Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Helmi 2021 13:06

*
Saarna:

Haluaisin kertoa, mitä sinä päivänä tapahtui. Olen saanut kokea miten menin seurakunnan kokoukseen kun silloin olin väsynyt ja saarnaa kuunnelltuani minä menin kotiin ihan pirteänä. Tuntui että olisin nuortunut kuin kotka joka kohottaa siipensä.

Myöhemmin saarnaaja vaihtui niin menin seurakuntaan väsyneenä, mutta saarnan jälkeen menin kotiin entistä enemmän velttona. Velttous alkoi ihmetyttää minua. Sitten tajusin että saarna oli irrottautunut Sanan yhteydestä ja siirtyi ihmisten tulkintaan joka ei voinut uudistaa ja vahvistaa minua enää.



Jumalan Sanan sisältöä ja merkitystä ja auktoriteettisuutta olisi tärkeä ymmärtää ettei saisi irrottautua tulkinnan takia. Niin Jumalan Sanan varassa eläminen "Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee" on nykyään liian vähän käsitelty aihe. Niin siitä syystä se jää unohtumaan pois vaikka se on hyvin tärkeä opetus ja samoin Sanan merkitys on jäänyt epäselväksi, mitä Sanan merkitys pitää sisällään.

Irrottautuminen Sanan yhteydestä tietämättä ja ymmärtämättä on yleistynyt kun saarnaamalla tulkitaan Raamattua. Se minua joskus huolettaa. Raamatussa on paljon Jumalan Sanaa koskevaa opetusta. Olisi hyvä perehtyä siihen, mitä Sana pitää sisällään. Silloin ei jäisi pois tärkeä ymmärrys, mitä Sanan sisältö, merkitys ja auktoriteettisuus pitää sisällään.

Room. 1:18 sanoo että Jumalan viha ilmestyy jumalattomuutta vastaan. Se termi jumalattomuus tarkoittaa ettei elä ja vaella Jumalan tahdon ja käskyjen mukaan ja pitää totuutta vääryyden vallassa. Ne ihmisten tulkatut opit on nähtävästi vielä tänäkin päivänä. Niitä korotetaan ja silloin Jumalan Sana(t) sivuutetaan.

Ihmisten väitteen mukaan ne tulkatut opit ovat yhteensopivat Raamatun opetuksen mukaan mutta jää yhä ymmärtämättä Sanan sisältö, merkitys ja auktoriteettisuus. Korvasyyhy ihmisten tulkinnan mukaan on yleistynyt. Se on huolestuttavaa!

Jeesus on lihaan tullut Sana ja Hän sanoi; "Pysykää Minussa". Se tarkoittaa Sanassa pysymistä. Olet varmaan ennen kuullut sen raamatullisen lauseen; "Pitäkää Sanat itsessänne". Jeesus sanoi; "jos... Sanani pysyy teissä" (Joh. 15:7). Se viittaa Sanassa pysymiseen koska Hän on lihaan tullut Sana.

Hän, joka on Sanana, ei tule musertamaan särjenyttä ruokoa vaan nostamaan sen pystyyn. Hän ei tule sammuttamaan heikosti savuavaa kynttilänsydäntä vaan saa sen palamaan kunnolla (Matt. 12:20).

Hän sanoi; "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin Minä annan teille levon. Ottakaa Minun ikeeni päällenne ja oppikaa Minusta, sillä Minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä Minun ikeeni on sovelias, ja Minun kuormani on keveä" (Matt. 11:28-30).




Tekstit itsestään avasi ilmaan:

No olen täällä kertonut että sinä päivänä eli vuonna 1996 en osannut arvata, mikä minua odottaa. Menin sisälle ja yhtäkkiä täytyin ylhäältä alas asti Pyhällä Hengellä hyvin voimakkaasti ja se oli eka kerta minulle.

Sitten tekstit tuli eteeni ja avasi ilmaan. Hämmentyneenä luin ne tekstit ja sitten ne tekstit haihtui pois hitaasti ja sitten toiselta taholta tekstit tuli eteeni ja avasi ilmaan ja haihtui pois hitaasti. Se teki yhteensä 7 kertaa eri taholta minua kohtaan. Se oli silloin perjantaina ja silloin olin hämmentynyt sen jälkeen.

Ne kaikki tekstit oli suoraan Raamatusta. Myöhemmin tajusin että taisin kohdata ihan oikeasti ilmielävää Jumalaa Hänen olleena Sanana (Joh. 1:1-2, 14). :wtf:





Ja Sana on kaksiteräinen miekka, joka saa aikaan lihassa sekä Kristuksen muotoa että Sana saa Jumalan lapsessa lihaksi ja hengen hedelmää. Se on Jumalan Sana (Hepr. 4:12). Sana on katoamaton siemen, Jumalan elävän ja pysyvän Sanan kautta (1Piet. 1:23, Luuk. 8:11).

Niin jos ei pitäydy Sanaan sellaisena kuin se on ilmoitettu meille eikä pysy siinä Sanassa voidakseen saarnata Sanan mukaisesti, vaan irrottautuessaan siitä Sanan yhteydestä saarnataan yhteensopivaksi Raamatun opetuksen kanssa tulkattua oppia ymmärtämättä Sanan auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta ja siitä että Sana saa lihassa aikaan lihaksi ja Kristuksen muotoa ja hengen hedelmää kaksiteräisen miekan tavoin, niin se on ainoa tapa saada aikaan hengen hedelmää ja siitä että Sana on lihaan tullut Kristus. Sitten laittomuus pääsee valtaan, kylmenee rakkaus Jumalan lakia (Raamattua) kohtaan (Matt. 24:12). Se tarkoittaa lopullista luopumusta Jumalan lain ja Sanan ja Jeesuksen yhteydestä. Laittomuus termillä tarkoittaa että ilman Jumalan lakia.

Mitä Raamattu siihen sanoo? Se ylenkatsoo Sanoja (ja niiden auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta) (Joh. 12:48).

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Yhteensopivuus Raamatun opetuksen kanssa ei tarkoita että saarnattaisiin 100% Sanan mukaisesti vaan siihen lainataan jotain ulkopuolista lisäystä kun siitä katsotaan yhteensopivaksi Raamatun opetuksen kanssa, esim. sunnuntain lepopäivä, pitkäperjantain pääsiäinen ja jouluevankeliumi, jotka ovat enemmän korotettuja ja rakas arvoista kuin se mitä Sanassa sanotaan.


Niin jos pitäydytään Sanaan sellaisena kuin se on ilmoitettu meille ja pysytään Sanassa ja saarnataan Sanan mukaisesti kun ymmärretään Sanan auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta, silloin Raamattu avautuu ja antaa ymmärrystä, kun ymmärretään että Sana on lihaan tullut Jeesus ja Sana(t) on rakkauden keskipisteenä (Joh. 14:21). Niin Sanat saa aikaan lihassa lihaksi ja Kristuksen muotoa ja hengen hedelmää kaksiteräisen miekan tavoin.

Eli pitäytymällä Sanoihin sellaisina kuin ne on ilmoitettu meille ja pysymällä Sanoissa kuljemme sitä ainoata tietä joka on Jeesuksen tie (Joh. 14:6 "Jeesus on tie; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin Hänen kautta").

Niin silloin laittomuus ei voi päästä valtaan eikä rakkaus voi kylmenellä Jumalan lakia (Raamattua) kohtaan, koska Sanat Jumalan lain pohjalla on sydämen keskipisteenä ja joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu (Matt. 24:13).




Sanan merkitys, sisältö ja auktoriteettisuus:


Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"

5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

Matt. 24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

Joh. 15:7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.

Kol. 3:16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

Jaak. 1:21 Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.

1Piet. 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Hebr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Ap.t. 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'

Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.

14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.




Rukous uskonveljien puolesta
että he saisivat voimaa toteuttamaan
Jumalan tahtoaan seurakunnan
koskevassa asiassa.

Kiitos kun muistatte rukouksin!

:prayer4:

Siukkuja! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Helmi 2021 15:13

*
Eilen oli kaunis ja aurinkoinen päivä niin ulkoilin ja retkeilin luonnossa ja siellä oli kaunis lumimaisema. Pidin kahvitauon harjulla ja sen jyrkänteen äärellä on järvi joka on jäässä, niin kahvitauolla huomasin että lähelläni oli iso lumikasa joka putosi korkeilta kuusilta ja männyiltä ja pyrytti ja tuuli vei sen mukanaan ja sitten valkoinen lumipyry täytti ilman, oli ihmeteltävää katsella. :wtf:

Sitten illalla aloin väsyä syystä että olin paljon ulkona luontoretkillä niin otin torkut. Sitten uni tuli ja unessani puhuin; "sydämen lähtö". Unesta herättyäni se lause "sydämen lähtö" tarttui mieleeni ja se mietitytti minua. :roll:

Sanan eteen nöyrrytään ja uskotaan mitä Sanassa sanotaan, niin Sana avaa tien. Lihaan tullut Jeesus on Sana ja Hän on tie. Sydämen lähtökohta on Sana itse. Lihaan tulleena lihana Kristus sanoi; "Pysykää Minussa", se tarkoittaa Sanassa pysymistä. Hän on tie. Sydämen lähtökohta on Herra Jeesus - lihaan tulleena Sanana ja tie.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Huhti 2021 18:55

*
Jeesus on lihaan tullut Sana. Yksi Raamatun kohta puhuu Sanojen arvovaltaisuudesta ja auktoriteettisuudesta. Jos joku ei pidä Sanoja arvovaltaisina ja auktoriteettisina eikä pitäydy Sanoissaan mitä Sanoissaan sanotaan. Hän pitää vain opittuja ihmiskäskyjä esim. sakramenttioppia ja kolminaisuusoppia arvovaltaisina ja auktoriteettisina oppeina, niin tämä Raamatun kohta sanoo että hän ylenkatsoo Sanoja ja Jeesusta joka on itse lihaan tullut Sana. Tässä kohdassa lukee; 'Joka katsoo minut ylen'. Se selittää että Hän on lihaan tullut Sana.

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.




Jos pitää enemmän opittuja ihmiskäskyjä esim. sakramenttioppia ja kolminaisuusoppia arvovaltaisina ja auktoriteettisina oppeina, niin ne hapattaa ulkokultaisuutta. Siksi Jeesus kehottaa välttämään sitä mikä hapattaa ulkokultaisuutta. Hapatus Jumalan määrittelemän termin mukaan tarkoittaa lisäystä ihmisten tahoilta kuten opitut ihmiskäskyt esim. sakramenttioppi ja kolminaisuusoppi. Hapatus koskee oppia (Matt.

Luuk. 12:1 Kun sillä välin kansaa oli kokoontunut tuhatmäärin, niin että he polkivat toisiaan, rupesi hän puhumaan opetuslapsillensa: "Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta.


Matt. 16:11 Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä? Vaan kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta."
12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia.




Jos pidetään Jumalan Sanan, ei näe hengellistä kuolemaa. Se puhuttaa että jos pitäydytään Sanoissaan, mitä Sanoissaan sanotaan niin ei näe hengellistä kuolemaa eli uskonnollisuutta.

Joh. 8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."




Jumalan Sanat puhdistaa ja myös ylpeitä ajatuksia pois Sanan tähden. Se puhuttaa että jos pitäydytään vain Sanoissaan, niin Sanat puhdistaa ja myös ylpeitä ajatuksia pois. Mutta jos pitäydytään vain opituissa ihmiskäskyissä esim. sakramenttiopissa ja kolminaisuusopissa, ei voi puhdistua pois eikä uskonnollisuudesta.

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Touko 2021 07:56

*
Luetaan vielä kerran sitä samaa Raamatun kohtaa. Kannattaisi lukea huolellisesti ja tarkasti mitä siinä kohdassa luetaan.



Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.



Siinä luetaan että Jeesusta ylenkatsotaan eikä oteta vastaan Hänen sanoja. Nämä Sanat joita ylenkatsotaan, tuomitsevat viimeisenä päivänä. Sana on itse lihaan tullut Jeesus joka on täynnä armoa ja totuutta (Joh. 1:17). Armo vapauttaa syntisen kuten aviorikoksesta tavatun naisen, mutta armo ei pelkästään merkitse syntien anteeksisaamista vaan sekä että kasvattaa meitä ettemme tekisi syntiä.

Sanoissa pysyminen ja pitäytyminen viittaa armoon joka kasvattaa vanhurskaasti totuudessa. Totuudessa vaeltaminen ei ole lakihenkistä. Totuus vapauttaa kaikista valheista ja valheellisista opetuksista.

Jos nojaudutaan omaan ymmärrykseen joka on ylpeydestä ja tulkitaan Raamattua oman ymmärryksen nojalla ja sitten annetaan sille oma opillinen nimi esim. sakramenttioppi tai kolminaisuusoppi tai joku muu oppi, ja sitten pidetään siitä luotua oppia arvovaltaisena ja auktoriteettisena oppina, juuri se on se juttu, josta Joh. 12:48 sanoo että Jumalan sanoja ylenkatsotaan eikä pysy Sanoissa eikä pidä Sanoja arvovaltaisina ja auktoriteettisina. Se tarkoittaa myös että on luopumassa pois lihaan tulleesta Jeesuksesta joka on itse Sana. Ennen taivaalle astumista Jeesus on monesti sanonut; 'Pysykää Minussa'. Se tarkoittaa Sanassa pysymistä sillä Hän on itse lihaan tullut Sana (Joh. 1:1-2, 14).

Viimeisenä päivänä tuomio koituu sellaisille uskoville jotka pitävät kiinni luoduista opeista jotka tuli oman ymmärryksen nojalta ja ne on oman ymmärryksen nojalla tulkitut opit. Heidän mielestään ne pohjautuu Raamattuun mutta ne on irti sanoutuneita pois Sanojen yhteydestä eli irti Sanoista ja irti lihaan tulleesta Jeesuksesta joka on itse Sana. Mitä Raamattu sanoo heistä? Että he ovat "valehtelijoita" koska he eivät pidä kiinni Sanoista kuin luoduista opeista joita he pitävät arvovaltaisina ja auktoriteettisina oppeina.

Kun jos tavataan sellaisen uskovan joka pitää enemmän luoduista opeista ja väittää että ne pohjautuu, tietäköön että hän on yksi niistä valehtelijoista. Älä usko mitä hän sanoo tai opettaa. Koska Jumalan määrittelemät Sanat ja oman ymmärryksen nojalta luodut opit eivät ole lopultakin yksi sama asia. Niiden väliltä on selkeä erotus, sen kyllä huomataan. Omaan ymmärrykseen nojautuminen puolesta kertoo ettei ymmärrä Sanojen arvovaltaisuutta ja auktoriteettisuutta ja siitä että ne kaikki Sanat ovat Jumalan määrittelemiä. Kun nöyrrytään Sanojen eteen ja sitten Sanoja uskomalla saadaan ymmärrystä Sanoihin ja Sanat avaa tien jota tulee kulkea.

1Joh. 2:4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

Ps. 119:130 Kun sinun sanasi avautuvat, niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä.

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.



Jos sellainen uskova jonka tavataan, pitää kiinni Jumalan Sanoista ja ymmärtää Sanan arvovaltaisuutta ja auktoriteettisuutta, mitä Raamattu sanoo hänestä? Niin tällä tavalla hedelmistään puu tunnetaan. Oman ymmärryksen nojalla tulkitseminen saattaa ulos Sanojen yhteydestä pois eli irti Sanoista koska se puolesta paljastuu ettei ymmärrä Sanojen arvovaltaisuutta ja auktoriteettisuutta ja siitä että ne kaikki on Jumalan määrittelemiä Sanoja.

1Joh. 2:3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.

5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.




Pitää toistaa Sanojen merkitystä niin kauan koska minulle Herra ilmaantui Hänen ollessaan Sanana vuonna 1996 elokuussa. Sen vuoksi teen edelleen korottaen lihaan tullutta Jeesusta joka on itse Sana. Törmäsin FB:ssa yhteen videoon jossa pastori pariskunta puhuu kolmiyhteisestä Jumalasta. Se paljastui. Se surettaa ja huolettaa että se ei etsi Herran tahtoaan kuin omaa etua. :wtf: :?

Jos halutaan ymmärrystä Sanoihin, oman ymmärryksen nojalla ei voi saada ymmärrystä kuin nöyrtymällä mutta jos ei halua nöyrtyä, jää vaille ymmärrystä ja on ylpeä jota Herra on vastaan (Jaak. 4:6).


Siunattua sapattipäivää! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Heinä 2021 10:17

*
Apostolien vajavaisuus puhuttaa ja osoittaa todistukseksi että Jumala toimii vajavaisuuden välityksellä ja tuo pelastuksen (Apt. 11:21).

Erotus tunnistetaan:

"Superuskovat" korottavat itseään hyödyntäen omaa voimaa, joka ei ole Herrasta vaan itsestään. Opittuja ihmiskäskyjä ja perinnäissääntöä noudattavat uskovat eivät pitäydy Jumalan Sanoissaan vaan korottavat omia opittuja ihmiskäskyjä ja perinnäissääntöä korvasyyhyyn julistaen voimatonta evankeliumia. Raamattu osoittaa että pitäydytään Jumalan Sanoissaan joka saa aikaan pelastavaa uskoa. Raamattu osoittaa että Jumala toimii hyödyntäen Jumalan lasten vajavaisuutta.

:bible:
Mark. 16:20 Opetuslapset lähtivät ja saarnasivat kaikkialla. Ja Herra toimi yhdessä heidän kanssaan vahvistaen sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Raamattu kansalle


Apostolien vajavaisuus

Se puhuttaa miten Jumala toimi heidän kautta heidän ollessaan vajavaisia. Jumala toimi yhdessä heidän kanssaan ja vahvisti Sanan sitä seuraavien merkkien kautta (Mark. 16:20, Apt. 14:3, 9-10, 27). Lystrassa oli mies, joka oli jaloistaan voimaton, rampa äitinsä kohdusta asti, eikä ollut koskaan kävellyt (Apt. 14:8). Paavali puhui Jumalan Sanaa joka vaikutti miehen sydämeen uskoa niin Paavali huomasi että miehellä oli usko tulla terveeksi (Apt. 14:9). Paavali sanoi hänelle; 'Nouse ylös jaloillesi!'. Mies hypähti pystyyn ja käveli (Apt. 14:10).

Mutta ihmiset näkivät, mitä Paavali oli tehnyt, he korottivat äänensä ja sanoivat lykaonian kielellä: ”Jumalat ovat ihmishahmossa tulleet alas meidän luoksemme.” He kutsuivat Barnabasta Zeukseksi ja Paavalia Hermekseksi, koska hän oli se, joka puhui. Kaupungin edustalla olevan Zeuksen temppelin pappi toi härkiä ja seppeleitä porttien luo ja halusi uhrata yhdessä väkijoukon kanssa (Apt. 14:11-13).

Apostolit Barnabas ja Paavali kuulivat siitä, he repäisivät vaatteensa ja ryntäsivät väkijoukon keskelle huutaen: ”Miehet, miksi te näin teette? Mekin olemme ihmisiä, yhtä vajavaisia kuin te" (Apt. 14:14). Tämä osoittaa että Jumala hyödyntää Jumalan lasten vajavaisuutta ja vaikuttaa Hänen Sanoissaan pitäytyvien Jumalan lasten kautta pelastavaa uskoa ja vahvistaa Sanan sitä seuraavien merkkien kautta tunnustekoja ja ihmeitä heidän kättensä kautta (Apt. 14:3).

Toisessa kohdassa sanotaan että Jumalan käsi oli heidän kanssaan. Ja vielä toisessa kohdassa sanotaan että Jumala teki vajavaisen Paavalin kätten kautta voimatekoja.

:bible:
Ap.t. 11:21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.


Ap.t. 19:11 Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta,


He kulkivat kiertäen ja julistaen Jumalan Sanaa ja sieltä he purjehtivat Antiokiaan, missä heidät oli annettu Jumalan armon haltuun sitä työtä varten, jonka he nyt olivat suorittaneet (Apt. 14:24-26). Sinne saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja he kertoivat, miten Jumala oli ollut heidän kanssaan ja tehnyt suuria tekoja ja miten Jumala oli avannut pakanoille uskon oven (Apt. 14:27). Tämä osoittaa että Jumala hyödynsi heidän vajavaisuutta voidakseen toimia ja vaikuttaa pelastavaa uskoa kunhan apostolit pitäytyivät Jumalan Sanoissaan julistaen Jumalan Sanaa joka saa aikaan pelastavaa uskoa.

Jumala avasi heille uskon oven (Apt. 14:27). Se oli Jumalan työtä heissä. Elikkä Hän hyödyntää vajavaisuutta, kunhan pidäydytään Hänen Sanoissaan joiden kautta saa aikaan pelastavaa uskoa kuulijoissa. Se on Jumalan uskon lahja. Apostolien vajavaisuus puhuttaa ja osoittaa todistukseksi että Jumala toimii vajavaisuuden välityksellä ja tuo pelastuksen (Apt. 11:21).

:bible:
Apt. 11:21 Herran käsi oli heidän kanssaan, ja suuri joukko ihmisiä uskoi ja kääntyi Herran puoleen. Raamattu kansalle
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Elo 2021 21:00

*
Jumala on sinun Eheyttäjä


:bible:
Jes. 57:15 Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.

Ahdistuksen keskellä Hän on juuri sinun luonasi ja olla läsnä mutta Hän haluaa virvoittaa ja eheyttää sinua ehjäksi ja saattaa sinun särjetyn sydämesi eläväksi. Mitä Sana sanoo?

:bible:
Job. 15:11 Väheksytkö Jumalan lohdutuksia, sanaa, jonka hän puhui sinulle lempeästi? Raamattu kansalle
Job 15:11 Vähäksytkö Jumalan lohdutuksia ja sanaa, joka sinua piteli hellävaroin? 33/38

Sanan auktoriteettisuus todistaa Jumalan kaikkivaltiuden ja voimavaikutuksen ja sen että Jumala on eheyttäjä joka tahtoo virvoittaa eheyttämällä Sanan välityksellä nöyrän särjetyn sydämen eläväksi. Raamatussa on Herran lohdutussanoja, niiden auktoriteettisuden ei pidä väheksyä koska lohdutussana puhuttaa sinua hellävaroen ja vaalii sinua rakkaudesta ja lääkitsee sinun sisäisiä haavoja ja saa sinun sisäiset haavat umpeutumaan.

:bible:
Sananl. 4:22 sillä ne ovat elämä sille, joka ne löytää, ja lääke koko hänen ruumiillensa.

Jer. 33:6 Katso, minä kasvatan umpeen ja lääkitsen sen haavat, ja minä parannan heidät ja avaan heille rauhan ja totuuden runsauden.


Mutta mitä tarkoittaa että Jumala asuu niiden tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi (Jes. 57:15)? Miksi nöyrä henki? Miksi nöyryydestä tässä kohdassa puhutaan? Nöyryys tarkoittaa että nöyrtyy Sanan vaikka lohdutussanan eteen ja uskoo mitä siinä auktoriteetissa Sanassa luetaan niin Sana avaa tien jolla Jumala virvoittaa ja saattaa särjetyn sydämen eläväksi.

Raamattu puhuu aina nöyryydestä josta Jumala hyötyy ja että Jumala kuljettaa nöyriä sillä tiellä. Myös nöyrät löytävät sen oikean tien jonka Sanat avaa tien nöyrille. Koska nöyrät nöyrtyvät terveellä tavalla Sanojen eteen ja uskovat mitä Sanoissa sanotaan niin Sanat avaa nöyrille tien jolla nöyrät kulkevat.

Annathan Jumalan virvoittavan Sanan pidellä ja puhuttaa sinua hellävaroen.

:bible:
Jer. 29:11 Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Syys 2021 17:37

*
Uskomme perustuu Jumalan pelastavaan voimaan


Odotellessaan Silasta ja Timoteusta Ateenassa Paavali joutui kuohuksiin epäjumalankuvista, joita kaupunki oli täynnä.

Hän meni synagoogaan keskustelemaan juutalaisten ja juutalaisia tapoja noudattavien kreikkalaisten kanssa ja puhui joka päivä ihmisille, joita tapasi torilla.
Paavali joutui väittelyyn myös eräiden epikurolaisten ja stoalaisten filosofien kanssa. Kun hän kertoi heille Jeesuksesta ja Hänen ylösnousemuksestaan. He ottivat hänet mukaansa, veivät Areiopagille ja sanoivat Paavalille: ”Saisimmeko tietää, mikä on se uusi oppi, jota sinä julistat? Sinä esität outoja asioita meidän kuultavaksemme. Tahdomme siis tietää, mitä ne oikein ovat.”

Kaikki ateenalaiset ja kaupungissa oleskelevat ulkomaalaiset olivat aina halukkaita keskustelemaan uusimmista aatevirtauksista.

Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja aloitti sanoen; 'hyvät ateenalaiset, te olette selvästikin syvästi uskonnollisia ihmisiä, sillä näin kadulla kävellessäni monia alttareita. Yhteen niistä oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle Jumalalle'. Haluaisin nyt kertoa teille tästä Jumalasta, jota olette palvelleet Häntä tuntematta' (Apt. 17:15-23).

(Hypätään tämän pitkän asian yli. Voitte erikseen lukea jos haluatte). Kuullessaan kuolleiden ylösnousemusta he ivasivat, toiset taas sanoivat: ”Tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin" (Apt. 17:32).

Niin heidän usko perustui viisauteen. Raamatussa sanotaan, että usko perustuu Jumalan pelastavaan voimaan siinä evankeliumissa. Raamattu sanoo; 'evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi' (Room. 1:16).

Toisessa Sanassa sanotaan; 'Kristus ei lähettänyt kastamaan vaan julistamaan evankeliumia - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi koska Sana Rististä on Jumalan voima pelastukseksi' (1Kor. 1:17-18).

Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.



Se osoittaa ettei usko perustu viisauteen vaan Jumalan pelastavaan voimaan. Mitä Raamattu sanoo siihen?

1Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Se on Jumalan pelastava voima kaikille ihmisille, jotka ottavat sen uskoen vastaan. Siksi emme häpeä pelastussanomaa Kristuksesta. Niin, uskomme perustuu Jumalan pelastavaan voimaan. Kun julistetaan Kristusta, siinä sanomassa on Pyhän Hengen pelastavaa voimaa joka avaa uskoa kuulijoille, niin siksi usko perustuu Jumalan pelastavaan voimaan.



Palataan vielä viisauteen eli "filosofiseen viisauteen". Se estää saamasta pelastavaa uskoa ja se on lihallinen viisaus. Se ei ole sama kuin Jumalan viisaus. Mutta mitä se on? Mitä Raamattu sanoo siihen? Sanoma Kristuksen ristinkuolemasta ja pelastuksesta tuntuu järjettömältä niistä, jotka menevät kadotukseen (1Kor. 1:18).

1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Palataan vielä Paavaliin joka kuljeskeli Ateenassa odotellessaan Silasta ja Timoteusta. Tämän saman Apt. 17 luvun lopussa sanotaan että muutamien kuulijoiden sisimpään syntyi usko - näitä olivat muun muassa Dionysius, tuomioistuimen jäsen, sekä eräs Damaris-niminen nainen.

Siinä sanomassa oli Pyhän Hengen pelastavaa voimaa joka avasi heille uskoa, niin siksi usko perustuu Jumalan pelastavaan voimaan. Mitä sitten Raamattu sanoo siihen?

2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.

Niin tulee vaeltaa vain Jumalan armossa, - ei lihallisessa viisaudessa. Jumalan armossa pysyessämme Jumala kasvattaa meitä ja Hänen armo on voimallinen meitä kohtaan kunhan vaellamme Jumalan armossa (Tiit. 2:12 ja Ps. 103:11).

Ps. 103:11 Sillä niin korkealla kuin taivas on maasta, niin voimallinen on hänen armonsa niitä kohtaan, jotka häntä pelkäävät.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Syys 2021 18:38

*
Rakkaus ja totuus liittää lujemmin Kristukseen


Ensimmäinen luopumus:
Ensimmäinen luopumus on jo alkanut tuhansien vuosien takaa, Jeesuksen opetuslasten kuoleman jälkeen. Se on luopunut Herran asettamasta seurakuntakäsityksestä. Sitten on noussut suurempia arvovaltaisia työtitteleitä, kuten ’paavi’, ’piispa’ ja ’kirkonherra’ jne., ollakseen suurempia asemassa. Siitä on tullut heidän seurakuntaopiksi.


Leevin pappissuku
Kristus ei kuulunut Leevin pappissukuun. Hän kuului Juudan sukuun, jolle Mooses ei ole antanut pappistehtävää. Niin siksi Jumalan valintaperuste vaihtui.


Pappeuden laki ja Melkisedekin järjestys
Uusi Testamentti puhuu vanhan liiton pappeuden laista joka on jo vanhentunut pois.

Niin vanhan liiton pappeuden laki ei enää jatku uuden liiton voimissa mutta moni pappi ja pastori työtittelin vuoksi jatkaa ja käyttää ihmisten seurakuntaoppia vanhentuneen pappeuden lain nojalla koska heitä on koulutettu siihen, kunnioittaen Kristusta mutta sydän ei ole täysin mukana siinä mitä Uusi Testamentti sanoo Herran asettamasta seurakuntakäsityksestä.

Jeesus on astunut uuden liiton voimille Melkisedekin järjestyksen mukaan. Hän on ylipappi Melkisedekin järjestyksen mukaan. Ja me olemme valittu suku, kuninkaallinen papisto ja Herran omaisuuskansa julistaaksemme Hänen jaloja tekojaan (1Piet. 2:9).

Hebr. 5:10 hän, jota Jumala nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan."

Hebr. 6:20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.

Hepr. 7:11 Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, johon laki sitoi kansan, miksi sitten oli vielä tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä häntä nimitetty Aaronin järjestyksen mukaan?

12 Pappeuden vaihtuessa vaihtuu välttämättä myös laki. Raamattu kansalle



Kaitsijat
Jumala on asettanut seurakuntaan virat, joista yksi on paimen (Ef. 4:11). Kaitsijat ovat itseasiassa paimenia. Pyhä Henki asettaa uuden liiton kaitsijoita
p a i m e n t a m a a n seurakuntaa. Siksi he ovat paimenia.

Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.


Paavali
Paavali sai Herralta tiedon että hänen lähdön jälkeen seurakunnan keskuuteen tulee julmia susia jotka eivät laumaa säästä ja omasta joukosta nousee miehiä jotka vääristelevät totuutta vetääkseen opetuslapset mukaansa (Apt. 20:29-30).

Paavali kirjoitti sanoen; ’Olkaa tarkkoja, valvoen! Muistakaa, että olen kolme vuotta kyynelin neuvonut teitä kädestä pitäen ja jätän teidät Jumalan ja Hänen lupausten varaan armon mukaan Jumalan Sanan hallussa. Niin Jumala on voimallinen rakentamaan teitä ja antaa teille perinnöksi ikuisen elämän pyhitettyjen joukossa’ (Apt. 20:31-32). Siinä Jumala palauttaa Hänen asettaman seurakuntakäsityksen.

Apt. 20:29 Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,

30 ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka vääristelevät totuutta vetääkseen opetuslapset mukaansa.

31 Valvokaa siis ja muistakaa, että kolme vuotta minä olen lakkaamatta, yötä päivää, kyynelin neuvonut teitä jokaista.

32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa. Raamattu kansalle



Seurakunnattomuus
Ihmisten seurakuntaopin mukaan katsotaan uskoontulleita ihmisiä seurakunnattomiksi ja pidetään vasta uskoontulleita ihmisiä seurakunnattomina ja heitä kehotetaan liittymään seurakuntaan ihmisten seurakuntaopin mukaan.

Siinä sanotaan heille että heillä pitää olla hengellinen kotipaikka ihmisten seurakuntaopin nojalla. Se on itsepetosta. Koska ihmisten seurakuntaoppi on pahasti iskoutunut niin eletään sen mukaan. Sitten aletaan ohjata sisään päin väärään seurakuntakäsitykseen.

Mitä Raamattu sanoo siihen?

Matt. 15:6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.

7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:

8 Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"


Jumalan asettama seurakuntakäsitys on tyhjäksi tehty ihmisten seurakuntaopin nojalla. Se oppi on jo sisään ajettu eikä se ole suuntautunut Jumalan asettaman seurakuntakäsityksen mukaan. Hän on ruumis ja seurakunnan pää, mutta ei saa kirkastaa ja kirkastua sen opin takia.

Se oppi on ihmiskäsin asetettu jumalanpalvelus ja sillä tavalla se saa palvelemaan Herraa vain suullisesti mutta sydän ei ole yhtymässä Jumalan asettamaan seurakuntakäsitykseen palvellakseen Häntä Hänen tahdon mukaan. Sillä Jumalan asettama seurakuntakäsitys on Herran tahdon mukaista. Mutta se oppi tekee Jumalan Sanat tyhjäksi.

Ylenkatsotaan Jumalan asettamaa seurakuntakäsitystä eikä ota vastaan Jeesuksen sanoja niin viimeisenä tuomiopäivänä se tuomitsee ylenkatsomisen vuoksi (Joh. 12:48). Koska ylenkatsominen tulee siitä ettei pidetä Jumalan Sanoja auktoriteettisina ja arvovaltaisina. Juuri nämä Jumalan Sanat puhuvat Herran asettamasta seurakuntakäsityksestä.

Uskoontulleet ihmiset Jumalan Sanojen mukaan ovat ”Jeesuksen ruumis”, mutta ihmisten seurakuntaopin mukaan he ovat seurakunnattomia tehdessään siitä Sanasta tyhjäksi ja se oppi saa heidät rekisteröimään sisälle sen opin mukaan. Se oppi tekee heistä tekopyhiksi - palvellen Herraa suullisesti ja osoittaen kunniaa Herralle mutta sydän ei ole täysin mukana Jumalan tahdon alla.


Seurakuntayhteys
Se on erittäin tärkeintä vielä tänä päivänäkin että pidetään Jumalan lasten yhteyden sillä tarvitsemme toistemme rohkaisua, lohtua ja tukea sitä enemmän, mitä lähemmäksi Kristuksen päivä lähestyy (Hepr. 10:25). Mutta se jae ei sano seurakuntarakennuksesta vaan yhteisestä kokoontumisesta.

Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu kansalle


Seurakunta ja ruumis
Uusi Testamentti puhuu seurakunnasta. Se on Raamatun tärkeä teema mutta se ei tarkoita ihmisten seurakuntaoppia vaan Jumalan asettamaa seurakuntakäsitystä. Pyhä Henki auttaa ja avaa ymmärrystä siihen Jumalan asettamaan seurakuntakäsitykseen.


1Kor. 12:27Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Ef. 5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.



Ensimmäinen teema
Vanha Testamentti puhuu ensimmäisestä teemasta että Jumalan kansa on ”seurakunta” ja ilmestysmaja on yhteinen kokoontumispaikka joka kuvaa Kristusta ja Hänen ruumista.

3.Moos. 8:3 ja kokoa kaikki seurakunta ilmestysmajan oven eteen."

4 Ja Mooses teki, niinkuin Herra oli häntä käskenyt, ja seurakunta kokoontui ilmestysmajan oven eteen.



Viimeisinä päivinä
Tulee se aika, jolloin ihmiset eivät halua luopua ihmisten seurakuntaopista mutta he eivät halua omistaa Herran asettamaa seurakuntakäsitystä siksi he eivät halua ottaa vastaan rakkautta totuuteen voidakseen tutkia onko asia näin.

Mutta se on ainoa pelastukseksi että otetaan jatkuvasti vastaan rakkautta totuuteen ja tutkitaan avoimin mielin ja halukkaasti, rukoillen ymmärrystä ja etsien Herran tahtoaan. Ollaan nöyriä Herran edessä mitä Hän tahtoo opettaa pyhien kirjoitusten kautta. Näin Hän pääsee johdattamaan ja avaamaan ymmärrystä. Sillä nöyryys on tie viisauteen ja ymmärrykseen. Se on riippuvaisuutta Jumalasta joka johdattaa ja opettaa. Vain ainoastaan Jumalan Sanojen kautta tie aukeaa niin nöyrät löytävät sen tien jota Herra kuljettaa nöyriä.


Ps. 25:9Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.


Oikeassa Sanan valossa Jumalan seurakuntakäsitys
Tässä puhutaan Herran asettamasta seurakunnasta joka on Kristuksen ruumiin rakentamiseksi, liittyen yhteen ja kasvaen rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan mikä kullakin osalla on.

Kristuksen tuntemisen rinnalla rakkaus ja totuus liittävät meidät yhä lujemmin Kristukseen. Hän on ruumiinsa, siis seurakunnan pää ja Hänen johdollaan koko ruumis eli seurakunta toimii.

Ef. 4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,

12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.


Se ei kuitenkin tarkoita että pitää olla yksi ainoa seurakunta koko maailmassa. Kuvitellaan esimerkiksi; Helsinki on länteen ja itään asti suuri alue niin lännessä pitäisi olla oma seurakunta ja idässä taas oma seurakunta. Pidetään huolen yhteisestä kokoontumisesta nähden Jeesuksen päivän joka lähestyy entistä enemmän ja siinä vauhdissa.

Nöyrrytään Herran edessä ja etsitään Herran tahtoaan mitä Hän tahtoo opettaa pyhien kirjoitusten kautta mikä koskee seurakuntaa mutta älä nojaudu toisten oppeihin tutkien ja lainaten heidän ”silmiään” vaan annetaan Pyhän Hengen avata omat silmäsi niin siinä Hän auttaa ja avaa ymmärrystä siihen ja valaistaa seurakuntaa. Jumala kuljettaa kokoontumaan yhteiseen seurakunnan kokoontumiseen missä Kristus saa olla keskeisin ollakseen seurakunnan päänä.

Seurakunta on Hänen ruumis missä me olemme. Otetaan päivittäin vastaan rakkautta totuuteen voidakseen tutkia onko asia näin niin ei eksy pois totuudesta. Rakkaus ja totuus liittää yhä lujemmin Kristukseen.



Jeesuksen rukous ennen Hänen taivaaseen astumista osoittaa mikä on Herran tahto.

Joh. 17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.

20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.




Kiitos ja kunnia Herralle joka avasi ymmärrystä! :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Loka 2021 20:52

*
Ei ole näitä suurempaa käskyä kuin nämä:

Mark. 12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."



Muuan kirjanoppinut oli kuullut heidän väittelynsä ja havainnut Jeesuksen vastanneen hyvin. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi häneltä: ”Mikä on tärkein kaikista käskyistä?”

Jeesus vastasi: ”Ensimmäinen on tämä: ’Kuule, Israel, Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi ja kaikella voimallasi.’ Nämä ovat käskyistä suurimmat. "Ei ole näitä suurempaa käskyä.”

Kirjanoppinut sanoi hänelle: ”Oikein, opettaja, sinä sanoit totuuden, että Jumala on yksi ja ettei ole ketään muuta kuin hän. Ja se, että rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja teurasuhrit".

Siinä sanotaan että kaikkia uhreja tärkeämpää on rakastaa Jumalaa koko sydämestään, ymmärryksestään ja voimastaan ja toisia ihmisiä niin kuin itseään. Nähdessään hänen vastaavan viisaasti Jeesus sanoi: ”Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta.” Siinä sanotaan että hän on päässyt tuntemaan Jumalan valtakunnan.


Mitä Herraa kokosydämiseen rakastamiseen kaiken ymmärryksen kanssa tulee, lähimmäisenrakkautemme on merkki siitä että olemme Jumalan lapsia ja että jatkuvasti opimme tuntemaan Häntä paremmin niin rakkaus joka on Jumalasta, tulee todeksi käytäntöön meidän keskellämme.

1Joh. 4:7 Rakkaani, rakastakaamme toisiamme, sillä RAKKAUS on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja TUNTEE Jumalan.
8 Joka ei rakasta, ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
9 Siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meille, että Jumala lähetti ainutsyntyisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttaan.
10 Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, mekin olemme velvollisia rakastamaan toisiamme.
12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on tullut meissä täydelliseksi.
13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeään.

Raamattu kansalle


Jumala ilmaisi meille rakkautensa sillä tavoin, että lähetti ainoan Poikansa tähän pahaan maailmaan kuolemaan ja näin tuomaan meille ikuisen elämän. Tästä näemme, millaista todellinen rakkaus on - ei meidän rakkautemme Jumalaan, vaan Jumalan rakkaus meihin.Jumalahan lähetti Poikansa kärsimään rangaistuksen, joka olisi kuulunut syntiemme tähden meille. Koska Jumala on rakastanut meitä tällä tavoin, meidänkin on rakastettava toisiamme. Vaikka emme ole koskaan nähneet Jumalaa, niin Hän elää meissä ja Hänen täydellinen rakkautensa saa meissä enemmän valtaa, kun rakastamme toisiamme. Hän on antanut oman Henkensä ilmaisemaan meille, että olemme jatkuvassa yhteydessä Häneen. Elävä uutinen



Mutta se liittyy myös Jumalan käskyjen pitämiseen ja siihen että vaelletaan Herran tahdon mukaan ja ollaan uskonkuuliaisia Hänen Sanalle.

1Joh. 2:3 Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä.
4 Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.
5 Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella tullut täydelliseksi. Tästä me tiedämme olevamme hänessä.
6 Joka sanoo pysyvänsä hänessä, on velvollinen vaeltamaan niin kuin hän vaelsi.

Raamattu kansalle


Kuinka voimme tietää kuuluvamme Hänelle? Tutkimalla itseämme: yritämmekö me tehdä, mitä Hän tahtoo? Joku saattaa sanoa; 'Olen kristitty ja kuulun siis Hänelle'. Mutta jos hän ei elä niin kuin Kristus tahtoo, hän valehtelee. Niissä taas jotka toteuttavat Kristuksen tahtoa elämässään, tulee Jumalan rakkaus yhä enemmän näkyviin. Tällä tavoin ihminen saa tietää, onko hän kristitty. Jokaisen, joka sanoo olevansa kristitty, tulee elää niin kuin Kristus. Elävä uutinen
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Loka 2021 21:17

*
Joh. 12:35 Niin Jeesus sanoi heille: "Vielä vähän aikaa valkeus on teidän keskuudessanne. Vaeltakaa, niin kauan kuin teillä valkeus on, ettei pimeys saisi teitä valtaansa. Joka pimeässä vaeltaa, se ei tiedä, mihin hän menee.


Valkeuden tie - Sanoilla viitoittamana


Jeesus sanoi, että Hän on maailman valkeus. Jeesus sanoi vielä; 'Jos siis seuraatte Minua, teidän ei tarvitse kompastella pimeässä, vaan saatte kulkea valaistua elämän tietä' (Joh. 8:12).

Joh. 8:12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus."

Raamattu sanoo myös, että 'Sana on jalkain lamppu ja valkeus Herran tiellä'. Se on valaistunut tie, jota kulkiessaan ei kompastu. Niin, se on suora ja tasainen tie (Jes. 26:7).

Ps. 119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

Jes. 26:7 Vanhurskaan polku on suora, sinä teet vanhurskaan tien tasaiseksi.


Eli se on Sanalla viitoitettu ja valaistunut tie, jota kulkiessaan ei jää pimeyteen vaan kulkee valaistua elämän tietä seuraten Raamatun Jeesusta. Niin, sillä tiellä saa ojentautua ja kasvaa Raamatun Jeesukseen päin.


Mutta jos perinnäissäännöillä ja opituilla ihmiskäskyillä jumalanpalvelus toimii, kun evankeliumia julistetaan, se tekee evankeliumin voimattomaksi ja Jumalan Sanat tyhjäksi (1Kor. 1:17-18, 21-24, 1Kor. 2:4-5, Room. 1:16).

Koska evankeliumi on yksinkertaisessa sanomassa Kristuksen rististä, niin siinä sanomassa on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo. Niin silloin usko perustuu uskon alkajaan ja täyttäjään, eli Raamatun Jeesukseen (Hepr. 12:2). Juuri se johtaa Jeesuksen yhteyteen.

Mutta jos usko perustuu perinnäissääntöihin ja opittuihin ihmiskäskyihin, se johtaa perinnäissääntöihin ja ihmiskäskyihin, tällä tavalla pidetään ne perinnäissäännöt ja opitut ihmiskäskyt arvovaltaisina, auktoriteettina ja oikeintulkattuina opetuksina, joihin usko perustuu. Silloin niihen kompastutaan.

Kun jos väitetään että perinnäissäännöt ja opitut ihmiskäskyt ovat oikein tulkattuja Raamatun mukaan silloin usko ei ole se, joka perustuu Jumalan voimaan vaan ihmisten viisauteen.

Jos ihmisten viisauden varassa tulkitaan Raamattua, tällä tavalla se on ihmisten itse hallinnan alla ohjaten itseään ja tietä, erkaantuen pois Jumalan luota, koska usko perustuu ihmisten viisauteen.


Siinä Jumala ei saa ohjata, siksi Jumala on ylpeitä vastaan (1Piet. 5:5). Ihmisten viisaus on ylpeydestä. Siitä riivaajat hyötyvät ja sanovat valehdellen että se on Herralta tuleva viisaus (Jaak. 3:15).

Se viisaus ei ole Herrasta vaan se on syntisen minämme ja saatanan aikaansaannosta. Pimeässä kulkiessaan ei tiedetä kulkevan pimeässä.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Niin, Jumalan kuuluu ohjata meitä eikä oma ihmisten viisaus, joka on niin erehtyväistä ja inhimillistä. Nöyrtykäämme Jumalan väkevän käden alla. Sitten Hän nostaa ja ohjaa meitä Hänen tielle, jolle astumme nöyrästi.

Nöyryys on niinkuin ”avain” Hänen tielle, ja Jumalan Sanan edessä nöyrtyessämme pidämme Sanoja arvovaltaisina, auktoriteettisina opetuksina ja Herran kirjoituttamina, niinkuin Sanoissa sanotaan näin ja uskomme, mitä Sanoissa sanotaan, sitten niiden kautta tie aukeaa. Niin, sitten Herra pääsee kuljettamaan ja antamaan ymmärrystä kaikkeen, mitä Sanoissa sanotaan.

Se on juuri Herran tie, jota nöyrät kulkevat (Ps. 25:9). Silloin emme kulje pimeässä. Mutta Raamattu sanoo että päivä on lähellä. On aika herätä unesta, sillä Herran paluu on nyt lähempänä kuin silloin, kun meistä tuli Kristukseen uskovia (Room. 13:11). Toisaalta Raamattu sanoo, että valo paljastaa heille heidän syntinsä. Kun he tajuavat olevansa väärällä tiellä, jotkut heistäkin tulevat valon lapsiksi (Ef. 5:13 elävä uutinen).

Tämän vuoksi Jumala sanoo Raamatun kirjoituksissa: 'Herää, sinä joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus valaistaa sinua'. Katso tarkasti, miten elät, sillä tämä aika on pahasta. Älä olko tyhmä, vaan koeta päästä selville Sanan avulla, mitä Jumala tahtoo ja mitä Sanassa sanotaan (Ef. 5:14-17).

Sillä tavalla kuljetaan Hänen valaistua elämän tietä ollakseen Herran valkeuden lapsia. Pimeys ei saa tilaa mitään. Valkeus johtaa Herran kirkkauteen.

Mutta jos usko perustuu perinnäissääntöihin ja opittuihin ihmiskäskyihin, siinä uneliaisuuden henki tuudittaa uneliaisuuteen ja se sokaistaa, sitten pimeys saa valtaa eli valloittaa, niin siinä ei tiedä kulkevan pimeässä. Sydän alkaa vähitellen paatua ja on penseä uskossa ja on matkalla luopumukseen ja sitten Jeesus tulee (Room. 11:8, 1Tim. 4:1).

Raamattu sanoo päivänselvästi, että ensin luopumus tapahtuu ensin ennen Jeesuksen tulemusta. Jeesus puhuu Sanan tärkeydestä ja merkityksestä ja siitä, että Hän on lihaan tullut Sana. Sana on valaistunut tie, jota tulee kulkea, sillä Hän on totuus, tie ja elämä.

Herran Sanat ovat selkeitä sanoja, hopeaa, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua (Ps. 12:7). Jumalan tie on nuhteeton, Herran sana tulessa koeteltu (Ps. 18:31).

Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmiään (Ps. 19:9). Jumalan Sanat avautuvat, ne valaisevat antaakseen ymmärrystä (Ps. 119:130). Silloin ei jää pimeyteen vaan vaeltaa valossa kohti Raamatun Jeesusta.


Mutta jos jumalanpalvelus pohjautuu perinnäissääntöihin ja opittuihin ihmiskäskyihin, siellä ei oteta vakavasti Jeesuksen Sanoista eikä Jeesus saa olla siellä keskeisin. Kaikki pohjautuu ihmisten viisauden varaan, jolla ei voi kirkastaa Raamatun Jeesusta.

Uskonnollisuus on perinteen mukaista ja siinä on vaara joutua tekopyhyyteen. Jeesuksen sanojen mukaan se on ulkokultaisuudesta, kunnioittaen huulillaan Jeesusta, mutta sydän ei ole täysin mukana (Matt. 15:8-9). Vaan sydän on siellä mukana, missä on perinnäissääntöjä ja opittuja ihmiskäskyjä, se on ulkokultaisuudesta.

Kääntykäämme elävän Jeesuksen yhteyteen ja antakaamme Hänen valaistaa meitä ja heittäkäämme mekin pois painolasti, joka hidastaa uskon vaelluksemme ja juoksuamme, koska siihen painolastiin jatkuvasti kompastumme jos jäämme ja sitten siinä ulkokultaisuutemme voi osoittautua lopultakin.

Antakaamme tiemme Herran haltuun rukoillen ja pyytäen, että Herra johdattaa meitä kokoontumaan yhteiselle kokoontumiselle, missä Jeesus saa olla keskeisin ja Hänen Sanoja otetaan vastaan kokosydämisesti rakkaudesta, turvautuen Häneen, kyllä Hän sen tekee (Ps. 37:5).


Mitä Raamattu sanoo siihen?

Hoos. 6:3 Niin tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan Herra: hänen nousunsa on varma kuin aamurusko, hän tulee meille kuin sade, kuin kevätsade, joka kostuttaa maan.

6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;


Niin, Herran tuntemisen rinnalla meille tulee Herran valkeus niinkuin aamurusko ja se johtaa syvemmin Herran tuntemiseen, silloin kuljemme valaistua elämän tietä ja siinä pimeys ei enää saa valtaa meissä.

Olemme päivän lapsia ja elämme valossa, - emme yön pimeydessä. Totinen valkeus alkaa loistaa sillä tiellä, jota kulkiessamme odotamme hääateriaa rakkaamme Jeesuksen kanssa.

Olemme ehkä kokemattomia Jumalan Sanoissa, mutta sydämestämme päätämme jokapäiväisesti ottaa vastaan rakkautta totuuteen, sillä rakkaus ja totuus liittää meidät lujemmin Kristukseen, sillä Hän on lihaan tullut Sana. Hän on totuus, tie ja elämä. Niin ja amen!

Jes. 42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa