Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re:

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Helmi 2014 22:23

uuhi kirjoitti:uskon toki että on uusi liitto. mutta uskon että tooraa eli lakia ei ole kumottu. mulla on varmaankin eri käsitys kuin mikolla siitä mitä kirjeen hebrealaisile seitsemännessä luvussa tarkotetaan, mutta sama käsitys siitä mitä kirjeen hebrealaisille kahdeksannessa luvussa tarkotetaan.

Mikko Murpatti kirjoitti:olen 100% vakuuttunut, että ensimmäinen liitto on vanhentunut

uskon tuon mikon lauseen kyllä. ja uskon seuraavan raamatun lauseen.

älkää luulko, että minä tulin tooraa tai profeettoja kumoamaan; en tullut kumoamaan, vaan täyttämään; for, verily I say to you, till that the heaven and the earth may pass away, one iota or one tittle may not pass away from the torah, till that all may come to pass. sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, least he shall be called in the kingdom of the heavens; but whoever may do and may teach [them], he shall be called great in the kingdom of the heavens

[matt 5:17-19 ylt käännöksestä ja suom. v. 1938 käännöksestä, pienin korjauksin]

Minulle tuo laittamasi lause aukeaa tällä tavalla.

vapaasti muotoiltuna mielestäni Jeesus sanoo tuossa (sanoma mielestäni):

"Hei , älkää luulko että yritän julistautua Messiaaksi pelkästään sanoin ja vakuuttelemalla , vaan osoitan olevani Messias täyttämällä KAIKKI profetaaliset kirjoitukset minusta ja täytän viimeiseen piirtoon Kaikki profeettojen kirjoitukset Messiaasta sekä täytän koko Mooseksen lain! . En siis tullut kumoamaan Mooseksen lakia, ja profeettojen kirjoituksia minusta , vaan tulin täyttämään Mooseksen lain ja profeettojen kirjoitukset, jotka todistavat minun olevan Messias...

Tiedätkös tuohon tyyliin minä tuon kohdan ymmärrän.

Room 10.

4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.

Herra Jeesus täytti Mooseksen lain!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Helmi 2014 22:38

Tämä on nyt sitä kuuluisaa murpatin mutua:

Minusta tuntuu ja olen tällähetkellä siinä ymmärryksessä lain suhteen, että laki on voimassa niille, jotka eivät ole ottaneet vastaan Herra Jeesusta ja eivät ole hyväksyneet Hänen lahjavanhurskauttaan. Voisiko joku minua viisaampi vahvistaa tai kiistää tämän , sillä kovasti itsekkin haluaisin olla asiasta varma?

Tässä mielessä laki voisi olla voimassa (En ole varma tarkoittaako 10-käskyä vai koko Mooseksen laki)

Eli semmoinen ihminen, joka ei ole ottanut Jeesuksen lahjavanhurskautta vastaan joutuu itse koittaa täyttää koko Mooseksen lain, ja viimeisellä tuomiolla uskosta osattomat sitten tuomitaan ja heitä syytetään tuon lain mukaan.

Meillä on tässä tuomiossa kaksi vaihtoehtoa. Olla itse täyttänyt koko Mooseksen laki (mahdotonta) taikka maksaa lainrikkomuksesta syntynyt rangaistus. Nyt on kuitenkin niin ihanasti käynyt, että Herra Jeesus Messias on ollut avokätinen ja rakastettavasti maksanut juuri MINUN synneistä koostuneen suuren potin maksettavaa, näin ollen voin todeta olevani syyllinen rikottuun, lakiin mutta olen onnellisessa asemassa sillä pääsen maksupuolesta kuin koira veräjästä.

Vähän kun olisin oikeudessa törkeästä ylinopeudesta ja tuomari sanoisi: Murpatti nyt maksat 120 000 € taikka joudut vankilaan. Suorita maksu nyt tai sinut viedään pois...Tässä vaiheessa sanoisin, että tuo mies tuossa eturivissä on hyvä ystäväni ja hän on luvannut maksaa minun sakkoni. Ja näin pääsisin jatkamaan päivääni ja se ystävällinen pelastaja kuittaisi minun aiheuttamat kuluni .

Kiitos Herra Jeesus armostasi ja sovituksestasi! :D . Kävipä satumainen tuuri! Jiihaaaa!

Herran Jeesuksen sovitusverestä osalliset sanovat syytösten edessä: Minun syntivelkani on jo maksettu, täydellisellä uhrilla. En ole siksi lainedessä enää mitään velkaa, vaikka olenkin syyllinen ja rikkuri! Minun lainrikkomukseni on sovitettu täydellisellä uhrilla, minun ei tarvitse maksaa, joten hyvää päivänjatkoa taidankin tästä jatkaa kohti tuota paratiisia.

Mikä rakkaus ja pelastus! Ja tämän lisäksi olen vielä osallinen suunnattomasta perinnöstä ja rikkauksista. Eli oikeusistunnon jälkeen jatkan paratiisiin nauttimaan perinnöstä ja rikkauksista ikuisesti enkä menekkään ikuiseen vankilaan. Mahtava diili!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja uuhi » 28. Helmi 2014 23:08

me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
ja tiedetään, että vanhurskaalle tooraa ei aseteta , vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]

sillä läpi tooran tietämys hairahduksen

[kirjeestä room. 3:20]

so that the torah became our tutor -- to messiah, that we might be justified by faith , and the faith having come, no more under tutor are we,

[gal 3:24-25 ]

sillä ette ole alla tooran vaan alla sulouden

[kirjeestä room. 6:14 ]
uuhi

ViestiKirjoittaja uuhi » 29. Maalis 2014 10:07

kysymys pohdittavaksi:
jos uskova, joka on vanhurskas, kääntyy pois vanhurskaudestaan syyllistymällä esimerkiksi valapattouteen, haureuteen tai homoiluun niin asetetaanko toora hänelle?

ja tiedetään, että vanhurskaalle tooraa ei aseteta , vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]
uuhi

ViestiKirjoittaja uuhi » 05. Huhti 2014 19:49

and if by the spirit you are led, you are not under torah.
and manifest also are the works of the flesh, which are: adultery, fornication, uncleanness, lasciviousness,
idolatry, witchcraft, hatred, strifes, emulations, wraths, rivalries, dissensions, heresies,
envyings, murders, drunkennesses, revellings, and such like, of which i tell you before, as i also said before, that those doing such things the kingdom of elohim shall not inherit.

[gal 5:18-21 ]
uuhi

Re:

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Huhti 2014 10:18

uuhi kirjoitti:kysymys pohdittavaksi:
jos uskova, joka on vanhurskas, kääntyy pois vanhurskaudestaan syyllistymällä esimerkiksi valapattouteen, haureuteen tai homoiluun niin asetetaanko toora hänelle?

Minä ymmärrän asian niin, että ne jotka ovat Herrassa Jeesuksessa ja Hänen sovitusverensä alla eivät ole lain alla vaan armon alla, vaikka johonkin hetkellisesti lankeaisivat vaikkapa mielessään vihastuisi hetkeksi veljeensä ja tekisi näin syntiä mielentasolla, ei hänelle tämän vuoksi aseteta lakia vaan armo kantaa, kun tunnustaa Herralle syntinsä ja pyytää niitä Herran Jeesuksen nimessä anteeksi tehden rehellisesti parannusta!

Eli elämä Jeesuksessa ei ole semmoista, että joka rikkomuksen ja synnin jälkeen Hänen uhrinsa ei enää riitäkkään ja ei olisi "voimassa" ja keikutaan vuoroin lain ja vuoroin armon alla, vaan elämä Herrassa Jeesuksessa on jatkuvaa olemista armossa. Se on lujaa uskoa Jumalan lupauksiin ja Jeesuksen sovituksen täydellisyyteen, siinä tapahtuu ylä ja alamäkiä ja siinäkin on omat ilonsa ja murheensa.

Jos taas joku, jolle on Pyhä Henki suotu ja hän on saanut maistaa tulevien aikojen voimaa Herrassa Jeesuksessa ja tämmöinen luopuu ja vapaalla tahdollaan päättää hyljätä ja luopua Herrasta jeesuksesta on semmoista mahdotonta enää uudistaa parannukseen opettaa Raamattu, eli tämmöinen ei enää palaa Herran Jeesuksen veren alle ja tämmöiselle luopuneelle mielestäni on laki sitten voimassa. On kaksi vaihtoehtoa laki tai armo, jolla ei ole enää osuutta armoon Herrassa Jeesuksessa on jäljellä enää osuus lakiin, ja tätä ei voi kukaan Jesuksen lisäksi täyttää.

Hepr 6

4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.

Luukas 8

13 Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat.

1.tim 4

1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
6 Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.
7 Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.

Tahdon korostaa että tämä uopuminen ei tarkoita mitään kertaluontoista lipsumista, lankeamista värälle tielle menemistä taikka mitään sellaista kevyttä ja nopeasti tapahtuvaa asiaa taikka vihan puuskassa sanottua katkeraa herjausta, vaan pitkään kestänyttä sydämen paaduttamista ja tietoista valintaa hyljätä Herra Jeesus ja valita synnin lyhytaikaiset ilot lopullisesti. Valita vapaalla tahdollaan synti ja tottelemattomuus ilman katumusta ja täydellistä itsensä paaduttamista.

Ennen luopumista on Jumala toistuvasti ja voimallisesti puhutellut tämmöistä kuritonta pitkään ja hartaasti, niin että kyseessä on valinta eikä tunteiden puuskassa tapahtuva purkaus.

Me emme varmasti tiedä koska joku sisarus on luopunut Herrasta joten toivon , anelen ja pyydän ettemme menisi ketään tällaisella syytöksellä osoittelemaan ellet sitten näe hänen sydämeensä ja tiedä kuin Jumala hänen sielunsa tilaa, kun emme tätä voi koskaan itse tietää ei meillä myöskään ole asiaa, mennä tätä varmana tiedosta toiselle sanomaan ettemme puheillamme edesauttaisi kenenkään lopullista luopumista Herrasta.

Monesti emme tuomitse oikeaa tuomiota, vaan tuomitsemme näön mukaan ja omien typerien ja sokeiden olettamuksiemme pohjalta ja saatamme aikaansaada jonkun sielulle pahan haavan. Älköön kukaan sanoko toisellelle hänen luopuneen Herrasta ja olevan ulkona pelastuksesta jos emme varmoja ole!

Uskosta lupunut tai uskosta osaton, ja semmoinen joka tavoittelee hurskautta (jumalalle kelpaavuutta) lain kautta on lain alla, ja Jeesuksen kautta hurskautetut ovat armon alla.
Mikko Murpatti

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Huhti 2014 10:30

Poistin tästä viestini, jossa lainasin väärin Jesaja 54 -kohtaa.

Tarkemmin harkittuani se ei sopinutkaan tähän enkä ole varma onko kyseisen Raamatunkohdan lupaukset vain Israelille tarkoitettuja ja ei siis pakanoille tarkoitettuja, niin otin pois kun en ole varma.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Huhti 2014 11:32

en ole kaikilta osin samaa mieltä mikon kanssa.

and manifest also are the works of the flesh, which are: adultery, fornication, uncleanness, lasciviousness,
idolatry, witchcraft, hatred, strifes, emulations, wraths, rivalries, dissensions, heresies,
envyings, murders, drunkennesses, revellings, and such like, of which i tell you before, as i also said before, that those doing such things the kingdom of elohim shall not inherit.

ota huomioon mm. jakeet gal 5:18-21 [yllä]

ja 1.joh. 5:16-17
uuhi

Re:

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 11. Huhti 2014 12:16

uuhi kirjoitti:en ole kaikilta osin samaa mieltä mikon kanssa.

Ei haittaa ystävä hyvä :)

Ei voi olla kaikkien kanssa kaikesta samaa mieltä ja usein Raamattu aukeaa hiljalleen ajan saatossa, ilmoittakoon Herra sille totuuden joka tässä asiassa on käsittänyt asiat väärin ja vaeltakaamme eteenpäin samaa tietä.

Olen monesti ollut väärässä ja käsittänyt jonkun asian väärin ja tulen vielä olemaankin, mutta lohduttavaa on se että saamme kasvaa ja Jumala avaa kyllä asiat kun sen aika on.

Fil.3

14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja uuhi » 12. Huhti 2014 11:43

kommentoisin hiukan mikon aikaisempaa viestiä seuraavasti:

mielestäni se että jos joku syyllistyisi vaikka valapattoisuuteen, haureuteen tai homoiluun, on paljon suurempi hairahdus kuin se jos joku vihastuisi veljeensä ilman syytä .

muistuttaisin jakeista 1.joh. 5:16-17

[mielestäni muuten veljeen vihastuminen aiheellisesta syystä ei ole hairahdus]

ja mielestäni suomalainen vääristynyt armo-käsite voi hankaloittaa näiden asioiden ymmärtämistä. mielestäni hebrean sana chen ja kreikan sana kharis pitäisi kääntää sanalla sulous eikä sanalla armo.

jos ajatellaan että on joku uskova ihminen joka on elohimin sulouden alla. mutta tämä ihminen eräänä päivänä onkin tottelematon ja tekee jonkin sellaisen rikoksen kuin valapattous, haureus tai homoilu.
minkä alla hän siinä tilassa on?

[gal 5:18-21, ylt hiukan korjattuna]

isä rakastaa poikaa ja kaiken on-antanut kädellehänen. on uskovalle poikaan elämä iäinen ja tottelematon pojalle ei näe elämää vaan viha elohimin pysyy päällähänen [ joh. 3:35-36]

katso siis elohimin hyvyyttä ja ankaruutta, ankaruutta langenneita kohtaan, ja hyvyyttä sinua kohtaan, jos hyvyydessä pysyt, muutoin myös sinut hakataan irti.

[room 11:22, vuoden 1938 käännös hiukan korjattuna]

lo, then, goodness and severity of elohim -- upon those indeed who fell, severity; and upon thee, goodness, if thou mayest remain in the goodness, otherwise, thou also shalt be cut off.

[rom 11:22 ylt, korjattu termi elohim]
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 13. Huhti 2014 12:52, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu