Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Heinä 2020 00:47

mot kirjoitti:
1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.


Tapa, miten siteeraat tuota jaetta yksinään, vääristää jakeen tarkoitusta.

1 Kor 10: 28-29 kirjoitti:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?


Kyseessä ei ollut syöjän omatunto, vaan läsnä olleiden ihmisten omatunto, jotta he eivät loukkaantuisi. Paavali erikseen siis tähdentää, että kyseessä ei ollut syöjän omatunto - eikö kaiken järjen mukaan pitäisi kuitenkin olla, jos lihan syöminen itsessään olisi tässä tapauksessa ollut väärin?

mot kirjoitti:Juha, olet ilmeisesti ylläpitäjä ja Saulus-Lähetyksen johtoa. Voitko selventää vielä omaa kommenttiasi, että onko sinun mielestä kristityllä lupa syödä sellaista lihaa, jonka hän tietää uhratun epäjumalille?


Olen ylläpitäjä tällä foorumilla, mutta en ole Saulus-Lähetyksen johtoa.

Kuten aikaisemmin toin esille, niin kristitty voi syödä kaikkea lihaa mitä hänen eteensä pannaan, mutta silloin tulee pidättäytyä, jos syöminen olisi vastoin toisen läsnä olevan henkilön omaatuntoa. Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on.

Tämän lisäksi epäjumalanpalvontaan ei tietenkään tule osallistua. Joissain epäjumalanpalvontatilaisuuksissa lihan syöminen oli osa tilaisuutta. Tällöin lihansyöminen oli ikään kuin tilaisuuteen kuuluva rituaali. Tällaiseen ei saa osallistua.

Ruokakaupasta ostettu tai kyläilyn aikana tarjottu liha on tuiki tavallista lihaa, vaikka sille olisi tehty mitä - kuten vaikka joku olisi sen uhrannut epäjumalille joskus. Sitä voi syödä aivan hyvin, paitsi jos syömistilaisuuteen itseensä liittyy jotenkin epäjumalanpalvonta.

Esitit uudemmissa ketjun viesteissä, että ei tarvitse kysellä lihan alkuperää, mutta jos tietää sen olevan epäjumalille uhrattua, niin tulee heti kielto syödä sitä (riippumatta siitä liittyykö syönti johonkin epäjumalanpalvontarituaaliin).

Tuohon liittyen toisin esille sen, että Paavali kirjoitti kirjeen korinttilaisille. Korintin kaupunki oli epäjumalien kyllästämä paikka, joten käytännön tasolla pystyi olettamaan että lähtökohtaisesti varsin suuri osa lihakaupan lihastakin oli uhrattua lihaa. Tämän paikalliset kristityt varmasti tiedostivat. Silti Paavali sanoi ettei tarvitse kysellä asiasta. Sanoit viestissäsi: "ei saa olla myöskään tahallaan tietämätön ja huolimaton." - Eivätkö paikalliset kristityt täyttäneet Korintin kaupungissa aika helposti tämän määritelmän?

Lisäksi jos vaaditaan, että ei saa olla tahallaan tietämätön ja huolimaton, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että joudut murehtimaan lihan alkuperästä, vaikka Paavali sanoi ettei tarvitse kysellä. Jos ei tarvitse kysellä, niin loogisesti asiasta ei tarvitse myöskään murehtia.

Tämän lisäksi kysyisin vielä uudelleen tämän kysymyksen:

Muuten mot, oletko käyttänyt tätä foorumia nimimerkillä dogmatikos?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 04. Heinä 2020 07:29

Juha kirjoitti:
mot kirjoitti:
1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.


Tapa, miten siteeraat tuota jaetta yksinään, vääristää jakeen tarkoitusta.

1 Kor 10: 28-29 kirjoitti:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?


Kyseessä ei ollut syöjän omatunto, vaan läsnä olleiden ihmisten omatunto, jotta he eivät loukkaantuisi. Paavali erikseen siis tähdentää, että kyseessä ei ollut syöjän omatunto - eikö kaiken järjen mukaan pitäisi kuitenkin olla, jos lihan syöminen itsessään olisi tässä tapauksessa ollut väärin?

mot kirjoitti:Juha, olet ilmeisesti ylläpitäjä ja Saulus-Lähetyksen johtoa. Voitko selventää vielä omaa kommenttiasi, että onko sinun mielestä kristityllä lupa syödä sellaista lihaa, jonka hän tietää uhratun epäjumalille?


Olen ylläpitäjä tällä foorumilla, mutta en ole Saulus-Lähetyksen johtoa.

Kuten aikaisemmin toin esille, niin kristitty voi syödä kaikkea lihaa mitä hänen eteensä pannaan, mutta silloin tulee pidättäytyä, jos syöminen olisi vastoin toisen läsnä olevan henkilön omaatuntoa. Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on.

Tämän lisäksi epäjumalanpalvontaan ei tietenkään tule osallistua. Joissain epäjumalanpalvontatilaisuuksissa lihan syöminen oli osa tilaisuutta. Tällöin lihansyöminen oli ikään kuin tilaisuuteen kuuluva rituaali. Tällaiseen ei saa osallistua.

Ruokakaupasta ostettu tai kyläilyn aikana tarjottu liha on tuiki tavallista lihaa, vaikka sille olisi tehty mitä - kuten vaikka joku olisi sen uhrannut epäjumalille joskus. Sitä voi syödä aivan hyvin, paitsi jos syömistilaisuuteen itseensä liittyy jotenkin epäjumalanpalvonta.

Esitit uudemmissa ketjun viesteissä, että ei tarvitse kysellä lihan alkuperää, mutta jos tietää sen olevan epäjumalille uhrattua, niin tulee heti kielto syödä sitä (riippumatta siitä liittyykö syönti johonkin epäjumalanpalvontarituaaliin).

Tuohon liittyen toisin esille sen, että Paavali kirjoitti kirjeen korinttilaisille. Korintin kaupunki oli epäjumalien kyllästämä paikka, joten käytännön tasolla pystyi olettamaan että lähtökohtaisesti varsin suuri osa lihakaupan lihastakin oli uhrattua lihaa. Tämän paikalliset kristityt varmasti tiedostivat. Silti Paavali sanoi ettei tarvitse kysellä asiasta. Sanoit viestissäsi: "ei saa olla myöskään tahallaan tietämätön ja huolimaton." - Eivätkö paikalliset kristityt täyttäneet Korintin kaupungissa aika helposti tämän määritelmän?

Lisäksi jos vaaditaan, että ei saa olla tahallaan tietämätön ja huolimaton, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että joudut murehtimaan lihan alkuperästä, vaikka Paavali sanoi ettei tarvitse kysellä. Jos ei tarvitse kysellä, niin loogisesti asiasta ei tarvitse myöskään murehtia.


Ok. Nyt selvensit vastaustasi. Sinä sallit epäjumalille uhratun lihan syömisen siitä huolimatta, että sen syöjät tietävät se olevan epäjumalille uhrattua, kunhan ei loukaa toisen omaatuntoa vastaan. Tämä ei ole sitä, mitä Paavali opetti. Paavali sanoo, että jos joku tietämättään syö epäjumalille uhrattua, hän ei ole silloin syynalainen, mutta jos tietää, silloin sitä ei saa syödä. Jos sinun tulkintasi siitä, että epäjumalille uhrattua lihaa saisi syödä kunhan ei vain loukkaa toisen omaatuntoa, olisi oikea, se käytännössä tekisi merkityksettömäksi Jumalan antaman käskyn, ettei epäjumalille uhrattua lihaa saa syödä.

Raamattu ei kiellä vain epäjumalanpalvelukseen osallistumisten vaan myös epäjumalille uhratun lihan syömisen, koska jos joku tietää lihan olevan epäjumalille uhrattua, kuten halal-liha on, sen syömien jo itsessään on epäjumalanpalvelusta. Tätä Raamattu tarkoittaa! :bible: :wise3:

Paavali sanoi, ettei lihatorilla tarvitse kysellä, mutta nykyään kebab-pitzerioissa on halal-liha merkitty selvästi, joten jos sellainen tieto tulee kristityn eteen, niin hän ei saa syödä lihaa. En tarkoittanut sitä, että pitäisi kysellä ravintolassa, mutta ei pidä myöskään paeta totuutta, jos sen saa kuitenkin tietää.

Sanot, että tapa, jolla siteeraan jaetta vääristäisi sen tarkoitusta. En ole samaa mieltä kanssasi. Minä käsittelen asiaa kattavasi Raamatun kokonaisilmoituksen kautta. Minä sanon, että Paavali opetus on linjassa sen muun Raamatun opetuksen kanssa, ettei epäjumalille uhrattua lihaa saa syödä. Saastaiseen ei saa koskea, kuten Paavali tähdensi kreikkalaisille kristityille.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Ef 5:
5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2020 11:43

mot kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Mot, jokin ei ole selvä asia koska jätit vastaamatta. Pyytäisin olemaan kärsivällinen kanssani.

Voisitko vastata yhteen kysymykseen? Onko Room. 14 luku täysin pois suljettuna tästä aiheesta?

Kun sinä vastaat tuohon kysymykseen, se riittää. Ei enempää kysyttävää kuin hyvää viikonloppua. :pc:


Lyhyt vastaus. Roomalaiskirjeen luku 14 käsittelee syömistä mutta eri asiaa.

Roomassa ja Kolossassa oli pakanoita, jotka eivät syöneet ollenkaan lihaa, koska he palvoivat eläimiä jumalina. Sen takia myös monissa itämaissa ollaan vegaaneja, koska eläimiin ei saa koskea ja niitä jopa ruokitaan uhrilahjoilla. Se on epäjumalanpalvelusta. Heikkouskoinen pakanuudesta kääntynyt ei uskaltanut alkaa syömään lihaa. Hänen tuli vahvistua uskossa päivä kerrallaan. Toisaalta oli myös niin, ettei kaikilla ollut edes varaa syödä lihaa, joten he söivät lähinnä kasvisruokaa. Jotkut laittoivat vain juhlapäivinä liha-aterian, koska heillä ei ollut varaa syödä lihaa joka päivä.

Paavali puuttui myös siihen, että kristittyjen yhteisillä aterioilla jotkut rohmusivat toisten ruokaa ja toiset juopottelivat viinillä.

1 Kor 11:
20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä,
21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä.
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.

Tähän opetukseen liittyen Paavali kielsi ehdottomasti syömästä epäjumalille uhrattua lihaa. Halal-liha on sellaista, mitä ei saa syödä. :bible: :wise3:

1 Kor 10:
16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?
19 Mitä tällä tarkoitan? En sitä, että epäjumalille uhrattu liha sinänsä olisi jotakin tai että epäjumalat olisivat jotakin todellista.
20 Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa.
21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään.
22 Emme kai halua herättää Herran kiivautta? Olemmeko muka häntä vahvempia?


Mot, ok kiitos mutta en näe siinä mitään että se juttu ja lihansyönnin kielto olisi täysin erikseen toisistaan. Tarkoitan että Room. 14 luku ei ole pois suljettu tästä aiheesta. Mutta sinä hyvin perustelit Room. 14 lukuun liittyvän jutun. Niin sinun olisi hyvä perustella myös Apt. 15:20 koskevaa juttua koska se tuntuu viittaavan epäjumalille uhrattuun lihaan josta veri ei ole vielä laskettu pois. Halal-lihassa ei ole yhtään verta koska se on jo laskettu pois.

Myös mielenkiinto heräsi kun luin Toivo Kuilun UT:n käännöstä jonka mukaan siihen aikaan oli tapana tukahduttaa eläimen kuoliaaksi. Sitä tulisi myös perustella historian mukaan, siis historiallisen tavan mukaan miten tapa teurastaa eläimen tukahduttamalla kuoliaaksi päästämättä verta ulos lihasta. Se juttu kiinnostaisi tietää jotta ymmärtäisin paremmin Apt. 15:20 kohtaa koska se on Pyhän Hengen antama ohje apostolien kautta meidän noudattavaksi.

Ja myös tärkeät yksityiskohdat joita Paavali mainitsi, jää perustelematta, niin koin miten se tökkii. Niitä ei voi sivuttaa kokonaan pois. Niiden tulisi ottaa huomioon mitä Paavali tarkoitti. En näe mitään että se olisi yksikertaisesti Herran antama kielto jonka mukaan ei saa syödä halai-lihaa josta veri on jo laskettu pois ja se on koraanin mukaan pyhitetty mutta se on Raamatun terveessä Sanan valossa hölynpölyä. Anteeksi tämä teksti.

Mutta heikot on eri asia. Heidän omaatuntoa tulisi huomioida syystä, jos se halai-liha alkaa häiritä omaatuntoa ja saada omaatuntoa kolottamaan, niin olisi parasta jättää syömättä sitä lihaa. Ruoan tähden ei kannata riidellä sillä Jumalan valtakunta ei ole juomista eikä syömistä vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Älkäämme saata Pyhää Henkeä murheelliseksi ruoan tähden.

Pyytäisin sinua, Mot, älä lyö sinun käsityksesi heti lukkoon, siinä on riski saada Herran salliman eksytyksen jos ei oteta vastaan rakkautta totuuteen, vaan tulisi jatkuvasti ottaa vastaan rakkautta totuuteen puolueettomasti ja tutkia rukoillen Herran avaamaa ymmärrystä, onko asia näin. Oman lihan tulisi aina ristiinnaulita ja ottaa ristin ja seurata Jeesusta, se tarkoittaa että oma liha johtaa aina oikeassa olemiseen ja oman lihan mukaan haluaa Raamattua opettavan näin eikä sitä mitä Jumala tahtoo opettaa Pyhien Kirjoitusten kautta. Oma lihan tahto etsii sitä mitä itse haluaa Raamatun opettavan näin siksi se jää perehtymättä Herran tahtoon mitä Hän tahtoo opettaa Raamatun kautta. Sitä olisi tärkeintä ymmärtää.

Jumalan Sanan eteen terveen nöyryyden kautta Herra ilmoittaa tahtonsa opetuksen Pyhien Kirjoitusten kautta, se parempi ja tällä tavalla Hän johdattaa kaikkeen totuuteen.

Herran siunausta ja varjelua kanssasi kaikilta vääriltä opetuksilta ja johdattakoon Herra sinua oikeaan ja terveeseen suuntaan Raamatun tuntemisen rinnalla, Jeesuksen veressä ja nimessä, amen!

:hearts: :bible: ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron