Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Touko 2024 19:35

*
Julistus, puhe ja saarna:

1.Kor. 2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.

2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,

4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,

5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Pakanoiden uskomukset ja tavat perustuvat "maailman alkeisvoimiin":

Kol. 2:8 Pitäkää varanne, ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eivätkä Kristukseen.

Kol. 2:8 Varokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen.

Kol. 2:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:

21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"

22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?

23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Evankeliumi, Sana rististä ja ristin sanoma:

Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.

17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.

12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Touko 2024 19:32

*
Paavali käsittelee tätä samaa ongelmaa myös ensimmäisen korinttolaiskirjeen luvussa 8 ja roomalaiskirjeen luvussa 14. Kommentaariraamattua lukiessani ymmärsin niin haluaisin kans tuoda tänne sen asian.

Nyt kirjoitan roomalaiskirjeen mukaan. Roomalaiskirjeessä kerrotaan siitä että Rooman valtakunnassa oli muinainen uhrijärjestelmä, se oli keskeinen osa uskonnollista ja siellä pakanatemppelissä oli uhrattu lihaa epäjumalille. Eläimet tuotiin temppeliin ja tapettiin epäjumalan edessä osana pakanallisia menoja.

Liha joko syötiin juhlissa tai vietiin lihakauppiaalle myytäväksi. Korinttolaiset uskovat pohtivat, osallistuivatko he epäjumalanpalvontaan tällaista lihaa syömällä. Niinpä kristityt saattoivat helposti ja jopa tietämättään ostaa sellaista lihaa torilta tai syödä sitä ystäviensä luona.

Jotkut roomalaiset kristityt ajattelivat, ettei epäjumalille uhratun lihan syömisessä ollut mitään väärää, koska epäjumalat eivät olleet todellisia.

Toiset pyrkivät selvittämään lihan alkuperän tarkasti tai kieltäytyivät kokonaan sen syömisestä, jotteivät olisi loukanneet omaatuntoaan.

Ongelma oli merkittävä erityisesti niille, jotka olivat ennen palvoneet epäjumalia ja joiden tuore usko olisi saattanut heikentyä, jos heidän elämässään olisi niin voimakas muistutus entisestä elämästä.

Kristittyjen keskuudessa oli erään uskovan mukaan paastopäiviä, niin kristityt valikoivat päiviä Herran tähden. Mutta se ei välttämättä tarkoita että kristityt valikoivat ihmisten perinnällisten käsitysten mukaan ja siihen aikaan ei ollut joulu eikä ristin evankeliumia vesittämä pitkäperjantai.

Tulisi huomioida myös sen seuraavan jakeen jonka mukaan Paavali käsittelee sitä ettei tule elää itselleen eikä kuole itselleen vaan Herralle. Tämä tarkoittaa että he eivät eläneet itselleen lihan tyydyttämiseksi vaan he elivät ja kuolivat Herran omina mikäli tarkoittaa että he elivät Herran tahdonmukaista elämää (Room. 14:7-8).

Room. 14:6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
7 Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.
8 Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat.

Kolossalaiskirjeen mukaan Paavali vastusti koska niiden oppien mukaan vastaukset elämän ongelmiin löytyvät ihmisviisaudesta Kristuksen sijaan. Niistä voi tulla ihmiselle uskonto, joka on kuitenkin väärä.

Kommentaariraamatusta nämä tekstit lainattuna; Heitä vaivaa epämääräinen tyhjyyden tunne, joka tekee olon rauhattomaksi ja saa elämän tuntumaan vajaalta. Tämän tyhjyyden voi täyttää vain Jeesus. Hänen täyden jumaluutensa ansiosta ihminen voi löytää täyttymyksen olemalla yhteydessä häneen uskon kautta.

Kun tuntee Jeesuksen, Jumalaa ei tarvitse etsiä toisista uskonnoista, aatesuuntauksista eikä Raamatun vastaisista ajatusmalleista, niin kuin kolossalaiset tekivät. Ainoastaan Kristuksessa on vastaukset elämän todelliseen tarkoitukseen, sillä Hän on itse elämä.

Joh. 3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

Joh. 8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."

Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Hän antaa viisauden ja voiman elää uskovana. Pelastumiseen ei tarvita mitään muuta kuin Jeesus. Hän täyttää elämän tyhjyyden, sillä Hänen kauttaan Jumala on läsnä meissä täydessä voimassaan.

Olemme uusia luomuksia, ja Jumala täyttää tarpeemme ja varustaa meidät elämää varten. Voimme elää rohkeasti, sillä Jumala johdattaa meitä.

Voimme olla anteliaampia, sillä Hän huolehtii tarpeistamme. Voimme rakastaa enemmän, sillä Hän antaa siihen voimaa. Kun luotamme Jumalan mahdollisuuksiin elämässämme, Hän saa meidät yllättymään.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2024 20:36

*
Vääryyden tekijät vs. nöyrät:

Minulle tuli kaksi eri ajatusta, joka laski sydämelleni ja jäi puhuttamaan mua.

Luuk. 13:24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.

25 Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.

26 Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.

27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'

Taivaan ovi on ahdas. Sinne monet, jotka seuraavat kyllä Jeesusta, pyrkivät, mutta eivät voi. Sitten isäntä nousee ja lukitsee oven, silloin on jo myöhäistä. Ulkopuolelle jääneet ihmiset rupeavat seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen; "Herra, avaa meille".

Hän sanoo heille; "En minä tunne teitä, enkä tiedä, mistä te olette". Sitten he jääneet ihmiset rupeavat sanomaan; "Mehän söimme ja joimme Sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme Sinä opetit".

Arvaa, mitä Herra siihen vastaa? Hän vastaa, ettei tiedä, mistä he ovat ja käskee heitä menemään pois Hänen luota ja nimittää heitä "vääryyden tekijöiksi".

Vääryyden tekijät?:

Mitä ihmeessä Herra tarkoittaa vääryyden tekijöillä?

Minulle tuli ajatusta siitä, että he voivat asettua Jumalan Sanan yläpuolelle ja vääristää Jumalan Sanaa lisäämällä jotain omia Jumalan Sanoihin.

Se voi soveltua myös ihmisten perinnäissääntöihin, uskonnollisuuden vääryyksiin, laittomuuteen ja petokseen, Suomeen rantautuneisiin seurakuntiin, joilla on luotu oman kiven perustaakseen seurakunnan ymmärtämättä, että Kristus on jo 'se kivi', jonka päälle tulee rakentua ja kasvaa elävänä kivenä ykseyden perusteella ja synkretismiin, jotka ovat heidän rakkautensa keskipisteenä, eikä Jumalan Sanat, jotka ovat totuudesta, saa olla heidän rakkautensa keskipisteenä.

He vääryyden tekijöinä koittavat toisen tavan päästä sisään Jumalan valtakuntaan, eivätkä vaella suoraan sen mukaan, kun Jumala Henkensä vaikutuksesta on kirjoituttanut ilmoittamansa tahtoa Raamattuun, miten tulee vaeltaa sitä Herran ilmoittamansa tietä.

Ahdas ovi:

He eivät voi päästä sisään ahtaasta ovesta. Mitä tämä tarkoittaa? Minulle tuli vielä toinen ajatus siitä.

Taivaan ovi on ahdas, niin kuvitellaan että se olisi "matala ovi".

Ja sellaiset ihmiset, jotka ulottavat kohti päätä ylöspäin nojautuakseen omaan luonnolliseen ymmärrykseen, ottavat itselleen ohjat ohjakseen, miten tiensä he tahtovat vaeltaa, eivätkä sitä, mitä Herra Henkensä vaikutuksesta on kirjoituttanut Raamattuun siitä tiestä, jonka mukaan tulee vaeltaa eläen Isän tahtonsa mukaan.

Heitä kehotetaan nöyrtymään ja pääsemään "matalan oven" kautta sisään, mutta kohti päätä ulottuva ja omaan luonnolliseen ymmärrykseen nojautuva näkee matalan oven, ja kokee sen loukkaukseksi ja vastenmieliseksi, koska hänen luonnollinen ymmärrys ottaa ohjat itselleen ilman Jumalaa.

Se, joka ulottaa kohti päätä ja nojautuu omaan ymmärrykseen, on ylpeydestä, jota Jumala on vastaan (Jaak. 4:6).

Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".

Se on ylpeydestä:

Olen tavannut sellaisia uskovia, jotka pitävät "päätä ja pään mukaista ymmärrystä" tulevana Herran viisautena.

Siksi he näin tulkitsevat Raamattua sen mukaan, miten heidän oma pää ja ymmärrys ohjaa tulkitsemaan ja käsittää Raamattua ymmärtämättä, että Raamattu ei pyydä tulkitsemista, vaan uskomista, sillä Raamattu on Jumalan Henkensä vaikutuksesta hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa (2Tim. 3:15-17).

2Tim. 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,

17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Tiedän, että he uskovat ihan vilpittömästi Jeesusta, mutta he pitävät ihmisten perinnäissääntöjä ja Suomeen rantautuneita seurakuntia raamatun mukaisina, eivätkä ymmärrä, että ne on uskonnollisuuden laittomuutta eli irrottautuneita pois Jumalan lain (Raamatun) yhteydestä ja hapatettuja ihmiskäskyjä, mutta he eivät ota vastaan rakkautta totuuteen voidakseen tutkia, kuinka asia on.

Rakkauden vastaanottaminen totuuteen jää kokonaan pois, se selittää, että he uskovat sokeasti ihmisten perinnäissääntöjä ja Suomeen rantautuneita seurakuntia ja luulevat, että ne on raamatun mukaista.

Kun heitä ojennetaan lähimmäisenrakkaudellisesti Raamatun totuuteen, mutta he vastustavat sitä, se paljastaa, että ihmisten perinnäissäännöt ja Suomeen rantautuneet seurakunnat ovat heidän rakkautensa keskipisteenä, eivätkä Jumalan Henkensä vaikuttamansa kirjoitukset ole heidän rakkautensa keskipisteenä.

Siksi he vastustavat, koska he luulevat olevansa oikeaoppisia. Raamattuun tutkiminen voisi avata heidän silmiään, mutta he jättävät Raamatun tutkimisen väliin luullen olevansa oikeaoppisia. Se on huolestuttavaa.

Yhden miesuskovan todistus:

Yksi miesuskova on kertonut todistaen siitä, että Pyhä Henki on hänelle paljastanut sen, että hän on elänyt uskonnollisuuden vääryyksissä, laittomuudessa ja petoksessa. Hän on täysin vapautunut.

Juutalaisten & Jeesuksen keskustelu:

Jeesus on keskustellut juutalaisten kanssa ja sanoi heille; "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi" (Joh. 8:31-32).

Joh. 8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;

32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Juutalaiset kuultuaan loukkasivat sen, mitä Jeesus heille sanoi ja he sanoivat Jeesukselle; "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi."?"

He Aabrahamin jälkeläiset pitivät itseään oikeaoppisina ja he sanoivat Jeesukselle; "Aabraham on meidän isämme". Ja Jeesus vastasi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja".

Niin samalla tavalla tämä pätee myös tämän ajan uskonnollisiin ihmisiin, jotka pitävät itseään "oikeaoppisina" ja uskovat pääsevänsä taivaaseen jättämällä pois ahtaan oven, jonka kautta tulee päästä sisään. Se on ainoa tie, joka pääsee sisään Jumalan valtakuntaan.

Raamatun tunteminen on myös Isän tahtonsa. Raamatun tutkiminen ei ole liian vaikeaa, koska Pyhä Henki on mukana auttamassa.

Kun Raamattua tutkiessaan Jumalan avaamansa ymmärrys lisääntyy, kunhan ymmärretään, että Raamattu, jonka Jumala Henkensä vaikutuksesta on kirjoituttanut, ei pyydä tulkitsemista, vaan uskomista.

Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.

6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.

7 Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa.

Jumala kuljettaa nöyriä:

Olet varmaan huomannut, että Raamattu käyttää paljon sanaa "nöyriä", joille Hän antaa armoa.

Niin, koska nöyrät nöyrtyvät "matalan oven" eteen ja pääsevät sisään siitä matalasta ovesta. Raamattu on heille uskon kohteena, jota he uskovat, eivätkä he tulkitse, koska he ymmärtävät, että Raamattu on Jumalan Henkensä vaikutuksesta kirjoituttamansa, joka on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa (2Tim. 3:16).

Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan totuuden. Tämä tarkoittaa, että Jumalan kirjoituttamansa Raamattu ei ole liian vaikeaa Hänen omillensa ja Hän on luvannut, että Pyhä Henki on mukana auttamassa ja avaa Hänen omillensa ymmärrystä.

Kun sinä suostut ottamaan vastaan rakkautta Raamatun totuuteen ja tutkit Raamattua, tulet huomaamaan, että Pyhä Henki on mukana auttamassa sinua. Hän on hellävarainen. Sinulla on paras Opettaja, Pyhä Henki.

1Tim. 2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Oma todistus:

Alkutaipaleen vaiheessa olin niin "tuore uskova" ja vielä kokematon. Raamattua lukiessani huomasin, miten pieni ääni takaraivoa kohti toi lukemani Raamatun kohdan, jonka olen aiemmin lukenut ja se Hänen tuomansa Raamatun kohta yhdisti siihen, jota luin ihan juuri.

Aloin ymmärtää, että se Pyhän Henkensä pieni ääni.

Aloin muistaa ja ymmärsin, että se Pyhän Hengen tuomansa Raamatun kohta yhdistää tuohon toiseen Raamatun kohtaan. Minulla asiat alkoi aueta ja ymmärrys lisääntyi.

Ne Pyhän Hengen tuomansa Raamatun kohdat ovat niin kuin palapelit, jotka loksahtavat kohdilleen. Sitten siitä tulee puolikkaan kuvan. Vähitellen siitä tulee kokonainen ja selkeä kuva.

Sitten lukemisesta on tullut tuttu minulle. Siirryin Raamatun tutkimiseen, vaikka en ole huipputaitava tutkimaan, niin Pyhä Henki auttaa minua tutkimaan Raamattua ja avaamaan minulle ymmärrystä Raamattuun.

Herran tahtonsa etsiminen tarkoittaa sitä, että oma lihallinen tahto, joka tahtoo Raamatun opettavan sitä näin, on tyhjennettävä pois ja sitten annetaan Jumalan johdattaa ja avata ymmärrystä Raamattuun.

Koska oma lihallinen tahto usein johtaa oikeassa olemiseen ja oikeassa olemisen tarpeeseen, siinä ei etsi Herran tahtoaan, mitä Hän tahtoo ilmoittaa kirjoituttamansa Raamatun kautta.

Pidän huolta, ettei oma ymmärrys alkaisi ottaa ohjat, vaan että, kaikki Jumalan kirjoituttamansa kirjoitukset Henkensä vaikutuksesta ovat mun uskon kohteena, niin niihin Raamatun kirjoituksiin Pyhä Henki avaa ymmärrystä.

Meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, joka avaa ymmärrystä Hänen kirjoituttamaansa Raamattuun.

Fil. 3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

3:16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Jokainen on Jumalalle rakas:

Kun Jumalan omiensa sydämessä on halu kasvaa Raamatun tuntemisessa, heitä Jumala ei koskaan hylkää vaan johdattaa heitä kaikkeen totuuteen, vaikka he ovat Jumalan Sanoissaan kokemattomia, kunnes heille totuus alkaa aueta.

1Tim. 2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Jes. 42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä.

Joh. 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
vaisuliini

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu