Koettelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja Minä vain » 22. Kesä 2014 15:34

Vaisuliini

Soofar sanoi tuon jobia vastaan puhuessaan.
Job 11:12 Onttopäinen mies voi viisastua ja villiaasin varsa ihmistyä.

Lopussa Jumala oli kuitenkin soofaria vastaan vihainen, koska hän ei ollut puhunut oikein.

7 Mutta senjälkeen kuin Herra oli puhunut Jobille nämä sanat, sanoi Herra teemanilaiselle Elifaalle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job.
8 Ottakaa siis seitsemän mullikkaa ja seitsemän oinasta, käykää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa puolestanne polttouhri, ja minun palvelijani Job rukoilkoon teidän puolestanne. Tehdäkseni hänelle mieliksi en saata teitä häpeälliseen rangaistukseen siitä, ettette puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job."
9 Niin teemanilainen Elifas, suuhilainen Bildad ja naemalainen Soofar menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli heille puhunut; ja Herra teki Jobille mieliksi.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Kesä 2014 15:35

iinuliinu kirjoitti:Raamatun Sana on meille annettu ja sillä koetellaan. Mitä ei löydy Sanasta voidaan hyljätä.
Berean uskovaiset tutkivat myös kirjoituksista oliko asiat niin kuin piti;

Ap. t. 17:11

Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

juuri näin koetellaan:

...tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Masa » 22. Kesä 2014 15:45

toni t kirjoitti:
Minä vain kirjoitti:Avaan ketjun koettelusta.
Toivon että tässä ketjussa käsitellään seuraavat asiat jotkat ovat tulleet koettelussa esille ja niihin nyt pyydän vastauksia.

Kuka saa koetella?
Millainen ihminen voi koetella tai on arvollinen koettelemaan?
Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?
Kuka on kykenevä koettelemaan ja mitä?
Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka?
Pitääkö koettelian uskoa samoin kuin koeteltavan?
Mitä järkeä koettelussa edes on, jos se täytyy tehdä sen uskon mukaan, miten koeteltava uskoo?

Eipä sitten muuta kuin käskyä käskyn päälle ja läksyä läksyn päälle tähän ketjuun.

Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

En jatka enää koettelua, ennen kuin saan näihin vastaukset, eikä vastausten tarvitse olla raamatun mukaisia eikä muutakaan.
Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä.

Jos Jumala ei ole antanut meille sanaansa joka on absoluuttinen totuus niin mihinkään kysymykseesi ei ole olemassa oikeaa vastausta. Jos meillä ei ole Jumalan sanan totuutta niin kukaan ei voi tietää ja edustaa totuutta - silloin on vain eri ihmisten mielipiteitä siitä mikä totuus voisi olla.

Jumala on kuitenkin antanut meille sanansa jonka kautta me voimme koetella kaiken. Tällöin ihminen ei päätä sitä mikä on oikein ja väärin vaan Jumala sanoo sen sanassaan. Todellisen koettelun voi siis tehdä ainoastaan Jumalan sanan totuuden kautta jolloin Jumala määrittää sen mikä on oikein ja mikä väärin. Ilman Jumalan sanan totuutta on vain ihmisten eri mielipiteitä.

Kol.2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
2:3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.

Ihmismieli ei mitenkään voi tietää kaikkea mitä tietää tulee mutta me kristityt tiedämme kuka tietää. Tähän päättyy meidän vaikea pulma. Olemme varmoja että se mitä Jumala on paljastanut sanassaan on totuudenmukaista ja täsmällistä ja siksi vain Jumalan sana Kristuksen antama ilmoitus voi toimia koettelun perustana.

Miksi jotkut eivät halua uskoa että koko Raamattu on Jumalan sanaa - miksi jotkut uskovat vain että Jeesus puhui totta neljässä evankeliumissa. Yksi syy voi olla siinä että ihmiset eivät todellisuudessa halua uskoa niinkuin Raamattu opettaa vaikka Paavalin ja Mooseksen kautta. Esimerkiksi jos ihminen ei halua uskoa että homoseksuaalisuus on syntiä niin hän ei silloin välttämättä halua uskoa että Paavalin ja Mooseksen kirjoitukset olisivat Jumalan sanaa. Kun ihminen ei halua uskoa jotain minkä Raamattu ilmoittaa niin ihminen helposti kyseenalaistaa ilmoituksen samalla tavalla kuin saatana 'onko Jumala todellakin sanonut'?.

Monet ateistitkin sanovat että Jeesus oli mukava heppu ei se edes tuominnut mutta Paavali oli sekopää koska heitteli älyttömyyksiä esim; homoudesta. Eli vääräksi halutaan nähdä asiat jotka tuomitsevat synniksi sen jota itse kannatetaan. Ateistit joutuvat kuitenkin vielä sen tosiasian eteen että Paavali ja Mooses eivät puhuneet omiaan vaan juurikin mukavan hepun Jeesuksen ilmoituksen ja tämä mukava heppu on juurikin se heppu joka tulee myös ateistit tuomitsemaan heidän tekojensa mukaan.

Ps; miten muuten sinä Minä vain näet homoseksuaalisuuden - onko se syntiä mielestäsi?

Rakkaat, yrittäkää nyt keksiä joitain muita kuin tuo ainainen homostelu.. eikö toisaan sananvarannossa ole muita syntejä kuin homous?
Ei sillä Rakkaat veljet ja sisaret etteikö homous olisi synti, mutta ihan välillä tympii ns. homokortin vetäminen - jos kerran Jumala on jättänyt homot omaan irstauteensa. Eikö meidänkin ole syytä jättää heidät Jumalan vihan alle?
Masa

ViestiKirjoittaja Minä vain » 22. Kesä 2014 15:47

Jasmiini.

Minä vain kirjoitti:
Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä.

Minua kyllä kiinnostaa tutkia tätä aihetta ja myös kirjoittaa siitä ja arvaan jo mitä ajat takaa. Mutta.. kun sinä kysyt ihmisen mielipidettä? Siis
tarkoitatko, että pitäisi antaa vastauksia jotka ovat ihmisen järkeilyä vai uskotko, että muillakin on Pyhä Henki, joka on avannut kirjoituksia ja ohjannut Jeesuksessa eteenpäin?
Mistä tiedät, että kyseessä on ihmisen mielipide, eikä Jumalan mielipide, jonka Jumala on jollekulle antanut?

Ei ole raamatussa mainintaa koettelusta kuka voi koetella ja kuka ei.
Kehoitus koettelemaan on, mutta kun ei kelpaa kun en täytä tiettyjä kriteereitä, niin pakkohan minun on kysyä mitkä ovat nämä kriteerit?
Nämä löytyvät vain ihmisten tulkinnoista, mutta jos joku uskaltaa ne antaa Jumalan nimissä, niin sanon että hyvin rohkea saa olla ja minulle ei hän ole vastuussa vaan Jumalalle kenen nimissä puhuu.
Puhukaa siis, puhukaa siinä nimessä missä puhutte.
Minä en ole Jumalan nimissä puhunut, minä en uskalla, monet kyllä uskaltavat.
Minä tiedän sen siitä, että jos se on totta, se on totta ja Jumala on totuuden puolella.
Ja totuuden voi kuulla kun on tullut tuntemaan totuuden.
Joka on totuudesta, kuulee totuuden.
Minä vain

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Kesä 2014 15:48

Minä vain kirjoitti:Vaisuliini

Lopussa Jumala oli kuitenkin soofaria vastaan vihainen, koska hän ei ollut puhunut oikein.

7 Mutta senjälkeen kuin Herra oli puhunut Jobille nämä sanat, sanoi Herra teemanilaiselle Elifaalle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job.
8 Ottakaa siis seitsemän mullikkaa ja seitsemän oinasta, käykää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa puolestanne polttouhri, ja minun palvelijani Job rukoilkoon teidän puolestanne. Tehdäkseni hänelle mieliksi en saata teitä häpeälliseen rangaistukseen siitä, ettette puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job."
9 Niin teemanilainen Elifas, suuhilainen Bildad ja naemalainen Soofar menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli heille puhunut; ja Herra teki Jobille mieliksi.

Niin tiedän mutta se sana 'onttopäisyys' avasi ymmärrykseni. Niin siksi käytän sitä nostamalla esille miten Jumala on voimallinen johdattamaan kaikkeen totuuteen jos pysytään nöyränä Jumalan Sanaa kohtaan. Job itse sanoi näin; eksyttäjä ja eksyksissä kulkeva kuuluu Jumalalle. Jumalalla on voima ja ymmärrys. Jumala voi avata antamalla ymmärryksen totuuteen.

Job. 12:16 Hänellä on voima ja ymmärrys. Hänelle kuuluu niin eksyksissä kulkeva kuin eksyttäjäkin. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Masa » 22. Kesä 2014 15:58

Minä vain kirjoitti:Jasmiini.

Minä vain kirjoitti:

Minua kyllä kiinnostaa tutkia tätä aihetta ja myös kirjoittaa siitä ja arvaan jo mitä ajat takaa. Mutta.. kun sinä kysyt ihmisen mielipidettä? Siis
tarkoitatko, että pitäisi antaa vastauksia jotka ovat ihmisen järkeilyä vai uskotko, että muillakin on Pyhä Henki, joka on avannut kirjoituksia ja ohjannut Jeesuksessa eteenpäin?
Mistä tiedät, että kyseessä on ihmisen mielipide, eikä Jumalan mielipide, jonka Jumala on jollekulle antanut?

Ei ole raamatussa mainintaa koettelusta kuka voi koetella ja kuka ei.
Kehoitus koettelemaan on, mutta kun ei kelpaa kun en täytä tiettyjä kriteereitä, niin pakkohan minun on kysyä mitkä ovat nämä kriteerit?
Nämä löytyvät vain ihmisten tulkinnoista, mutta jos joku uskaltaa ne antaa Jumalan nimissä, niin sanon että hyvin rohkea saa olla ja minulle ei hän ole vastuussa vaan Jumalalle kenen nimissä puhuu.
Puhukaa siis, puhukaa siinä nimessä missä puhutte.
Minä en ole Jumalan nimissä puhunut, minä en uskalla, monet kyllä uskaltavat.
Minä tiedän sen siitä, että jos se on totta, se on totta ja Jumala on totuuden puolella.
Ja totuuden voi kuulla kun on tullut tuntemaan totuuden.
Joka on totuudesta, kuulee totuuden.

Kuka saa koetella ? Vastaus ei ole kovinkaan yksinkertainen. Tai on miltä puolelta asiaa katsotaan.

Pääsääntöisesti menee melko varmasti niin kuin Petri kirjoitti, mutta on paljon muuttuvia tekijöitä josta osa on kirjoitettu Raamattuun ja osaa ei.

1. jotta voi koetella on oltava jokin asia jonka molemmat pitää totetana esim 2+2=4
jos toinen väittää 2+2=5 joka on epätosi ei koittelua voida aloittaa.
Ensimmäiseksi on siis löydettävä jokin seikka josta ollaan samaa mieltä.

2. kohdalle voidaan laittaa otsikoksi inhimillisyys ja sen aiheuttamat säröt.
näihin säröhin kuuluu.
Ystävyys-suhteet, oikeudenmukaisuus, omien uskomusten kriittinen tutkiskelu, toisen kunnioittaminen tai sen puute, arvovalta uskovien keskuudessa.
Tämän kaltaisia säröjä on paljon - mutta suurin nimittäjä on ylpeys ja sitä kautta nöyryyden puute.

3 kohta on sitten tietysti Raamattu ja mitä siihen on kirjoitettu

On huomattava että jos kohdat 1 ja 2 ei täyty ei kolmosestakaan ole mitään hyötyä.
Ei koittelijalle eikä koitettavalle.
Lopputulos on vain kauhea määrä sanoja, joista jää vain usein miten pahamieli molemmille.
Masa

ViestiKirjoittaja Minä vain » 22. Kesä 2014 16:08

Koetellaan vaikka miten raamattu avautuu itse kullekin.

Koettelussa on ongelmana juuri raamatun tulkitsemiset, tulkintoja on monia, mutta totuus on yksi.

Otetaan tähän Raamatusta jae ja tulkitaan se itse kukin, sopiiko tämä ja sitten perustellaan miksi tulkitsemme näin.

sitten koetellaan jokaisen tulkinta.

Masa, valitse Jae.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Masa » 22. Kesä 2014 16:15

Minä vain kirjoitti:Koetellaan vaikka miten raamattu avautuu itse kullekin.

Koettelussa on ongelmana juuri raamatun tulkitsemiset, tulkintoja on monia, mutta totuus on yksi.

Otetaan tähän Raamatusta jae ja tulkitaan se itse kukin, sopiiko tämä ja sitten perustellaan miksi tulkitsemme näin.

sitten koetellaan jokaisen tulkinta.

Masa, valitse Jae.

Ei kiitos, siunausta sinulle.
Masa

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Kesä 2014 16:29

Minä vain, Toni mielestäni esitti sinulle aikaisemmin asiallisen kysymyksen johon et kaiketi ole vastannut? Saanko tuoda kysymyksen uudelleen esille eli mitä mieltä olet homoseksuaalisuudesta? Onko se mielestäsi syntiä?

Laitan tähän Raamatusta seuraavan kohdan:

Kirje roomalaisille 1:

22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet

23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,

25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.

26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;

27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.

29. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;

30. ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,

31. vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;

32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Kiitos sinulle vastauksestasi jo etukäteen ja Jumalan siunausta sinulle ja kaikille muillekin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 22. Kesä 2014 18:25

vaisuliini kirjoitti:
Minä vain kirjoitti:Vaisuliini

Niin tiedän mutta se sana 'onttopäisyys' avasi ymmärrykseni. Niin siksi käytän sitä nostamalla esille miten Jumala on voimallinen johdattamaan kaikkeen totuuteen jos pysytään nöyränä Jumalan Sanaa kohtaan. Job itse sanoi näin; eksyttäjä ja eksyksissä kulkeva kuuluu Jumalalle. Jumalalla on voima ja ymmärrys. Jumala voi avata antamalla ymmärryksen totuuteen.

Job. 12:16 Hänellä on voima ja ymmärrys. Hänelle kuuluu niin eksyksissä kulkeva kuin eksyttäjäkin. RK

Ymmärrän, mitä vaisuliini tarkoittaa ja olen samaa mieltä. Voimme lapsenmielisinä lähestyä Jumalaa ja pyytää Jumalalta viisautta ja ymmärrystä. Siinä tulee onttopäisenkin päähän viisautta, vaikka itsessään olisi vajaa. Ja vajaita me ollaan kaikki. Kukapas voisi edes sanoa, en tarvitse.

Jaak. 1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.

17 Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.
Jasmiini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu