Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Marras 2012 00:25

Tiedätkös mulle viimeksi tuli jotenkin tuo, että piirtoakaan ei ole otettu pois... ja ajattelin jo kun en löytänyt sellaisenaan sitä asiaa tuossa kun katsoin, että tavallaan nyt jotenkin "petin" Jumalan kun en osannut selventää raamatusta suoraan tätä asiaa... mutta nyt jälestäpäin huomaan käyttäneeni sitä sanaa tuossa äskeisessä viestissäkin eli se tuli sieltä se sanoma, vaikkei tullutkaan siten miten ajattelin että mun pitäisi löytää sieltä jokin kohta tarkalleen jossa on se sana, silti se sanoma on noissa raamatunpaikoissakin, jos sen osaa sieltä nähdä. Eli tavallaan tuo profeettain ennustuksetkin kertoo sen, miten tarkasti Jumala antaa sanassaan asioita, ihan siis piirtoaan myöten Jeesuksesta ennustettiin ja se kaikki tapahtui niinkuin annettiin tiedoksi, eli siinäkin oli ihmisille annettu ihan kirjallisesti tieto, mutta ilman sydämen uskoa ihminen ei näe.

Ei Jumala erehdy, vaikka me ihmiset luultaisiin erehtyvämme. Jumala on kertonut kaiken luomisesta alkaen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Minä vain » 08. Marras 2012 00:38

Tarkoitit varmaan tätä?

Matt. 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Minä vain

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Marras 2012 00:45

Minä vain kirjoitti:Tarkoitit varmaan tätä?

Matt. 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Ai katso sinä löysit :)

Laitetaan vähän enemmän jaetta... mahtavaa tekstiä.. eikö se puhu omasta puolestaan? :D
Matt.
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Minä vain » 08. Marras 2012 01:05

Minä tiedän kyllä, että Jumalan sanaksi raamattua sanotaan uskovien keskuudessa, mutta mielestäni se on kuin vertaisi auton ohjekirjaa ja itse autoa.

Ohjekirja on hyödyllinen, jotta oppii autosta, mutta ohjekirjalla ei voi ajaa, koska se ei ole auto, mutta sen avulla voi oppia autosta.
Ehkei se haittaa ketään, jos puhun "myydessäni" autosta eikä tiedetä mitä sillä tarkoitetaan, mutta mihin se johtaa, se jää sitten arvailuksi.

Jos sanon ohjekirjaa bensaksi tai moottoriksi, se ei ole sitä.
Se on uutta merkitystä sanoille, joka aikanaan vakiintuu, ja lopulta kukaan ei enää ehkä muista alkuperäistä.

Jos nyt raamattu = Jumalan sana.
Jumala loi sanansa voimalla.
Raamattu on luotu, ei luova voima.

Jeesus: Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. Jeesus vai Raamattu?

Otan yhden esimerkin raamatusta, joka näyttää, että sekin on vajavainen, niin kuin me tiedämme.

Markus 9

14 Ja kun he tulivat opetuslasten luo, näkivät he paljon kansaa heidän ympärillään ja kirjanoppineita väittelemässä heidän kanssaan.
15 Ja kohta kun kaikki kansa hänet näki, hämmästyivät he ja riensivät hänen luoksensa ja tervehtivät häntä.
16 Ja hän kysyi heiltä: "Mitä te väittelette heidän kanssaan?"
17 Silloin vastasi eräs mies kansanjoukosta hänelle: "Opettaja, minä toin sinun tykösi poikani, jossa on mykkä henki.
18 Ja missä vain se käy hänen kimppuunsa, riuhtoo se häntä, ja hänestä lähtee vaahto, ja hän kiristelee hampaitaan; ja hän kuihtuu. Ja minä sanoin sinun opetuslapsillesi, että he ajaisivat sen ulos, mutta he eivät kyenneet."
19 Hän vastasi heille sanoen: "Voi, sinä epäuskoinen sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän luonanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet minun tyköni."
20 Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, ja hän kaatui maahan, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto.
21 Ja Jeesus kysyi hänen isältään: "Kuinka kauan aikaa tätä on hänessä ollut?" Niin hän sanoi: "Pienestä pitäen.
22 Ja monesti se on heittänyt hänet milloin tuleen, milloin veteen, tuhotakseen hänet. Mutta jos sinä jotakin voit, niin armahda meitä ja auta meitä."
23 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Jos voit!' Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo".
24 Ja heti lapsen isä huusi ja sanoi: "Minä uskon; auta minun epäuskoani".
25 Mutta kun Jeesus näki, että kansaa riensi sinne, nuhteli hän saastaista henkeä ja sanoi sille: "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde ulos hänestä, äläkä enää häneen mene".
26 Niin se huusi ja kouristi häntä kovasti ja lähti ulos. Ja hän kävi ikäänkuin kuolleeksi, niin että monet sanoivat: "Hän kuoli".
27 Mutta Jeesus tarttui hänen käteensä ja nosti hänet ylös. Ja hän nousi.
28 Ja kun Jeesus oli mennyt huoneeseen, niin hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä eriksensä: "Miksi emme me voineet ajaa sitä ulos?"
29 Hän sanoi heille: "Tätä lajia ei saa lähtemään ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla".

Matteus 17

14 Ja kun he saapuivat kansan luo, tuli hänen tykönsä muuan mies, polvistui hänen eteensä
15 ja sanoi: "Herra, armahda minun poikaani, sillä hän on kuunvaihetautinen ja kärsii kovin; usein hän kaatuu, milloin tuleen, milloin veteen.
16 Ja minä toin hänet sinun opetuslastesi tykö, mutta he eivät voineet häntä parantaa."
17 Niin Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tänne minun tyköni."
18 Ja Jeesus nuhteli riivaajaa, ja se lähti pojasta, ja poika oli siitä hetkestä terve.
19 Sitten opetuslapset menivät Jeesuksen tykö eriksensä ja sanoivat: "Miksi emme me voineet ajaa sitä ulos?"
20 Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte
sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta".

Kyseessä on sama tilanne uskoakseni, kumpi lihavoiduista on oikea syy ja vastaus?
Minä vain

ViestiKirjoittaja Herman » 08. Marras 2012 01:15

Minä vain kirjoitti:Minä tiedän kyllä, että Jumalan sanaksi raamattua sanotaan uskovien keskuudessa, mutta mielestäni se on kuin vertaisi auton ohjekirjaa ja itse autoa.

Ohjekirja on hyödyllinen, jotta oppii autosta, mutta ohjekirjalla ei voi ajaa, koska se ei ole auto, mutta sen avulla voi oppia autosta.
Ehkei se haittaa ketään, jos puhun "myydessäni" autosta eikä tiedetä mitä sillä tarkoitetaan, mutta mihin se johtaa, se jää sitten arvailuksi.

Jos sanon ohjekirjaa bensaksi tai moottoriksi, se ei ole sitä.
Se on uutta merkitystä sanoille, joka aikanaan vakiintuu, ja lopulta kukaan ei enää ehkä muista alkuperäistä.

Jos nyt raamattu = Jumalan sana.
Jumala loi sanansa voimalla.
Raamattu on luotu, ei luova voima.

Mitä tarkoitat tuolla väitteellä, että "Raamattu on luotu"? Tunnustatko, että Raamattu on Jumalan Hengen "henkeyttämä", eli että sen kirjoittajat (siis aivan alkuperäiset kirjoittajat) ovat kirjoittaneet kaiken juuri niin kuin Jumalan Henki on heitä ohjannut kirjoittamaan? Vai onko mielestäsi Raamatun kirjoitukset näiden ihmisten omia aivoituksia?

"Raamattu on Jumalan sana" tarkoittaa minulle sitä, että se on Jumalan itsensä ilmoitus. Eli sen kirjoittaneet ihmiset ovat toimineet vain välikappaleina, joiden kautta Jumala on antanut ilmoituksen itsestään maailmalle. Siksi se on "Jumalan sanaa", eikä "Ihmisten sanaa" niinkuin kaikki maailman muut kirjat. Tietysti se on kirjoitettu ihmisten tavalla ja kielellä, emmehän muuten ymmärtäisi siitä mitään. Mutta olennaista on, ajatteleeko sen olevan Jumalan ilmoitus itsestään, vai ihmisten aivoituksia Jumalasta.
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Marras 2012 01:24

Ei kukaan ole kieltänyt sitä, ettäkö Pyhä Henki ohjaisi ja viitoittaisi kulkua, jos ei olisi Pyhää Henkeä sisimmässä, usko olisi kait voimatonta jo ihtessään ja pelkkää liturgiaa, ehkä fariseusten kaltaista uskoa joka vain jää tutkailemaan kirjaimia ilman että elää elämää Vapahtajaa seuraten. Ja ilman totista uskoa, usko on kuollut. Jotenkin asetat vastakkain asiat, jotka eivät ole toistensa vastakohtia. Vaikka uskoo raamatun sanaan totisesti Jumalan antamana ilmoituksena, niin ei se poissulje sitä todellisuutta, että voi samalla omistaa Pyhän Hengen sisimmässään. Ei ne ole mitenkään vastakohtia. Asia olisi niin, että en voisi seurata Jumalaa, totista ja Pyhää Jumalaa... jos en kunnioita Hänen antamaa kirjoitettua sanaansa.

Ajatteletko asioita, miten itse ymmärrät, vai voisitko vain uskoa siten, miten raamattu kehoittaa uskomaan?
lonelyrider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Marras 2012 01:49

*
Tai olisi parempi näin:

Raamattu on Pyhän Hengen inspiroima kirjoitus tai kirja. Minulle tuli mieleen yksi pakolainen tumma nainen.
Eräänä päivänä minä uskonsiskon kanssa olin kokouksessa niin uskonsisko laittoi oman Raamatun lattialle mutta
se häiritsi yhtä tummaa naista. Hän nousi ja tuli hakemaan sen Raamatun ja nosti sen tuolin päälle ja sit takas meni istumaan.
Ymmärsin että hän piti sitä Raamattua Pyhänä asiana.

Raamattu on täynnä Pyhän Hengen inspiroimia kirjoituksia mutta katsoin äsken nettiRaamattua ja käytin hakusanaa näin: Raamattu.
Ja siten tutkin Biblian käännöstä. Biblian kaikissa kohdissa on sana 'Raamattu' paitsi yhdessä kohdassa Joh. 10:35.

Joh. 10:35
Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin -

35 Jos hän ne kutsui jumaliksi, joille Jumalan sana tapahtui, ja ei kirjoitus taideta rikottaa:

Eli Raamattu on Pyhän Hengen inspiroima kirjoitus.

https://www.koivuniemi.com/raamattu
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Marras 2012 01:53

:wtf: :sick:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Marras 2012 02:20

:wtf:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Minä vain » 08. Marras 2012 11:30

Herman.

Mitä tarkoitat tuolla väitteellä, että "Raamattu on luotu"? Tunnustatko, että Raamattu on Jumalan Hengen "henkeyttämä", eli että sen kirjoittajat (siis aivan alkuperäiset kirjoittajat) ovat kirjoittaneet kaiken juuri niin kuin Jumalan Henki on heitä ohjannut kirjoittamaan? Vai onko mielestäsi Raamatun kirjoitukset näiden ihmisten omia aivoituksia?

kirjoitukset ovat ihmiskätten tekoa, niin kuin oli ensimmäinen Jumalalle rakennettu temppelikin, rakennettu ohjeiden mukaan.
Tunnustan, että raamattu sisältää profeettain kirjoituksia, jotka ovat Jumalan Hengen inspiroimia.
Mutta tunnustatko sinä, että raamattu sisältää myös ihmisten aivoituksia?
Eikö raamatussa ole Saatanankin puheita ja sanoja?

"Raamattu on Jumalan sana" tarkoittaa minulle sitä, että se on Jumalan itsensä ilmoitus. Eli sen kirjoittaneet ihmiset ovat toimineet vain välikappaleina, joiden kautta Jumala on antanut ilmoituksen itsestään maailmalle. Siksi se on "Jumalan sanaa", eikä "Ihmisten sanaa" niinkuin kaikki maailman muut kirjat. Tietysti se on kirjoitettu ihmisten tavalla ja kielellä, emmehän muuten ymmärtäisi siitä mitään. Mutta olennaista on, ajatteleeko sen olevan Jumalan ilmoitus itsestään, vai ihmisten aivoituksia Jumalasta.

Sanon, että sieltä löytyy molempia, Jumalan ilmoitusta ja ihmisten aivoituksia.
Jobin kirja on hyvä esimerkki että molempia löytyy.
on myös kirjeissä esimerkkejä että ihmisten aivoituksia löytyy.
Minä vain

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu