Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskova elää synnittömästi?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Marras 2013 12:32

Raamatun sanan selvän opetuksen mukaan kukaan ihminen ei pysty elämään täysin synnittömästi täällä maan päällä. Siunauksia.net sivun kirjoitus oli todella epäraamatullinen ja siinä oli pahoja harhoja.

"En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee". (Joh.8:11)

Jeesus käski synnistä kiinnijäänyttä naista olemaan tekemättä enää syntiä.

Jos sanomme, ettemme voi elää tekemättä syntiä, väitämme että Jeesuksen käsky olisi mahdoton toteuttaa. Ja silloin teemme Jumalan Sanan tyhjäksi.

Tuo opetus siunauksia.net sivulla osoittaa sen millainen ristiriita ja harha syntyy silloin kun opettaa vastoin Raamatun sanan opetusta. Tuo kohta oli vielä vanhan liiton puolella, eikä Herra Jeesus ollut vielä kuollut syntien tähden. Tuon opetuksen mukaan vanhan liiton aikanakin ihmisilla oli mahdollisuus elää synnittömästi. Mihin tarvitsemme enää Jeesuksen sovitusverta, jos vanhan liiton puolellakin oli jo mahdollisuus elää synnittömästi?

1 Joh 3:6 Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

Tämä on eräs Raamatun kohta, jonka kautta synnittömyysoppia opettavat sanovat Raamatun opettavan ettei uskova voi tehdä syntiä sen jälkeen kun hän on tullut uskoon.

Kun tutkimme tätä asiaa Raamatun kokonaisopetuksen valossa, niin ymmärrämme, että 1 Joh 3:6 tarkoittaa sitä ettei kukaan Jumalasta syntynyt voi harjoittaa jatkuvasti syntiä tekemättä parannusta siitä.

Gal 2:
11 ¶ Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erilläänpeläten ympärileikattuja,
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.

1 Pie 2:
1 ¶ Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Raamatun sanan opetuksen mukaan ulkokultaisuus on syntiä, jonka mukaan ei tule toimia ja elää. Pietari ja Barnabaskin lankesivat ulkokultaisuuden syntiin, joka tarkoittaa sitä, että 1 Joh 3:6 ei tarkoita sitä, että uskovasta voisi tulla synnitön ja ettei uskova tekisi koskaan syntiä.

1 Joh 1:
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole (ekhomen) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Edellä olevat jakeet ovat opetusta jo uskossa oleville ihmisille. Jakeessa 8 on kreik. ekhomen, joka tarkoittaa, että kyseessä on preesensin aktiivin indikatiivi, joka tarkoittaa että synti oli tehty nyt tässä hetkessä, joka oli tapahtunut tosiasia.

Moni sanoo että kyseessä ei ollut nyt hetki, vaan menneisyydessä uskottomana tapahtuneet synnit. Raamatun todistus kumoaa tämän sillä oli kyse pelastuksen vastaanottaneista uskovista, jotka olivat langenneet tekemään syntiä, siksi heitä kehotettiin tunnustamaan syntinsä ja tekemään niistä parannuksen saadakseen ne anteeksi.

Raamatun opetuksen mukaan uskovan ei ole mahdollista elää täysin ilman syntiä. Tässä kohdassa opetetaan, että jos uskova kieltää tehneensä syntiä, niin hän tekee Jumalan valehtelijaksi eikä Jumalan sana ole hänessä, sillä kenestäkään ihmisestä ei tule täysin synnitöntä tässä ajassa. Jumalan sana opettaa tämän selkeästi. Samoin jos uskova kieltää tehneensä syntiä ja luulee olevansa synnitön niin Jumalan sana ei ole hänessä ja hän elää valheessa.

Tämä on todella tärkeä opetus, sillä Raamattu sanoo, että ihminen joka luulee olevansa synnitön elää valheessa eikä hänellä ole Jumalan sanaa. Monet uskovat sanovat, että otetaan vain se mikä on hyvää eikä välitetä siitä mikä on pielessä. On totta ettei kukaan ole täydellinen ja me kaikki erehdymme jossakin kohdassa. Silloin kun on kyse ihmisestä joka sanoo olevansa synnitön, niin Raamattu sanoo hänen elävän valheessa eikä hänessä ole Jumalan sanaa, niin silloin emme voi ammentaa sellaisesta lähteestä, joka elää valheessa ja jolla ei ole Jumalan sanaa. Siksi tällaisia opetuksia ja ihmisiä tulee välttää eikä osallistua heidän opetukseensa tai heidän yhteyteensä.

Jumala suhtautuu vakavasti ja torjuvasti sellaiseen ihmiseen joka kuvittelee olevansa synnitön. Siksi Hän sanoo ettei sellaisella ihmisellä ole Hänen sanaansa. Tällainen opetus halventaa Herran Jeesuksen sovitustyötä, sillä Herran Jeesuksen sovitustyö ei ainoastaan sovita syntejä, jotka olemme tehneet uskomattomina, vaan myös ne synnit joihin lankeamme uskovina.

Koska Raamattu opettaa, että kukaan uskova ei voi elää synnittömänä täällä maan päällä, niin silloin "synnittömyyden" tilan luulossa oleva ihminen halveksii Jeesuksen sovitusverta, koska hän ei tuo ylpeyden syntiään (synnittömyys) ja muita syntejään Herran Jeesuksen veren puhdistettavaksi. Tämän tähden hän elää valheessa eikä Jumalan sana ole hänessä, siksi emme voi ammentaa tällaisen ihmisen opetuksista, vaan meidän tulee kehottaa häntä tekemään parannus ylpeyden synnistään.

Raamatun kokonaisopetuksen valossa Raamattu ei opeta sellaista että on mahdollista saavuttaa synnittömyyden tila, siksi Raamattu opettaa uskossa kasvamisesta, sillä kasvussa oleva ei ole saavuttanut täydellisyyttä (synnittömyys), vaan kasvaa sitä kohti kuitenkaan saavuttamatta sitä tässä ajassa.

Seurakunnan opetukseen kuuluu, että meidän uskovien tulee karttaa syntiä sekä pyrkiä voittamaan synnin kiusaukset ja tehdä parannus synneistä, jos joku on langennut tekemään tai elämään synnissä. On ihan oikein pyrkiä pysymään erossa synnistä, mutta harha astuu mukaan siinä vaiheessa, kun joku opettaa että synnittömyyden tila on mahdollista saavuttaa tai että uskova on synnitön. Voimme elää vapaana synnistä aina sen mukaan mihin asti Jumala on meitä kasvattanut ja mihin saakka olemme suostuneet kasvamaan, mutta täysin synnittömiä meistä ei tule koskaan.

Ymmärrän monen halua puhtaaseen uskon elämään Herrassa Jeesuksessa, mutta olkoon meidän halumme ja uskomme Raamatun sanan opetuksen mukaista, koska muuten eksymme ja harhaudumme.

On ihan oikein opettaa ja kannustaa uskovia hylkäämään syntejä sekä oppia voittamaan synnin kiusauksia. Harhaksi opetus muuttuu siinä vaiheessa kun opetetaan, että voi saavuttaa synnittömän tilan tai tulla synnittömäksi ja olla synnitön. Raamattu opettaa, että uskon elämä on kasvua kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Tämä tarkoittaa sitä ettemme voi tulla täydellisiksi, niin kauan kun me saamme elää uskossa kasvaen täällä maan päällä. Siksi Paavali opetti ettei hän ole tullut täydelliseksi, vaan hän rientää sitä kohti, eli kasvaa sitä kohti.

Synnittömyysopin opetus ei ole Raamatun mukaista opetusta. Se avaa ovia vihollishengen toiminnalle oman kunnian ja ylpeyden kautta, sillä Raamatun kokonaisopetuksen valossa uskovalla ei ole mahdollisuutta elää tässä maailmassa lankeamatta syntiin tai elää täysin synnittömänä. Uskonsana-liike (monet ei kaikki) on harhautunut pois Raamatun totuudesta, siksi siellä vaikuttavat vihollishenget tehden erilaisia manifestaatiota mm. sairaita paranee ja voimallisia tekoja tapahtuu, mutta tekijänä on vihollisen riivaajahenget.

Silloin kun uskotellaan, että uskova voi olla synnitön, niin on kyse ylpeydestä ja Raamatun mukaan siitä, että ihminen elää valheessa, eikä hänessä ole Jumalan sanaa. Uskonsana-liikkeen piirissä (ei kaikki) on opetusta, että ihminen on synnitön ja tällaisen opetuksen sekä "voitelun" takana on valhehenget, sillä Raamatun opetuksen mukaan tällaisella ihmisellä ei ole Jumalan sanaa, sillä hän elää valheessa.

Vihollisella on monia eksytyspaketteja. Täysin Raamatun vastaisia opetuksia ja asioita sekä sitten sellaisia eksytyksiä, missä voidaan puhua ihan oikeista asioista, mutta voiman lähde tulee muualta käyttäen tiettyjä vääriä ja vahingollisia opetuksia sekä ihmisten ylpeyttä, joiden kautta vihollishenget saavat polttoainetta valhevoiman kautta tehdyille teoille. Synnittömyysoppi on sellainen polttoaine, joka avaa oven vihollishengille.

Monet uskovat eivät ole kuitenkaan ymmärtäneet uskon lahjaa ja Herran Jeesuksen opetuslapseutta. Moni ei ymmärrä olevansa Jumalan armosta vanhurskautettu, jolla on Pyhän Hengen voiman kautta mahdollisuus vapautua synneistä.

Monet uskovat katsovat liiaksi itseensä ja omaan lihaansa, jonka seurauksena he kantavat syyllisyyttä ja häpeää sydämessään. Heidän katseensa on omassa lihassa, siksi he eivät kykene uskossa ojentautumaan Pyhän Hengen voimassa voittoisaan elämään, jossa synnit murtuvat sydämestä ja synnin kiusaukset kyetään voittamaan.

Jotkut uskovat hellivät omia syntejään sydämessään, siksi he eivät voi kokea Pyhän Hengen voiman kautta syntien kukistumista. Kun ymmärrät, että sinun tulee tehdä parannus synneistä ja että sinulla on mahdollisuus voittaa synti Pyhän Hengen voiman kautta, niin opit Jumalan armosta ja voimasta voittamaan syntejä.

Jumala on luvannut vapauttaa meitä synneistä ja sen hän totisesti tekee kun uskossa kasvaen Jumalaa rakastaen ja totuutta noudattaen haluamme kasvaa Jumalan tuntemisessa ja Jumalan tahdon tekemisessä.

Voit voittaa syntejä, esimerkiksi juoppouden synnin siten ettet koskaan enää lankea juomaan (humaltumaan) alkoholia. Et ole kuitenkaan tullut täydelliseksi, sillä on muita alueita, joissa voit langeta. Muista myös se etteivät juomarit voi periä Jumalan valtakuntaa. Et voi leikkiä synnin kanssa, sillä synnillä on tuhovoima, joka johdattaa ihmisen iankaikkiseen kadotukseen.

Terve ja Raamatullinen opetus opettaa, että meidän tulee karttaa ja vältellä syntejä sekä olla valmiita kuolemaan (lihan kuolema) pois synneistä Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta. Se tulee kuitenkin muistaa ettei meistä tule synnittömiä tässä ajassa. Emme saa kuitenkaan tukea syntiä millään tavoin, vaan meidän tulee joka päivä kasvaa uskossa ja Pyhän Hengen voiman avulla torjua ja voittaa synnin kiusauksia aina sen mukaan mihin olemme uskossa kasvaneet.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Marras 2013 13:35

Oli suuri ilo lukea ylläolevaa Jumalan sanan mukaista opetusta tästä puheena olevasta aiheesta, kiitos Herralle.

Kirje roomalaisille 7:

1. Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
2. Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
6. mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja tanu » 01. Joulu 2013 09:15

(Room.3) 9. Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

10. Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.

(Fil.3) 8. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
9. ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10. tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11. jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12. Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13. Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14. minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15. Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

1. Johanneksen kirjeen 3.luvun sanoma ei ole se, että ihminen voisi olla synnitön, vaan rakkaus. Joka rakastaa niinkuin Jumala on meitä rakastanut, se tekee rakkauden tekoja.

1. Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä.
2. Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.
3. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas.
4. Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.
5. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.
6. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut. 7. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
8. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
9. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
10. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta. 11. Sillä tämä on se sanoma, jonka te olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme
12. eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä. Ja minkätähden hän tappoi hänet? Sentähden, että hänen tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat.[/b] 13. Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.
[b]14. Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä.
Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.
15. Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.
16. Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä.
17. Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?
18. Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.
19. Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään rauhoittaa sydämemme sillä,
20. että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
21. Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan,
22. ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
23. Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. 24. Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

(1.Joh. 2) 4. Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

(1 Joh.4) 8. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
16. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

Rakkaus vaikuttaa rakkauden tekoja.
Mielestäni tuossa 1.Joh.3:6 jakeessa ei sanota, että joka hänessä pysyy ei (koskaan) syntiä tee. Vaan että joka hänessä pysyy, tekee rakkauden tekoja. Mistä lie tullut tuo "ikinä"-sana tuohon jakeeseen?
Bibliassa sitä ei ole:
Jokainen, joka hänessä pysyy, ei syntiä tee; mutta jokainen, joka syntiä tekee, ei se ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

Ei ole "ikinä"-sanaa(never) myöskään King James-käännöksessä:
Whosoever abideth in him sinneth not: whosoever sinneth hath not seen him, neither known him.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Joulu 2013 09:47

Jotenkin en ole tuosta "ikinä" sanasta koskaan välittänyt, koska olen ajatellut sen olevan 30-luvun suomea sanoa "kuka ikinä", mikä tarkoittaa ihan vain "kuka tahansa" :D Eli en ole yhdistänyt ikinä-sanaa synnin tekemiseen, vaan kuka-sanaan. Samoin kuin King Jamesissa sanotaan whosoEVER. Eli se ever-sana yhdistyy siihen kuka-sanaan. Asia ei kuitenkaan Bibliassa tai King Jamesissa muutu... Mutta Aapeli Saarisalon uudessa testamentissa muuttuu. Hän on suomentanut kohdan näin: "Kukaan, joka Hänessä pysyy, ei harjoita syntiä; kukaan, joka harjoittaa syntiä, ei ole häntä nähnyt eikä Häntä tuntenut (1.Joh.3:6)." Hän myös selittää jaetta siten, että on tehtävä ero säännöllisen synnissä elämisen ja lankeamisen välillä.

Johannes kirjoittaa aiemmin kirjeessään: "Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas (1.Joh.2:1)." Minä lukeudun tuohon joukkoon, jotka joskus tekee syntiä, mutta luotan siihen, että minullakin on Puolustaja isän luona, kun tunnustan syntini ja pyydän syntejäni anteeksi aina langettuani. Mutta tämän oman kokemukseni perusteella en uskalla väittää eksyttäjiksi niitä, jotka ehkä ovatkin tuota joukkoa, jotka eivät syntiä tee. Kunhan kukaan ei väitä koko elämäänsä pysyneensä täysin puhtaana. Mutta jos joku on uskossa päässyt siihen asti. Ilmestyskirjassakin puhutaan niistä, jotka ovat tahrattomia ja joiden suussa ei ole valhetta havaittu (Ilm.14:5). Heidän lisäkseen puhutaan suuresta joukosta Karitsan edessä (Ilm.7:9). Itse ajattelen kuuluvani tuohon suureen joukkoon jos hyvin käy ja Jeesus ei anna uskoni raueta tyhjiin.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Joulu 2013 09:55

Sitä vaan miettii että jos Jeesus alensi itsensä ihmisten kaltaiseksi niin mikä tarve ihmisellä on ylentää itsensä Jumalan kaltaiseksi? Olla toisten yläpuolella ja vielä opettaa niin että voi olla?? Ei kai me sitä synnittömän kunniaa haluta Jeesukselta ottaa?
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Joulu 2013 14:08

systeri kirjoitti:Sitä vaan miettii että jos Jeesus alensi itsensä ihmisten kaltaiseksi niin mikä tarve ihmisellä on ylentää itsensä Jumalan kaltaiseksi? Olla toisten yläpuolella ja vielä opettaa niin että voi olla?? Ei kai me sitä synnittömän kunniaa haluta Jeesukselta ottaa?

Tämä oli tosi terävä ja hyvä huomio. Tässä on paljon ajateltavaa jos kuvittelee tai uskoo voivansa olla synnitön ja täydellinen tässä ajassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Joulu 2013 20:05

Varmaan aika harva kuitenkaan yrittää väittää olevansa synnitön niin kuin Jeesus, eli ettei olisi koskaan elämässään langennut yhteenkään syntiin. En ainakaan itse muista tavanneeni yhtään tällaisen väitteen kanssa esiintynyttä uskovaa. Jotkut vain ajattelevat, että uskossa vaeltaen Hengessä olisi mahdollista vaeltaa lankeamatta syntiin, vaikkakaan synnin esiasteesta eli himosta ei pääse eroon. Tällä tavalla ajattelevia tunnen tai ainakin tiedän monia.

Jaakob kirjoittaa: "...jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin (Jaak.1:14-15)..." Eli tässä on näkemys, jonka mukaan himo ei vielä olisi syntiä, vaan siitä voi syntyä syntiä jos antautuu sen valtaan. Jos minulle esimerkiksi jossain tilanteessa tulee mieleen kertoa mehevä juoru jostain ihmisestä, mutta Jumalan henki saa minut kiinni ennen kuin avaan suuni, niin en ole langennut syntiin, vaan selvinnyt koetuksesta. Jaakob kyllä kirjoittaa myös, että kieli on se elin, mikä meidän on kaikkein vaikein, ellei mahdotonta, saada hallintaan (edes Hengessä vaeltaen?)...

Jos aloitetaan räikeimmistä synneistä, niin uskon, että uskoon tulleen alkoholistin on mahdollista elää koko loppuelämänsä koskaan enää lankeamatta juopotteluun. Uskon myös, että haureutta entisessä elämässään harjoittaneen on mahdollista lopullisesti uudestisynnyttyään luopua haureuden teoista. On myös mahdollista lopullisesti Jeesuksessa luopua katkeruudesta ja vihasta lähimmäisiä kohtaan. Ja ennen vanhempiaan kunnioittamattoman on mahdollista koko loppuelämänsä Jeesuksen luo tultuaan kunnioittaa vanhempiaan. Ja seksuaaliselta suuntautumiseltaan luonnoton voi Jumalan armosta luopua sellaisesta luonnottomuudesta kokonaan ja lopullisesti. Olisiko saman periaatteen mukaisesti mahdollista Jeesuksessa luopua kaikesta synnistä..? Vai ovatko synnit tässä suhteessa jollain tavalla erilaisia? En oikeasti tiedä. Niin kuin jossain laulussa sanotaan: "En tiedä paljoakaan. En tiedä kuinka vuoria siirtäisin. Sen tiedän ainoastaan, että sokea sai näkönsä takaisin..." :hugehug:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Joulu 2013 20:52

Kyllä minäkin uskon että tietyistä synneistä voi vapautua ihan lopullisesti ,mutta vihollinen on kärppänä koko ajan ja ihmisliha on hengellisyyden vihollinen ja ainaises taistelus...monesti sitä vaan herää siihen tosiasiaan että sitä mitä en tahdo sitä minä teen?? Ja uskon että Jumala myös koettelee meitä koko ajan.Jos oot vapautunu katkeruudesta niin se ei meinaa sitä etteikö se sama katkeruuden tai kateuden synti voisi houkutella toisen nurkan takana jossain toises asias.Täytyy varmaan olla piikki lihassa ettei ylpistyisi??
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Joulu 2013 21:44

systeri kirjoitti:Kyllä minäkin uskon että tietyistä synneistä voi vapautua ihan lopullisesti ,mutta vihollinen on kärppänä koko ajan ja ihmisliha on hengellisyyden vihollinen ja ainaises taistelus...monesti sitä vaan herää siihen tosiasiaan että sitä mitä en tahdo sitä minä teen?? Ja uskon että Jumala myös koettelee meitä koko ajan.Jos oot vapautunu katkeruudesta niin se ei meinaa sitä etteikö se sama katkeruuden tai kateuden synti voisi houkutella toisen nurkan takana jossain toises asias.Täytyy varmaan olla piikki lihassa ettei ylpistyisi??

Toinen kirje korinttilaisille 12:

1. Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
2. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää -
4. temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
5. Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani.
6. Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee.
7. Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9. Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
11. Olen joutunut mielettömyyksiin; te olette minut siihen pakottaneet. Minunhan olisi pitänyt saada suositusta teiltä, sillä en ole missään ollut noita isoisia apostoleja huonompi, vaikka en olekaan mitään.
12. Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja voimateoilla.
13. Sillä missä muussa te olette jääneet muita seurakuntia vähemmälle kuin siinä, etten minä puolestani ole rasittanut teitä? Antakaa minulle anteeksi tämä vääryys.
14. Katso, kolmannen kerran minä nyt olen valmis tulemaan teidän tykönne, enkä ole oleva teille rasitukseksi; sillä minä en etsi teidän omaanne, vaan teitä itseänne. Eiväthän lapset ole velvolliset kokoamaan tavaraa vanhemmilleen, vaan vanhemmat lapsilleen.
15. Ja minä olen mielelläni uhraava kaikki, uhraava itsenikin, teidän sielujenne hyväksi. Senkötähden, että teitä näin suuresti rakastan, minä saan teiltä vähemmän vastarakkautta?
16. Olkoonpa niin, etten minä ole teitä rasittanut; mutta entä jos olen viekas ja olen kavaluudella kietonut teidät pauloihini!
17. Olenkohan minä kenenkään kautta, joita olen luoksenne lähettänyt, pyrkinyt teistä hyötymään?
18. Kehoitin Tiitusta menemään ja lähetin veljen hänen kanssaan; ei kai Tiitus ole pyrkinyt teistä hyötymään? Emmekö ole vaeltaneet samassa hengessä? Emmekö samoja jälkiä?
19. Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä, Kristuksessa me puhumme; mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani.
20. Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä;
21. ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lilli » 02. Joulu 2013 12:32

Oli niin pitkät lurinat, etten jaksanut lukea kaikkea ja saatan toistaa jo kerrottua.

Synnitöntä ihmistä ei ole:

Room. 3:23
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

1. Joh. 1:8
Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

Ainoa synnitön on Jeesus:

1. Piet. 2:22
joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",

Tunnusta ja hylkää syntisi:

Sananl. 28:13
Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.

Matt. 5:28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
Lilli

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu