Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

Raamatun tutkiminen

Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Heinä 2012 22:10

Minkälaisissa tilanteissa olette uskonelämässänne soveltaneet näitä Raamatun paikkoja:

"Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa (1.Joh.1:10-11)."

"Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä (Room.16:17)."

"Mutta jos kuka ei tottele sitä, mitä me tässä kirjeessä olemme sanoneet, niin merkitkää hänet älkääkä seurustelko hänen kanssaan, että hän häpeäisi (2.Tess.3:14)."

"Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa (1.Kor.5:11)."

"Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet (2.tess.3:6)."


Ja oliko jossain kohdassa vielä sanottu jotenkin, että harhaoppista ei tulisi tervehtiäkään..? Ainakin sanotaan, että harhaoppista karta varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti.. Mulle nämä asiat ovat aina olleet vaikeita ymmärtää ja ottaa käytäntöön :( Tunnen esimerkiksi veljiä ja sisaria, jotka ovat huorintekijöitä (=eronneet ilman raamatullista syytä ja menneet uusiin naimisiin montakin kertaa yms.) Kuitenkin olen heidän kanssaan seurustellut ja syönytkin. En ymmärrä, miten se voisi olla heille hyväksi, että kieltäytyisin olemasta heidän kanssaan tekemisissä. On myös veljiä ja sisaria, jotka eivät mielestäni vaella sen opetuksen mukaan, minkä apostolit ovat antaneet Raamatussa, mutta heistäkään en ole vetäytynyt pois...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja keijo » 15. Heinä 2012 09:51

Oikea veli!
Kuinka raamattu puhuu meille hyvistä hedelmistä ja ketä ovat ne jotka sitä kantavat on aitoja Herran omia ja voidaan ottaa kotia ja ne jotka raksatavat ja tekevät totuuden ,sillä monta väärää profeetta on liikkeellä ja tulee olemaan enemmän myös Suomessa ja tarvitaan hengen erottamis armo lahja vielä paremmin erottomaan väärän.ystävät pysytään sanan viittoittamaa tietä ja tehdään hyvää ja ollaan anteeksi antavia ja toistemmem rakentijia Pyhän Hengen osallisuudessa ,kiitos ja siunausta keijo
keijo
 
Viestit: 15
Liittynyt: 13. Heinä 2012 20:06

Re: Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 05. Elo 2012 20:14

Yleensähän käy niin että syntielämään lähtevä poistuu itse keskuudesta eikä mitään karttamisia tarvitsekaan tehdä. Itse lankesin elämään syntielämää ja aloin liikkua kapakoissa ja kuunnella jopa blackmetallia yhdessä vaiheessa. Itse vetäydyin keskuudesta ja nyt tiedän miksi sillätavalla tapahtuu että synnintielle lähtijä ennemminkin poistuu itse..

Ps 1:5 Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.

syntielämässä eläessään todellakaan ei kestä pyhien seuraa.. vaan häpeää mennä sinne..
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 16. Elo 2012 13:26

Anoppini on luterilaisen kirkon pappi. Hän hyväksyy homoseksuaalisuuden, ja voisi siunatakin heidän suhteensa. Olen sanonut, että olen asioista erimieltä, tuonut Raamatun asiat esille ja rukoillut asioiden puolesta. Ongelma on mielestäni koko kirkkorakenteessa - ottamatta sen enempää naispappiusasiaan ja anoppini työhön kantaa. No, hän on mieheni äiti ja sukulainen. Olemme tekemisissä viikottain. Hän tietää ajatukseni tästä homouskysymyksestä ja itse välttelee aihetta. En ole kieltänyt häntä tulemasta kotiimme.

Appiukkoni ja aviomieheni eivät ole uskossa. Itseasiassa appiukko viihtyy meillä paremmin kuin anoppi. En ole tuominnut appiukon toimia (vääriä asioita) julkisesti, koska hän on ulkopuolella pelastusta. En tarkoita, että hyssyttelisin syntiä, mutta odotan hetkeä, jolloin asia kannattaa nostaa esille. Omassa voimassaan puhuminen ei johda kuin riitaan! Meidän tehtävämme kristittyinä ei ole tuomita ulkopuolella vaan sisällä olevia! Toivon, että pääsen joskus keskustelemaan appiukkoni kanssa näistä kysymyksistä syvällisemminkin! Anoppini on mieheni äiti ja vanhempia tulee kunnioittaa. Joten en koe tarpeelliseksi riitauttaa välejä.

Luulisin Raamatun kohtien viittaavan sellaisiin ihmisiin, joilla on vastuu ja palvelutehtävä. Heille täytyy olla ovi parannuksenteon ja anteeksiannon kautta takaisin seurakuntayhteyteen! Jos joku elää synnissä, niin häntä tulee varoittaa. Palvelutehtävät voi ottaa myös pois. Täytyykin rukoilla tuota asiaa itse, että se selkeytyisi! :wise3:
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja Linnea » 17. Huhti 2018 20:38

Kaipailisin keskustelua tähän aloitukseen liittyen. Lähimmät ihmiset jotka elämässäni ovat, olisi näiden mainittujen Raamatun paikkojen perusteella kartettavien listalla. Tarkoitetaanko näillä Sanan kohdilla sitä, että sillat täytyy polttaa kokonaan sellaisiin uskoviin jotka ovat harhassa (varoituksista huolimatta), juomareita, huorintekijöitä jne. (kunnes kenties tekevät parannuksen)? Osan kohdalla yhteydenpito on jäänyt kokonaan, mutta joukossa on myös mm. sukulaisia ja sellaisia ihmisiä, jotka ovat auttaneet minua suuresti monessa arkisessa asiassa. Kuitenkin, jos olen heihin yhteydessä vain silloin kun tarvitsen jotakin apua, niin sellainenkin toimintatapa tuntuu väärältä.

Käyn toisinaan toisella paikkakunnalla jolloin kuljen erään tällaisen ystäväni talon lähistöllä, onko väärin pistäytyä siellä joskus häntä tervehtimässä? (Elää synnissä eikä halua tehdä parannusta.)

Ymmärtäisin, että esim. näiden perusteella hairahtuneeseen ihmiseen voi pitää yhteyttä, jos motiivina on hänen hengellinen auttaminen:

Jaak. 5:19-20: Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.

Gal. 6:1: Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.

Linnea
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28. Syys 2017 15:48

Re: Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Huhti 2018 22:05

Minä olen ystävilleni ystävä aina hamaan tappiin asti. En hylkää ihmisiä. Minusta se on oikein. On eri asia jos joku ei halua olla minun seurassani. Silloin tietenkin kunnioitan toisen päätöstä, mutta silloinkaan en henkisesti hylkää. Haluan, että luokseni on aina hädän hetkellä helppo palata ja haluan että minulta on aina helppo pyytää apua.

Ymmärrän, että joskus jonkun ihmisen kohdalla tulee raja vastaan ja silloin on ok jättää tuo ihminen taakseen. Vaikeampi mutta parempi vaihtoehto olisi kuitenkin ahdistuksesta huolimatta jaksaa jatkaa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja Iustus » 18. Huhti 2018 19:37

On hyvä muistaa, että Uuden testamentin kirjeet ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tarkoitettu paikallisseurakunnille, joiden kokoontumisissa kirjeet luettiin ja niistä opetettiin paikalla oleville. Siksi aloituksessa mainittuja ohjeita lukiessa on otettava huomioon, että ohjeet koskevat nimenomaan paikallisseurakuntaa. Ne ovat seurakuntaohjeita. Ne eivät koske yksittäisiä kristittyjä kotona, työpaikalla, harrastuksissa yms.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Älkää sanoko tervetulleeksi ym...

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Huhti 2018 22:12

Minusta ne koskivat yksittäisiä tilanteita paikallisseurakunnissa eikä niitä tule soveltaa kaikkialla aina.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa