Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Tammi 2023 17:28

*
Kolmantena päivänä - kolme päivää olivat kuluneet

Jotkut sanovat, että kun Raamattu sanoo, että kolmas päivä tai kolmantena päivänä tai viikon ensimmäisenä päivänä, niin se viittaisi siihen, että Jeesus olisi kuollut perjantaina. Asia ei kuitenkaan ole näin.

Mark 16:9 ¶ Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa. 33/38

33/38 niin kuin lähes kaikki Raamatunkäännökset kääntävät Mark 16:9 kohdan perjantai kuolinpäivä perinteen mukaisesti. Tällä tavalla käännettynä saadaan näyttämään siltä, niin kuin Jeesus olisi noussut kuolleista sunnuntaina, mutta asia ei ole kuitenkaan näin. Kolme päivää ja kolme yötä kumoaa tuon kääntämistavan.

Mark 16:9 Ylösnousemisensa jälkeen Jeesus varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa. Jumalan Kansan Raamattu

Jumalan Kansan Raamatun kääntäjä Uuras Saarnivaara kääntää Mark 16:9 Raamatun kokonaisopetuksen sekä alkutekstin valossa oikein. Mark 19:9 sanoo aluksi, ylösnoustuaan, alkutekstissä ei ole sanaa jälkeen, vaan ja, eli ylösnoustuaan ja (sen jälkeen) varhain aamulla (alkutekstissä ei tässä jakeessa ole sanaa Jeesus) viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi Maria Madgaleenalle ....

Toisin sanoen Mark 16:9 sanoo ja tarkoittaa, että ylösnousemisen jälkeen Messias Jeesus, varhain aamulla ilmestyi ensiksi Maria Madgaleenalle. Jeesus oli jo noussut kuolleista ennen varhaista sunnuntai aamua, koska Hän nousi kuolleista sapatinpäivänä (lauantaina). Näin Raamatun kokonaisopetus kolme päivää ja kolme yötä pysyy kasassa.

Luuk 24:21 Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi nyt jo kolmas päivä siitä, kuin nämä tapahtuivat.

Tämä jae on tulkittu ja käännetty "pitkäperjantain" perinteen mukaisesti ja siksi se on käännetty siten, että sunnuntai olisi ollut kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta. Tämä on kuitenkin kääntäjien perinteen mukainen käännös jakeesta.

Luke 24:21 - But we had hoped that it was he who shall redeem Isroel; and, lo, three days (have passed) since all these things were done. Dr. John W. Etheridge's English Peshitta translation

Luke 24:21 - But we expected that he was to deliver Israel. And lo, three days [have passed], since all these things occurred. James Murdock's English Peshitta translation

Etheridgen ja Murdockin käännökset Luuk 24:21 kohdasta vastaavat alkutekstin sanomaa. Jakeen loppuosan oikeampi käännös on; tämä kolmas päivä on jo kulunut siitä kun nämä tapahtuivat. Luuk 24:21 kohdan päivä sanan jälkeen on sana agei (perusmuoto ago), joka tarkoittaa päivistä puhuttaessa päivien kulumista ja päättymistä; samoin se voidaan kääntää menneeseen sijamuotoon silloin jos on kysymyksessä joku historiallinen tapahtuma, jossa silminnäkijä on nähnyt tapahtuman (lähde Online Bible Greek Dictionary). Nämä Emmauksen tien kulkijat olivat ristiinnaulitsemisen silminnäkijöitä. Kaiken edellä sanotun ja tutkitun valossa Luuk 24:21 ei ole ristiriidassa Jeesuksen sanojen kolmen päivän ja yön kanssa. Luuk 24:21 vahvistaa Jeesuksen sanat, sillä Emmauksen tien kulkijat sanoivat, että kolmas päivä oli jo kulunut siitä kun nämä tapahtuivat. He eivät siis tarkoittaneet viikon ensimmäisen päivän olevan kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta, vaan että kolmas päivä oli jo kulunut, eli ylösnousemus oli jo tapahtunut, koska se oli tapahtunut sapatinpäivänä. Miksi he sanoivat kolmannen päivän jo kuluneen? Tämä selviää luvun alkujakeista.

Luuk 24:
6 Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
7 sanoen: ‘Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös’."
8 Niin he muistivat hänen sanansa.

Enkelit kertoivat naisille ettei Jeesus ole enää haudassa, vaan Hän on noussut ylös. Hänet pitää ristiinnaulittaman ja Hän on kolmantena päivänä nouseva ylös. Opetuslapset tiesivät Jeesuksen nousevan kuolleista ylös kolmantena päivänä. Juutalainen päivä alkoi illalla noin klo 18.00 aikaan ja päättyi (näiden iltojen välissä oli yö; eli yhden päivän sisällä oli yö) seuraavan iltaan noin klo 18.00. Juutalainen päivä piti sisällään myös yön, joka alkoi pikaisesti päivän alkamisesta, koska päivä alkoi vasta illalla. Jeesus sanoi olevansa maan povessa kolme päivää ja kolme yötä, ja vain keskiviikosta lauantaihin sopii kolme päivää ja kolme yötä, sillä tuon ajanjakson sisälle mahtuu juutalaisen ajanlaskun mukaan juuri kolme päivää ja kolme yötä.

Meidän ajanlaskumme hämää tässä, koska meidän päivämme päättyy yöhön, mutta juutalaisen ajanlaskun mukainen päivä ei pääty yöhön, vaan iltaan ja yksi päivä sisältää myös yhden yön. Jeesus nousi kuolleista viikkosapatin päivänä ennen ensimmäisen päivän alkamista, ensimmäinen päivä alkoi klo 18.00 meidän aikaamme lauantaina, jolloin juutalainen viikkosapatti päättyi.

Kaksi opetuslasta kulki viikon ensimmäisenä päivänä Emmauksen tiellä ja he sanoivat kolmannen päivän jo kuluneen eli Jeesuksen kuolleista nousemisen päivä oli jo tapahtunut, eli kolmas päivä oli jo kulunut siitä kun ristiinnaulitseminen oli tapahtunut. Kysymys ei ollut siis siitä, että se päivä oli kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta, vaan siitä että Jeesuksen kuolleista nouseminen kolmantena päivänä oli jo tapahtunut tosiasia. Näin Herran Jeesuksen sanat kolmesta päivästä ja kolmesta yöstä pysyvät kasassa ja todistavat meille sen, että Jeesus todellakin oli maan povessa (haudassa), eli kuoleman tilassa kolme päivää ja kolme yötä. Tosin Jeesus oli vain ruumiillisesti kuollut, mutta Hengessään elävä. Herra Jeesus nousi ruumiillisesti kuolleista sapatin päivänä, viikon viimeisenä päivänä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Helmi 2023 21:51

*
Ylösnousemus sapattina johdattaa todelliseen sapatinlepoon

Hebr 4:
1 ¶ Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: ‘He eivät pääse minun lepooni’," vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän," sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".
8 Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.
9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo (sabbatismos) varmasti tuleva.
10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.

Miksi Messias Jeesus nousi kuolleista juuri sapatinpäivänä (lauantaina)? Kysymykseen voi vastata niin, että mikään muu päivä ei olisi voinut olla parempi päivä kuolleista nousemiseen, koska sapatti on päivä, jolloin ihminen saa levätä teoistaan ja sapatti on myös esikuva tulevasta sapatinlevosta, kun Jumalan armosta saamme Herran Jeesuksen toisessa tulemuksessa uuden kirkastetun ruumiin, joka ei näe kuolemaa, eikä syntiä.

Sapatin päivä on Jumalan näkökulmasta katsottuna ainoa oikea päivä Hänen Poikansa kuolleista nousemiseen, koska saamme Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta syntimme anteeksi sekä yhteyden elävään Jumalaan sekä tulevan todellisen sapatinlevon Jumalan kuningaskunnassa, Uudessa Jerusalemissa.

Hebr 4:9 Raamatunkohdassa on kreikankielen sana sabbatismos, joka esiintyy vain yhden kerran UT:n kreikankielisessä tekstissä ja juuri tässä kohdassa. Sabbatismos tarkoittaa sapatinlepoa ja se eroaa sapatin viettämisestä siinä merkityksessä, että Hebr 4:9 kohdassa puhutaan siitä todellisesta sapatinlevosta, jossa pääsemme Hänen (Jumalan) lepoonsa, kun saamme Jumalan armosta kirkastetun ruumiin, joka ei näe kuolemaa ja syntiä.

Kiitos Jumalalle siitä, että Messias Jeesus vuodatti verensä ja kuoli meidän syntiemme tähden ja Isä nosti Hänet kuolleista sapattina todisteeksi siitä, että Hän on todellinen pääsiäisen Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit, eli niiden ihmisten, jotka katuen tunnustavat syntinsä ja uskovat Jeesuksen Herraksi, Messiaaksi ja Pelastajaksi.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2023 14:04

*
Kun Raamattu sanoo Jeesuksen kuolleen valmistuspäivänä, joka edeltää sapattia, niin moni varmasti ihan vilpittömästi uskoo ja ajattelee, että Herra Jeesus kuoli perjantaina päivää ennen viikkosapatin, eli lauantain alkamista. Raamatun mainitsema sapatti Herran Jeesuksen kuoleman yhteydessä ei ollut kuitenkaan viikkosapatti, vaan juhlasapatti (suuri sapatti).

Apt 20:
29 Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,
30 ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa.

Monet kirkkoisätkin erehtyivät Herran Jeesuksen kuolinpäivän suhteen, koska aika alusta asti heti apostoli Paavalin kuoleman jälkeen seurakunnan keskuudesta nousi miehiä, jotka alkoivat puhumaan ja opettamaan vääriä oppeja. Apostoli Paavali ei tietenkään erehtynyt, koska sen minkä Paavali puhui tässä Apt 20:29,30 kohdassa, niin se merkittiin ylös Jumalan sanan ilmoitukseen.

Heti alussa tapahtunut totuudesta luopuminen ei tarkoittanut sitä, että totuudesta luovuttiin kokonaan ja kaikki uskovat olisivat luopuneet totuudesta, mutta sitä se tarkoitti, että jotkut alkoivat ottamaan pesäeroa juutalaisesta vaikutuksesta, jossa kristinuskosta pyrittiin erottamaan pois juutalaista vaikutusta. Uuden Liiton uskon perustus on Herra Jeesus ja Hänen verensä ja sovitustyönsä, mutta Uutta Liittoa ei voi olla ilman vanhan liiton ilmoitusta ja ajanjaksoa. Herra Jeesus kumosi verensä kautta VL:n uhrijärjestelmän ja vanha liitto kumoutui Jeesuksen veressä, mutta Uusi Liitto on vanhan liiton suora jatkumo, joka perustuu niihin lupauksiin, mitkä Jumala on antanut juutalaisille sekä sitä kautta myös pakanoille tulevasta pelastuksesta Messias Jeesuksen kautta.

Seurakunnan alkuluopumuksen takia alettiin ottamaan pesäeroa juutalaisesta vaikutuksesta, jonka takia hukattiin elintärkeää VL:n opetusta, joka auttaa meitä ymmärtämään syvällisemmin UL:n opetuksia. Näin on myös käynyt sen suhteen minä päivänä Herra Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista. Emme ole enää vanhan liiton alaisuudessa, vaan Uuden Liiton alaisuudessa ja siksi meidän on turha pelätä väärällä tavalla juutalaisuutta. Tämän väärän juutalaispelon ja Raamatun väärän tulkinnan kautta monet vilpittömät uskovat ovat erehtyneet luulemaan, että Jeesus kuoli perjantaina ja nousi kuolleista sunnuntaina.

Rooman katolinen kirkko ei edusta Raamatun kristinuskoa, koska se julistaa moninkertaista väärää evankeliumia sanomalla muun muassa Marian sovittavan syntisiä Jumalalle, kuoleman jälkeen kiirastulessa puhdistuu synneistä ja messu-uhrissa uudelleen uhrattava Jeesus on katolisen kirkon voimakkain sovitusuhri.

Rooman keisari Konstantinus "kääntyi" kristinuskoon vuonna 312 jKr. Konstantinuksen harjoittama kristinusko ei ollut Raamatun kristinuskoa. Rooma oli tunnettu siitä, että se hyväksyi eri uskomuksia ja yhdisti eri uskoja toisiinsa. Keisari Konstantinuksen aikanakin Roomassa palvottiin aurinkoa ja viikon ensimmäisen päivän (sunnuntai) nimi oli dies Solis (auringon päivä). Noin 9 vuotta kristinuskoon "kääntymisensä" jälkeen vuonna 321 jKr. keisari Konstantinus asetti sunnuntailain:

Lex Constantini a.d 321: "Auringon juhlallisena päivänä saakoot viranomaiset ja kaupungeissa asuva kansa levätä ja olkoon kaupat kiinni. Maaseudulla saakoon maanviljelijät sen sijaan vapaasti ja laillisesti tehdä työtään, koska käy usein niin, että jokin muu päivä ei ole sovelias jyvien kylvämiselle tai viiniköynnösten istuttamiselle ja jottei väärän päivän tähden taivaan suoma menestys menisi hukkaan".

Keisari Konstantinus vuonna 321 jKr. ei sanonut mitään Raamatun Jeesuksesta tai Jumalasta, kun hän asetti roomalaisen viikon ensimmäisen päivän, auringon päivän roomalaisten pyhäpäiväksi. Konstantinuksen vuoden 321 jKr. asettama sunnuntailaki on todella selkeä todiste siitä kuinka auringonpalvonta tuli osaksi Rooman katolista kirkkoa. Tuon tästä lisää todisteita seuraavaksi.

Kristinuskoon "kääntymisensä" jälkeen keisari Konstantinus painatti kolikon 317 jKr, (eri arvioiden mukaan 316-317 jKr.), jossa luki Soli Invicto Comiti - auringolle voittamattomalle kumppanille. Konstantinuksen kolikossa sanotaan auringon seisovan ja tekevän tervehdyksen oikealla kädellään pitäen maapalloa vasemmassa kädessään. Tämä kolikon aurinkosymboli on muinaisen auringonpalvonnan symboli.

Rooman katolisen kirkon alkuhistoriasta asti Rooman katolinen kirkko on ollut auringonpalvontakultti. Rooman katolinen kirkko teki samalla tavalla kuin pakanallinen Rooma on tehnyt, eli se hyväksyi muita uskoja ja sekoitti niitä keskenään.

Muinaisessa Babyloniassa oli uskonnollisia mysteerejä, jotka kulkeutuivat myös muihin uskontoihin ja uskomuksiin muinaisessa maailmassa, jossa mysteiksi vihityt yhdistyivät mysteerissä (sakramentti) toisiinsa ja "jumaluuteen", jossa mysteerin vaikuttama kuolema ja ylösnousemus kuljetti vihityn pimeydestä valoon. Tällaisen mysteerin kautta tultiin sisälle moniin muinaisen maailman uskontoihin, jonka ytimenä oli eri nimisenä muinaisen Babylonian uskonnon taivaan kuningatar - äiti-lapsi kultti sekä auringonpalvonta.

Kun persialaiset olivat valloittaneet Mesopotamian, babylonialainen papisto pakeni Pergamon Vähään-Aasiaan. Siellä he pystyttivät Pergamon Akropolis-temppelit kreikkalaisen Pantheonin kunniaksi, mutta jatkoivat babylonialaisen mysteerijumalan palvontaa Saturnuksen nimellä.

Monet babylonialaisista mysteereistä säilyivät Pergamon Zeuksen temppelissä, ja ne siirrettiin Roomaan vuonna 133 eKr., kun Attalos III kuoli ilman perillistä ja testamenttasi valtakuntansa Roomalle. Babylonian uskonnon vaikutteista tuli niin yleisiä Roomassa, että Roomaa alettiin kutsumaan nimellä "uusi Babylon".

Rooma kutsuttiin nimellä uusi Babylon, koska vuonna 133 eKr. ja sen jälkeen Babylonian opit vaikuttivat todella merkittävästi Roomassa.

Babyloniassa palvottiin aurinkoa, aurinkojumala Shamasia, jossa auringonpalvonnan symbolina oli pyöreä auringonkiekko, josta lähti eri pituisia auringonsäteitä muun muassa kahdeksan auringonsädettä. Kun vertaat Vatikaanin pyhän Pietarin pyöreää aukiota Babylonian auringonjumala Shamashin auringonkiekkoon, niin molemmat ovat samanlaisia. Molemmista lähtee kahdeksan auringonsädettä, jonka keskellä on pyöreä ympyrä. Katolisen kirkon eukaristiassa on monstranssi, jota käytetään eukaristian ehtoollisleivän kantamisessa ja se on lähes aina auringon muotoinen, jonka keskellä on pyöreä ympyrä, johon asetetaan ehtoollisleipä.

Pakanallisessa auringonjumalakultissa palvotaan auringonjumalaa, joka on palvonnan keskipiste. Rooman katolisen kirkon käyttämät auringonsymbolit todistavat sen, että kun keisari Konstantinus "kääntyi" kristinuskoon, niin hän jatkoi auringonpalvontakulttia ja siitä asti auringonpalvonta symbolit ovat olleet osa Rooman katolisen kirkon uskoa ja symboleja. Tämän syyn takia myös Vatikaanin pyhän Pietarin aukio on valtavan iso auringon symboli, joka on identtinen Babylonian Shamasin auringonpalvonnan symbolin kanssa, koska todellisuudessa Rooman katolinen kirkko on ollut alusta asti Babylonian auringonpalvonnan kultin suora jatkumo.

Tämän syyn takia erityisesti katolinen kirkko uskoo ja opettaa, että Jeesus Kristus on kuollut perjantaina ja noussut ylös sunnuntaina, koska jo hyvin varhain Roomassa palvottiin aurinkoa ja viikon ensimmäinen päivä sunnuntai oli nimetty auringon päiväksi. Katolisen kirkon juuret ovat auringonpalvonnassa, niin siksi se opettaa Jeesuksen nousseen kuolleista sunnuntaina.

Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin moni vilpitönkin uskova kautta historian on erehtynyt luulemaan ja uskomaan, että Jeesus olisi kuollut perjantaina ja noussut kuolleista sunnuntaina. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että jos joku Herran Jeesuksen vilpitön opetuslapsi uskoo Jeesuksen nousseen kuolleista sunnuntaina, niin hän olisi auringonpalvoja, sillä ei hän tietenkään ole auringonpalvoja, vaan vilpittömästi erehtynyt, niin kuin me jokainen olemme monessakin kohdassa erehtyneet.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Helmi 2023 20:47

*
Sokrates Scholasticus, 400-luvulla elänyt kirkkohistorioitsija sanoo: "Lähes kaikki kirkot maailmassa viettävät pyhää mysteeriä sapattina joka viikko, mutta kuitenkin Aleksandrian ja Rooman kristityt ovat lakanneet tekemästä niin jonkun vanhan perinteen vuoksi." - Sokrates Scholasticus, kirkkohistoria : joka käsittää kirkon historian seitsemässä kirjassa Konstantinuksen astumisesta virkaan vuonna 305 jKr. aina Theodosius II:n 38. vuoteen, sisältäen 140 vuoden ajanjakson - lainaus tekstinpätkästä löytyy kohdasta Customs 289

Sokrates Scholasticus niminen kirkkohistorioitsija on kirjoittanut kuinka lähes kaikki seurakunnat maailmassa viettivät pyhää mysteeriä (Herran ateria - ehtoollinen) lauantaina, eli viikon viimeisenä päivänä. He viettivät Herran ateriaa Messias Jeesuksen kuolleista ylösnousemuksen päivänä (tapahtui lauantaina) Jeesuksen kuoleman muistoksi. Historiasta löytyy selkeä maininta siitä, että monet Herran Jeesuksen opetuslapset uskoivat sapatin (lauantain) olevan Herran Jeesuksen ylösnousemuksen päivä.

Toki niinkin on, että alkuseurakunnan jälkeen historiasta löytyy monia, jotka ovat uskoneet Jeesuksen kuolinpäivän olleen perjantai ja kuolleista nousemisen päivän olleen sunnuntai.

Rooman kristittyjen vanha perinne, joka hylkäsi Herran aterian viettämisen sapattina liittyy todellisuudessa Rooman auringonpäivään (sunnuntaihin) ja sen suureen suosioon roomalaisten keskuudessa.

Sokrates Scholasticus sanoi, että varhaiskristillisessä kirkossa noudatettiin vanhaa juutalaista sapattia lauantaisin viikkojuhlana itäisissä kirkoissa ja paastopäivänä suurimmassa osassa läntistä kirkkoa.

Sokrates Scholasticuksen mukaan varhaisessa kirkossa oli suuria kiistoja siitä milloin pääsiäisjuhlaa olisi vietettävä: jotkut paikalliset kirkot viettivät sitä tiettynä päivänä joka vuosi; toiset taas viettivät sitä juutalaisten tavoin 14. päivänä uuden kuun aikaan, minä päivänä tahansa ja mille viikonpäivälle se sattui osumaan. Nämä kiistat olivat erityisen yleisiä toisella vuosisadalla, jolloin paavi Pius antoi asetuksen vuonna 147 jKr., joka käski kaikkia kristittyjä kaikkialla maailmassa noudattamaan pääsiäisjuhlaa sunnuntaina.

Sokrates Scholasticuksen mukaan 64. apostolinen kaanon kielsi papistoa paastoamasta sapattina (lauantaina) viraltapanon uhalla, ja samoin maallikoita kirkosta erottamisen rangaistuksen uhalla.

Historiasta näemme myös Rooman katolisen kirkon pakkomielteen sunnuntaipäivään, sillä se oli roomalaisille auringonjumalan juhlapäivä. Tämä pakkomielle on saanut Rooman kirkon syrjäyttämään lauantain (sapatin) olemasta Messias Jeesuksen kuolleista nousemisen päivä ja viikkosapatin päivä. Lauantai viikkosapattina ja Herran Jeesuksen kuolleista nousemisen päivänä ei ole judaismia, vaan Uuden Liiton uskonjärjestyksen mukaista opetusta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Helmi 2023 21:34

*
Jeesuksen asemasta on paljon kiistaa ja väittelyä. Toiset sanovat Jeesuksen olevan luotu, jotkut sanovat Jeesuksen olevan Isä ja jotkut kiistävät kokonaan Jeesuksen Jumaluuden. Raamattu opettaa selkeästi, että Jeesus on Jumala, mutta Jeesus ei ole kuitenkaan Isä. Jos haluat saada selville totuuden siitä mitä Raamattu opettaa Jeesuksesta, niin sinun tulee tutkia kaikki kohdat, jotka opettavat siitä kuka Jeesus on. Näiden kaikkein kohtien tulee muodostaa sopusointuinen ristiriidaton kuvaus Jeesuksesta, eli jokaisen kohdan tulee pysyä samassa linjassa, eikä yksikään kohta saa mennä toisestansa kanssa ristiriitaan, vaan niiden tulee muodostaa yhtenäinen kokonaisuus.

Harhaoppi tai väärä oppi Jeesuksesta syntyy siten, että ihminen uskoo vain tietyt jakeet, jotka tuntuisivat sopivan tukemaan hänen näkemystään. Kohdat jotka ovat ristiriidassa hänen näkemyksensä kanssa hän sivuuttaa jatkuvasti ja pysyy vain niissä muutamissa kohdissa, joiden hän luulee tukevan hänen näkemystään. Siksi hän ei näe totuutta, vaan pysyy eksyksissä. Kun haluat ja uskallat tutkia tätä kysymystä kaikkien kohtien valossa, jotka opettavat kuka Jeesus on, niin silloin löydät ristiriidattoman opetuksen siitä kuka Jeesus on. Näet silloin, että Jeesus on Jumala, mutta ei Isä ja samalla Jumalan Poika.

1 Moos 1: 1 ¶ Alussa (be:resith) loi Jumala taivaan ja maan.

Kol 1:
12 ¶ kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen (prototokos) ennen kaikkea luomakuntaa.
16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

Jotkut uskovat väärin, että Jumalan olisi luonut ensimmäiseksi Poikansa Jeesuksen. Raamatun opetuksen mukaan Jumala loi alussa taivaan ja maan. Hepreankielen sana resith tarkoittaa ensimmäiseksi ja aluksi. Raamattu opettaa Jumalan luoneen ensimmäiseksi taivaan ja maan. Jumala ei siis ole luonut ensimmäiseksi Poikaansa Jeesusta, vaan taivaat ja maan.

Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus oli Isänsä kanssa luomassa taivaita ja maata. Isä loi Jeesuksen kanssa kaikki mitä on taivaissa, joka tarkoittaa enkeleitä ja kerubeja sekä avaruuden ja siellä olevat planeetat ja tähdistön. Isä loi Jeesuksen kanssa kaiken mitä on maan päällä.

Herra Jeesus Jumalan kuvana ja esikoisena ennen kaikkea luomakuntaa ei siis tarkoita, että Jumala olisi luonut Jeesuksen ensimmäisenä, vaan sitä että Herra Jeesus on ollut esillä Jumalan kuvana ennen kaikkea luomakuntaa, koska Herra Jeesus on ollut aina olemassa Isänsä kanssa. Edellä olevan ajatuksen Raamattu vahvistaa opettamalla, että Isä ja Poika ovat yhdessä ensimmäiseksi luoneet taivaat ja maan. Raamattu opettaa, että Herrassa Jeesuksessa on luotu kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, joten tämä Raamatun selkeä opetus sulkee pois sen mahdollisuuden, että Isä olisi luonut Poikansa ensimmäiseksi.

Jumala puhuu viimeisinä päivinä Poikansa kautta, Hänen Poikansa on Jeesus. Isä ja Poika loivat sen mikä on taivaissa ja maan päällä, eikä ilman Poikaa ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Jeesus on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen (prototokos) ennen kaikkea luomakuntaa. Kreikan kielen sana prototokos tulee sanoista protos - ensimmäinen ja tikto - synnyttää, tuoda esille. Kun tutkimme Jumalan sanan alkuperäistä ilmoitusta, niin Jumalan sanan valossa sana esikoinen (prototokos) Herraan Jeesukseen liitettynä tarkoittaa ensimmäiseksi esille tuotua ja ensimmäisenä esillä ollutta. Prototokos yhdistettynä Herraan Jeesukseen ei tarkoita, että Hän on ensimmäisenä syntynyt tai luotu ennen luomakuntaa, sillä Hän on Luoja Jumala yhdessä Isänsä kanssa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Helmi 2023 21:10

*
Jeesus oli olemassa ennen luomakuntaa ja Hän Isänsä kanssa loi luomakunnan, sen mikä on taivaissa ja maan päällä. Alussa Jumala loi taivaan ja maan, niinhän Raamattu aloittaa Jumalan ilmoituksen ihmiskunnalle. Jos kerran Jumala (Elohim) loi taivaan ja maan, niin silloinhan Pojan täytyy olla Jumala. Eihän Raamattu voi valehdella meille, kun Raamattu kertoo meille Isän ja Pojan luoneen taivaan ja maan ja ilmoittaa sen olleen Jumala, joka loi taivaan ja maan. Asia on silloin täysin selvä, eikä siihen ole vastaan sanomista.

Raamattu ei puhu meille, että Isä loi Pojan, vaan Poika oli jo alussa olemassa. Poika loi Isänsä kanssa koko luomakunnan, taivaassa olevat enkelit ja kaiken mitä on maan päällä. Me joudumme tyytymään Raamatun ilmoitukseen ja olkaamme arkana tämän Raamatun sanan kanssa; Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika, 2 Joh 1:9. Se mitä Raamattu opettaa on tärkeää ja kuka menee yli kirjoitusten, Hänellä ei ole Jumalaa, mutta joka pysyy kirjoituksissa hänellä on sekä Isä ja Poika.

Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, Hebr 1:1-3

kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, Kol 1:12-16

Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Joh 1:1-3

Kun kerran Jumala puhuu kaiken tänä päivänä Poikansa Jeesuksen kautta, niin katsotaan mitä Jeesus sanoo.

Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne." Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille, Joh 8:23-25.

Jeesus sanoi; ” te kuolette synteihinne, sillä ellette usko minua siksi, joka Minä olen, niin te kuolette synteihinne”. Raamattu opettaa Jeesuksen olevan Jumala ja jos emme tätä usko, niin emme ole sisällä pelastuksen arkissa. Jos joku opettaa, että Jeesus on ylienkeli Miikael ja jos Jeesus ei olekaan ylienkeli Miikael, niin silloin ollaan ulkopuolella pelastus arkin. Nyt katsommekin ettei Jeesus ole eikä voi olla ylienkeli Miikael. Jeesushan oli luomassa taivaassa olevia enkeleitä, eihän enkeli voi luoda enkeliä. Jos Jeesus on ylienkeli, niin silloin Raamatussa lukisi ylienkeli ja Jumala loivat taivaan ja maan, mutta kun ei lue. Mutta katsotaan ja annetaan Raamatun itsensä todistaa tämä ylienkeli väite vääräksi.

Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän. Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit". Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"? Hebr 1:1-6,13.

Jumala ei ole sanonut kenellekään enkelille, että sinä olet Minun Poikani, ei kenellekään tarkoittaa myös Miikaelia. Kaikkien Jumalan enkelten tulee kumartaa Jeesukselle, myös ylienkeli kuuluu enkeleihin ja hänkin kumartaa Jeesusta. Eikä kenellekään enkelille ole Isä sanonut ”Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi”. Tämä heprealaiskirjeen kohta osoittaa täysin epäraamatulliseksi ja vääräksi väitteen, että Jeesus on ylienkeli. Te hukutte synteihinne ellette usko Minua siksi, joka Minä olen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Helmi 2023 17:23

*
Jumala ilmestyi lihassa

1 Tim 3:16 Ja se on julkisesti suuri jumalisuuden salaisuus, että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan. (Biblia)

1 Tim 3:16 και ομολογουμενως μεγα εστιν το της ευσεβειας μυστηριον θεος (Jumala) εφανερωθη (ilmestyi) εν σαρκι (lihassa) εδικαιωθη εν πνευματι ωφθη αγγελοις εκηρυχθη εν εθνεσιν επιστευθη εν κοσμω ανεληφθη εν δοξη (Bysantin teksti)

Suomennos alkutekstistä: Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus, Jumala ilmestyi lihassa, vanhurskautettu Hengessä, enkelien näkemä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen 1 Tim 3:16

Vanhan Biblian teksti on lähes yhtäpitävä alkutekstin kanssa. Bysantin tekstissä kuten myös mm. Textus Receptuksessa sanotaan Jumalan ilmestyneen lihassa, joka tarkoittaa Herraa Jeesusta.

1 Tim 3:16 alkutekstin sanoma on todella väkevä ja voimallinen ilmoitus Jeesuksen Jumaluudesta. Tämän jakeen opetuksen mukaisesti on tunnettua, että jumalisuuden salaisuus on suuri, koska Jumala (Jeesus) ilmestyi lihassa maan päälle. Lihassa ilmestymisen jälkeen sanotaan vanhurskautettu Hengessä, joka tarkoittaa sitä että Jeesus eli lihan ruumiissa ilman syntiä, eläen Jumalan pyhyydessä täydellisesti ja synnittömästi. Jumalan enkelitkin taivaassa ovat tietysti nähneet Herran Jeesuksen ja tunnustavat Jeesuksen Jumaluuden. Maailmassa on saarnattu evankeliumia Herrasta Jeesuksessa, sillä Jumala ilmestyi lihassa tuoden syntien sovituksen verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta. Näin Jeesuksen Jumaluus sekä sovitustyö on tunnustettu, niin taivaassa kuin maan päällä. Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta on uskottu maailmassa niiden toimesta, jotka ovat tehneet parannuksen (mielenmuutos) ja uskoneet Herraan Jeesukseen. Herra Jeesus nousi kuolleista ja otettiin ylös taivaan kirkkauteen suoritettuaan maan päällä tehtävänsä syntien Sovittajana ja Pelastajana.

1 Tim 3:16 jakeen opetus tuo kiistattomasti esille Jeesuksen Jumaluuden. Herra Jeesus ei ole Isä, mutta Hän on silti Jumala Raamatun sanan todistuksen mukaan.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Helmi 2023 13:31

*
Isä todistaa Pojan Jumaluudesta

Psa 145:
8 Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa.
9 Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.
10 ¶ Kaikki sinun tekosi ylistävät sinua, Herra, ja sinun hurskaasi kiittävät sinua.
11 He puhuvat sinun valtakuntasi kunniasta ja kertovat sinun voimastasi.
12 Niin he ilmoittavat ihmislapsille hänen voimalliset työnsä ja hänen valtakuntansa kirkkauden ja kunnian.
13 Sinun valtakuntasi on iankaikkinen valtakunta, ja sinun herrautesi pysyy polvesta polveen.
14 Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki alaspainetut hän nostaa.
15 Kaikkien silmät vartioitsevat sinua, ja sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan.

Psa 45:6 ¶ Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti; sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

Hebr 1:
5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

Psalmi 45:6 on käännetty alkutekstin mukaan, joka sanoo Jumala sinun valtaistuimesi. Heprealaiskirjeen 8 luku siteeraa Psalmi 45:6 ja sanoo, että Jumala on sanonut Pojastaan; Jumala sinun valtaistuimesi pysy aina ja iankaikkisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että Isä Jumala sanoo Herran Jeesuksen olevan Jumala. Niin Psa 45:6 kuin Hebr 1:8 ovat alkutekstin mukaisia käännöksiä.

Raamatun todisteet Herran Jeesuksen Jumaluudesta ovat kiistattomat ja selkeät.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Helmi 2023 11:31

*
Totinen Jumala

Joh 17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

KJV: John 17:3 3 And this is life eternal, that they might know thee the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent.

Monet sanovat Joh17:3 kumoavan Jeesuksen Jumaluuden. Tämä jae ei kuitenkaan kumoa Herran Jeesuksen Jumaluutta. Joh 17:3:ssa Herra Jeesus puhuu Isästään ja itsestään. Jeesus sanoo Isän olevan ainoa Jumala, mutta Hän ei tarkoita sillä, että Hän ei itse ole Jumala, koska muualla Raamatussa sanotaan selvästi, että Jeesus on Jumala.

1 Joh 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

1 Joh 5:20 kääntää jakeen lopun alkutekstin mukaisesti:

Alkuteksti: Hänen Pojassansa Jeesuksessa Kristuksessa Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

Apostoli Johannes tuo selkeästi esille, että Jeesus on Jumala. Apostoli Johannes kirjoitti Johanneksen kirjeen sekä Johanneksen evankeliumin. Kirjeessään Johannes tuo esille, että Jeesus on totinen Jumala. Jos Jeesus ei olisi totinen Jumala, niin Johannes ei olisi voinut kirjoittaa Hänen olevan totinen Jumala.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Helmi 2023 12:20

*
Jeesus Jumala ylitse kaikkien

Room 9:
4 Jotka ovat Israelilaiset, joiden on lasten oikeus ja kunnia, ja liitot ja laki, ja jumalanpalvelus ja lupaukset,
5 Joiden myös isät ovat, joista Kristus lihan puolesta syntynyt on, joka on Jumala ylitse kaikkein ylistetty ijankaikkisesti, amen! (Biblia 1776)

Room 9:
4 οιτινες εισιν ισραηλιται ων η υιοθεσια και η δοξα και αι διαθηκαι και η νομοθεσια και η λατρεια και αι επαγγελιαι
5 ων οι πατερες και εξ ων ο χριστος το κατα σαρκα ο ων επι παντων θεος ευλογητος εις τους αιωνας αμην (Bysantin teksti)

Vanhan Biblian teksti on käännetty tarkasti vastaamaan alkutekstiä, jossa lukee Kristus lihan mukaan Jumala yli kaikkien ylistetty iankaikkisesti, amen.

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Jumala yli kaikkien, joka tarkoittaa yli kaikkien luotujen, ei yli Isän. Uuden Testamentin teksti todistaa Herran Jeesuksen olevan Jumala, mutta ei Isä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron