Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

ViestiKirjoittaja todael » 25. Loka 2012 23:26

UUDISTUMINEN HERRASSA JEESUKSESSA KRISTUKSESSA

Olen tässä kipuillut yhdessä muutaman ystävän kanssa heidän elämänsä tilanteesta. Olemme etsineet yhdessä uudistumista Herralta Jeesukselta. Miten voin itse auttaa toista uudistumisessa. Tuon tässä niitä asioita mitä Herra on minulle puhunut.

Tärkeintä on aina ottaa ihminen vastaan - oli hän tehnyt mitä hyvänsä. Armon ja rakkauden kohtaaminen Jeesuksessa lähtee siitä, että me otamme vastaan langenneen ja luopumuksen tilassa hoipuvan. Itse olemme pelastuneet synnistä, siksi voimme asettua samalle tasolle ja ottaa toinen vastaan.

En itse asetu tuomitsemaan toista ihmistä. Jumalan Sanaa täytyy tuoda esille, niin lain (mikä on syntiä. mikä on Jumalan tahto) kuin armon (mahdollisuus uudistumiseen, elämä Kristuksessa) tasapainossa. Ihminen ei voi toista ihmistä uudistaa - vain Jumala voi tehdä sen. Laki ei myöskään uudista, se osoittaa väärintekemisen ja tuomitsee sen, mutta voimaa uudistumiseen Jumalan laki ei anna - ihmisen täytyy saada elämä Kristuksessa, ja voima sekä sydämen sekä mielen tason uudistuminen. Uudistumiseen liittyy voimakkaasti nöyrtyminen - Jumalan tahdon tunnustaminen ja hyväksyminen.

Yhdessä rukoileminen, syntien tunnustaminen sekä Jumalan Sanalla Kristuksen aikaansaamaan syntien anteeksisaamiseen vetoaminen. Usein pyydän ihmisiä myös hengelliseen kokoukseen, sillä uskovien yhteys on eräs tärkeä osa uudistumisen ja Jumalan tahdon tiellä lähtemisessä. Ihminen jos harhailee yksin, ja ajautuu takaisin jumalattomien pariin - synti voi kietoa uudestaan ja viedä mahdollisuuden uudistumiseen. Erottautuminen "vanhoista" kavereista on yksi osa, johon liittyy myös suullinen mutta ennen kaikkea tekojen kautta tapahtuva Jeesuksen todistaminen

Höösääminen ei auta, eikä vääränlainen "kaveeraaminen". Uudistusta etsivän tulee kohdata elävä Jumala ei yksistään rakkaudellista ihmistä. Monesti jäädään kaveruuden tasolle, ja näin uudistuminen ei olekaan Herran kohtaamista, vaan inhimillistä kaveruutta. Uudistuminen on aina hengellinen muutos ihmisessä, jonka yksistään voi saada aikaan Jumala, ei ihminen.

Uudistuminen Raamatussa on kehotus meille kaikille uskoville....

Mielen uudistuminen Jumalan Sanan kautta (Room.12:2)
Sisällisen ihmisemme uudistuminen Kristuksessa (2Kor.4:16)
Uudistuminen mielen hengeltä (Efe.4:23)
Terävän huomiokyvyn sekä tarkkanäköisyyden kautta uudistuminen, Luojansa kuvan mukaan (Kol.3:10)
Pyhän Hengen aikaansaama uudistus (Tiit.5:23)

- todael
todael
 

Re: Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

ViestiKirjoittaja todael » 28. Loka 2012 23:30

Edellä kirjoitettuun lisäyksenä....

SALAINEN JA YLLÄPIDETTY SYNTI SEKÄ VÄÄRÄ NÖYRYYS

Jumalalta hengellistä uudistusta etsivän elämän muuttumiseen kuuluu parannuksen tekeminen. Tämä voi olla kahdenlaista.

(1) Ihminen vaalii elämässään syntiä ja pyrkii salaamaan sen Jumalalta sekä muilta uskovilta. Tällöin ihminen tarkoituksella elää "kahdella-tiellä" ja silti voi hakea uudistumista Herralta (kokemuksellista voitelua) ilman että hän tahtoo luopua synnistä, jota hän salaisesti vaalii elämässään. Tällaisessa tapauksessa todellinen hengellinen uudistuminen Kristuksessa on mahdollista vasta kun ihminen tuo "valkeuteen" salaisemansa synnin, jota hän salaisesti omassa elämässään ruokkii.

Tästä Raamatussa esimerkkinä on Aakan (Joos.7 luku), joka kätki kultaa, hopeaa sekä kauniin sinearilaisen vaipan maahan, oman telttansa keskelle. Nämä kätketyt esineet olivat tuhon omaksi vihittyä. Tämä salattu synti vei voiman koko Israelin kansalta, ja Joosuan johdolla Herra ei voinut antaa voittoa vihollisista. Salattu synti vie voiman päästä eteenpäin Kristuksessa. Tähän liittyy myös Ananiaksen sekä Safiiran tapaus - ha kätkivät osan myydystä, ja näin valehtelivat Jumalan seurakunnalle ja koettivat pettää Pyhää Henkeä (Apt.5:1-11)

Todellinen hengellinen uudistuminen Kristuksessa on parannuksen tekemistä ja valkeuteen astumista. Salaaminen, selitteleminen sekä synnin puolusteleminen ovat esteenä todelliselle uudistukselle Kristuksessa. Jumalan Henki ei voi puhdistaa eikä uudistaa valheessa elävän ihmisen elämää, eikä synnistä vielä kiinni pitävää ihmistä.

1Joh.1:7 "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. "

Huom --- Salattu synti ja valhe katkoo myös todellisen yhteyden muihin uskoviin. Rukouksessa Jumala voi antaa profetian tai tiedon sanoja, joilla Herra paljastaa kahdenkeskisissä tilanteissa jopa toisen kätkemän synnin ja valheen. Tämäkin on Jumalan rakkautta, että ihmisen silmät avautuisvat näkemään, että Jumala näkee tämän ihmisen salatun synnin ja osoittaa siihen parannuksen tekemisen.

(2) Ihminen tunnustaa synnin, ja haluaa vapauden - mutta ei kykene vastaanottamaan Jumalan voimaa yli synnin. Tällöin ihminen tekee parannuksen ja luopuu synnistä, mutta väärä itsesääli, vääränlainen heikkous sekä omaan itseen katsominen ("olen tällainen, en voi sille mitään") jättää uudistumisen vielä puolitiehen. Paavali kirjoitti 1Kor.4:20 että Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa. Uudistuminen Kristuksessa ei ole vain synnin pois laittamista, vaan Jumalan Hengen voiman pyytämistä ja sen vastaanottamista. Jumala tahtoo antaa ihmiselle Pyhässä Hengessä voiman yli synnin, ja asettaa ihmisen vanhurskauden palvelijaksi - synnin vallan sijasta.

Olen itse tässä nähnyt myös opetuksellisen tärkeyden - ihminen tulee asettaa Kristukseen, Jumalan Sanan ja opetuksen kautta. Uudistuminen ei siis aina ole vain "nopea-rukous" ja parannuksen tekeminen - vaan Jumalan Sanan opetuksen kautta tapahtuvaa vapauttamista Kristuksen tuntemiseen. Pelkkä "moralistinen-puhdistuminen" ei ole vielä uudistuminen, vaan tarvitaan Jumalan Hengen voiman kohtaaminen Kristuksessa - että ihminen saa Jumalan hänelle tarkoittaman aseman Kristuksessa.

Kol.1:28 "Ja häntä [Kristusta] me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa."

Paavali kirjoitti 1Kor.4:14 "En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen." Sävyisyyden hengessä meidän tulisi olla rohkeita nostamaan esille niitä ongelma-pesäkkeitä, jotka ovat todellisen Kristuksessa tapahtuvan uudistumisen esteinä. Emme sdaa häväistä toista minkään synnin johdosta, mikä tätä ihmistä hallitsee - vaan oikeassa mielentilassa rakastaa veljiä ja sisaria - jopa joissain tilanteissa nuhdellakin - ja neuvoa toinen toistamme Jumalan rakkaudessa syvempään Kristuksen tuntemiseen.

Hengellinen uudistuminen Kristuksessa siis (1) on konkreettista synnin pois panemista, valheesta Jumalan Sanan valkeuteen tulemista (2) Oman heikkouden keskeltä Kristukseen katsomista (Pyhän Hengen voiman pyytämistä omaan elämään), ei väärään nöyryyteen jämähtämistä.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 29. Loka 2012 00:01, muokattu yhteensä 1 kerran
todael
 

Re: Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

ViestiKirjoittaja Eetu » 28. Loka 2012 23:45

todael kirjoitti:Edellä kirjoitettuun lisäyksenä....

SALAINEN JA YLLÄPIDETTY SYNTI SEKÄ VÄÄRÄ NÖYRYYS

Jumalalta hengellistä uudistusta etsivän elämän muuttumiseen kuuluu parannuksen tekeminen. Tämä voi olla kahdenlaista.

(1) Ihminen vaalii elämässään syntiä ja pyrkii salaamaan sen Jumalalta sekä muilta uskovilta. Tällöin ihminen tarkoituksella elää "kahdella-tiellä" ja silti voi hakea uudistumista Herralta (kokemuksellista voitelua) ilman että hän tahtoo luopua synnistä, jota hän salaisesti vaalii elämässään. Tällaisessa tapauksessa todellinen hengellinen uudistuminen Kristuksessa on mahdollista vasta kun ihminen tuo "valkeuteen" salaisemansa synnin, jota hän salaisesti omassa elämässään ruokkii.

Tästä Raamatussa esimerkkinä on Aakan (Joos.7 luku), joka kätki kultaa, hopeaa sekä kauniin sinearilaisen vaipan maahan, oman telttansa keskelle. Nämä kätketyt esineet olivat tuhon omaksi vihittyä. Tämä salattu synti vei voiman koko Israelin kansalta, ja Joosuan johdolla Herra ei voinut antaa voittoa vihollisista. Salattu synti vie voiman päästä eteenpäin Kristuksessa. Tähän liittyy myös Ananiaksen sekä Safiiran tapaus - ha kätkivät osan myydystä, ja näin valehtelivat Jumalan seurakunnalle ja koettivat pettää Pyhää Henkeä (Apt.5:1-11)

Todellinen hengellinen uudistuminen Kristuksessa on parannuksen tekemistä ja valkeuteen astumista. Salaaminen, selitteleminen sekä synnin puolusteleminen ovat esteenä todelliselle uudistukselle Kristuksessa. Jumalan Henki ei voi puhdistaa eikä uudistaa valheessa elävän ihmisen elämää, eikä synnistä vielä kiinni pitävää ihmistä.

1Joh.1:7 "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. "

Huom --- Salattu synti ja valhe katkoo myös todellisen yhteyden muihin uskoviin. Rukouksessa Jumala voi antaa profetian tai tiedon sanoja, joilla Herra paljastaa kahdenkeskisissä tilanteissa jopa toisen kätkemän synnin ja valheen. Tämäkin on Jumalan rakkautta, että ihmisen silmät avautuisvat näkemään, että Jumala näkee tämän ihmisen salatun synnin ja osoittaa siihen parannuksen tekemisen.

(2) Ihminen tunnustaa synnin, ja haluaa vapauden - mutta ei kykene vastaanottamaan Jumalan voimaa yli synnin. Tällöin ihminen tekee parannuksen ja luopuu synnistä, mutta väärä itsesääli, heikkus sekä omaan itseen katsominen ("olen tällainen, en voi sille mitään") jättää uudistumisen vielä puolitiehen. Paavali kirjoitti 1Kor.4:20 että Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa. Uudistuminen Kristuksessa ei ole vain synnin pois laittamista, vaan Jumalan Hengen voiman pyytämistä ja sen vastaanottamista. Jumala tahtoo antaa ihmiselle Pyhässä Hengessä voiman yli synnin, ja asettaa ihmisen vanhurskauden palvelijaksi - synnin vallan sijasta.

Olen itse tässä nähnyt myös opetuksellisen tärkeyden - ihminen tulee asettaa Kristukseen, Jumalan Sanan ja opetuksen kautta. Uudistuminen ei siis aina ole vain "nopea-rukous" ja parannuksen tekeminen - vaan Jumalan Sanan opetuksen kautta tapahtuvaa vapauttamista Kristuksen tuntemiseen. Pelkkä "moralistinen-puhdistuminen" ei ole vielä uudistuminen, vaan tarvitaan Jumalan Hengen voiman kohtaaminen Kristuksessa - että ihminen saa Jumalan hänelle tarkoittaman aseman Kristuksessa.

Kol.1:28 "Ja häntä [Kristusta] me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa."

Paavali kirjoitti 1Kor.4:14 "En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen." Sävyisyyden hengessä meidän tulisi olla rohkeita nostamaan esille niitä ongelma-pesäkkeitä, jotka ovat todellisen Kristuksessa tapahtuvan uudistumisen esteinä. Emme sdaa häväistä toista minkään synnin johdosta, mikä tätä ihmistä hallitsee - vaan oikeassa mielentilassa rakastaa veljiä ja sisaria - jopa joissain tilanteissa nuhdellakin - ja neuvoa toinen toistamme Jumalan rakkaudessa syvempään Kristuksen tuntemiseen.

Hengellinen uudistuminen Kristuksessa siis (1) on konkreettista synnin pois panemista, valheesta Jumalan Sanan valkeuteen tulemista (2) Oman heikkouden keskeltä Kristukseen katsomista (Pyhän Hengen voiman pyytämistä omaan elämään), ei väärään nöyryyteen jämähtämistä.

- todael



Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Erittäin ajankohtainen aihe minulle, kokoonnuimme Helsingissä toissa lauantaina muutaman muun uskovan kanssa, rukoushetkessä sitten pyysimme toisiamme tuomaan valoon asioita, jotka painavat mieltä. Minulle tuli heti mieleen kolme asiaa, jotka sitten toin esiin. Nyt eivät ole ne asiat viime aikoina elämää haitanneet, kiitos Herralle siitä!

Nuhtelu on vaikeaa, olen tutustunut nyt erääseen uuteen kaveriin ja hän sanoi että olisi toivonut erään asian suhteen kunnon nuhtelua mutta sitten jotenkin arkailin mutta onneksi sitten tuossa uskovien tapaamisessa käsittelimme asiaa uudelleen.

Olen nyt tässä viime keväästä lähtien katsonut oman heikkouden keskeltä Kristukseen, kaikki rakentamani korttitalot ovat sortuneet, Herra murskaa kaikkia niitä saviruukun pikku palasiakin vielä jotka lojuvat maassa, ja Hän rakentaa uutta, se sattuu mutta tiedän että Hän osaa rakentaa, minä itse en osaa vaikka miten yritin ja rimpuilin.
Eetu
 

Re: Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

ViestiKirjoittaja tanu » 29. Loka 2012 09:54

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 29. Loka 2012 09:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

ViestiKirjoittaja tanu » 29. Loka 2012 09:55

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 17. Loka 2017 20:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

ViestiKirjoittaja tanu » 29. Loka 2012 09:58

-
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Uudistuminen Herrassa ja toisen auttaminen siihen....

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Huhti 2018 11:04

*
No taidan nostaa tämän uskonveljen kirjoituksen esille, koska olen myös kipuillut saman asian kanssa. Koska huomasin uskon tilan muutoksen, jota miettiessäni tajusin vain yhden syyn. En tiedä muista syistä, kuin vain tämän syyn. Että uskovien keskeinen kinastelu opista ja sanoista saa palavaa uskoaan sammumaan, koska se koittuu turmioksi uskon tilalle, kuten Raamattu varoittaa.

Olen huomannut, että kun tulee uusi opetusaihe ja siten ilmestyy myös opin ja sanojen kinastelu, niin uskovien on tapana valita ensin se opin ja sanojen kinastelu luettavaksi, sillä sydäntila paljastuu, että opin ja sanojen kinastelu on sydämen kiinnostava kohde - ei Kristuksen tunteminen ole enää kiinnostava kohde, siksi se saa uskon palavuuden katoamaan ja samoin uskon halun. Muistan vielä, miten olin ihmetellyt ja hämmentynyt, kun seurasin uskovien kinastelua. Seuraavan kerran olin lannistunut luettuani sitä kinastelua.

On eri asia se, että kun havaitaan toisen eksyvän, niin hänelle ojennetaan käsiään voidakseen ohjata hänet takaisin oikealle tielle. Siinä ei ole mitään kinaa, vaan ojennusta lähimmäisenrakkaudesta. Yhden Raamatun kohdan mukaan tulee välttää kinastelua kehotukseksi ja tajusin, siksi se voi vaikuttaa uskon tilaan myös.

Tiit. 3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

2Tim. 2:14 Muistuta tästä ja varoita heitä vakavasti Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista. Sellaisesta ei ole mitään hyötyä, vaan se koituu kuulijoiden turmioksi. RK

No opin ja sanojen kinastelu on myös syntiä, joka turmelee uskoaan. Uudistuminen mainitaan tässä osiossa, mitä uskonveljemme kirjoitti.

Kaipaisin olla lähellä ilmielävää Kristusta, niin että usko taas uudistaisi ja olisi palava, mutten halua seurata opin ja sanojen kinastelua. Koska se voi vaikuttaa uskon tilaan turmioksi, kuten Raamattu varoittaa. Kysyn, onko vielä muuta, mikä sammuttaa uskon palavuuden? No toinen juttu ihmetyttää, että Kristuksen sisäinen tunteminen ei ole kiinnostava aihe uskovien keskellä, vaan opin ja sanojen kinastelu. Miksi? Osaisitteko vastata tähän kysymykseen?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron