarin mitä uusi testamentti sanoo. Uusi testamentti kun ei opeta missään kohdassa vanhaa liittoa eli Mooseksen lakia vaan uutta liittoa. Uusi testamentti opettaa että vanha liitto on kumottu Apostolien teoissa ja Hebrealaiskirjeessä ja Paavalin kirjeissä ja Pietarin kirjeissä.
5.Moos.6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
3.Moos.19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.
Nämä käskyt jotka löytyvät Mooseksen laista kuuluvat kymmeneen käskyyn sillä kymmenen käskyä sisältyy näihin kahteen käskyyn. Kun ihminen pitää nämä kaksi käskyä Hän pitää kymmenen käskyä. Se että kymmenen käskyn opetus löytyy myös Mooseksen laista ei tarkoita sitä että Mooseksen laki olisi voimassa vaan sitä että kymmenen käskyä on Jumalan laki joka on mukana kaikissa jumalan liitoissa niin vanhassa kuin uudessakin. UUsi testamentti siis opettaa että vanha liitto eli Mooseksen laki on kumottu mutta jos uusi testamentti opettaa jotain kohtia vanhasta liitosta pitämään niin silloin ne kohdat kuuluvat myös uuteen liittoon.
Uusi liitto opettaa pitämään Jumalan käskyt eli kymmenen käskyä jotka sisältyvät rakkauden kaksoiskäskyyn.
Room.5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
Kun synnymme uudesti saamme Pyhän Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan sydämeemme. Tämä Jumalan rakkaus anttaa meille voimaa ja tahtoa elää Jumalan lain 10 käskyn mukaista elämää ja näin laki eli 10 käskyä on kirjoitettu mieleemme.
Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Noissa kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat. Tutkitaanpa riippuuko niissä kaikki Mooseksen kirjan käskyt sillä jotkut sanovat että koko toora on laki. Jeesus kuitenkin sanoo noissa käskyissä riippuu kaikki laki ja Jeesus tarkoittaa koko lakia.
Gal.5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Jaak.2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette
Tämä yksi käsky pitää sisällään myös Jeesuksen mainitseman toisen käskyn sillä ihminen ei voi rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään jos ei ensin rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Siksi ihmisen tulee ensin rakastaa Jumalaa ja sitten ihminen saa voiman rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään.
Joten jos ihminen rakastaa lähimmäistä kuin itseään niin hän on jo ensin rakastanut Jumalaa kaikesta sydämestä. Siten tuo yksi käsky rakasta lähimmäistä kuin itseäsi sisältää kaiken lain.
Room.13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Paavali sanoo että nuo kolme 10 käskyn käskyä ja mikä muu käsky vain laista eli 10 käskystä sisältyy käskyyn rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Sillä rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa.
5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6. Älä tapa.
7. Älä tee huorin.
8. Älä varasta.
9. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
Eli nämä lain käskyt sisältyvät kaikki käskyyn rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi sillä rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Nämä käskyt haluavat vain hyvää lähimmäiselleen.
Näitä käskyjä ei ihminen voi kuitenkaan noudattaa jos ei ensin rakasta Jumalaa kaikesta sydämestä ja siksi laissakin on neljä ensimmäistä käskyä ihmisen ja Jumalan välisiä ja kuusi viimeistä ihmisen ja lähimmäisen välisiä.
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4. Muista pyhittää lepopäivä (Sapatti). Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
Kun rakastamme Jumalaa kaikesta sydämestä niin haluamme tehdä näitten neljän käskyn mukaan joten käsky rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja sielustasi ja mielestäsi sisältää nämä neljä käskyä. Jotta ihminen voi rakastaa lähimmäistään kuin itseään tulee hänen ensin rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestä.
Eli käsky rakasta lähimmäistä kuin itseäsi pitää sisällä siis koko lain (10 käskyä) sillä ihminen ei voi rakastaa lähimmäistä kuin itseään jos ei ensin rakasta Jumalaa kaikesta sydämestään.
Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Eli kaikki laki joka noissa kahdessa käskyssä riippuu on kymmenen käskyä joka on Jumalan laki jonka Hän omalla sormellaan kirjoitti. Jeesus itse sanoo että KAIKKI LAKI joten koko laki riippuu noissa kahdessa käskyssä ja niin kuin tutkimme niin kymmenen käskyä sisältyy noihin kahteen käskyyn.
Otan nyt esimerkin joka valaisee sitä ettei Mooseksen kirjoittamat vanhan liiton käskyt ole sama asia kuin Jumalan laki sillä ne eivät kuulu noihin kahteen käskyyn joissa koko laki riippuu.
6.Käsky Jumalan laissa (10) käskyä sanoo älä tapa sillä rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa!
3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
Tässä Mooseksen kirjoittamassa vanhan liiton israelin kansalle tarkoittamassa käskyssä käsketään tappamaan. Tehdään siis lähimmäiselle pahaa.
5 Moos 21:
18 ¶ Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: ‘Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari’.
21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen,
23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."
Tässä Mooseksen kirjoittamassa käskyssä käsketään kivittämään ja hirttämään eli tekemään pahaa lähimmäistä kohtaan.
Jo nämä paikat todistavat itse sen että nämä Mooseksen kirjoittamat käskyt eivät sisälly Jeesuksen tarkoittamaan kaikkeen lakiin joka sisältyy käskyyn rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Noissa Mooseksen kirjoittamissa käskyissä ei rakasteta lähimmäistä niin kuin itseä sillä rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Joten Raamattu itse todistaa että Jeesuksen tarkoittama kaikki laki joka riippuu kahdessa käskyssä "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi tarkoittaa 10 käskyä eikä sisällä Mooseksen Israelin vanhan liiton kansalle kirjoittamia käskyjä sillä ne eivät ole Jumalan laki jonka Jumala omalla sormellaan kirjoitti.
Eli 10 käskyä ei ole sama asia kuin vanha liitto eikä sama asia kuin laki liitto joka oli vanha liitto sillä vanha liitto on kumottu mutta kymmentä käskyä ei ole kumottu. Lisäksi tämä todistaa sen että kaikki Raamatun kirjoitus ei ole Jumalan laki niin kuin jotkut valheellisesti opettavat vaan ainoastaan 10 käskyä on KOKO JUMALAN LAKI sillä KAIKKI LAKI riipuu kahdessa käskyssä "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ja nämä kaksi käskyä sisältävät koko 10 käskyä niin kuin tutkimme.
Koko Raamatun kirjoitus on Torah eli opetukseksi ja neuvoksi ihmiselle mutta koko Raamattu ei ole laiksi vaan Jumalan laki on kymmenen käskyä.