Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

Raamatun tutkiminen

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Huhti 2018 14:17

*
Kiitos Pekka! En vain huomannut tuota Ilm. 11:7, jossa lukee; 'he ovat lopettaneet todistamisensa'. Minä tunnuin itse takertuvan Ilm. 11:3 ja 6 kohtiin; joissa mainitaan profetoimisen ja sen, että profetoimisensa päivinä. Sorry! Hyvä, että sinä mainitsit todistamisen. Kiitos! :thumbup:

Mutta mitä todistajiin tulee; profetoivatko he vain ainoastaan Israelin kansalle avaakseen heidän ymmärrystä, että Jeesus on se luvattu Messias, jota Israelin kansa odottaa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Huhti 2018 08:32

vaisuliini kirjoitti:Mutta mitä todistajiin tulee; profetoivatko he vain ainoastaan Israelin kansalle avaakseen heidän ymmärrystä, että Jeesus on se luvattu Messias, jota Israelin kansa odottaa?


Kiitos Vaisuliini kirjoituksestasi



No, kyllähän toki esim. niin sanotut messiaaniset juutalaiset Israelissa todistavat oman kansansa keskuudessa Herrasta Jeesuksesta, että Hän on Herramme ja Vapahtajamme ja Tie Isän tykö taivasten valtakuntaan iankaikkiseen elämään. Ja kyllähän pakanakristittyjenkin kautta Israelin kansa saa kuulla ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta aina siihen saakka kunnes lopulta tulee tapahtumaan Herran Jeesuksen toinen tulemus.

Ja kolmasosahan Israelin kansasta tulee aivan päivien lopulla tunnustamaan Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen kun ovat ensin jääneet kansana niin ahtaalle, että lopulta sydämissään huutavat Herraa Jeesusta avukseen.


Room. 11:25

Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,



2. Korinttolaiskirje 3:

16. mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

17. Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

18. Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.





Luuk. 21:24 

ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.


Ilm. 11:2 

Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.





SAKARJA 13:

8. Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.

9. Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".




Matteus 24:

27. Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.

28. Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.

29. Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.

30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

31. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Huhti 2018 09:39

*
Ok, kiitos vastauksestasi, Pekka! :)

Muuten tänään aamulla Raamattua lukiessani löysin yhden kohdan, joka johtaa toiseen kohtaan.
Niissä mainitaan tulen.

Hebr. 12:29 sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.

Jes. 30:27 Katso, Herran nimi tulee kaukaa, hänen vihansa leimuaa, ja sankka savu tupruaa;
hänen huulensa ovat täynnä hirmuisuutta, ja hänen kielensä on kuin kuluttava tuli. :shock:

Niiltä todistajilta lähtee suusta tuli ja Jumalankin kielensä on myös kuluttava tuli.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Huhti 2018 08:49

vaisuliini kirjoitti:Jes. 30:27 Katso, Herran nimi tulee kaukaa, hänen vihansa leimuaa, ja sankka savu tupruaa;
hänen huulensa ovat täynnä hirmuisuutta, ja hänen kielensä on kuin kuluttava tuli. :shock:

Niiltä todistajilta lähtee suusta tuli ja Jumalankin kielensä on myös kuluttava tuli.


Kiitos kirjoituksestasi Vaisuliini.



Pitää nyt taas tietenkin muistaa se tosiasia että meillä uskovilla (jotka todistamme Herrasta Jeesuksesta aina Hänen toiseen tulemukseensa asti) ei ole lupa kostaa kellekään vaan niin kuin Sanakin opettaa: "älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra"". Eli tulevana koko maailmanlaajuisen ankaran vainon aikanakaan viimeisessä petovaltakunta-ajassakaan meillä uskovilla ei ole lupa kostaa kokemaamme pahaa kellekään vaan niin kuin Herra sanassaan siis sanoo: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".

Roomalaiskirje 12:

17. Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.

18. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.

19. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".

20. Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".

21. Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.



Miika 7:7

Mutta minä panen toivoni Herraan, odotan pelastukseni Jumalaa: minun Jumalani on minua kuuleva.




Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Huhti 2018 10:13

*
Kiitos, Pekka, kirjoituksestasi! Niin Jumalan on yksin tuomio, Hän on maksava itse. Hän yksin tuomitsee vanhurskaasti ja oikeudenmukaisesti katsomatta henkilöön, mutta ne todistajat, joilla on sama kuluttavainen tuli, kuin Jumalalla, tappavat ne, jotka tahtovat vahingoittaa heidät. Tarkistin toista käännöstä, tarkoittaako tämä oikeasti fyysistä kuolemaa. Mutta siinä mainitaan hengellisen kuoleman. Tämä juttu ei vielä auennut minulle ja olen ihan ymmälläni, että hengellinen kuolema? :shock:

Siinä mainitaan, että tällä tavalla tapetaan; tuhota, jotta voidaan kuolla; kuolevaisen kuoleman; riistää hengellisen elämän 'spiritual life' ja helvetissä ikuinen kurjuus.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=Thayer&ref=Ilm.+11%3A5&ent=615&ent2=5683
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Huhti 2018 10:03

vaisuliini kirjoitti:Kiitos, Pekka, kirjoituksestasi! Niin Jumalan on yksin tuomio, Hän on maksava itse. Hän yksin tuomitsee vanhurskaasti ja oikeudenmukaisesti katsomatta henkilöön, mutta ne todistajat, joilla on sama kuluttavainen tuli, kuin Jumalalla, tappavat ne, jotka tahtovat vahingoittaa heidät. Tarkistin toista käännöstä, tarkoittaako tämä oikeasti fyysistä kuolemaa. Mutta siinä mainitaan hengellisen kuoleman. Tämä juttu ei vielä auennut minulle ja olen ihan ymmälläni, että hengellinen kuolema? :shock:


Kiitos Vaisuliini kirjoituksestasi.



Joh. ilm. 11:

5. Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.

6. Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.

7. Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät.


Niin, me uskovat olemme tuona viimeisen petovaltakunnan aikanakin voittajan puolella; "kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!" Vaikka peto tuleekin saamaan eräässä vaiheessa ikään kuin näennäisen voiton Herran Jeesuksen seuraajista (jae 7) niin lopulta Herran Jeesuksen toisessa tulemuksessa me uskovat olemme todellisia voittajia ja vaikka meidät tapettaisiinkin niin kun saa Herrassa kuolla niin se on voitto eikä suinkaan tappio: Roomalaiskirje 8:

35. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?

36. Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".

37. Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.

38. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,

39. ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.



Ja nuo ilmestyskirjan luvun 11 jakeet 5 ja 6 kertovat mielestäni vain siitä tosiasiasta vertauskuvallista kieltä käyttäen, että Kaikkivaltias Jumala itse sotii meidän puolestamme vihollisiamme vastaan tuossa viimeisessä petovaltakunta-ajassa ja antaa meille jalon voiton Herran Jeesuksen toisessa tulemuksessa ja peto tulee kärsimään lopulta raskaan tappion, sekä kaikki ne jotka ovat petoa kumartaneet.


5. Moos. 20:4 

sillä Herra, teidän Jumalanne, käy teidän kanssanne, sotii teidän puolestanne vihollisianne vastaan ja antaa teille voiton.'
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Huhti 2018 16:49

*
Kiitos, Pekka, kirjoituksestasi! :) Olin tänään pyöräilylenkillä ilman takkia ja ilma on tosi lämmintä.

Pekka kirjoitti:6. Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.


Lukiessani tuota punaista kohtaa tuli äkisti mieleen se, että Elias kans sulki taivaan rukouksen kautta.

Kiitos, Pekka, lohduttavista Raamatun kohtista ja kirjoituksestasi kans! :)

Siunausta sinulle, Pekka ja miksei myös kaikille kans! :pc:
Image
Mökillä on tuo sama kanootti, mutta väri on punainen.
Oli rentouttavaa meloa kanootilla yksin. ;)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja kalamos » 14. Huhti 2018 08:20

vaisuliini kirjoitti:minä tarkistin omaa Raamattuni ja huomasin, että siinä Johanneksen ilmestyksen otsikossa lukee:
'Jumalan kaksi todistajaa profetoi, tekee ihmeitä, joutuu pedon tapettavaksi, mutta heidät herätetään jälleen eloon.' No heille todistajille annetaan kolmen ja puolen vuoden aika [aikajakso] profetoimaan maan päällä. Se aikajakso saa kuulostamaan vihan ajalta, ikäänkuin he todistajat olisivat jo sisällä vihan ajassa ja he profetoivat vihan ajan ihmisille. Eikö asia ole, mitä minä ymmärrän näin? Minulla herää kuitenkin miettimään, mistä he profetoivat?


3½ vuotta kaksi säkkipukuista profeettaa profetoivat eli julistavat.
Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa,
niin sitten syvyydestä nousee peto, joka surmaa heidät.
Merestä nouseva peto hallitsee sitten 3½ vuotta.

Paikka, jossa he julistavat on Pyhä Kaupunki,
jossa on tuolloin jo temppeli.

Eli nuo kaksi säkkipukuista todistajaa profetoivat eli julistavat
ennenkaikkea Israelille Valtakunnan evankeliumia
tämän nyt meneillään olevan armotalouskauden jälkeen.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja pekka » 14. Huhti 2018 12:48

vaisuliini kirjoitti:...että Elias kans sulki taivaan rukouksen kautta.


Kiitos paljon kirjoituksestasi Vaisuliini.



Näin on, Elias tuolloin "rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen".

Eli Jumala vastasi tuohon hänen rukoukseensa tahtonsa mukaan ja Jumalan tahto oli että ei satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.

Ja jakeessa 18 sanotaan: "Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä".

Kiitos Herralle, että saamme tänäänkin rukoilla monien asioiden puolesta. Ja Tapahtukoon Isä, aina sinun tahtosi, ei meidän, koska sinä näet miten rukouksiimme tulee vastata; sinun on kaikki valta, voima ja kunnia, aina ja iankaikkisesti, amen.

Kiitän sinua Isä Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimessä.



Laitan tähän vielä lopuksi tuon Jaakobin kirjeen, luku 5, loppuosan näkyville:

Jaakobin kirje 5:

13. Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon; jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.

14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.

15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

17. Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.

18. Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä.

19. Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa,

20. niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.


Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kaksi säkkeihin pukeutunutta todistajaa

ViestiKirjoittaja aikkuuusi » 14. Loka 2018 20:54

Olen vasta ihan äskettäin tullut palstalle ja lukenut suurella mielenkiinnolla keskusteluanne, johon olette ehkä itse jo kyllästyneet.
Koska asia on kuitenkin aina ajankohtainen pohdittavaksi niin esitänpä vielä minäkin käsityksiäni mukaan.

Ilm.11. Luvun kaksi säkkipukuista todistajaa ovat siis Sakariaan näkemät kaksi todistajaa ja profeettaa. He ovat siis kaksi miestä, eivät ihmisryhmiä tai kaksi testamenttia.
He ovat myös ne kaksi öljypuuta maan Herran edessä Sakariaan profetian mukaan. Toinen on Elia, jonka Jumala lupasi Malakiaan mukaan lähettää Israelille ennen kuin Herran päivä tulee, se suuri ja pelottava. Jeesuksen sanojen mukaan Johannes Kastaja oli myös Elia. Hänkin tuli Herransa edellä ja julisti Jumalan valtakunnan tulleen lähelle.
Lopun aikana tulee siis myös luvattu Elia, joko hän on se alkuperäinen Enokin kanssa kuten täällä on arvioitu, tai sitten joku juutalainen (messiaaninen) Eliaan hengessä. Huomatkaa myös: ”Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen...” tästä me tunnemme aidon Jumalan lähettämän Elian.
En minä osaa ottaa kantaa voisivatko he olla taivaasta palanneet vai nykyajan ihmisiä. Jumala tekee ihmeitä ja niillekin pitäisi osata olla avoin, koska niitä on Raamatussa esitelty niin paljon ja niin monenlaisia ihmeitä. Meillä järki jää liian ahtaaksi Jumalan tekojen rinnalla. On oltava valmis loukkaantumaankin, koska monet loukkaantuivat Jeesuksen puheista eikä Pietarikaan kestänyt ristiinnaulitsemispuheita eikä jalkojen pesua. Ties mitä nämäkin profeetat meille julistavat...saamme tietää huutia.

Ehkäpä tänä aikana Jumalan valtakunnan lapset tulevat näkyviksi kun heitä seulotaan ja marttyyrit lisääntyvät valtakunnassa. Ehkä profeetat saavat aikaan juutalaisten esikoisten kääntymyksen Jeesuksen puoleen – yhdessä heitä vainoavan pedon kanssa, joka nousee heidän aikanaan. Näin ollen Ilmestyskirjan luvut eivät ole ihan aikajärjestyksessä? No, se on eri asiaa.
He ovat ihmisiä, kuolevaisia ja peto tappaa heidät lopulta. Tästä voi päätellä että he myös kertovat totuuden pedosta. Heidän puheensa kiusaavat myös muita katumattomia ja paatuneita ihmisiä, jotka iloitsevat heidän kuolemastaan. Ruumiiden hautaamisesta tulee riitaa. Ehkäpä halutaan nähdä nousevatko he kuolleista ja heitä halutaan häpäistä?
Jos he olisivat kaksi ihmisryhmää, olisi Jerusalemin kaduilla paljon ruumiita haudattavaksi tai sitten kahden testamentin aivan käsittämättömät kuolleet ruumiit.
Ilmestyskirja on jatkokertomus Danielin profetioille jotka selventävät petovaltakuntaa. Ilmestyskirja kertoo myös toisesta ”Eliasta”, joka saa tulen lankeamaan alas taivaasta ihmisten nähden ja nostaa röyhkeästi puhuvan pedon ”pienen sarven” kansojen jumaloitavaksi.
Tämäkin oma ja lainattu tulkinta herättää minussa paljon lisäkysymyksiä, mutta nekin ovat jo toista asiaa. Jumalan tapana on ollut kuitenkin yllättää ja lyödä hajalle meidän rakentamat käsitykset ja tekeleet ja varmaan tämäkin minulla vielä muuttuu monta kertaa, eikä tule koskaan valmiiksi.
aikkuuusi
 
Viestit: 9
Liittynyt: 05. Loka 2018 20:33

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron