Antaako Jumala kaikille kaikki armolahjat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja paa » 01. Heinä 2014 18:08

hrmn2 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Yksi tällainen asia voisi täten olla se että ei ole vielä saanut uskoa siihen asiaan , että Jumala valmistaa poispääsyn kaikista kiusauksista.

Tällaisissa asioissa, jotka ovat kaikille uskoville annettuja lupauksia, ei tarvitse jäädä odottamaan, että Jumala antaa uskon. Pyhä Henki antaa uskon näihin Jumalan totuuksiin ja lupauksiin, kun me teemme valinnan uskoa Jumalan Sanaan.

Mutta voi myös tapahtua näin:

Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat. (Hebr.4:2)

Eli Sanan tulee sulautua meihin uskossa. Se tapahtuu juuri edellä kuvaamallani tavalla; me valitsemme uskoa, ja Pyhä Henki antaa meille uskon. Meidän ei tarvitse uskotella, vaan ainoastaan valita.

Eli Jumalasta viis, jos sinä jotain olet päättänyt ottaa? Mites sellainen pikkujuttu kuin Jumalan tahto? ;)
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

Re: Antaako Jumala kaikille kaikki armolahjat

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 18:33

Niin, Raamattu kyllä sanoo:

"Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta; toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo" (1.Kor.12:7-11).

Eli ei niin kuin me tahdomme, vaan niin kuin Hän tahtoo!

Sanoopa peräti evankeliumeissa näinkin:

Joh. 3
27. Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta".
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 18:51

Varsinaiseen ketjun otsikkoon:

Pelastuksen armolahja on sellainen, jonka saa jokainen sitä tahtova, sillä Raamattu lupaa, ettei Jumala ketään heitä ulos, joka Hänen luoksensa tulee.

Mitä tulee sitten muihin armolahjoihin, siihen oikeastaan vastasi jo tuo edellä oleva Raam.kohta.

Eli Pyhä Henki jakaa kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Meitä kuitenkin kehoitetaan anomaan armolahjoja yhteiseksi hyödyksi.

Eli Jumala ei anna armolahjojaan muuten, kuin siihen käyttöön ja tarkoitukseen, mihin Sana opettaa, eli Kristuksen ruumiin rakentamiseen ja rakentumiseen.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2014 18:58

*
No en jaksa lukea tätä ketjua mutta armolahjoista haluaisin puhua. No minä kyllä tunsin siis aavistin jotain pahaa ollessani täällä foorumissa mutta en ole varma koska olen kokematon. Mutta myöhemmin kun Jasmiini kertoi nähneensä unta mustasta koirasta. Tajusin itse ja mietin onko minulla henkien erottamisen armolahja siksi aavistin jotain pahaa. Miten selitän tämän? Ikään kuin näkisin alitajuntaisesti mustaa hahmoa. Minä kysyn onko se henkien erottamisen armolahja vai se tuli minusta? :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Heinä 2014 19:39

Kyllä se voi olla Jumalan puhetta, mutta mitä ajattelet Jumalan tahtovat sanoa tuon kautta? Uskon, että Jumalalla on kaikessa joku tarkoitus.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 19:40

On muistettava, että meissä on aina mukanamme myöskin meidän inhimillinen puolemme, eli vaikka meillä olisi henkien erottamisenkin armolahja, siitä huolimatta saatta jotkut kokemukset, jopa näyt olla meidän sielullistakin tuotantoamme ja siksi tulee olla aina altis asettamaan näkynsä ja kokemuksensa koeteltavaksi ja näin Raamttu kehoittaa jokaista profetoivaakin toimimaan.

Ja näin myöskin vähitellen kasvamme erottamaan, mikä on Pyhältä Hengeltä tullutta ja mikä omaa sielullista kokemustamme.

Ei kerro koskaan hyvää ihmisen hengellisestä tilasta, jos hän kiivastuu tai on kärsimätön niissä tilanteissa, kun hänen oppiaan, profetiaan tms. koetellaan ja häneltä kysytään niihin liittyviä asioita, koska jos ihminen kokee saaneensa näyn tai profetian tai jopa oppinsa Jumalalta, hän kyllä kestää sen koettelemisen ja kykenee olemaan asiallinen koettelutilanteissa.

Varsinkin sellaisen ihmisen tulee olla hyvin valpas näissä asioissa, jolla on olemassa jo luontaistakin ihmistuntemusta, inhimillistä vaistoa tai psykologista kykyä lukea erilaisia ihmisiä, jollaiset kyvyt kehittyvät esim. määrätynlaisissa ammateissa ja joku saattaa omata sellaisen herkkyyden jo omasta luonteestaankin johtuen, eli puhutaan ns. tunneälystä, joka on toisilla herkempi kuin toisilla, sillä silloin on hyvin suuri vaara, että oma sielullinen tunneälyn tuote sekoitetaan Jumalalliseksi armolahjaksi.

Ole kärsivällinen ja pyydä Jumalalta apua ja selvyyttä siihen, milloin Hän toimii kauttasi ja milloin on kysymys omista tunteistasi.

ps. Selvisikö teille koskaan tuohon mustaan koiraan liittyen, mistä oli kysymys ja mitä sillä Jumala halusi puhua, jos se oli Jumalalta?
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2014 19:56

*
No joka kerta kun kohtasin häntä niin tuli paha aavistus ja epäselvä alitajuntainen juttu mikä se lienee. Näin että hänessä on jotain musta alue tai hahmo. Minä saatan erehtyä. No ei puhuta hänestä. Olen vajavainen itsekin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 20:08

Kyllä se saattaa olla Jumalan antama henkien erottamisen armolahja.

Ja uskon, että Pyhä Henki jokaisessa Herran omassa soittaa hälytyskelloja esim. sellaisten henkilöiden kohdalla, jotka ovat liikenteessä jonkin muun hengen vaikutuksesta, kuin Pyhän Hengen.

Mielestäni aina kannattaa herkistyä ja olla kuulolla, jos saa tällaisen tuntemuksen hengessään, sillä tuskin Jumala meitä turhaan varoittaa.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Heinä 2014 20:54

Näin minäkin ajattelen kuin Siivetön, että Jumala ei varoita turhaan.
Aamu-Usva

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 23:02

Tarkoitukseni ei kyllä ollut aloittaa keskustelua armolahjoista, käytin tuota profetoimista vain yhtenä esimerkkinä (olisin voinut käyttää monia muita asioita, jotka eivät liity armolahjoihin). Nyt näyttää siltä, että olisin aloittanut tällaisen viestiketjun armolahjoista - olisiko asia mahdollista muuttaa? Jos haluatte keskustella armolahjoista niin ei minulla mitään sitä vastaan ole, en vain itse ole halunnut niistä aloittaa keskustelua, joten on harhaanjohtavaa kun nyt näyttää siltä, että minä olisin niin tehnyt.

Vastaan tässä ainoastaan tähän minulle esitettyyn kysymykseen.

paa kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Yksi tällainen asia voisi täten olla se että ei ole vielä saanut uskoa siihen asiaan , että Jumala valmistaa poispääsyn kaikista kiusauksista.

Tällaisissa asioissa, jotka ovat kaikille uskoville annettuja lupauksia, ei tarvitse jäädä odottamaan, että Jumala antaa uskon. Pyhä Henki antaa uskon näihin Jumalan totuuksiin ja lupauksiin, kun me teemme valinnan uskoa Jumalan Sanaan.

Mutta voi myös tapahtua näin:

Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat. (Hebr.4:2)

Eli Sanan tulee sulautua meihin uskossa. Se tapahtuu juuri edellä kuvaamallani tavalla; me valitsemme uskoa, ja Pyhä Henki antaa meille uskon. Meidän ei tarvitse uskotella, vaan ainoastaan valita.

Eli Jumalasta viis, jos sinä jotain olet päättänyt ottaa? Mites sellainen pikkujuttu kuin Jumalan tahto? ;)

Tarkoitin, että meidän ei tule jäädä odottamaan että Jumala antaa uskon, sillä Hän on jo luvannut Sanassaan antaa sen jokaiselle, joka taivuttaa sydämensä Hänen tahtoonsa. Eli Jumalan tahto on antaa jokaiselle uskoa niin paljon, kun vain on itse halukas ottamaan vastaan.
hrmn2

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu